The
Visit to this Sri Annapooraneshwarar Temple at Paruthipalli was a part of
Namakkal District Temples and Heritage sites Visit on 23rd February
2024. Thanks to Mrs Sakthiprakash who accompanied with me to this Visit. This temple is on the banks of Paruthipalli Lake. This post covers only the details of the
Shiva Temples of this Village.
Moolavar : Sri Annapooraneshwarar
Consort : Sri Annapoorani
Some
of the salient features of this temple are….
The
temple is facing west on the open area, adjacent to the Paruthipalli lake. A
Deepa sthamabam with small mandapam is in front of the temple. Balipeedam and
Rishabam are in front of the temple. Vinayagar
with a Rishabam and a soolakal are on both sides of the entrance to the ardha
mandapam. Moolavar is on a round
avudayar. There is no images in the koshtams.
In
Ardha mandapam, Vinayagar, Sri Valli Devasena Subramaniar, 2 Chanikeswarar,
Suriyan, Bairavar, A Nadukal ( may be a thai Theivam ), etc, are as loose sculptures.
Ambal
is in a separate sannidhi without vimanam, facing east. A Rishabam is in front
of the temple. A Vinayagar with a
nagars are under a meta colour sheet mandapa, opposite to the temple.
ARCHITECTURE
Sri Annapooraneshwarar Temple consists of sanctum
sanctorum, antarala, and ardha mandapam. The sanctum sanctorum is on a pada
bandha adhistanam with jagathy, three patta kumudam, pattika. The Bhitti starts
with vedika. The pilasters are of Vishnu kantha pilasters with square base with naga bandham, kalasam,
kudam, lotus petals mandi, palakai and pothyal. The koshtas are of sala style.
The prastaram consists of valapi, kapotam with nasi kudus and viyyalavari. An
eka tala brick dravida vimanam is on the bhumidesam with a tall greevam.
HISTORY AND INSCRIPTIONS
The
original temple may belongs to 11th to 12th Century CE.
Pillars has the Chozha and Pandya period inscription and mandapa walls has the
16th to 17th century Nayaka period inscriptions. As per
the inscriptions this temple was called as Sri Bhuvaneswarar Temple.
The
Pandya King Sadyavarman Sundaran –I’s 1274 CE inscription records the gift of a
Mandapa pillar by Paruthipalli alias Rajasimha Chathurvedi mangalam
Thillaiyazhaga Nambi.
The
Pandya King Sadyavarman Sundaran –I’s 1274 CE inscription records the gift of a
Mandapa pillar, Pothyal, two beam, Side columns by Paruthipalli Nattu
Minnamozhi Village Periyapillaiyandai
Karumpillai.
The
Pandya King Sadyavarman Sundaran –I’s 1274 CE inscription records the gift of a
Mandapa pillar, by Kannuvan Appan of
Mudali Kollars.
The
Pandya King Sadyavarman Sundaran –I’s 1274 CE inscription records the gift of a
Mandapa pillar, by Perumaruthur Kasiba Gothra Nayan Thiruchitrambala nambi
Uttama Nambi, of Paruthipalli Village.
Vijayanagara
King Chaluva Dharmaraya’s 10th April 1498 CE inscription records the
gift of Suvathapuram Village ( Sowthapuram ), by the Kings representative
Narasanayakka Udaiyar.
Vijayanagara
Nayakas Thirumalai Nayaka’s 06th February 1653 inscription records
the Gift of Avinasi Goundan Kulam for
the benefit of Kaonappaiyan, Gopalaiyyan and Kasthuriyappan. The Kulam, 2 part
for the Valeeswarar Temple and a part for the Adi Narayana Perumal Temple.
பருத்திப்பள்ளிக் கல்வெட்டுகள் :
பருத்திப்பள்ளி என்னும் ஊரிலுள்ள கோயில்களில் 15 கல்வெட்டுக்கள் ( 262- 276 ) பொறிக்கப் பெற்றுள்ளன. இக்கல்வெட்டுக்களில் மூன்றாம் குலோதுங்க சோழன் காலத்துக் கல்வெட்டொன்றும், விசயநகர ஆட்சிக்காலத்தில் நான்கு கல்வெட்டுக்களும், பாண்டியர் ஆட்சியின் போது பொறிக்கப்பெற்ற ஆறு கல்வெட்டுக்களும் அடங்கும். பாண்டிய அரசன் மூன்றாம் சடையவர்மன் வீரபாண்டியனின் ஒரு கல்வெட்டும் கோச்சடையவர்மன் சுந்தரபாண்டியன் பெயரில் ஒருகல்வெட்டும், பட்டமும் சிறப்புப்பெயருமின்றி “ஸ்ரீ சுந்தர பாண்டியதேவர்கு..” எனத்தொடங்கும் நான்கு கல்வெட்டுக்களும் இடம் பெற்றுள்ளன. இந்த ஐந்துகல்வெட்டுக்களும் முதலாம் சடையவர்மன் சுந்தரபாண்டியன் காலத்தைச் சார்ந்தவை எனக் கொள்ளுதல் பொருந்தும். சேலத்தில் உள்ள கிளிவண்ணமுடையார் கோவில் கல்வெட்டுக்களைப் போலவே இவையும் கருத்தமைப்பில் ஒத்துள்ளன.
இச்சடையவர்மன் சுந்தரபாண்டியனின் பருத்திப்பள்ளி கல்வெட்டுக்கலைக் கருத்தில் கொண்டு சி எம் இராமச்சந்திரன் செட்டியார் இவன் ஒரு கொங்கு பாண்டியனோ அல்லது மதுரைப் பேரரசனோ என்று கூற இயலாது என்று ஆராச்சியாளர்கள் கருதுகின்றார்கள். இவன் இருபத்தெட்டு ஆண்டுகள் வரை
ஆட்சி செலுத்தி இருக்கின்றபடியால்
மதுரைப்பேர்ரசனாக இருக்க முடியாது. கொங்கு பாண்டியனாகவே இருக்க்க்கூடும் என்று கூறலாம் எனக் குறிப்பிட்டுள்ளார். இவ் ஆசிரியர் முதலாம் சடையவர்மன் சுந்தரபாண்டியனின்
ஆட்சிக்காலம் பொயு 1251-1272 என்று இருபது ஆண்டுகளாக எண்ணி இவ்வாறு கூறியுள்ளார். ஆனால் மதுரை பாண்டியப் பேரரசில் முதலாம் சடையவர்மன்
சுந்தர பாண்டியன் பொயு 1250 முதல் 1284 வரை முப்பத்து நான்கு ஆண்டுகள் ஆட்சிபுரிந்துள்ள செய்தியைக் கல்வெட்டுக்களின்
அடிப்படையில் ஆய்ந்து என் சேதுராமன் விளக்கியுள்ளார் இவர் கூறியுள்ளகாலவரை ஏற்புடையதாகும்.
பருத்திப்பட்டிலுள்ள ஏரியின் கரையில் புவனேசுவரர்
கோயிலில் உள்ள கல்வெட்டு ( 273 ) சாளுவ அரசர் தர்மராயர் காலத்தைச் ( பொயு 1498
) சார்ந்தது. அக்கல்வெட்டு சுவாதபுரம் என்னும்
ஊரில் கோவிலுக்குக் கொடை
அளித்த செய்தியை விளக்குகின்றது.
Ref
Salem - Namakal Mavatta
kalvettukkal by Dr A Krishnan and published by Thanjavur Tamil University.
Sri Sirkazhi Nathar Temple
Moolavar
: Sri Sirkazhinathar
Consort : Sri Sivakami.
This
temple is just opposite to Sri Annapooraneshwarar Temple. A Rishabam with a
balipeedam are in front of the temple. Barahma and Dakshinamurthy as loose
sculptures near to the respective koshtams.
The
temple consists of sanctum sanctorum, antarala and a ardha mandapam. The
sanctum sanctorum is on a pada bandha adhistanam. An ekatala vesara Vimanam is
above the sanctum sanctorum.
HISTORY & INSCRIPTIONS
As per the inscriptions, this temple was called as
Kailasa Nathar Temple.
Kongu Chozha King Rajendran’s 13th
Century inscription records the Gift of land for the benefit of Chozhanga Devar
and his Nambi
Ref
Salem - Namakal Mavatta
kalvettukkal by Dr A Krishnan and published by Thanjavur Tamil University.
POOJAS AND CELEBRATIONS
Apart
from oru kala pooja no special poojas are conducted.
TEMPLE TIMINGS
Since oru kala pooja is conducted, opening and
closing times are un predictable.
CONTACT DETAILS
The
priest Karunamurthy a retired VAO, mobile number +919942679621 may be contacted
for further details.
HOW TO REACH
Paruthipallai
is on the midway between Mallasamudram and Vaiyappamalai.
The
temple is about 8 KM from Mallasamudram, 19 KM Thiruchengode, 20.3 KM from
Sankaridurg, 33 KM from Salem and 42 KM from Erode.
Nearest
Railway Station is Sankaridurg
LOCATION OF THE TEMPLE : CLICK HERE
Pranala
Soolakal
Thai Theivam
This Village has the connection with Jainism. A Parshvanath sculpture was found in this Village, which was shifted to Salem Museum. Other than this there is no details available with the Jainism connection.
---
OM SHIVAYA NAMA ---
No comments:
Post a Comment