The
Visit to this temple was a part of “Trichy Heritage Walk” organised by
“Yaaooyakay – யாஊயாகே- Group”, to the Historical Chozha
period temples, in and around Trichy aka Tiruchirappalli, scheduled on 20th
& 21st March 2021. Even-though they were contributed by the
Pallava, Chozha, Pandya, Vijayanagara Kings and the present Nattukottai Nagarathars, they are less popular. This temple & Place is on the banks of
River Kaveri. The temple one popular is now in a dilapidated condition.
Moolavar
: Sri Aaravamitheeswarar Sri Panneesvarathu Mahadevar Consort :
Some
of the salient features of this temple are....The
temple is facing east with a Rishabam and balipeedam. Moolavar in the sanctum
is about 6 feet on a round avudayar. Vinayagar, Brahma, Chandikeswarar, Jyeshta Devi
with Manthan and Manthi ( heavily eroded condition ) are found out side the
temple. A Shiva Linga is in the ardha mandapa.
ARCHITECTUREThe
Temple consists of Sanctum sanctorum and artha mandapam and about 3 feet higher
than the ground level. With steps on the
east side. The sobana was constructed during recent years. The artha mandapam
is supported with 4 Vishnu kantha pillars with Kalasam, Thadi, Kumbam, Pali,
Palakai. The Pothyal are of Tharanga Pothigai. Out of 4 Pillars one was kept
out side, might have fallen down. The Pothyals are made as an integral part of
the beam.
The
temple was constructed with stone from Adhisthana to prastaram. The adhisthana
is of simple Padabandha adhisthana. Brahma Kantha pillars with Kalasam, Kumbam,
Palakai are supports the wall. The sala and Karna pathi are projected out side
keeping aharai inner. No provision was given for the Koshtas. The prastaram is
of kapotha style. Kapotha has the Nasikood with human / bhuta gana’s head
images. The Nasis are spade type. Kodi karukku and Chandra mandalam are also
shown of the prastaram. Bhuta ganas are shown in the valabi.
The
Vimana was built with Chozha ( ..?) period bricks. The Vimana is of two thalas
/ dvithala. Since the Vimana was damaged very heavily, we couldn’t find further
details. The Sanctum wall stones are also eroded heavily.
HISTORY AND
INSCRIPTIONSExperts
are of the opinion that the original temple might have constructed by the
Pallavas ( Iconography of Brahma is of Pallava style ) and reconstructed with
stone during Chozha’s period. Rajaraja-I’s 21 line inscription is found on the
door side stone slab and Rajarajan-II period inscriptions also found on the
back side wall. Rajaraja-I inscription mentions as “Salaikala marutha Kovi
Rajarajakesari – சாலை
கலமறுத்த கோவி ராஜராஜகேசரி”. Experts are of the opinion that this mentions is to
signify the victory of Kerala Vizhinjam Fort and Kanthalur Salai.
As
per the Rajaraja Period Inscription this place was called as Meeikottu Nattu Madhaana
Marudur ( The temple is about a KM from
Marudur Village ) and Lord Shiva was called as Naga Panneeswarathu Mahadevar
and Aaravamitheeswarar.
The
Rajaraja-I period inscription records the endowment of burning a perpetual lamp
for which a land was gifted on Solar eclipse day.
ஆய்வாளர்கள், கோயில் கட்டுமானம், சிற்பங்களின் படிமவியலின்
அடிப்படையில் இக்கோயில் பல்லவர்காலத்தில் கட்டப்பட்டு இருக்கலாம் என்று கருதுகின்றனர்.
பலவர்களுக்கு பிறகு சோழர்களால் பராமரிக்கப்பட்டு வந்துள்ளது. கதவு நிலைக்காலில் உள்ள
ராஜராஜ சோழன் – I ன் 21 வரி கல்வெட்டுக்கள் மற்றும் கோயிலின் பின்புறச்சுவற்றில் உள்ள ராஜராஜன்
–II, கல்வெட்டுக்கள் சோழர்களின் பங்களிப்பை நிருபிக்கின்றது. ராஜராஜன்-I, ன் கல்வெட்டு
ராஜராஜனை “சாலை கலமறுத்த கோவி ராஜராஜகேசரி” என்று குறிப்பிடுகின்றது. இதை கேரளத்தின்
விளிஞ்சம் கோட்டை மற்றும் காந்தளூர் சாலையை அழித்ததன் காரணமாக கொடுக்கப்பட்ட மெய்கீர்த்தியாக
ஆய்வாளர்கள் கருதுகின்றனர்.
ராஜராஜன்-I ன் கல்வெட்டின் படி
சோழர் காலத்தில் இவ்வூர் “மீய்கோட்டு நாட்டு மதான மருதூர்” ( தற்போது இவ்வூர் கோயிலில்
இருந்து ஒரு கிலோமீட்டர் தூரத்தில் உள்ளது ) என்று அழைக்கப்பட்டு இருக்கின்றது. மேலும்
இறைவன் “நாக பன்னேஸ்வரத்து மஹாதேவர்” மற்றும் “ஆரவமிதீஸ்வரர்” அழைக்கப்பட்டு இருக்கின்றார்.
மேலும் அக்கல்வெட்டு சூரிய கிரகணத்தன்று நுந்தா விளக்கு எரிக்க நிலம் இக்கோயிலுக்கு
கொடையாக அளிக்கப்பட்ட செய்தியையும் தெரிவிக்கின்றது.
Sri Panneesvarathu Mahadevar
The
Rajaraja-I period inscription records the endowment of burning a perpetual lamp
for which a land was gifted on Solar eclipse day.
ஆய்வாளர்கள், கோயில் கட்டுமானம், சிற்பங்களின் படிமவியலின்
அடிப்படையில் இக்கோயில் பல்லவர்காலத்தில் கட்டப்பட்டு இருக்கலாம் என்று கருதுகின்றனர்.
பலவர்களுக்கு பிறகு சோழர்களால் பராமரிக்கப்பட்டு வந்துள்ளது. கதவு நிலைக்காலில் உள்ள
ராஜராஜ சோழன் – I ன் 21 வரி கல்வெட்டுக்கள் மற்றும் கோயிலின் பின்புறச்சுவற்றில் உள்ள ராஜராஜன்
–II, கல்வெட்டுக்கள் சோழர்களின் பங்களிப்பை நிருபிக்கின்றது. ராஜராஜன்-I, ன் கல்வெட்டு
ராஜராஜனை “சாலை கலமறுத்த கோவி ராஜராஜகேசரி” என்று குறிப்பிடுகின்றது. இதை கேரளத்தின்
விளிஞ்சம் கோட்டை மற்றும் காந்தளூர் சாலையை அழித்ததன் காரணமாக கொடுக்கப்பட்ட மெய்கீர்த்தியாக
ஆய்வாளர்கள் கருதுகின்றனர்.
ராஜராஜன்-I ன் கல்வெட்டின் படி
சோழர் காலத்தில் இவ்வூர் “மீய்கோட்டு நாட்டு மதான மருதூர்” ( தற்போது இவ்வூர் கோயிலில்
இருந்து ஒரு கிலோமீட்டர் தூரத்தில் உள்ளது ) என்று அழைக்கப்பட்டு இருக்கின்றது. மேலும்
இறைவன் “நாக பன்னேஸ்வரத்து மஹாதேவர்” மற்றும் “ஆரவமிதீஸ்வரர்” அழைக்கப்பட்டு இருக்கின்றார்.
மேலும் அக்கல்வெட்டு சூரிய கிரகணத்தன்று நுந்தா விளக்கு எரிக்க நிலம் இக்கோயிலுக்கு
கொடையாக அளிக்கப்பட்ட செய்தியையும் தெரிவிக்கின்றது.
LEGENDS
No comments:
Post a Comment