Sunday, 13 December 2020

Uyyakondan Thirumalai Temple / Sri Ujjeevanathaswamy Temple / உய்யக்கொண்டான் திருமலை உஜ்ஜீவநாதர் கோயில், Uyyakondan Thirumalai, Tiruchirappalli District, Tamil Nadu.

This is the 121st Thevara Paadal Petra Shiva Sthalam and 4th Sthalam on the south side of river Kaveri in Chozha Nadu. This place was called “Karkudi” during the 6th to 7th Century and is now called Uyyakondan Thirumalai, which is on the way to Vayalur Murugan Temple. The temple is on the banks of “Uyyakondan River” and the same was mentioned as “Vairamega Kalvai”.
  

In Periyapuranam Sekkizhar records that Thirugnanasambandar came to this temple after worshiping Lord Shiva of Thiruchenthurai ( The Thevara hymns are not available ).

கற்குடி மாமலை மேல்எழுந்து கனகக் கொழுந்தினையைக் கால்வளையப்
பொன்திரன் மேருச் சிலைவளைத்த போர்விடை யாளியைப் போற்றிசைத்து
நல்தமிழ்மாலை புனைந்தருளி ஞானசம்பந்தர் புலன்கள் ஐந்தும்
செற்றவர் முக்கீச்சரம் பணிந்து திருச்சிராப்பள்ளிச் சிலம்பு அனைந்தார்

In Periya Puranam Sekkizhar also records that Thirunavukkarasu Swamigal Visited this temple after worshiping Lord Shiva Thayumanavar of  Thiruchirappalli.

சிலந்திக்கு அருளும் கழல்வணங்கக் செஞ்சொல் மாலை பலபாடி
இலங்கு சடையார் எறும்பியூர் மாலையும் இறைஞ்சிப் பாடியபின்
மலர்ந்த சோதித் திருச்சிராப் பள்ளி மலையும் கற்குடியும்
நலங்கொள் செல்வத் திருப்பராய்த் துறையும் தொழுவான் நண்ணினார்
……… திருநாவுக்கரசு சுவாமிகள் புராணம்

Thirugnanasambandar, Thirunavukkarasu Swamigal, Sundarar, and Vallalar have Sung hymns in praise of Lord Shiva of this temple. Maha Vidwan Meenakshi Sundaram Pillai has also sung the Karkudi mamali with 100 songs.

வடந்திகழ் மென்முலை யாளைப் பாகமதாக மதித்துத்
தடந்திரை சேர்புனன் மாதைத் தாழ்சடை வைத்த சதுரர்
இடந்திகழ் முப்புரி நூலார் துன்பமொடு இன்பமது எல்லாம்
கடந்தவர் காதலில் வாழும் கற்குடி மாமாலை யாரே
……. திருஞானசம்பந்தர்
வானவனை வானவர்க்கு மேலானை
        வணங்கும் அடியார் மனத்துள் மருவிப்புக்க
தேனவனைத் தேவர் தொழு கழலான் தன்னைச்
        செய்குணங்கள் பலவாகி நின்ற வென்றிக்
கோனவனைக் கொல்லை விடையேற்றினானைக்
        குழல் முழவம் இயம்பக் கூத்தாட வல்ல
கானவனைக் கற்குடியில் விழுமி யானைக்
        கற்பகத்தைக் கண்னாரக் கண்டேன் நானே.
………. திருநாவுக்கரசு சுவாமிகள்
மறையோர் வானவரும் தொழுதேத்தி வணங்க நின்ற
இறைவா எம் பெருமான் எனக்கு இன்னமுது ஆயவனே
கறையார் சோலைகள் சூழ் திருக்கற்குடி மன்னி நின்ற
அறவா அங்கணனே அடியேனையும் அஞ்சல் என்னே
…….. சுந்தரர்
செயிரறு நினது திருவருள் காட்டுந்
        திறத்தினாற் காண்பதை யன்றிப்
பயிறரு கேள்வி யானின்னைப்
        பளகறக் காணவும் படுமோ
வயிரமா மலைச் செம்மணிக்கு வால் பச்சை
        மணிக்கு வாலொடு பிறங்கிடுதல்
கயிலை நீ உமையோடி ருப்பது தெரிக்குங்
        கற்குடி மாமலைப் பரனே
…… கற்குடி மாமலை மாலை
                                                                        -- கூழும்பல்
நற்குடியும் ஓஙி நலம் பெருகு மேன்மை திருக்
கற்குடியிற் சந்தான கற்பகமே
……… திரு அருட்பா
Moolavar  : Sr Ujjeevanatha Swamy, Sri Uchinathar,
                  Sri Muktheesar.
Consort    : Sri Balambikai, Sri Anjanaakshi Amman  

Some of the salient features of this temple are…..
The temple is on a small Hill with a 5-tier Rajagopuram at the base. After Rajagopuram, steps are provided to reach this small hill shrine. Dwajasthambam, Balipeedam, and Rishabam are in front of the sanctum sanctorum. Pada – பாதம், of Lord Shiva, is near the Dwajasthambam. Moolavar is of Swayambhu on a square avudayar faces west. In kostam Vinayagar, Dakshinamurthy, Arthanareeswarar, Brahma, and Durgai.


Two Ambal sannadhis are in this temple. (The lotus was found damaged in one Ambal’s hand, hence another Ambal was installed as per her wish in the dream of the donor ). Anjanakshi Ambal Sannathi  is facing east. Natarajar Sabha is in the mandapa opposite to Moolavar sanctum. In praharam Nalvar, Ambal with Vinayagar, Sri Valli Devasena Subramaniar, Gajalakshmi, Jyeshta Devi, Bhairavar, Suryan, Saneeswarar, Idarkathar, Navagrahas,  and Chandikeswarar.

In Utsavars are Pichadanar, Chandrasekar, Sri Valli Devasena Subramaniar, and Somaskandar.

The 15th Century Saint Arunagirinathar has sung hymns on Lord Muruga of this hill temple.

உறுக்கிச் சினத்துச் சத்தி
        யயிற்குத் தரத்தைக் கைக்கு
        ளுதிக்கப் பணித்துப் பக்கல்            வருவாயே
உனைச்சொற் றுதிக்கத் தக்க
        கருத்தைக் கொடுப்பைச் சித்தி
        யுடைக்கற் குடிக்குட் பத்தர்              பெருமாளே

ARCHITECTURE
The sanctum sanctorum consists of sanctum Sanctorum, antarala and Artha mandapam. A vesara vimana is over the sanctum.

HISTORY AND INSCRIPTION
Since Thirugnanasambandar and Appar have Sung Hymns in praise of Lord Shiva of this temple the temple might have existed during the 6th to 7th Century. The original temple was constructed during the Pallava period, later reconstructed by Chozhas, and extended during Vijayanagaras.

As per the inscriptions this place was mentioned as Nandhivarma Mangalam, Pandya Kulasini Valanattu Rajasraya Chaturvedi Mangalam Karkudi (Rajarajan Period), Raja Mahendra Valanattu Uraiyur Kootrathu Brahmadeya Chaturvedi Mangalam Karkudi (Kulothunga Period), Keralanthaka Valanattu Uraiyur Kootrathu Thirukarkudi (Rajendra-I period) and Rajakembeera Valanattu Brahmadeyam Uyyakondan Thirumalai (Vijayanagara King Mallikarjuna Maharaja period). Lord Shiva was called Uyyakonda Nathar, Thirukarkudi Vizhumiya Nayanar, etc,.

The inscriptions belong to Parantaka Chozha-I, Kandaraditha Chozha’s wife, Parantaka’s wife Chembian Madevi, Uthama Chozha, Rajaraja-I, Parakesari Rajendran-I, Veera Rajendran, Kulothunga-I, Vijayanagara King Mallikarjuna Maharaja and Mylapore Thinnan. Most of the inscriptions record the endowments of burning perpetual lamps, Naivedyam, and poojas for which donations were made in terms of cattle/ sheep / Goats, Gold, Lands, etc.

This inscription ( 96 a. ) on a pillar of the inner praharam, is dated in the 10th year of Parakesarivarman. It registers the gift of sheep for lamps, made by Sembiyan Marayan, a perundanam of Virasola Ilangovelar of Kodumbalur, to the temple of Karkudi in Nandivanmamangalam.  Karkudi the ancient name of Uyyakkondan Tirumalai occurs in the hymns of the Devaram.  Parakesarivarman of this inscription has been identified with Parantaka I. in the Epigraphical Report for 1908-09, page 88.

In the 10th year of (the reign of ) King Parkesarivarman, Peranan Viranarayanan, alias Sembiyan Marayan, a perundanam of Virasola Ilangovelar of Kodumbalur in Urattur-kurram, gave ninety full-grown ewes which neither die nor grow old for a sacred perpetual lamp to be burnt regularly, as long as the moon and the sun (endure), with (oneulakku of ghee supplied by (the measure calledsula-vulakku, to the great god (Paramesvara) at the sacred Karkudi in Nandipanmamangalam which was a brahmadeya on the southern bank (of the Kaveri).  Having received (these) ninety (ewes), we, the temple servants (devarkanmi), agreed to burn (the lamp). In this same year, the same person gave fifty full-grown ewes which neither die nor grow old, for burning a day lamp (in the same temple).  Having received these fifty ewes also, we, the temple servants, consented to burn regularly (the lamp), supplying (onealakku of ghee by (the measure calledsula-vulakku.  This (charity) shall be (under) the protection of (the assembly of) all Mahesvaras.

Veera Rajendran’s 3rd reign year inscription starts with his mei keerthi records the endowment of burning a perpetual lamp for which 90 Sheep / Goats are gifted to this temple by Keralanthaka Valanattu Uraiyur Kootrathu Karuppur Vellalan alias Keralanthaka Vizhupparayan.

A Vijayanagara Dynasty viceroy Sri Raja Koneri ( raja ) ( 1488 – 1492 CE ) bearing the title of Mahamandaleshwar Pattuka Kattari Rayavasavasankara, Kanchipuravaradhisvara, and Madiyadu-Mannar-Manavalan, an inscription records that certain income from certain taxes (Kolunthuka Kanikkai, Kuthirai Kanikkai, Nattu Kanikkai, Viniyogam Kapoora Kaanikkai, Mahadeva Varathanai, Avasara Varathanai Kanikkai, etc, ) payable to the Palace, were to be paid to this temple of God Vilumiya Nayanar of Uyyakondan Thirumalai.  

As per the gazetteer during the 18th Century this temple was used by both French,  British, and Muslim rulers as a bunker and to store arms and ammunition during the Mysore war.   

This temple is under the administrative control of Dharmapura Adheenam.

Ref: 
South Indian Inscriptions  of ( Parakesari Varman Parantaka-I

Inscriptions
Inscriptions

LEGENDS
As per sthala purana, Sage Mirukandu prayed to Lord Shiva for a Child boon. Lord Shiva asked what type of Child, he would like to have, a fool, a handicapped with 100 years, or the one known for wisdom and handsomeness with a short life of just 16 years. The Sage Mrukandu had preferred the last one. A male child was born and named as Markandeya. When Markandeya attained the age of 16,  Yama chased him. Markandeya ran to many Shiva Temples. Finally reached this Karkudi / Uyyakondan Thirumalai and fell at the feet of Lord Shiva. Lord Shiva came out of the Sanctum Sanctorum, chased away Yama, and left his footprint on the south side of the entrance, near the Dwajasthambam,  to threaten Yamadharman.
  

In this temple, Lord Shiva promised Markandeya a longer life (endrum pathinaru – என்றும் பதினாறு).  

Jyeshta Devi in this temple was a Kula Deivam for Nandivarman Pallava. Jyeshta Devi is believed to be the elder sister of Maha Lakshmi. When the Main deities / Nattar gods & goddesses were converted as small deities by the Brahmin priests & Braminical-based mutts,  Jyeshta Devi was moved out of worship saying She was not auspicious to worship.  Jyeshta Devi in this temple is with her Children Mandhan and Mandhi or Chedi. Jyeshta Devi is considered the second on Meru Hill. Jyeshta Devi is also considered as the other form of Adhiparasakthi. Devotees worship Jyeshta Devi to protect from accidents, in their lives.  

POOJAS AND CELEBRATIONS
Apart from regular poojas, special poojas are conducted on Monthly Pournami days ( full moon Days ), The Festival is celebrated in the month of Panguni ( March - April ),  On Thaipusam day Chandrasekara will go to Somarasam Pettai on the month Thai  ( Jan – Feb ).

TEMPLE TIMINGS
The temple will be kept open between 06.00 hrs to 12.00 hrs and 17.00 hrs to 21.00 hrs.

CONTACT DETAILS :
The landline numbers + 91 4364 223 207 and mobile numbers + 91 94431 50332 and +91 94436 50493, may be contacted for further details.

HOW TO REACH : 
Town buses from Tiruchirappalli Chatram bus stand to Vayalur pass through this place and the Temple is on the roadside. From the central bus stand, one has to get down at Govt. Hospital to catch a bus to Vayalur.
The temple is 5 km from Tiruchirappalli central bus stand, in the southwest direction, 16.6 km from Kulithalai, and 334 km from Chennai.
Nearest Railway Station is Tiruchirappalli.

LOCATION OF THE TEMPLE: CLICK HERE





---OM SHIVAYAYA NAMA---

No comments:

Post a Comment