Friday 21 April 2017

Sri Amaneeshwarar Temple / தேவனாம்பாளையம் அமணீசுவரர் கோயில், Devanampalayam, near Pollachi, Coimbatore District, Tamil Nadu.

 A continuation post to Sri Theniswarar Temple at Vellalore….
14th April 2017
ஸ்ரீ தேனீஸ்வரர் தரிசனத்திற்குப் பிறகு எங்களுடைய அடுத்த இலக்கு தேவனம்பாளையம் ஸ்ரீ அம்மணீஸ்வரர் கோவில். இக்கோவில் கற்பகாநதியின் மத்தியில் மேற்கு நோக்கி கட்டப்பட்டது. இக்கோவில் ஒருகாலத்தில் சிவன் கோவிலாகவும் பின்பு அது சமணர்கள் காலத்தில் அது சமணர் கோவிலாகவும், பின்பு அவர்களுடைய வீழ்ச்சிக்குப் பிறகு மீண்டும் சிவன் கோவிலாகவும் மாற்றப்பட்டதாக குருக்கள் கூறினார். சமணர்கள் காலத்திய அம்மணீஸ்வரர் என்ற பெயரே நிலைத்துவிட்டதாகவும் கூறினார். அதற்கான ஆதாரமாக தூண்களில் காணப்பட்ட சிற்பஙகளைச் சுட்டிக்காட்டினார்.  எங்களுடைய ஊகமும் அதுவாகத்தான் இருந்தது. அதற்கு வலு சேர்ப்பது போல இருந்தது அவருடைய கூற்று. மேலும் ஆற்றின் நடுவே உள்ள பாறைகளில் இரண்டு இடங்களில் மருந்து அரைப்பதற்காக ஏற்ப்படுத்தப்பட்ட குழிகள் அதை மேலும் உறுதி செய்தது.
 
இக்கோவில் விக்கரம சோழன் ஆட்சிக்கு முன்பே கட்டப்பட்டது. அவருடைய ஆட்சி ஆண்டைச் சேர்ந்த பதினான்காம் நூற்றாண்டு ( 1302 & 1303 பொயு) கல்வெட்டுக்கள் கருவறையின் அதிட்டானத்தில் இருக்கின்றது. இக்கல்வெட்டுக்கள் 19 மற்றும் 20வது நூற்றாண்டுகளில் புதுப்பிக்கப்பட்டபோது கற்கள் மாற்றி கட்டப்பட்டுவிட்டது. ஆதனால் முழுவதும் தொடர்ச்சியாக படிக்க முடியவில்லை. இக்கல்வெட்டுக்கள் கோவிலுக்கு வழங்கிய கொடைகளைப் பற்றி கூறுகின்றது.
 
அர்த்த மண்டபத்தின் தூண்களில் சிவனின் ஊர்த்துவ தாண்டவமும், எதிர் தூணில் காளியின் உருவ சிலைகளும் எட்டு கரங்களுடன் மிக நேர்த்தியாக வடிவமைக்கப்பட்டு இருக்கின்றது. அதை அருகே சென்று காணவும் எங்களுக்கு அனுமதி கிடைத்தது. நாங்கள் ஆசீர்வதிக்கப்பட்டவர்கள்…
 
இக்கோவிலுக்கு வருவதற்க்கு முன்பு வழியில் குத்துக்கற்கள் ( மென்கிர் ), சதிகற்களைக் காண்டோம். இக்கோவிலிலும் சதிகற்கள் இருந்தது. அவைகளைப்   பற்றி பின்பு கான்போம்…

After darshan of Sri Theneeswarar at Vellalore, our next destination was to Sri Amaneeshwarar temple at Devanampalayam. On the way we had seen Menhirs at Mayiladumparai two sati kal at Vadasithur & Kappalaankarai which will be written separately.


Moolavar    : Sri Amaneehswarar
Consort      : Sri Akilandeswari
 
Some of the important features of this temple are…
The temple is facing west  in the middle of Karpaka river. The Garuda thoon is in front. As per Gurukkal there are 5 Shiva Lingas, of which 3 ( three ) are in the sanctum Sanctorum installed in a row and two are out side. The centre Shiva Linga is swayambhu. Sannidhis for Chandikeswarar and Dakshinamurthy, are  built separately at a latter stage. There is no images in the koshtams / niches.
 
Ambal is in maha mandapam facing east. There are 4 Vinayagars, called sathuranga Vinayagars reliefs on the pedestal of Ambal and Athiri Maharishi is at the centre.
 
The protection deity of this temple Varaki is facing west. On every Ashtami day “milakai / dry chillies ” is being offered.
 
ARCHITECTURE
The temple consists of Sanctum Sanctorum, ardha mandapam and maha mandapam. The Sanctum sanctorum is on a simple pada bandha adhistanam with Jagathy and muppattai kumudam. Brahma kantha pilasters are on the sanctum wall. The prastaram consists of Valapi, Kapotam and Viyyala vari. A two tier nagara stucco nagara Vimanam is over the the Bhumi desam. In addition to there is a open Mukha mandapam at front.
 
Ardha mandapam pillars has the images of Lord Shiva's Oorthuva Thandavam ( as per Gurukkal Akora thandava murthy ) and the opposite pillar has the image of Kali's Dance. Both are with 8 hands. The other pillars has the image of a Vijayanagara Nayaka king ( ..?) image, who re-constructed this temple.
 
 Kali statue on the Artha mandapam pillar
Close up View of Kali
 Lord Shiva Urthuva Thandavar opposite to Kali 

 The Nayaka period person's image on the pillar, who constructed this mandapam

HISTORY AND INSCRIPTIONS
As per Gurukkal, Originally the temple was constructed for Lord Shiva and latter converted as Jains temple. After the Jainism slowly loosed its power, the temple was again converted to Shiva temple and retains the Jainism name of  Sri Amaneeshwarar.  ( People used call Jain Gods as Amana Swamy, since the Jain Monks do not wear any dress ). During reconstruction of this temple the stones are misplaced on many places. Due to this the inscriptions do not have the continuity.
  
As per the inscriptions recorded, the temple exists before Vikrama Chozha period. The   14th century ( 1302 & 1303 CE ) inscription records the  donations made to this temple. The 20th century ( 1904 CE ) inscription records the reconstruction / jeernorthanam of this temple.  A 19th century inscription also there which mentions about the donations made to Devanampalayam Sri Mariamman temple.

 14th century Vikrama Chozha period inscription
20th Century inscription about re construction of the temple 

Lord Shiva is the kula Deivam for Puluva Gounder koottam,  thalaiyan koottam, a sub section. Hence most of the temple activities are being carried out by them
 
LEGENDS
It is believed that Sun worships Lord Shiva of this temple. To prove the same, Sun rays falls of moolavar, on no moon days / Amavasya day in the Tamil Month Masi ( Uttarayana ).
 
It was told that Lord Shiva was worshiped by Athiri Maharishi and Anusuya Devi and they lived here. Patanjali was born also here. Ashtama siddhars worshiped Lord Shiva and their reliefs can be seen on the pillars.
 
POOJAS AND CELEBRATIONS
Apart from regular poojas, special poojas are conducted on Athiri maharishi's Guru poojas days on Thursdays, Karthigai deepam, Pradosham, Aruthra Darshan, Masi Shivaratri, Chithirai Vishu and Monthly Shivaratri. It was believed that Siddhars worships Lord Shiva on Shivaratri days.
 
TEMPLE TIMINGS:
The temple will be kept open between 07.00 Hrs to 12.00 Hrs and 16.00 Hrs to 19.00 Hrs.
 
CONTACT DETAILS:
Mr Muthuraman Sivachariyar and his mobile number is 9655559023 and 9715127040 and the land line number is 04259 264747.
 
HOW TO REACH:
34 KM from Ukkadam bus stand
For Route map :CLICK HERE
 
LOCATION OF THE TEMPLE CLICK HERE





  Mandapam pillars, Rishabam  – dilapidated 
 Mandapam pillars, Rishabam  – damaged 
It is believed that, these are the medicinal grinding pits, used by the Jain monks

---OM SHIVAYA NAMA---

4 comments: