Friday 9 December 2016

Sri Tirusoolanathar Temple / Tirusulanathar Temple / Sri Dharmapureeswarar Temple, Thirisoolam, Chennai, Tamil Nadu.

04th December 2016
As usual on 4th Sunday 2016,  morning started for the Darshan of Shiva. I make it a habit of visiting Shiva temples on Sundays. Suddenly struck to my mind, why cannot go little far from the usual place of Dhandeeswaram.  So decided to go to Thirisoolam, near Pallavaram.  It was cloudy and threatened to rain. So packed my rain coat and umbrella and started through my scooter.  The temple is on the Thirisoolam / Pallavaram Hill. After a wait of about 5 minutes at the railway gate, reached the temple around 10.00 hrs.  When I was inside the temple, it was raining heavily. The sky becomes clear after 30 minutes and had a good darshan of Sri Tirusoolanathar.


Moolavar    : Sri Tirusoolanathar / Sri Tirusulanathar 
                   Sri Dharmapureeswarar 
Consort      : Sri Thiripurasundary.

Some of the important details are follows....
The temple is facing east with an entrance arch. Immediately after the arch, Dwajasthambam, balipeedam and Rishaba mandapam. The base of the temple is about 3 feet below the ground level. In koshtam Vinayagar, Veerasana Dakshinamurthy, Lingothbavar, Brahma and Durgai. The sanctum is of semi circle and vimana is Gajabirushta Vimana. In the sanctum Moolavar is with Ambal. There is a legend for this  and it goes like this...A new Ambal statue  was made and installed in place of the damaged Ambal. Shiva came in the dream of  priest and instructed him to install the old Ambal moortham near to him. Hence Moolavar and old Ambal are in the same sanctum.
  
In the outer prakaram Nandhavanam, Nagars under peepal/Bodhi tree, Vahana mandapam, Urchava mandapam and Navagrahas. Iyappan and Adhi Sankarar sannadhis are on the North east corner of the sanctum sanctorum.

In the inner prakaram sannadhi for  Srinivasan, Viswanathar with Visalakshi, Valli Devasena  Aarumugam, Muthukumaraswamy, 16 faced Markandeyar Lingam, Naalvar, Natarajar Saba and Bairavar.

ARCHITECTURE
The temple consists of sanctum sanctorum, antarala, ardha mandapam and maha mandapam. A Gajabirushta ekathala Vimanam with 5 kalasas are on the sanctum sanctorum. The adhistanam is of simple pada banda adhistanam with three patta kumudam. 

Bas reliefs like Mythalogical animals, Rishaba kunjaram are on the outer walls of maha mandapam.


HISTORY AND INSCRIPTIONS
As per the inscriptions available at the adhistanam, the temple was built during Kulothunga I, Chozha ( 12th century ) about 900 years before and the Place was called as Vanavan Mahadevi Chaturvedi Mangalam. Latter during Pallava period the name was changed as Pallavapuram, which turned to Pallavaram now.

தமிழ்நாடு கல்வெட்டுகள் தொகுதி - IXகாஞ்சிபுரம் மாவட்டக் கல்வெட்டுகள் தொகுதி – 5 ).Sri Rajendra Chozhadevar ( Kulothunga Chozha-I’s )  3rd reign year inscription ( 1073 CE) records….

செம்பூர்க் கோட்டத்து செம்பூர் நாட்டுக் கலிகுளத்துவாயுடையான் கோயில் மண்ணைகொண்டசோழ பல்லவராயன் என்பவனிடமிருந்து புலியூர்க் கோட்டத்து சுரத்தூர் நாட்டுச் சோழதிவாகரச் சருப்பேதி மங்கலத்து திருச்சுரமுடையார் கோயில் சிவபிராமணர்கள் 150 கலம் நெல் பெற்றுக்கொண்டு, ஆண்டுக்கு இதன் வட்டியாக வரும் 37 கலம் நெல்லிலிருந்து திருச்சுரமுடையார் இறைவனுக்கு அமாவாசை, பௌர்ணமி, அட்டமி, திருவாதிரை ஆகிய நாட்களில் சிறுகாலைச் சந்தியின்போது பஞ்சகவ்யம், பால், தயிர், கோமூத்திரம், கோமயம் ஆகியவற்றைக் கொண்டு அபிஷேகம், திருமஞ்சனம், திருவாராதனை, திருவமுது செய்வதாகவும், தினமும் மந்திர புஷ்பம் சாத்துவதாகவும் உறுதியளித்துள்ளனர்.

Kulothunga Chozha –I’s 38th reign year ( 1108 CE ) inscription records…ஐயங்கொண்டசோழ மண்டலத்துக் குலோத்துங்கசோழ வளநாட்டு சுரத்தூர் நாட்டு வானவன் மாதேவிச் சதுர்வேதிமங்கலத்துத் திருச்சுரமுடைய மகாதேவர் கோயிலில் இரண்டுச் சந்தி விளக்கு எரிக்க இவ்வூரைச் சேர்ந்த வெள்ளாளன் பட்டன் சோறுடையான் என்பவன் இக்கோயிலைச் சார்ந்த சிவபிராமணர்கள் வசம் 24 ஆடுகள் தானமளித்துள்ளான்.

Kulothunga Chozha –I’s 39th reign year ( 1109 CE ) inscription records…சுங்கந்தவிர்த்த குலோத்துங்க சோழன் திருச்சுரம் உடைய நாயனார் கோயில் பதிபாத மூலப்பட்டுடை பஞ்சாசாரியர், தேவகன்மி, ஸ்ரீமாகேசுவரக் கண்காணி, கோயிற் கணக்கன் ஆகியோருக்கு அனுப்பிய அரசாணையாகும். ஐயங்கொண்டசோழ மண்டலத்து புலியூர்க் கோட்டம் எனும் குலோத்துங்கசோழ வளநாட்டு சுரத்தூர் நாட்டுப்பிரிவில் உள்ள பல்லாபுரம் என்கிற வானவன்மாதேவிச் சதுர்வேதிமங்கலத்து உடையார் திருச்சுரமுடைய நாயநார் கோயிலில் திருவைகாசித் திருநாளன்று திருவெழுச்சிப்படிக்காக முந்நலூர் ஊரிலுள்ள நீர்நிலம் முப்பது வேலியும், கொல்லை நிலம் பதினொரு வேலியும் சேர்த்து திருநீற்றுச்சோழ நல்லூர் என்னும் பெயரிட்டு புதிய ஊரினை உருவாக்கி இறையிலித் தேவதானமாக வழங்கியுள்ளான். இந்நிலத்தின் மூலம் பெறப்படும் கடமை, குடிமை ஆகியவற்றினைக் கோயிலுக்கு அளித்திட வழிவகைச் செய்துள்ளான்.

Kulothunga Chozha –I’s ( 1070- 1120 CE ) inscription records…
ராஜேந்திரசோழ வளநாட்டுப் புழல் நாட்டுச் செம்பியன் திருமங்கலம் ஊர்த்தலைவன் சியாரூர் வெள்ளி என்கிற தென்னவன் பல்லவராயன் என்பவனுக்கு இக்கோயில் இறைவனுக்கு திருஅர்த்தசாம பூசை வழிபாட்டிற்காக நிலம் ஒன்றினை மகாசபையினர் விற்று நிலவிலை ஆவணம் செய்துக் கொடுத்துள்ளனர். இந்நிலத்தின் மீது வசூலிக்கப்படும் வரிகளையும் நீக்கி வழங்கியுள்ளனர்.

Vikrama Chozha’s 6th reign year ( 1124 CE ) inscription, records….
புலிப்புறம் ஊரைச் சார்ந்த கேசவபட்டன் என்பானின் மனைவி துர்கை சானி என்னும் பிராமணப் பெண்ணிடமிருந்து, ஜயங்கொண்டசோழ மண்டலத்து குலோத்துங்கசோழ வளநாட்டு சுரத்தூர் நாட்டுப் பிரிவைச் சார்ந்த வானவன்மகாதேவிச் சதுர்வேதிமங்கலத்து திருச்சுரமுடைய மகாதேவர் கோயில் சிவபிராமணர்களான நூற்றெண்ம பட்டன், சீராள பட்டன் உள்ளிட்டோர் 12 ஆடுகள் பெற்றுக்கொண்டு, இக்கோயிலில் ஒரு நந்தா விளக்கெரிக்கச் சம்மதித்துள்ளனர்.

Vikrama Chozha’s 9th reign year ( 1127 CE ) inscription, records….
ஐயங்கொண்டசோழ மண்டலத்து குலோத்துங்கசோழ வளநாட்டு பேறூர் நாட்டுப் பிரிவு மணற்பாக்கம் ஊரார் சுரத்தூர் நாட்டுப் பல்லாபுரம் என்கிற வானவன்மாதேவிச் சதுர்வேதிமங்கலத்து திருச்சுரமுடைய மகாதேவர் வழிபாட்டிற்கு, திருமந்திரபோநகம் வழங்குவதற்காக, பேறூர் நாட்டு நென்மேலி ஊரைச் சார்ந்த பள்ளி சாத்தை செல்வன் எனும் தொண்டை நாட்டய்யன் என்பவனிடமிருந்து பணம் பெற்றுக்கொண்டு 370 குழி நிலத்தினை விற்பனைச் செய்துக் கொடுத்துள்ளனர்.

Vikrama Chozha’s 14th reign year ( 1132 CE ) inscription, records….
ஐயங்கொண்டசோழ மண்டலத்துக் குலோத்துங்கசோழ வளநாட்டு புலியூர்க் கோட்டத்து பேறூர் நாட்டுப் பிரிவைச் சார்ந்த கசவம்பாக்கத்து ஊர் நிர்வாகத்தினர், சுரத்தூர் நாட்டுப் பல்லாபுரம் என்கிற வானவன்மாதேவிச் சதுர்வேதிமங்கலத்து திருச்சுரமுடைய மகாதேவர் கோயில் பள்ளியறை நம்பிராட்டியார் இறைவிக்கு திருப்படிமாற்று வழிபாட்டிற்காக, திருச்சுரம் ஊரைச் சார்ந்த கண்ணப்பன் பொன் தம்பி முகுந்தன் எனும் விக்கிரமசோழ மலையரையன் என்பவன் 1000 குழி நிலத்தினை விலைக்கு வாங்கி, கோயிலுக்கு விற்றுக்கொடுத்த நிலவிலையாவணம் ஆகும்.

Rajathi Rajan – II’s 4th reign year ( 1167 CE ) inscription records….
ஐயங்கொண்டசோழ மண்டலத்துக் குலோத்துங்கசோழ வளநாட்டுச் சுரத்தூர் நாட்டு பல்லாபுரம் எனும் வானவன்மாதேவிச் சதுர்வேதி மங்கலத்து ஆளுடையார் திருச்சுரமுடையார் கோயிலில் இவ்வூர் காடி பள்ளி நூற்றெண்ம முதவரையன் பேரனும் அருளாளன் என்கிற கலிங்கத் தரையனின் மகனுமான நாயகன் என்பவன் சந்தி விளக்கு ஒன்று எரிப்பதற்காக மூன்று பசுக்கள் கொடையளித்துள்ளான். இம்மூன்று பசுக்களையும் பெற்றுக்கொண்டு திங்கள்தோறும் நாழி நெய் கோயிலில் அளப்பதாக இவ்வூர் மன்றாடி முல்லைநாயகக் கோன் என்பவன் சம்மதம் தெரிவித்துள்ளான்.

Rajathi Rajan – II’s 4th reign year ( 1167 CE ) inscription records….
ஐயங்கொண்டசோழ மண்டலத்துப் புலியூர்க் கோட்டம் எனும் குலோத்துங்கசோழ வளநாட்டுச் சுரத்தூர் நாட்டுப் பிரிவான பல்லாபுரம் என்கிற வானவன்மாதேவிச் சதுர்வேதிமங்கலத்து திருச்சுரமுடையார் கோயிலில் ஒரு நந்தா விளக்கு எரிக்கத் தேவையான நெய்யிற்காக 31 பசுக்களும் ஒரு காளையும் திருச்சுரம் ஊரைச் சார்ந்த கண்ணப்பன் மலை அரையன் மகன் அருளாளப் பெருமாள் என்றழைக்கப்படும் இராஜராஜ மலை அரையன் அளித்துள்ளான். இவ்வூர் மன்றாடி ஆனைக்கோள் என்பானின் மகன்கள் தினமும் அருமொழிதேவன் மரக்கால் அளவுக்கு இணையாக உழக்கு நெய் அளப்பதாக உறுதியளித்துள்ளனர்.

Kulothunga Chozha- III’s 31st reign year ( 1201 CE ) inscription records…
திருச்சுரக்கண்ணப்பன் ஆதிநாதன் மனவாலைய முகந்தன் என்கிற சித்திரமேழி முனையதரையன் என்பவன் செயங்கொண்டசோழ மண்டலத்துப் புலியூர்க்கோட்டத்துச் சுரத்தூர் நாட்டுப் பிரிவு பல்லாபுரம் எனும் வானவன்மாதேவிச் சதுர்வேதிமங்கலத்து ஆளுடையார் திரிச்சுரமுடையார் கோயில் இறைவனுக்குத் திருநந்தாவிளக்கு ஒன்று எரிப்பதற்கு 10 எருமைகள் வழங்கியுள்ளான்.

Thiribhuvana Veerathevar ( Kulothunga Chozha-III ) 37th reign year ( 1215 CE ) inscription records….
பூந்தமலி என்கிற உய்யக்கொண்டாந் சோழபுரம் வாணிகர் நகரச் சபையினர் திருச்சுரம் கோயில் திருச்சுரமுடைய நாயனார்க்குத் திருவடி நிலை (பீடம்), திருவாலத்தி தட்டு, கொம்பு (ஊதுகுழல்) ஆகியவை தானமளித்துள்ளனர்.

Rajarajan –III’s 16th reign year ( 1232 CE ) inscription records….
மணிமங்கலம் என்னும் ஊரைச் சேர்ந்த குடிப்பள்ளி சாத்தன் மகாதேவன் என்பவன் ஆளுடையார் திருச்சுரமுடையார் இறைவனுக்கு ஒரு சந்தி விளக்கெரிக்க ஆறு பசுக்கள் தானமளித்துள்ளான். ஒரு பசுவுக்கு நாலு ஆடுகள் வீதம் ஆறு பசுக்களுக்கு 24 ஆடுகளைக் கொண்டு தினமும் நெய்யளக்க மாங்காட்டு நாட்டு மலையம்பாக்கம் ஊரினனான இடையன் கருணாகரக் கோன் உறுதியளித்துள்ளான்.

The Pandya King Maravarman Kulasekaradevar’s 38th reign year (1306 CE ) inscription records…
இளவரசர் நீலகங்கரையர் படைத்தளபதிகளில் ஒருவரான வாணாண்டை என்கிற தொண்டைமானார் என்பவர் பல்லாபுரம் வானவன்மாதேவிச் சதுர்வேதிமங்கலத்துத் திருச்சுரமுடைய மகாதேவர் கோயிலில் திருவிளக்கு ஒன்று எரிப்பதற்காக இக்கோயில் சிவபிராமணர்கள் 92 பசுக்களைப் பெற்றுக்கொண்டு எரிப்பதாகச் சம்மதம் தெரிவித்துள்ளனர்.

Vikrama Chozha’s period inscription ( reign year not known ) records ….
இக்கல்வெட்டின் பின்பகுதி கட்டடப்பகுதிக்குள் மறைந்துள்ளது. திருச்சுரமுடைய மகாதேவர் இறைவன் பெயர் மட்டும் அறியமுடிகிறது.

During Mylapore Sri Kapaleeswarar Temple Shifting /renovation some of the stones with inscriptions of this temple was shifted and utilised. On the back side wall of Karpagambal sannadhi Sundara Pandya’s period inscription records the gift of land to this temple. These inscription stones belongs to Thirisoolam / Tirusulam Shiva temple. 

 Inscriptions
 Inscriptions
 Inscriptions - Kulothunga Chozha -1

The inscriptions at Kapaleeswarar Temple on the back side wall of Ambal Sannidhi. 

இக்கல்வெட்டு இக்கோயிலைச் சேர்ந்ததல்ல. திிரிசூலம் என்று இப்போது வழங்கும் ஊரில் பண்டு இருந்த சிவன்கோயிலின் கல்வெட்டுத் துண்டுதான் இது. திரிசூலத்தின் பழம்பெயர் திருச்சுரம் என்பதாகும். இறைவன் பெயர் திருச்சுரமுடைய நாயனார். கல்வெட்டில் வரும் ”குலோத்துங்க...” என்னும் தொடர் குலோத்துங்க சோழவள நாட்டைக் குறிக்கும். இது புலியூர்க் கோட்டத்தி்ன் சிறப்புப்பெயர். சென்னைப் பகுதிகள் புலியூர்க் கோட்டத்தில் இருந்தன. திருச்சுரமுடைய நாயனாருக்கு முப்பது பசுக்கள் கொடையளிக்கப்பட்டதைக் கல்வெட்டு கூறுகிறது.
 ( Thanks Sir Dorai Sundaram ) This inscription stone was belongs to Thirisoolam Shiva temple ).


 This inscription stone was placed upside down 

படத்தில் உள்ள கல்வெட்டு வரிகள் 
1- கொண்டான் மடத்துக்கு மடப்புறமாக இன்னா - 
2 யங்களும் ஆசுவிகள் பேராற்
3-செல்வதாகச்சொன்னோம்
4-பான் கெங்கைக்(க)கரை
5-ரக்ஷை 

விரதங்கொண்டான் என்னும் பெயரில் இருந்த மடத்துக்கு மானியமாக அனைத்து ஆயங்களின் (வரிகள்) வருமானமும், ஊர்க்காவல் புரியும் வீரர்களுக்காக வாங்கும் வரியின் வருமானமும் அளிக்கப்பட்டன. ஆசுவிகள் என்போர் ஊர்க்காவலில் ஈடுபட்ட வீரர்கள். ( Thanks Sir Dorai Sundaram ) This inscription speaks about the donation made to the  for the security personnel of a village. 


LEGENDS
The temple legend goes like this... After creating Thilothama, Brahma fell in love with  her and Thilothama refused his wish and said, Brahma is like a father, who created her. On hearing this Sivaganas chased him and Brahma hid in the midst of this 4 hills ( considered as 4 Vedas) and worshiped Shiva after realizing his fault. Lord Shiva pardon him after pleased by his worship.  Hence this place was called as Brahmapuri.

THE TEMPLE TIMINGS:
The temple will be kept open between 07.00 Hrs to 11.00 Hrs and 16.30 Hrs to 20.00 Hrs.

CONTACT DETAILS:
For pooja and other details Gurukkal S Keerthivasan may be contacted  and his mobile number is 8056050671.

HOW TO REACH :
About 2 KM from Thirisoolam Sub-Urban Railway station.
Autos are available  from Thirisoolam railway station  and Airport

LOCATION:CLICK HERE




 Sri Ayyappan and adhi Sankarar Sannadhi



 What this could be ? - Ekamrugam
Rishaba Kunjaram
---OM SHIVAYA NAMA---

Thursday 8 December 2016

Sri Karaneeswarar Temple, Saidapet, Chennai, Tamil Nadu. A HERITAGE WALK

… a continuation post to Vada Thirunaraiyur, Saidapet Shiva temple.
 03rd December 2016.
SRI KARANEESWARAR TEMPLE, SAIDAPET 

Reached Karaneeswarar temple through Brahmin Street and Karaneeswarar Koil street.  On the way Mr Madhusudhanan told that there are about 24 Vinayagar temples in Saidapet with different names like Koothaadum Vinayagar, Karkada Vinayagar etc, He also pointed out the Sri Gurulinga Swamigal Jeeva Samadhi, in which local people used to do pooja before starting of any important functions in their homes. 

During my earlier visit to the Sri Karaneeswarar Temple  I could not  get the full view of the inscription dated 1887 AD and 1919 AD  in the front mandapam, This time I took photograph and up dated my web blog post on Sri Karaneeswarar Temple. These two inscriptions speaks about the donations given to the temple for regular functions and pooja. Also had seen Pattinathar and his guru Pathragiriyar’s reliefs at the entrance of Rajagopuram, which are installed during 1939 AD. The details also written in the facebook with photographs.

LOCATION:CLICK HERE








SUB-URBAN RAILWAY STATION, SAIDAPET.
Our final destination was to the west side of the Sub-Urban railway station, where Nalandaway Foundation students painted the colourful graffiti  of film personalities of Shivaji, Kamalahasan, Nagesh etc., on the wall. It was an awesome view. After taking snaps we said good bye to each other  and hoping to meet in the next Heritage walk. The SUB-URBAN Railway station was also posted in my facebook.

LOCATION: CLICK HERE 



 ….. the end of Saidapet Heritage walk posts.

Sri Soundareswarar Temple, Vada Thirunaraiyur, Saidapet West, Chennai, Tamil Nadu.

…… a continuation post to Marmalong Bridge, Teachers training College and Panagal maligai. 
03rd December 2016.
This Shiva temple is on the Brahmin Street, after Meher Baba’s Ashram, on the banks of river Adyar. Had been to this temple under THE ADYAR – a cultural mapping, a Heritage walk on 03rd December 2016 with 40 and odd heritage walkers.


Moolavar    : Sri Soundareswarar
Consort      : Sri Thiripura sundhari.

Some of the important features of this temple..
The temple is  facing east with a 3 tier Rajagopuram on the east side and an entrance arch on the south side.  Dwajasthambam, Balipeedam and Nandhi mandapam are immediately after the Rajagopuram.

In the outer prakaram  a mandapam, madapalli, Sthala Vrukshas ( Vilvam, Konrai and Vanni tree ) with Vanneeswarar sannadhi. It was believed that the Vanni tree is of 800 years old. ( It is also believed that these three trees are Icha, Gana and Kiriya sakthis.)

In the inner prakaram,  sannadhi for 63var, Ganapathy, Subramaniyar  and Saba mandapam. Ambal  sannadhi  is facing south.  The Narai worshiping Lord Shiva stucco image is on the sanctum sanctorum south side entrance arch.

HISTORY AND INSCRIPTIONS
The temple existed  since 7th century as per the East India Company’s  documents, under Ancient Histories of Religious Hindu Temples, published in the year 1951, Volume- II, on page no 362. During 9th century  Shiva lingam was under the bilva / Vilva tree facing east and Vinayagar was under Vanni tree facing  west in separate sannadhis.

During 12th century  a merchant called Sathayan built the corridors and made arrangement for the daily poojas.  Latter between 15th to 17th century the temple was renovated  with the help of Pandya  sthapathis ( whose  fish reliefs can also seen  in the temple ) and outer compound walls are also constructed. During 1919 to 1925,  3 tier vimanas are constructed on moolavar,  Ambal and Vinayagar sanctums.

From 1957 CE the temple came under the control of HRCE department.
Thirupani was started on 13th July 1981 under HR & CE. Ashta bandhana maha kumbhabhishekam was conducted on 11th February 1988 and 11th March 2012. 
East side Rajagopuram thirupani was started on 23rd April 2010. 

 During 1919 to 1925,  3 tier vimanas are constructed on moolavar,  Ambal and Vinayagar sanctums. 

LEGENDS
Devotees believes that, this temple is the Vaippu sthalam for the Padal Petra sthalam of THIRUNARAIYUR near Kattumannarkoil near Chidambaram. Hence called this temple as Vada Thirunaraiyur. It was also told that the stolen Vigraha was recovered back after reciting Abirami Andhadhi at  Ambal sannidhi.  

THE TEMPLE TIMINGS:
The temple will be kept opened between 06.30 Hrs to 11.00 Hrs and 17.00 Hrs to 20.30 Hrs. All important functions are celebrated and mutrum othuthal is performed on every 4th Sunday and Uzhavarapani is being carried out on  second Sundays  of  every month. During these times the temple will be kept open for an extended period.

CONTACT DETAILS:
For further details Mr Chandrasekar may be contacted on his mobile 9445232564. 
Appar Arutpanimandram  9444382776 and 9840187387.

HOW TO REACH: 
The temple is on the  Brahmin street about 500 meters from Saidapet Sub-Urban railway station.
About a km from Saidapet bus terminus and lot of autos are available.

LOCATION:CLICK HERE






… to be continued ( Sri Karaneeswarar Temple and Saidapet  Railway Station )
 --- OM SHIVAYA NAMA---

Maraimalai Adigal Bridge, Marmalong Bridge, Teacher's Training College, Panagal Maligai, Mehar Baba Ashram Saidapet, Chennai, Tamil Nadu.

….. a continuation post to Little mount Shrine of our lady of health, Church.
03rd December 2016.
MARAIMALAI ADIGAL BRIDGE - MARMALONG BRIDGE
We had visited the bridge earlier, as a part of Adyar river walk. This bridge was constructed on the river Adyar bridging Mambalam with Guindy Raj Bhavan area. Originally there was an old stone bridge  and latter an Armenian Merchant called Coja Petrvs Uscan, re-constructed the bridge at a cost of 30000 pagodas and also he donated 1500 pagodas towards upkeep. For the full details please visit my post on Marmalong Bridge in my blog. Also for further reading please refer my facebook post with comments.

LOCATION:CLICK HERE 


 The small obelisk like pillar between the new CMRL pillars must the remains of the old bridge constructed Coja Petrvs Uscan

TEACHERS TRAINING COLLEGE
The teachers training college, Second of its kind in India when started in the year 1856 as a school at Vepery under the guidance of Alexander Arbuthnot. Then it was shifted to the present location in Todhunter Nagar in  the year 1888, as a College on the banks of river Adyar.  This College produced two eminent personalities who latter became presidents of India namely  Dr Sarvepalli Radhakrishnan and Mr R. Venkatraman. The silver tongued Mr Srinivasa Sastri also from this college, once he corrected the pronunciation of his British principal. Now the structure was taken over by The Chennai metro rail  and the same is in a state of neglect & dilapidated condition. 

LOCATION:CLICK HERE





Karine Hrt also explained the first agricultural college established in the year 1868, in an area of 30 acres where the cosmopolitan golf course now functioning.  The college had done the experiments of growing wheat., cotton. The college was moved to Coimbatore latter. Experiments also carried out the coloring dyes from the cactus bugs for the cloths used by the British army. For further details please refer my facebook page for the post with comments. 

PANAGAL MALIGAI.
This building can be viewed from Marmalong Bridge  (Saidapet Bridge). The Head quarters  of Chengalpattu District was functioning on the same place. This building was named after Raja of Panagal, a Zamindar of Kalahasti, leader of Justice party  and the Chief minister of Madras Presidency from 1921 to 1926. For further reading  please refer Wikipedia about Raja_of_Panagal  

LOCATION:CLICK HERE


MEHAR BABA ASHRAM
Mahar Bhavan and Mehar Baba ashram are opposite to each other on the Brahmin street in west Saidapet  near the Karaneeswarar market Sub Way. His original name was Merwan Sheriar Irani and he  was born in 1894 in Pune  India to Irani Zoroastrian parents ( A parsi parents ). At the age of 19, he began a seven-year spiritual transformation. During this time he contacted five spiritual masters before beginning his own mission and gathering his own disciples in early 1922, at the age of 27. He was brought to Madras Madras by Mr Sampath Iyengar, A Judge of Andhra District of then Madras Presidency. Meher Baba practiced silence in his life and communicated through gestures or writing on boards. He visited Madras three times during his life time. For further reading please visit the Wikipedia page under Meher_Baba

LOCATION:CLICK HERE



….… to be continued ( VADA THIRUNARAIYUR SHIVA TEMPLE )

Shrine of our Lady of Health, Little Mount Church, Chinnamalai, Saidapet, chennai, Tamil Nadu.

……. A continuation post to Saidapet Court and Raj bhavan.
 03rd December 2016.
Whenever I,  passed through Chinna malai, thought of visiting this Little mount Church. This came to true on 3rd December 2016. The road was ascending in the east direction from the western entrance arch to the hill top.  Along the path way to hillock sculptures depicting the story of Thomas preaching to natives with peacocks. ( peacock sculptures we could see many of the churches like San Thome church alter.) 
  

The old church was built in the year 1551.  Inside the Church Mother Mary’s, wooden statue is kept in the alter, might have been brought by Portuguese, about 500 years before. To the left of the alter steps there is a holy cave entrance. It is believed that St. Thomas hid in the cave, when Rajah Mahadevan of Mylapuram’s, men hunted to kill him. ( at the entrance a plaque with inscriptions says that St Thomas hid in the cave in the year 68 AD). The sign boards placed at a small passage through which St. Thomas escaped with palm &  finger prints.
  
Little above the church, on the hillock the foot prints of St. Thomas and the cross made by him on the rock. It was told that blood bleed from the cross during December months between 1551 – 1704 CE, hence the Cross is called as bleeding Cross. In remembrance of this, a feast is being celebrated during December month of every year. Very near to the cross there is a sweet water spring between two small rocks. On the top there is Stucco image of Jesus on a three pillar structure, standing tall above the shed.   It was great walk and satisfying walk indeed.  My facebook page with comments. 

INSCRIPTIONS
 "...a sua custa no ano de 1612", I.e. "at his own expense in the year 1612".

LOCATION:CLICK HERE





 Inside the cave 
For more photographs : CLICK HERE 
…. To be continued ( Marmalong Bridge ) 

Saidapet Court and Raj bhavan, Chennai, Tamil Nadu

 03rd December 2016.
The much awaited Saidapet walk, a part of THE ADYAR- a cultural mapping was kick started on 3rd December 2016 as scheduled from Saidapet Court curated by Karine Hrt, a French Scholar, Mrs Sreemathy Mohan and Mr Venkatesh Ramakrishnan, the historian and writer. The attendees swelled from 26 to 43 from start to end of the walk. During our walk, Saidapet was spared from rain  and Thanks to Varuna Bhagavan.

Saidapet is named after Sayeed Shah Pettah (Sayyid Musalman Sahib), a high-ranking 18th-century official of the court of the Nawab of Arcot. The then Nawab of Arcot gifted these parts to Sayyid Shah Pettah in 1730. Latter Saidapet was obtained by the British East India Company along with the Jagir of Chengalpattu and it served as the Administrative head quarters to Chengalpattu District.

SAIDAPET COURT
Mrs Sreemathy Mohan and Mr Venkatesh explained about the  court structure and the sensational case of  Lakshmikanthan murder  ( a cine Journalist), in which both MK Thyagaraja Bhagavathar and N S Krishnan were sentenced to 3 years and they were in jail till 1947. When the first appeal at Madras High Court  was turned down, they appealed second time  at the privy council  and they managed to prove themselves innocence & acquitted. The case was not resolved till date and the file was treated as closed.
  
The two storied Saidapet court was constructed in Victorian style ( Indo-Saracenic architecture )  in 19th century. Also for further reading please refer my facebook  post with comments.

LOCATION:CLICK HERE





RAJBHAVAN
When the Governor’s Garden House at Fort St George was destroyed by the French in 1746, the present Rajbhavan in the name of Garden house was acquired from Antonia de Madeiros, a richest family at that time. The same was developed as Government House. In the year 1820 The Governor Thomas Munro ( 1820 to 1827 AD ) made this as an official residence of Governors. Once the Raj Bhavan  was called as Guindy Lodge  and Governor’s Country House. It is believed that the Guindy Lodge was constructed by  the Governor William ( 1672 – 1678)  in the present Guindy reserved forest. When William Langhorne left 1678, the property was sold to Indian merchant Beri Chinna Venkatadiri, the brother and founder of Madras Beri Thimappa. Beri Chinna Venkatadiri gifted the property to East India Company, when he had a drift with the Company.
    
A straight road was formed from Raj Bhavan to St George Fort. The present area is about 156 acres after diverting portion of lands to Guindy National Park, IIT, Gandhi Mandapam and  Rajaji Mandapam. This has 150+ varieties of plants and birds, spotted deers, blackbucks and antelopes. ( Since we could not get permission to see inside, no photographs were taken )  
LOCATION:CLICK HERE
  To be continued ( LITTLE MOUNT CHURCH  )