10th
May 2019.
On
10th May 2019, the afternoon plan was to visit Sri. Thirumarai Nathar
Temple at Thiruvathavur. I didn’t know that the bus would pass through
Thirumohur, but I happened to see the Vishnu Temple arch on the roadside.
Decided to visit this Perumal Temple also, since this is one of the 108 Divya
Desam temples. Mangalasasanam was composed by Nammalwar and Thirumangai Alwar. On return to Madurai, dropped at Thirumohur. To suit the name of
Perumal, it rained for about 15 minutes while I was in the temple.
Moolavar : Sri Kalamega Perumal
Thayar : Sri Mohanavalli
Some
of the important features of this temple are...
The temple faces east. A 5-tier Rajagopuram with a front mandapam is on the
east side. The Kambathadi mandapam, built by Maruthu brothers, abuts the
second-level Rajagopuram. Balipeedam and Dwajasthambam are in the mandapam. On
the left, there is a dilapidated mandapam. In the outer prakaram sannadhi for Thayar
Mohanavalli, on the back Chakkarathalwar, Pallikonda Perumal, Hanuman,
Navaneethakrishnan, and Andal.
Chakkarathalwar
temple is a special one. The vimana over the Chakkarathalwar is
covered with a copper plate with gold plating. The original Chakkarathalwar
temple was constructed during the 13th-century Pandya Period. Since the
temple was dilapidated, it was constructed inside the praharam. The
old Chakkarathalwar, with 16 hands, holds 16 weapons. In the sanctum, Perumal is in a standing posture, whereas Sridevi and Bhoodevi are in a sitting posture.
ARCHITECTURE
The
sanctum sanctorum consists of sanctum, antarala, artha mandapam, and maha mandapam
(Garuda mandapam). The adhisthana has a combination of upanam, padmam, and kapotam with nasi kood, kumudam, wall, prastaram, Greevam, Sigaram, and Stupi. etc. On the top, prastaram has kapotam with Simha Nasi, Yazhivari. The 2-stage Vimana is a
combination of Nagara, and on top is in a round Vesara shape with Nasi. The
sanctum walls are with Koshtam, Pilasters, and kumbapanjaram. Sanctum Vimana was
built during the Vijayanagara period.
Two
side entrances are provided at Ardha Mandapa and Maha Mandapa. After Pandya, the maximum contributions were made by the Vijayanagara rulers. The 1st
and 2nd prahara walls were raised like forts during the Vijayanagara
period. Maha mandapam, Garuda mandapam, and Kambathadi mandapa were also constructed during the Vijayanagara period.
HISTORY & INSCRIPTIONS
Even
though the temple has existed since the 1st Century, the inscriptions are
available from the 13th Century.
The inscriptions belong to Pandya Kings,
Sadayavarman Sundara Pandyan-I (1251- 1271 CE), Maravarman Kulasekara
Pandyan-I (1268- 1311 CE), Sadyavarman Sundara Pandyan (1304 – 1319 CE), Komaravarman
Konerinmai Kondan, and Vijayanagara dynasty Rajamaraja Vittaladeva Maharayar ‘s officers
Vasavana Nayak and his son Thimmappa Nayaka (1551 CE). As per the inscriptions, the place was called Theparappu Nattu ThiruMohur, the temple Paramaswamikal Koil, and Perumal as
Kalamegaperumal.
The
inscriptions mainly speak about a donation of land, Villages Siru Kundrathur, Bramadeyam
Aalodupattan Poomaarapavithra Chaturvedi Mangalam, Veeranarayana
Chaturvedi Mangalam, after bifurcating Thiruvedagam, renovation of Temples,
Creation of nandhavanam after abolishing Taxes and paddy towards conducting regular
poojas, naivedyam (food offered to God).
விஜயநகரத்தார் காலத்தைச் சார்ந்த, மகாமண்டபத்
தென்புற அதிட்டானத்தில் உள்ள கல்வெட்டு காளமேகப் பெருமாள், பள்ளிகொண்ட பெருமாள் சன்னதிகளில் காலை
சந்தி நித்திய நைவேத்தியங்களுக்குக் களவேழ்வி (களவழி நாடு) நாட்டு நாலு கோட்டை
சீர்மைப் பகுதியில் 'மானகுழி' என்ற
ஊரின் நிலங்கள் தானமாக அளிக்கப்பட்டதை இக்கல்வெட்டு கூறுகிறது. இதனை விசயநகர
அரசனின் அதிகாரி திம்மப்ப நாயக்கர் அளித்துள்ளார். இதற்காக நெல் 450 கலமும் பொன் 36ம் கொடுக்கப்பட்டதைப் பதிவு
செய்கின்றது.
The Vijayanagara period 1551CE inscription records the provisions made for the pūjā
expenses of Pallikondaperumal by a certain Thimmappa Nāyakkar. The annual plan
of the above-mentioned puja expenses was 450 Kalams of paddy and 36 Kalipon.
விஜயநகரத்தார் காலத்தைச் சார்ந்த மகாமண்டப
தென்புற அதிட்டானத்தில் உள்ள கல்வெட்டு, காளமேகப் பெருமாள்,
பள்ளி கொண்ட பெருமாள் நித்திய நைவேத்தியத்திற்காகக் களவேழ்வி நாட்டு
மானகுழி கிராம நிலங்களிலிருந்து வந்த வருவாயை திம்மப்ப நாயக்கர் தானமாக அளித்தார்
என்ற முந்தைய கல்வெட்டின் செய்தியே இதிலும் கூறப்படுகிறது. மேலும் இதற்குரிய
ஆணையைக் காளமேகப் பெருமாளே அளித்ததாக இக்கல்வெட்டு கூறுகிறது.
Vijayanagar period, 1551 CE, inscription records the same endowment mentioned in the previous
inscription. This inscription states that this gift was made as per the orders
of God Himself.
13 ஆம் நூற்றாண்டு பிற்கால பாண்டியர் காலத்தைச்
சார்ந்த பெருமாள் சன்னதியின் வடபுற அதிட்டானம் மற்றும் கிழக்குப்புற
அதிட்டானங்களில் உள்ள கல்வெட்டு, மார்கழி கல்யாணத்
திருநாளுக்கு நிவந்தம் அளித்ததை இக்கல்வெட்டுத் தெரிவிக்கின்றது. இதற்கான ஆணையைப்
பெருமாளே அளித்ததாகவும் குந்தவைச் சதுர்வேதிமங்கலத்து அந்தணர்கள்
இந்நிவந்தத்திற்குப் பொறுப்பாக இருந்தார்கள் என்றும் இக்கல்வெட்டுக் கூறுகிறது.
மேலும் இத்திருநாளில் பணி செய்யும் கோயில் பகவர்கள் இருவருக்கு பெருமாளுக்குப்
படைத்த பிரசாதம் தானமாகத் தரவேண்டும் என்றும் கூறுகிறது.
Later Pandya, 13th
reign year inscription records the conduct in the month of Märgali. God
Himself had issued the orders for this endowment, too. The brahmins of Kundhavai
Chaturvedhimangalam hold the responsibilities of the above-mentioned gift. The food
offered to the God during the above-mentioned festival was distributed to the two
Bhagavars (the temple staff).
பொயு 14 & 17 ஆம் நூற்றாண்டு, மகாமண்டபம்
கிழக்குச் சுவர், வெளிப்புறம் உள்ள முதல்
இரு கல்வெட்டுகள் பெருந்துறைப் பெருமாள் மற்றும் சோலைமலை ஆகியோரின் நிரந்தர
பக்தியைத் தெரிவிக்கின்றன, மூன்றாம் கல்வெட்டு கி.பி. 14-ஆம் நூற்றாண்டு எழுத்தமைதித் துண்டுக் கல்வெட்டாகும்.
14th & 17 centuries
CE, inscription records the constant devotion of a certain Perumal who hailed
from Perunthurai. Another records the constant devotion of a certain
Sõlaimalai. The third fragment, which is written in the 14th-century CE characters, seems to
be a portion of the document of a certain gift.
18 – 19 ஆம் நூற்றாண்டு, பள்ளிகொண்ட
பெருமாள் சன்னதி மண்டபத்தின் படிக்கட்டில் உள்ள கல்வெட்டு பராங்குச
அய்யங்கார் மகன் மற்றும் சுந்தரப்பிள்ளை பாண்டியன் என்போரின் நிரந்தர பக்தியைத்
தெரிவிக்கின்றது.
18 & 19th centuries
CE, an inscription records the constant devotion of a certain person who records
himself as the son of Parāńkusa Aiyankar. Another inscription records the constant
devotion of a certain Sundarappillai Pandyan.
பிற்கால பாண்டியர் குலசேகர்ரின் 13+5 ஆம் ஆட்சியாண்டு,
அனுமார் கோயில் முன் மண்டபத் தூணில் உள்ள கல்வெட்டு, திருமடைவளாகம் அமைக்கும் ஒருவனுக்கு கோயிலில் இருந்து நாள் ஒன்றுக்கு நாழி
பிரசாதம் அளிப்பதாக ஜீயர் சௌமித்ரதாசர் தச்சரிடமிருந்து பத்து அச்சுகள் (காசுகள்)
வாங்கிக் கோயில் பண்டாரத்தில் முதலாக வைத்ததை இக்கல்வெட்டுக் கூறுகிறது. கோயில்
நிருவாகத்தில் ஜீயர்கள் பங்காற்றியதை இக்கல்வெட்டு உறுதி செய்கிறது.
Later Pandya Kulasekara period, 13th century CE, an inscription records that näli uri of offered food (prasādham) was given daily to a certain person who carried out the works of Thirumadaivilāgam. To meet the expenses of this offered food, ten achchu (coins) were collected from the carpenters by the Jeyar Sowmitradhasan, and that amount was deposited in the temple treasury (Sripandāram).
Later Pandya Kulasekara period, 13th century CE, an inscription records that näli uri of offered food (prasādham) was given daily to a certain person who carried out the works of Thirumadaivilāgam. To meet the expenses of this offered food, ten achchu (coins) were collected from the carpenters by the Jeyar Sowmitradhasan, and that amount was deposited in the temple treasury (Sripandāram).
13 ஆம் நூற்றாண்டு, பிற்கால பாண்டியர் காலத்தசி
சார்ந்த, வெளிப்புற தெற்குத் திருமதில் உட்புறம் உள்ள கல்வெட்டு,
கோயில் திருப்பணிக்குத் திருவிடையாட்டமாகக் காளமேகப் பெருமாளுக்குச்
செங்குடி நாட்டுச் சிறுகுன்றத்தூர் என்ற ஊர் அளிக்கப்பட்டதை இக்கல்வெட்டுக்
கூறுகிறது. இக்கோயில் (திரிதண்டி சன்னியாசிகளும், வைஷ்ணவர்களும்
இக் கல்வெட்டில் குறிப்பிடப்படுகின்றனர். கல்வெட்டு முற்றுப் பெறவில்லை.
Later, Pandyas 13
century CE, an incomplete inscription records that Sirukunratthur, located in
Senkudi nādu, was endowed to the temple of Thirumõhur Ningaruliya paramasvamigal
as Thiruppaņippuza thiruvidaiyatta iraiyili.
பிற்கால பாண்டியரின், தெற்கு வெளிப்புற
திருமதிலின் உட்புறம் உள்ள கல்வெட்டு, தென்பறப்பு நாட்டுத்
திருமோகூர் பரமசுவாமிகள் கோயிலுக்கு வெண்பில் நாட்டுப் பிரம்மதேயம் ஆலோடு பட்டான்
குமாரபவித்திரச் சதுர்வேதி மங்கலம் என்ற ஊர் திருப்பணிப் புறத் திருவிடையாட்டமாக
அளிக்கப்பட்டதை இக்கல்வெட்டுக் கூறுகிறது.
Later Pandya, 13th
century CE, an inscription records that Alodu Pastän Kumārapavitthira chaturvadhi
mangalam, a brahmadeyam located in Venbilnadu, was gifted as Thiruppanippura
thiruvidaiyättam, to the temple of Thirumohur nindraruliya Paramasvamigal, to
meet the renovation expenses of that temple.
பிற்கால பாண்டியர் முதலாம் மாறவர்மன் குலசேகரரின் 40
ஆம் ஆட்சியாண்டு தெற்கு வெளிப்புற திருமதிலின் உட்புறம் உள்ள
கல்வெட்டு, துங்கவனத்தில் பிரம்மதீர்த்தக்கரையில் அரசன் பெயரால்
சுந்தர பாண்டிய சோழக் கோனார் என்பவர் எடுப்பித்த வேதநாயகர் கோயிலுக்குத்
தென்பறப்பு நாட்டுப் பன்னாட்டான் கோட்டை என்ற ஊர் காராண்மை திருவிடையாட்ட இறையிலி
யாக அளிக்கப்பட்டதை இக்கல்வெட்டுக் கூறுகிறது. இக்கோயில் யானை மலையின்
தென்கோடியில் உள்ளது. இங்குள்ள பாறையில் பிற்காலப் பாண்டியர் கல்வெட்டு ஒன்றும்
காணப்படுகின்றது.
Later Pandya,
Māravarman Kulasekara Pandyan I’s, 13century CE, inscription records that
Pannāttānkōttai was endowed as Kārāņmai thiruvidaiyāţţa iraiyili to the temple
of Vedhanathar. This Vedhanāthar temple, which is located in the southernmost
part of Yanaimalai, was in dilapidated condition before the period of
Maravarman Kulasekara Pandya I, and it was reconstructed by one Sundharapānaya
chōlaköņār in the name of the ruling Pandya king, Māravarman Kulasekara Pandya
I. The location of this temple, while it was in a dilapidated condition, is
recorded in this inscription as the tank of the Brahmathīrttham located in
Srithungavanam.
பிற்கால பாண்டியர் சடியவர்மன் சுந்தர பாண்டியனின் 7+1
ஆட்சியாண்டு, பொயு 1259, தெற்கு வெளிப்புறத் திருமதில் உட்பக்கம்
உள்ள கல்வெட்டு, காளமேகமான காங்கேயர் என்பவர் திருவாழி ஆழ்வாரை
(சக்கரத்தாழ்வார்) எழுத்தருளுவித்து நிலக்கொடை அளித்ததை இக் கல்வெட்டுக்
கூறுகிறது. இந்நிலத்தின் எல்லைகள் விரிவாகக் கூறப்பட்டுள்ளன. இக்கல்வெட்டில்
கூறப்படும் சக்கரத்தாழ்வார் சந்நிதி குறிப்பிடத்தக்க ஒன்றாகும். தற்போதும்
இக்கோயிலில் இவ்வழிபாடு சிறப்பாக நடைபெறுகிறது.
Later Pandya,
Jadavarman Sundharapandya’s, 1259 CE,
inscription records that the Thiruvali Alwar (Chakkaratthalwar), now a
very popular deity in the Thirumõhur Perumal temple, was consecrated by a
certain Kalamagam alias Kāngeyan. This inscription also records certain lands
endowed to this deity.
17 ஆம் நூற்றாண்டு மதுரை நாயக்கர் காலத்தைச் சார்ந்த,
வெளித் திருசுற்று மதில், தென்கிழக்கு,
தென்மேற்கு, வடக்குப்புறப் பகுதிகளில்
உள்ள கல்வெட்டுகள், தளவாய் நரசப்பையனின் அனுமதியுடன் அவரது மகன்
வெங்கப்பய்யன் வெளித் திருச்சுற்று மதிலை பிறமாதி, வெகுதான்ய
மற்றும் விக்கிரம வருடங்களில். (கி.பி, 1698, 1699, 1700) கட்டினார் என்று இக்கல்வெட்டுகள் கூறுகின்றன.
Madurai Nayaka’s, 1700
CE, the three label inscriptions record that the outer wall of the temple
complex was constructed by Vengappayyan with the permission of his father
Dhaļavāy Narasappaiyan.
12 - 13 ஆம் நூற்றாண்டு பிற்கால பாண்டியரின், தெப்பக்குளம், மைய மண்டபங்களில் உள்ள துண்டு கல்வெட்டுகள், கோயிலுக்கு விடப்பட்ட நிலங்கள் பற்றியும் அவற்றை இறையிறுக்கும் கோலால்
அளந்ததையும் நிலம் விற்றுக் கொடுத்ததைப் பற்றியும் தெரிவிக்கின்றன. ஒரு துண்டுக்
கல்வெட்டு முதலாம் குலோத்துங்க சோழனின் மெய்கீர்த்திப் பகுதியுடன் உள்ளது.
Later Pandya’s 12-13
CE, fragment inscription, seems to be a portion of the documents of land
gifts to the temple. In one of the fragments, a tank named after a Pandya ruler
is noticed. Since Thirunanthavanappura iraiyili land is mentioned in that
fragment, that garden might have been located near that tank and might have
been irrigated by that tank.
13 ஆம் நூற்றாண்டு பிற்கால பாண்டியரின், முதல் திருச்சுற்று மேற்கு மதில் சுவரில் உள்ள துண்டுக்
கல்வெட்டுகள் அரச ஆணையில் கையொப்பமிட்ட பல அதிகாரிகளின் பெயர்களையும், இக்கோயில் அழகிய நாச்சியார் குறித்தும் தெரிவிக்கின்றன.
Later Pandya’s, 13
Century CE, fragment inscriptions the name of the goddess(?) Alagiya Nachchiyar
is mentioned.
13 ஆம் நூற்றாண்டு பிற்கால பாண்டியரின், தெப்பக்குளம் மண்டபத்தில் உள்ள கல்வெட்டு, திருமோகூர்
பெருமாளுக்கு இறையிலியாக நிலக்கொடை அளித்ததைப் பற்றிக் குறிப்பிடுகிறது
இக்கல்வெட்டு.
Later Pandya’s, 13th
century CE, fragment inscription seems to be a portion of the document of a
land gift to the temple of Thirumõhur Ninraruliya Paramaswamigal.
13 ஆம் நூற்றாண்டு, முதல்திருச்சுற்று, தெற்கு மதில் வெளிப்பக்கம் உள்ள பிறகாலப் பாண்டியரின் கல்வெட்டு, திருமோகூர் கோயிலுக்கு நிலக்கொடை அளித்தது. துழாய்குடி நிலமளக்கும் கோல்,
நாச்சியார் பகவதியாழ்வார் பற்றியும், தானம்
அளிக்கப்பட்டது பற்றியும் கூறும் துண்டுக் கல்வெட்டுகள்.
Later Pandya’s 13th
Century CE, fragment inscriptions, one of the fragments, the name of a certain
village, Thulaikkudi, and the name of the Goddess Bhagavathiyalwar are traceable.
The fragments seem to be portions of the documents of a land gift to the
temple.
பொயு
13 மற்றும் 17 ஆம் நூற்றாண்டு உள் கோபுரத்தில் உள்ள துண்டு கல்வெட்டுகள் துண்டுக்
கல்வெட்டுகள், கி.பி. 13 மற்றும் 17-ஆம் நூற்றாண்டு எழுத்தமைதியில் உள்ளவை.
The 13 & 17
centuries CE, fragments. One fragment seems to be a portion of the document of a
land gift. Another fragment records the constant devotion of a certain
Appaiyangar.
13 ஆம் நூற்றாண்டு சடையவர்மன் சுந்தர பாண்டியனின் 8
ஆம் ஆட்சியாண்டு தெற்குப்புற வெளிமதில் உட்பக்கம் உள்ள
கல்வெட்டு, தென்பறப்பு நாட்டுத் திருமோகூர் காளமேகப் பெருமாளுக்குத்
திருப்பணிக்காகத் திருப்பணிப்புறத் திருவிடையாட்டமாக வீரநாராயணச்
சதுர்வேதிமங்கலத்து நிலங்கள் இறையிலியாக அளிக்கப்பட்டதை இக்கல்வெட்டு
தெரிவிக்கிறது இவ்வூர் நிலங்கள் சோழவந்தான் பகுதியில் இருந்துள்ளது.
இந்கல்வெட்டில் எட்டாவது பாசன முதல் என்று பாசன ஆண்டும் (பசலி)
குறிப்பிடப்படுகிறது.
Later Pandya,
Jajāvarman Sundhara Pandyan’s inscription records that lands in Viranārāyaņa
chaturvedhimangalam, which was bifurcated from Thiruvedagam located very near
Thenur in Pakanur Kurram (Solavantān area), were endowed as Thiruppanippurath
thiruvidaiyattam to meet the renovation expenses of the Thirumphur ningraruliya
Paramaswamin.
As per one of our readers of this blog, mentions that, there is a reference to an inscription of Kuloththunga Chozha I (1070-1120) under a 13th-century inscription.
Ref:
மதுரை
மாவட்டக் கல்வெட்டுகள், தொகுதி- 1.
Kumbhabhishekam
was conducted in 1924, 1979, 1990 (Palli Konda Perumal Kumbhabhishekam with
new Vimana), and 2009. From 1897, the temple was under the control of the Madurai District
Devasthana Committee, and from 1948, HR&CE took over. Till 1980, the temple
was with Arulmigu Kallazhagar Temple, and from 1981, a special officer was
appointed.
LEGEND & MYTHS
As
per the legend, Durvasa Maharishi cursed Indira to lose all his wealth when
he was not given respect. Due to this, the Devas lost their strength and the
Asuras regained it. As per the advice of
Vishnu, Devas and Asuras churned the Thiruparkadal to get the nectar (Amruth). An aalakala poison came first, and the same was consumed and kept in
the throat by Lord Shiva. After that, Jyeshta Devi, Lakshmi, and finally, nectar
came. The Devas and Asuras fight each other to consume first. Vishnu took
the form of Mohini and gave it to the Devas after mesmerising the Asuras. The place
where Vishnu gave to the Devas was this place, Thirumogur. Initially, it was called Mohana Kshethram, later corrupted to Mohiniyur and then Mohiyur, and then to the
present name Thirumohur.
In the Puranas, Brahmanda Purana and Matsya Purana, this place was called Mohana Kshethram.
Sri
Chakkarathalwar is more powerful than the Perumal of this temple. The sannadhi
vimanam is covered with a copper plate with gold plating. People used to worship
Chakkarathalwar for Child boon, Marriage, to get rid of Pilli soonyam, eval ( Black magic),
Debt, etc, to flourish in the business.
Important functions:
Every month, Thiuvonapurapadu, Achariyars Nakshatram, and day, Vaikasi 10-day
festival with car procession & theerthavari, Chakkarathalwar Nakshatra, and Chitra day Sudharsana Homam are conducted. Apart from this, Muppazha
Thirunal, Sri Andal Thirunal, Navarathri, Deepavali Thaila Kappu for moolavar,
Vaikunta Ekadasi, Gajendra Moksham, and Panguni Thirukalyanam are celebrated grandly.
TEMPLE TIMINGS:
The
temple will be kept open from 07.00 hrs to 12.00 hrs and from 16.00 hrs to
20.00 hrs.
CONTACT DETAILS
The
landline numbers +91 452 2423227 and +91 452 2423444 may be contacted for
further details.
HOW TO REACH:
Town
bus routes nos. 712, 716, 718, and 66 pass through this place, and special buses will be operated during the festival
days.
The nearest
Railway Station is Madurai.
10 km from Madurai, 2 km from Melur, and 152 km from Trichy.
LOCATION: CLICK HERE
Chakkarathalwar Sannadhi Vimanam- Copper with gold-plated
Temple tank with temple view
Chinnamaruthu & Periyamaruthu
Front mandapam reliefs
---OM
SHIVAYA NAMA---
There is a reference to an inscription of Kuloththunga Chozha I under 13th century header. This king's period as 1070-1120. This can be kindly considered for correction.
ReplyDeleteThanks for visiting our blog and the comments
Delete