Saturday, 19 August 2017

Sri Dhanmeesar Sembon Koil / Sri Dharmalingeswarar / Dharmalingeshwarar Temple / ஸ்ரீ தர்மலிங்கேஸ்வரர் கோவில் – Sarvamangala Nagar, Eswaran Colony, MMTC Colony, Nanganallur, Chennai, Tamil Nadu.

19th August 2017.
This more than 1000-year-old, Chozha Period Sri Dhanmeesar, a Shiva temple, is at Nanganallur South, Eswara Colony, Sarvamangala Nagar (Voltas Colony Rd), a part of Chennai.



Moolavar  : Sri Dhanmeesar/ Sri Dharmalingeswarar
Consort    : Sri Sarvamangalambigai

Some of the important features of this temple are…
The temple faces east with a 5-tier Rajagopuram, and there is a recently constructed Rajagopuram on the south side. Dwajasthambam, Palipedam, and Nandhi are immediately after the Rajagopuram.

In the outer praharam Agora Veerabhadrar, Dhanmeesa Vinayagar, Arasamara Vinayagar with Nagars, Sri Valli Devasena Subramaniar (Facing west).

In the inner praharam, Naalvar, Urchavars, Bairavar, Navagrahas, Anjaneyar, and Ambal Sarva Mangalambigai (Facing South with Vahana).


ARCHITECTURE
The temple consists of the sanctum sanctorum, antarala, ardha mandapam, and maha mandapam. The sanctum sanctorum is on a upanam, and pada bandha adhistanam with jagathy, muppattai kumudam, and pattikai. The bhitti starts without vedikai. The pilasters are of Brahma kantha pilasters with kalasm, kudam, plain mandi, palakai, and vettu pothyal. The prastaram consists of valapi and prastaram. The temple was constructed with stone from the upanam to the prastaram. The eka tala nagara vimanam is above the prastaram. Stucco images of Shiva, Dakshinamurthy, and Brahma are on the greeva koshtams.

One of the old pillars is installed in front of the sanctum sanctorum.  





HISTORY & INSCRIPTIONS
10th to 11th century inscriptions were found on the pattikai of adhistanam. As per the inscriptions, this place was called Dhanmeeswaram, Chempon Koil, etc. Shiva was called Dhanmeeswarar, Veerasingan. 

Hope the same inscription is referred to in Kanchipuram Mavatta Kalvettukal as Kampavarman period, but the Kumbhabhisheka Malar refers to Rajaraja-I. Inscription is found on the pattikai, but not on the kumudam, as claimed in Kumbhabhishekam Malar. 

As per the 10th century Kampavarman’s 6th reign year inscription recorded by the Tamil Nadu Archaeology Department, A person belonging to Thenkarai Mangalam village of Chozha Nadu donated for playing drum during Thirupalliyezhuchi / early morning pooja. (Actual Chozha period inscription is faintly visible on the sanctum sanctorum wall).

The details of the following inscription are from the Kumbhabhisheka Malar 2022. 
Rajaraja-I’s 6th reign year inscription records the gift of 300 kuli land at Thenkuruminjur in Chozha Nadu, for playing musical instruments during Thirupalli ezhuchi, by Chozhan Kariyathithan Kolipperaraiyan. The periphery limits of the lands are also given.  

2022 ஆம் ஆண்டு கும்பாபிசேக மலரில் கண்ட படி…
குமுத வரிக்கல்வெட்டு
(தமிழக அரசின் தொல்பொருள் ஆராய்சி துறை  இயக்குநர் முனைவர் இரா நாகசாமி அவர்களால் 15.12 1972-இல் படி எடுத்துப் பரிசோதிக்கப்பட்டு, 16.12.1973ல் தரப்பட்ட்து. 31.04.1974 அன்று தன்மீசர் செம்பொன் கோயிலில் நடைபெற்ற திருக்கூட்டத்தில் அவராலேயே விவரிக்கப்பட்டது).

1. ஸ்ரீ கோவி ராஜ கேசரி பன்மற்கு யாண்டு. (6) -ஆவது புலியுர் கோட்டத்து சுரத்தூர் நாட்டு தன்மீஸ்வர தேவற்கு சந்திராதித்தவர் பள்ளியெழுச்சி கொட்டுவதாக சோழநாட்டுத் தென் சரை மிழலை செம்பொன் கோயில் வடக்கடைய்தடில் மூன்றில் நாயன் இறை நீங்கலாக வைத்த வையனார் பட்டிய் கிழக்கு நோக்கிப் பாய்ந்த காலுக்கு………. மாவறு இவ்வூர் ……. …….  இரு

2. நூற்றுக்குழியும் இக்காலோடும் தெற்கடைய் தடி(இ)ரண்டினால் இருநூறு மிழலைக் கூற்றத்து தென் கோலிப் பேரரையன் குழியும் பள்ளியெழுச்சிய் கொட்டுவதாக...  மிழலைக் கூற்றத்து தென் குறுஞ்சியுடையான் சோழன் காரியாகில் ….. ….. …… கோலிப் பேரரையன் பள்ளியெழுச்சிக் கொட்டுவான்…. றூ ழோரேய் நின்ற…….. …. இந்த ஸ்ரீ கோயில் ஸ்ரீய்பலிய கொட்டுகின்ற இந்த நம் ரக்ஷிப்பார் ஸ்ரீய் பாதம் மென்றலைய் மேலெ... ... இவ்வூர்  பாத சிவன் வீரசிங்கன் காணக் கடவார்.

பொழிப்புரை
திரு. ராஜராஜ சோழனின் ஆறாவது ஆண்டு ஆளுகைக் காலத்தில், புலியுர் மாவட்டம், சுரத்தூர் வட்டம், தன்மீச்வரத்து உறையும் இறைவன் தன்மீசனார்க்கு, சந்திரன் சூரியன் முதலானோர் (உள்ளவரை), திருப்பள்ளியெழுச்சி நேரத்தில் அதற்குரிய இசைக்கருவிகளை இசைப்பதற்காக வேண்டி, சோழநாட்டில் காவிரிக்குத் தென்கரையில் மிழலை மாவட்டம் தென்குறுமிஞ்சியூரில் உள்ள சோழன் காரியாதித்யன், (இந்தச்) செம்பொன்கோயில் வடக்குப் பக்கத்தில் மூன்று தடியளவிற்கு அப்பால், மற்ற உரிமையாளர்கள் வரி செலுத்தி வரும் பகுதிகள் நீங்கலாக மற்றுள்ள இந்தச் சிற்றூரிலுள்ள நிலத்தினில் ஒடிக்கொண்டு இருக்கும் வாய்க்காலுக்குக் கிழக்குப் பக்கத்தில்நூறு குழியும், இந்த வாய்க்காலுக்குத் தென்புறம் இரண்டு தடியளவிற்கு அப்பால் இருநூறு குழியும், திருப்பள்ளியெழுச்சி நேரத்தில் அதற்குரிய இசைக்கருவிகளை இசைப்பதற்காக வேண்டி, மிழலை மாவட்டம் தென்குறுஞ்சியூரில் உள்ள சோழன் காரியாதித்யன். கோலிப் பேரரையன் திருப்பள்ளியெழுச்சி நேரத்தில் அதற்குரிய இசைக்கருவிகளை இசைப்பான் என்பதற்காக (நியமமாக அளிக்கின்றான்). 

இந்தக் கோயிலில் ஸ்ரீ பலிக்கான் இசைக்கருவிகளை இசைப்பவர் இந்த நியமங்களை பாதுகாத்து வருவார். அவரது (தன்மீசரது) பாதத்தின் கீழ் என் சென்னி வைத்து வணங்குகிறேன். இதற்கு இவ்வூர் சிவனாராம் வீரசிங்கரே சாட்சி. 

Ref
1. தமிழ்நாட்டுக் கல்வெட்டுகள் தொகுதி-IX, காஞ்சிபுரம் மாவட்டக்கல்வெட்டுகள் தொகுதி 5, 762/ 2017, வெளிப்புற வடக்கு சுவர்.
2. 2022 ஆம் ஆண்டு கும்பாபிசேக மலர்

Maha Kumbhabhishekam was conducted in 1976, 1992, 2000, 2009, and on 08th September 2022. 



LEGENDS
According to the history written on the temple wall, during the 6th year of Rajaraja Chola's rule, 991 CE, a small king by the name Kariyaathithya Chozhan, who ruled Thenkuruminjur, Mizhazhai Kottam, south of the Kaveri, came to this temple for Shiva’s darshan. He was upset about the non-functioning of the drum during early morning pooja, due to the non-availability of manpower. So he donated 300 kuli fertile land for the drummer to beat during pooja hours and inscribed on the kumudam of the sanctum. This story-related stucco image is located on the south side of the Rajagopuram entrance. (To prove this legend, no inscription is found.) Only a fragment of a pillar is found in the Maha Mandapam; no other old structure is available now.

 The story of a kurunila (small)  king, Kariyaathithya Chozhan’s donation story, related to the stucco
 The story of a kurunila/regional king, Kariyaathithya Chozhan’s donation story related to the stucco image.
 The story of a kurunila/regional king, Kariyaathithya Chozhan’s donation story related to the stucco image.
The story of a kurunila/ regional king, Kariyaathithya Chozhan’s donation story related to the stucco image.

The fragment of the pillar, installed in the mandapam, may belong to the Vijayanagara period, which partially reminds the antiquity of the temple.

TEMPLE TIMINGS:
The temple kept open from 06.30 hrs to 12.30 hrs and from 17.00 hrs to 20.30 hrs.

CONTACT DETAILS:
The managing committee may be contacted for further details. The Secretary Murugappan 944429865, Treasurer Natarajan 9840989825, and Assistant Secretary Sukumar 9444555947.

HOW TO REACH:
Town Buses 52K, 52P, M1A, M18C, and S11 buses run through that area, get down at Vembuli Amman Temple stop, and from the temple it is about 500 meters.

LOCATION OF THE TEMPLE:     CLICK HERE



The 2009 CE photograph was taken during Kumbhabhishekam

East Rajagopuram
South Rajagopuram
---OM SHIVAYA NAMA---

4 comments:

  1. Sir, was the old inscription destroyed during the renovation process?

    ReplyDelete
    Replies
    1. The post is updated with inscription details and new photos Aditya..

      Delete
  2. Car parking available?

    ReplyDelete