Thursday, 7 November 2024

Kanakku Pillayar Koil/ கணக்கு பிள்ளையார் கோயில், கங்கைகொண்ட சோழபுரம்/Gangaikonda Chozhapuram, Ariyalur District, Tamil Nadu.

The Visit to this Sri Kanakku Pillayar Koil at Gangaikonda Chozhapuram was a part of Rajendra Chozha War Trophy Trail, a Heritage walk organised by the Kumbakonam Vattara Varalatru Aayvu Sangam -  கும்பகோணம் வட்டார வரலாற்று ஆய்வு சங்கம் on 28th and 29th September 2024.



The temple faces east with a Stucco Vinayagar image on the top of the entrance. The temple consists of Sanctum Sanctorum and Ardha mandapam. Two stucco Dwarapalakas are on both sides of the sanctum Sanctorum entrance. The sanctum sanctorum is with an eka tala Nagara vimana. The inside View of the Vimanam shows that, initially the Vimanam might have been built in Vesara Style. 




HISTORY AND INSCRIPTION.
As per the "Thenninthiya Koil Sasanangal - தென்னிந்திய கோயில் சாசனங்கள் பாகம் -II", the inscription on one of the Pillar of the dilapidated mandapa at Gangaikonda Chozhapuram Shiva Temple, gives the details of how this Vinayagar obtained the name of Kanakku Pillaiyar. சாசனம் -677, D 3257-67. கீழைக் கோபுர வாசலுக்குத் தென்புறம் காட்டிலே கல் தூணிலே இருந்த எழுத்து.

கோயிலின் கிழக்கு கோபுர நுழைவாயிலுக்கு தெற்கே காட்டில் உள்ள ஒரு கல் தூணில். "எட்டு-நூல் (புறணி-நூல்) எண்பது இலட்சம்" என்று குறிப்பிடும் ஒற்றை வரிக் கல்வெட்டு. இந்த கோவில் கட்டப்பட்டது பற்றி ஒரு பாரம்பரியம் உள்ளது மற்றும் இந்த பதிவு அதைக் குறிக்கிறது. சோழ மன்னன் முதலாம் இராஜேந்திரசோழனால்கும்பாபிஷேகத்திற்குப் பிறகு கடலுக்கு அப்பால் இருந்தும், தொலைதூர பிரதேசங்கள் உட்பட பேரரசின் பரந்த வளங்களைப் பயன்படுத்திஅவர் வடக்கில் பெற்ற வெற்றிகளையும்அவரது கங்காவிஜயத்தையும் நினைவுகூரும் வகையில் இந்த கோயில் கட்டப்பட்டது என்பது அனைவரும் அறிந்ததே. 

விழா முடிந்ததுஅவர்ஒரு நாள் கட்டுமானத்திற்கு கருவூலத்தில் இருந்து எவ்வளவு செலவானது என்பதை அறிய விரும்பினார். ஆனால் கட்டுமானப் பொறுப்பில் இருந்த அமைச்சர் சரியான கணக்கு வைக்கவில்லைஅவர் ஒரு உண்மையான மற்றும் சிறந்த பக்தன் என்பதால்முன்னாள் அமைச்சரான தென்னவன் பிரம்மராயன் போல சரியான கணக்குகளை பராமரிப்பதை விட பிரம்மாண்டமான முறையில் கோயிலை எழுப்புவதில் அதிக ஆர்வம் காட்டினார். பிற்காலத்தில் புனித மாணிக்கவாசகராக மாறிய பாண்டிய அமைச்சர் போன்று, அந்தச் சிக்கலில் இருந்து விடுபட இறைவனிடம் வேண்டினார்.

மறுநாள் வினாயகர் கணக்குப்பிள்ளையின் வேடத்தை ஏற்றுதன் மூட்டையுடன் மன்னன் ராஜேந்திரசோழன் முன் வந்து கணக்குப் போடஅரசன் அவனிடம் கணக்குப் படிக்கச் சொன்னபோது, ​​'எட்டுனூல் யெண்பது லக்ஷம்என்று படித்தார். மன்னனைப் பார்த்தார். ராஜா சிறிது நேரம் அதைப் பற்றி யோசித்துகணக்குகளில் திருப்தி அடைந்துகணக்காளரை சென்று வரும்படி கூறினார். 

கணக்குகளில் அரசர் எவ்வாறு திருப்தியடைந்தார் என்பது பின்வருமாறு விளக்கப்பட்டுள்ளது. திருமணம்சுப நிகழ்ச்சிகள் என்று கணக்கு எழுதும் போதெல்லாம்பிள்ளையார் சுழிக்குப் பிறகு, "மஞ்சள்குங்குமம் ஒரு அனா" என்று போடுவது நம்மிடையே வழக்கம். ஒரு பெரிய கல் கோயிலின் கட்டுமானத்தில் "எட்டு நூல்" அல்லது லைனிங் நூல் அத்தகைய நூல் உண்மையில் ஒரு இடத்தை உளியால் செதுக்குவதற்கு முன்பு பெரிய அளவிலான கட்டுமானங்கள் செய்ய பயன்படுத்தப்படுகிறது. இது தேவையான கிரானைட் கற்கள் எவ்வளவு அளவு தேவைப்படும் என்பதை நிர்னயிக்கின்றது. அத்தகைய நூல் எண்பது லட்சம் செலவாகியிருப்பதைப் பார்த்த மன்னன்மொத்தச் செலவும் மிகப் பெரிய தொகையாக இருக்கும் என்று புரிந்துகொண்டுவிஷயத்தை அங்கேயே விட்டுவிடுவது நல்லது என்று எண்ணினான். 

இப்போது பாழடைந்த கோவில் ஒரு காலத்தில் பிரம்மாண்டமான உயரத்தை வலியுறுத்தும் முக்கியமாக கற்பனை கதையாக இருக்கலாம். ஆனால் அது குறைந்தது 150 ஆண்டுகளுக்கும் மேலாக நடைமுறையில் உள்ளது. மேலும் பிரஹதீஸ்வரரின் பிரதான கோவிலுக்கு மேற்கே இரண்டு பர்லாங்குகள்/ அரை கிலோமீட்டர் தொலைவில் ஒரு சிறிய கோவிலில் வீற்றிருக்கும் விநாயகக் பெருமான் இன்றும் கணக்கு விநாயகர் என்று அழைக்கப்படுகிறார்.

On a stone pillar in the forest to the south of the entrance into the east-gõpura of the temple. A single line inscription which states, "Ettu-nul (lining-thread) eighty lakhs. There is a tradition about the construction of this temple and this record probably refers to it.

It is well known that this temple was constructed by the Chola monarch Rajendrachola I to commemorate his Gangāvijaya and the victories he gained in the north, utilising the vast resources of the empire including the fa-off lands, even from beyond the seas After the consecration ceremony was over, he, one day wanted to know how much the construction had cost the treasury. But the minister who was in charge of the construction did not keep proper accounts He, being a sincere and great devotee himself, was more keen in erecting the temple on a grand style than in maintaining proper accounts Like Tennavan Brahmarāyan, the minister of a former Pandyan monarch, who later on became the Saint Manıkkavāchaka, he prayed to god to get him out of the difficulty. Next day the elephant faced god Ganesa assumed the role of an accountant and appeared before the monarch Rājendrachōla with his bundle to render accounts When the king asked him to proceed with the reading of accounts, He read, 'ettu nul eighty lakhs,' stopped and looked at the monarch. The king pondered over it for awhile and bade the accountant to return, being satisfied with the accounts.

How the king was satisfied with the accounts is explained as follows. Whenever a marriage or auspicious function is celebrated and its account being written, it is usual among us to put down the item "Turmeric and saffron one anna" as the first one after 'Pillaiyār suli'. In the construction of a huge stone temple "ettu nül" or lining thread takes such thread is used for lining huge size before actually chiselling a place. This blocks of granite to the required. Seeing that such thread had cost eighty lakhs, the king understood that the total expenditure would be a huge figure and thought it better to leave the matter there. Perhaps the story is imaginary mainly to stress the once gigantic stature of the now dilapidated temple. But it has been current at least for over 150 years. And the god Ganesa enshrined in a small temple about two furlongs to the west of the main temple of Brahadiśvara is even today known as Kanakk Vınāyaka.

... எட்டுனூல் ( எத்துனூல்) யெண்பது லக்ஷம். உ

VINYAGAR
This is one of the Sculptures brought by the Chozha King Rajendra-I as a war trophy after the victory over the Kalinga/Nulambas. The Vinayagar is in a sitting posture holding a Mazhu and acca mala in the upper hands and the lower hands hold the broken tusk and a mothaka. The Vinayagar was sculpted out of a black stone. It was told that the Colour changes to green during abhishekam.

HOW TO REACH
This Vinayagar Temple is about 500 meters south of Gangaikonda Chozhapuram Temple.
The Excavation site is about 2 KM from Gangaikonda Chozhapuram Temple, 38 KM from Kumbakonam, 43 KM from Chidambaram, and 74 KM from Thanjavur.
Nearest Railway Station is Kumbakonam.

LOCATION OF THE TEMPLE  : CLICK HERE



Loose sculptures in front of the Temple 
---OM SHIVAYA NAMA ---

No comments:

Post a Comment