Friday 4 August 2017

Sri Narasimha Swamy Temple - A Rock Cut Cave temple, at Namakkal, Namakkal District, Tamil Nadu.

27th July 2017.
After dharshan of Sri Anjaneyar, Mr Srinivasan joined with us at Sri Narasimhaswamy temple, We went round the temple observing various sculptures and reliefs.

( Photos from Web site Thanks to the unknown photographer )

Moolavar : Sri Narasimhaswamy
Thayar    : Sri Namagiri Thayar

Some of the important details of this temple are…
The  temple is facing west on the west side of the hill with semi finished Rajagopuram with arch. Sannadhi for Nammalvar, Ramar, Udayavar, Lakshmi Narasimhar. There is no vimana over the sanctum since this sanctum is a rock cut cave. The sanctum has three cells with 5 panels of Vishnu’s various avatars.

The first panel on the left is the Vaikuntha Narayana Perumal where Vishnu  as Vaikuntha seated on five hooded Ananta or Adisesha with one leg folded and the other leg raised. Discus and conch are on the upper hand. Bala Narasimha reveals to the gods, that he will destroy Asura King Hiranyakashipu ( who was a Dwarapalaka in his previous birth to Vishnu ) in the form of man- Lion.

( Photos from Web site Thanks to the unknown photographer )

In the left of centre panel the Ugra Narasimha in which Narasimhar tears Hiranyakasipu with his nails,  keeping him on his lap and mouth wide open. The Upper hand holds the Chakra, Conch, Sword and bow. This is as per the boon obtained from Brahma, that he should not be killed by a man or animal, inside or out side, Day or night with out any weapon.

( Photos from Web site Thanks to the unknown photographer )

In the centre panel the seated Narasimha is the principle deity of this cave who is under worship. Shiva ( Rudra ) on his right and Brahma on his left. Near the head are Sun ( Surya ), Chandra ( Moon ), Sanaka and Sanandana in flying posture. Lakshmi is not shown in this Panel instead the Bhattar shows the Lakshmi in the ornament which Narasimhar is wearing.

To the right of the principle deity, the  panel is the Varaha or Boar avatar of Vishnu, rescued Mother earth  from the demon Hiranyaksha. This theme is being followed by Gupta, Chalukya, Pallava and other early dynasties. There is a separate rock cut cave at Mahabalipuram exclusively for Varaha. The Disciples of Lord Dakshinamurthy  Sanaka, Sanandana, Sanathanar and Sanathkumara also mentioned here as they sang hymns in praise of Vishnu.

( Photos from Web site Thanks to the unknown photographer )

On the right side is the Thiruvikrama panel in which Vamana ( dwarf ) avatar of Vishnu describes the event of King Mahabali gifting 3 foot land to Vamana without listening to his guru Shukracharya. His right leg is up showing the sky as the second step and Bali’s head as third step.

( Photos from Web site Thanks to the unknown photographer ) 

HISTORY AND INSCRIPTIONS
Though this cave temple resemble the architectural style of Pallava dynasty, but belongs to 8th Century Adiyaman rulers of Kongu region. As per the inscriptions found on the walls  describes this Ranganatha temple as “Atiyanaatha Vishnu graham”, a shrine built by the Atiya King Gunasila.

Another inscription refers to the Adityendra Vishnu graham and to the Atiya Kula.

Narasinga Perumal Cave Temple Inscriptions. These inscriptions are recorded in “Salem – Namakkal mavatta KalvettukkaL”.

கொங்கு மண்டலப் பகுதியில் உள்ள கம்மியர், சிங்கப்பெருமாள் மற்றும் பள்ளிகொண்டப் பெருமான் கோவில்களின் திருப்பணிக்காகக் ( ஜீர்னோதாரனம் ) குடிக்கொரு பணமும் ஒரு மிடா தானியமும் கொடுத்த உடன்பாட்டு ஆவணம். இந்த உடன்பாட்டைச் செய்தவர்கள் குடாக ஊரவர்கள்.  
This is an agreement given by the kammiyar of Kudaka Villagers to Singa Perumal and Pallikonda Perumal temples Thirupani ( Jeernodharana ). Collecting one panam and one mida ( moda  - a pot full of ) Thanyam ( Thanyam means rice or millets etc ) per family.  

வாயிலின் இடப்புறசுவரில் உள்ள 17 ஆம் நூற்றாண்டு கல்வெட்டு சுவாமி நாயக்கர் அரையன் கருவூலத்துக்குக் கோவில் தானிகர், மணியக்காரர், கணக்குப்பிள்ளை, பாளையக்காரர் ஆகியோர் அளித்த மரியாதை முறி ஆவணம். இக்கோவிலில் மடப்பள்ளி உக்கிராணத்தில் இறைவனுக்குப் பூசை செய்யாத ( சோபச் சக்கரம் ) சர்க்கரைப் பொங்கலை அமுது எனப் பாராமல் யாரேனும் பெற்றாலும், திருடினாலும் பாவம் அடைவர் என்பதைப் பதிவு செய்கின்றது.
The 17th Century inscription on the left side entrance of the shrine records that a document given by the Swami nayakkar, Araiyan of Treasury, Maniaykarar, Accountant and palayakarar. This document records that it is a sin, if any body takes or steal the naivedyam before offer to God from the Thirumadaipalli / Kitchen.

இக் கல்வெட்டுப் பல துண்டுகளாக ஆங்காங்குப் பதிக்கப்பெற்றுள்ளது. 11 கல்வெட்டு செய்திகளாக பதிவு செய்யப்பட்டு உள்ளது.  மூன்றாம் இராசராசனைன் காலத்தைச் ( 1228 CE ) சார்ந்ததாக எடுத்துக் கொள்ளப்பட்டு உள்ளது. ஒரு கல்துண்டு இராசராசசோழனின் 9ஆம் ஆட்சியாண்டைக் குறிப்புகிறது. கோவில் பணிக்காக நிலம் கொடையாக அளித்தசெய்தி குறிப்பிடப் பெற்றுள்ளது. மற்றொரு துண்டுக்கல்லில் விடுகாதநாகிய வத்தராமன் என்பவர் குறிப்பிடப்பெற்றுள்ளார். நாட்டவரில் பலருடைய பெயர்கள் இடம்பெற்றுள்ளன. மூன்றாவது துண்டுக்கல் இறைவன் எம்பெருமான் சிங்கப்பெருமாளுக்கு நிலத்தைக் கொடையாகக் காசியப்பன் செந்தாமரைக் கண்ணன் என்பார் அளித்த செய்தியைக் குறிப்பிடுகிறது, மற்றொரு துண்டுக்கல் அரசன் பெயர் அறிய இயலாத இண்டாம் ஆட்சியாண்டைக் குறிப்பிடுகிறது. கோவிலுக்குத் திருவிடையாட்டமாக இறையிலி நிலம் அளித்த செய்தியைக் குறிப்பிடுகிறது. கல்வெட்டுப் பகுதி சிதைந்துள்ளது.
This inscription  contains the 11 fragment inscriptions on the centre wall of the shrine. These inscriptions records Rajaraja-III’s 9th reign year, mentions a person’s name Vidukatha nakiya Vaththaraman, many persons name, A land was gifted to Singa Perumal by Kasiappan Senthamarai Kannan, another one gift of land as Thiruvidayattam etc,. 
But most of the people including Bhattar tells us that the caves were excavated during Pallava Period.  The front mandapas are extended during Vijayanagara Period at a latter periods.

TEMPLE TIMINGS:
The temple will be kept opened between 07.30 Hrs to 13.00 Hrs and 16.30 Hrs to 20.30 Hrs.

CONTACT DETAILS:
Official web site :
Contact land line and mobile numbers are +914286 233999 and +91 0443826099.

HOW TO REACH:
Bus facilities are available from major cities of Tamil Nadu.
The temple is about a km distance from Bus stand and lot of share autos are available from arch.

LOCATION OF THE TEMPLE :CLICK HERE








 Front mandapam has the relief of cow milking on Shiva lingam in a Vishnu Temple

 The temple  mandapam might have been constructed by these husband and wife 
 What is this emblem ?
 What is this emblem ?
 The Chariot under renovation 
 The Chariot under renovation 
The Chariot under renovation
---OM SHIVAYA NAMA---  

2 comments: