This is
the 87th Thevara Paadal Petra Shiva Sthalam and 33rd sthalam
on the north side of river Kaveri in Chozha Nadu. The Poola Pillayar is very popular than Lord Shiva of this Temple.
In
Periya Puranam, Sekkizhar records that, Thirugnanasambandar came to this temple
after worshiping Lord Shiva of Thirukadamabur also called as Melakadambur. Thirunavukkarasar visited this temple after
worshiping Lord Shiva as Natarajar at Thillai also called as Chidambaram.
நம்பரை நலம்திகழ் நாரையூரினில்கும்பிடும் விருப்பொடு குறுகிக்கூடியவம்புஅலர் செந்தமிழ் மாலைபாடி நின்றுஎம்பிரான் கவுணியர் தலைவர் ஏத்தினார்.......... திருஞானசம்பந்தர் புராணம்அப்பொழுதே அம்பலத்துள் ஆடுகின்ற கழல் வணங்கி அருள்முன் பெற்றுப்பொய்ப்பிறவிப் பிணி ஓட்டும் திருவீதி புரண்டு வலம் கொண்டு போந்தேஎப்புவனங்களும் நிறைந்த திருப்பதியின் எல்லையினை இறைஞ்சி ஏத்திச்செப்பரிய பெருமை யினார் திருநாரை யூர் பணிந்து பாடிச் செல்வார்.......... திருநாவுக்கரசு புராணம்
Thirugnanasambandar,
Thirunavukkarasu Swamigal and Vallalar has sung hymns in praise of Lord Shiva
of this temple.
கடலிடை வெங்கடு நஞ்சம்உண்ட கடவுள் விடையேறிஉடலிடை யிற்பொடிப் பூசவல்லான் உமையொடு ஒருபாகன்அடலிடை யிற்சிலை தாங்கி எய்த அம்மான் அடியார்மேல்நடலைவி னைத்தொகை தீர்த்துஉகந்தான் இடம் நாரை யூர்தானே...... திருஞானசம்பந்தர்சொல்லானைப் பொருளானைச் சுருதி யானைச் சுடராழி நெடுமாலுக் கருள் செய்தானைச்அல்லானைப் பகலானை அரியான் தன்னை அடியார்கட் கெளியானை அரண்மூன் றெய்தவில்லானைச் சரம்விசயற் கருள்செய் தானை வெங்கதிரோன் மாமுனிவர் விரும்பியேத்தும்நல்லானைத் தீயாடு நம்பன் தன்னை நாரையூர் நன்னகரிற் கண்டேன் நானே........ திருநாவுக்கரசு சுவாமிகள் -“மேனாட்டுந்தேரையூர்ச் செங்கதிர் போல் செம்மணிகள் நின்றிலங்கும்நாரையூர் மேவு நடுநிலையே.......... திரு அருட்பாMoolavar : Sri Soundaryeswarar.Consort : Sri Thiripurasundari.
Some of the
important features of this temple are.....The
temple is facing east with a 3 tier Rajagopuram. Balipeedam, Kodimara Vinayagar and
Rishabam are in front of the Rajagopuram ( Out side ). Stucco image of Shiva
with Parvati are above the entrance. Moolavar is of swayambhu. On both side of
the sanctum sanctorum entrance paintings of sthala purana of Naarai worshiping
Lord Shiva and Nambiyandar Nambigal worshiping lord Shiva. In koshtam Agasthiya
Vinayagar, Dakshinamurthy, Annamalaiyar, Brahma & separate sannadhi for
Durgai Amman.
In the
inner prakaram Chandrasekar, Nalvar, Thirugnanasambandar, Thirunavukkarasar,
Sundarar, Manickavasagar, Sekkizhar, Agathiyar & Bagamunivar, Narayana
Munivar and Vinayagar. Urchavars are Naarai, Polla Pillayar, Rajarajan.
In the
outer prakaram Thirumoolanathar, Two Chandikeswaras ( One for the moolavar and
other one for Sri Thirumoolanathar ), Navagrahas, Shaniswarar, 3 Bhairavas,
Suryan, Polla Pillayar, Subramaniyar and Gajalakshmi. In Santhanachariyar
sannadhi Meikanda devar, Arul nandhi Sivachariyar, Marai Gnanasambandar and
Umapathy Sivachariyar.
Polla
Pillayar is in a separate sannadhi facing east. A swayambhu Valampuri Vinayagar.
( Pollal = to make with chisel ). Pillayar was on his own with out chiselled.
In the inner prakaram paintings of how Nambiyandar Nambi found out the
Thevara thirumurai. Idols of Nambiyandar Nambi and Rajaraja Chozhan are in
Polla Pillayar Sannadhi. Ambal is in a separate Temple near
Rajagopuram.
Kanchi
Chidambaram Munivar has sung this song
in which he praises Muruga of this Temple. In addition to this he narrates that
Chozha King brought out the Thevara Thirumurai / Hymns from the locked room
of Chidambaram through Polla Pillayar.
முகில்போல் பொழியும் மூவர் திருமுறை கண்டெடுக்கச் சோழேசன் முக்காலத்தின் இயல்புணர்ந்த முத்தர் நம்பி யாண்டார்தாள்புகழ ஆங்கே நிவேதித்த பொற்பார் மோதகாதியெலாம் பொருந்தத் துதிக்கை யாலெடுத்துப் புசிக்க அவர்தாம் பின்கேட்கமகிழைங்கரத் தோன் கனகசபை வாயுதிக்கிலிருக்கு தென்றே வந்தே யருளத் திருமுறையால் வைய மெல்லாம் வாழவைக்கும்திகழு நாரையூர்க்குமார சிறியேஞ் சிற்றில் சிதையேலே தெய்வக் குறப் பெண் மணவாளா சிறியேஞ் சிற்றில் சிதயாலே... காஞ்சி சிதம்பர முனிவர் பாடியுள்ள சுப்பிரமணியக்கடவுள் க்ஷேத்திரக்கோவை பிள்ளைத்தமிழ்
Polla Pillayar SannidhiHISTORY AND INSCRIPTIONSSince
Thirugnanasambandar gas sung hymns in praise of Lord Shiva of this temple, this
temple might have been existed before 7th Century. The temple was
reconstructed during Chozha Period and extended further.
The
recorded inscriptions belongs to latter period ie after 11th
Century, Kulothunga Chozha, Vikrama
Chozha and Koperunchinga. Kulothunga Chozha period inscription records the
endowment of burning a Sandhi Lamp for which a Village was gifted to this
temple,.
The
Vikrama Chozha period inscription records the donation of 540 Kalam yield land
for poojas.
Koperunchinga
1250 CE inscription records the sale of 60 Ma land. Another inscription
mentions that a Cow with calf was stolen and recovered back by the Village
Sabha after conducting the enquiry.
In 1943
Maha Kumbhabhishekam was conducted after constructing the Vimana, Santhana
Sivachariyar with sekkizhar sannadhi by Dharmapuram Adheenam Sri-la-Sri Shanmuga Desika
Gnanasambanda Paramacharya Swamigal and in 2009 also conducted
Kumbhabhishekam.
LEGEND: As per
the legend the sage Durvasa cursed a Gandharva, who was a musician to the celestial deities to become Naarai /
Crane, since he disturbed Sage’s penance. He was advised him to worship Lord Shiva of this temple to get rid of the curse. On a stormy he couldn’t do it, also lost his feathers and fallen down.
Seeing the Gandharva’s devotion Lord Shiva blessed him and gave mukthi. The
place where the feathers fallen down is
called as ”Sirakizhantha Nallur ). Hence This temple is a mukthi sthalam.
The
other Legend is associated with the life story of Nambiyandar Nambi. During his
young age, he happened to do Pooja to this temple’s Polla Pillayar, in his father’s
absence. After pooja he offered
naivedyam and asked Pillayar to eat. When nothing happened, thinking that he
had done some mistake in pooja. So he tried
to hit his head at the feet of Pillayar. Immediately Pillayar ate the
naivedyam. This was checked by his parents. This incident was spread like wild
fire. On hearing, this miracle Chozha King Rajaraja personally came to this place and
asked Nambi to show in front of him. Though Pillayar didn’t eat initially after
hearing Nambi’s “Irattaimani malai”, hymns Pillayar started eating. On the King’s request
Pillayar also showed the way to get the Thevara hymns kept in a locked room of
Natarajar temple at Chidambaram. ( Historians differs this incidence happened
during Rajaraja period, and happened only Latter ).
என்னை நினைந்தடிமை கொண்டென் இடர்கெடுத்துத்தன்னை நினையத் தருகின்றான் - புன்னைவிரசுமகிழ் சோலை வியன்நாரை யூர்முக்கண்அரசுமகிழ் அத்திமுகத் தான்.
நாந்தன மாமனம் ஏத்துகண் டாய்என்றும் நாண்மலரால்தாந்தன மாக இருந்தனன் நாரைப் பதிதன்னுளேசேர்ந்தன னேஐந்து செங்கைய னேநின் திரள்மருப்பைஏந்தின னேஎன்னை ஆண்டவ னேஎனக் கென்னையனே.
In
Sundarar’s Thiru Thondar Thokai, he mentions 60 nayanmars. Nambiyandar Nambi had
written a brief history of each Nayanmar, as Thiruthondar Puranam. Based on
this Sekkizhar added Sundarar and his
parents and written as Periya Puranam. This Periya Purana is added as 12th
thirumurai of 12 Thirumurai.
In 1943
Maha Kumbhabhishekam was conducted after constructing the Vimana, Santhana
Sivachariyar with sekkizhar sannadhi by Dharmapuram Adheenam Sri-la-Sri Shanmuga Desika
Gnanasambanda Paramacharya Swamigal and in 2009 also conducted
Kumbhabhishekam.
No comments:
Post a Comment