Wednesday 12 June 2019

Tirthankaras and Yakshis of Aragalur, the remains of Jainism at Aragalur and Thiyagadurgam, in Salem and Kallakurichi Districts, Tamil Nadu.

02nd June 2019.
This visit to this place was a part of Ahimsa walk organized by the Tamil Jains.  This Ahimsa walk aims to visit ancient monuments across the country on 1st Sunday of every month and successfully completed its 66 walks without break. This month’s Ahimsa walk was planned to visit Aragalur where 13th Century two copper idols and a marble statue and at Thiyagadurgam hill, a Jain Yakshi is worshiped as Malaiamman along with a Tirthankara.

COPPER IDOLS OF TIRTHANKARA & YAKSHI AMBIKA AND MARBLE TIRTHANKARA AT ARAGALUR OF SALEM DISTRICT.
Keeping Aragalur as capital, Vanakovaraiyan a regional king under Chozha King Kulothunga-III, ruled this area and called as Magathai mandalam. He constructed a Shiva and a Vishnu Temple at Aragalur. And he encouraged Buddhists and Jains also  to construct their own temples to worship. The Copper idols are a Tirthankara and an Yakshi Ambika are kept under safe custody of Sri Kamanatha Eswarar Temple. The Tirthankara is in standing samabhanga posture about 1.5 feet tall on a Lion pedestal.  

Tirthankara
Tirthankara's Lion Pedestal 

The Yakshi Ambika is in a tribhanga standing posture  holding 3 mangoes on her right hand and a person is stretching his right hand towards Yakshi and on her right a person is sitting on a lion.  These two idols are made of Copper. In addition the above there is a Tirthankara in sitting posture made of marble. The head was broken and the same was fixed with adhesive. As per historians these three images belongs to 13th Century and also they are of the opinion that a Jinalaya might have existed in Aragalur. To support this claim, an inscription stone with merchant and mangala symbols was unearthed from a field, in recent years was shown. In that it was mentioned as… “Naarpaththenaayiravar PerumpaLLi… ie The merchant group gave protection to this Jinalaya.

Yakshi Ambika

கூட்டத்திற்க்குப் பின்பு ஆறகளூர் ஸ்ரீகாமநாதீஸ்வரர் சிவாலய பாதுகாப்பு அறையில் சிம்ம பீடத்தின் மீது நின்ற நிலையில் இருந்த தீர்த்தங்கரர், அம்பிகாதேவி செப்புப்படிமங்கள் ( அம்பிகா தேவி திரிபங்க கோணத்தில் நின்ற நிலையில் இருந்தார். வலது கையில் மூன்று மாங்கனிகள். கீழே இடது புறம் ஒருவர் யக்ஷியை நோக்கி கைநீட்டிக் கொண்டும் வலதுபுறம் ஒருவர் சிங்கத்தின் மீது அமர்ந்து இருப்பது போன்று செப்புப்படிமம் வார்க்கப்பட்டு இருந்தது ) மற்றும் தலை சேதம் அடைந்த பளிங்கு கல்லால் ஆன அமர்ந்த நிலையில் இருந்த தீர்த்தங்கரர் ஆகியோரைக் காணும் வாய்ப்பு கிட்டியது. இந்த மூன்று செப்புத்திருமேனிகளும் 13 ஆம் நூற்றாண்டில் சோழமன்னன் மூன்றாம் குலோத்துங்கனின் கீழ் ஆறுகளூரைத் தலைமையிடமாகக் கொண்டு ஆட்சி செய்த வானகோவரையன் என்ற குறுநில மன்னன் காலத்தில் ஒரு ஜினாலயமும் அங்கு இந்த தீர்த்தங்கரர் மற்றும் அம்பிகா யக்ஷி செப்பு படிமங்கள் வழிபாட்டில் இருந்திருக்க வேண்டும் என்பது அறிஞர்கள் கருத்து. அதற்க்குச் சான்றாக வயல் வெளியில் நட்டப்பட்டு இருந்த நாற்பத்தெண்ணாயிரவர் பெரும்பள்ளி.. என்ற வாசகம் மற்றும் வணிகர்களின் சின்னங்களுடன் கூடிய கல்வெட்டையும் எங்களுக்கு காண்பித்தனர். கல்வெட்டு வாசகம் இதோ..

  1. ஸ்வஸ்தி ஸ்ரீ இந்த
  2. ஸ்ரீகோயில் பொன்
  3. பரப்பின பெருமாள்
  4. ஜிநாலயமான
  5. நாற்பத்தெண்ணா
  6. யிரப் பெரும்பள்ளி
  7. நாற்பத்தெண்ணா
  8. யிரவர் ரக்ஷை.

LOCATION: CLICK HERE



The inscription pillar of Naarpathennayiravar merchant group

THIRTHANKARA AND DHARMADEVI YAKSHI – AS MALAIYAMMAN HILL TEMPLE AT THIYAGADURGAM of VILLUPURAM DISTRICT.
This is of medium height with approximately 150 steps. During 13th century Vanakovaraiyan’s period this cave was used by the Jain monks teaching and worshiping. The cave has a Tirthankara in sitting posture with Mukkudai. A prabai is shown the back of Tirthankara’s head. Two samaratharis are faintly visible.  At the center of the cave is the Dharmadevi in standing in threebanga posture under a tree with raw fruits/ not ripped.  She holds three lotus flowers in right hand and keeps her left hand on a person who carries some material may be food.  Two persons are shown on the top and a person &  a lion are shown on her right. Dharmadevi is under worship by Hindus as Malaiamman. This Jain cave was converted as Malaiamman Temple by one Mr Muniswara Iyyer, son of Viswanatha Iyyer in 1768 AD. Walls were raised on the open sides and tiles are also paved on the floor. It was not known that whether Jain beds existed or not. The gurukkal Swaminathan is to be appreciated, for keeping both bas-reliefs without any modifications.


சிறிய மலை சுமார் 150 படிகளுடன் கூடிய சமண தடயங்கள் இருக்கும் தியாக துர்கம் மலை. கற்கால மனிதர்களின் குகைதளங்களில் சமணதுறவிகள் உறைந்த மற்றும் வழிபாட்டுத்தலமாக  இருந்ததற்கான அடையாளமே இங்கு இருக்கும் தீர்த்தங்கரர் மற்றும் தர்மதேவியின் புடைப்பு சிற்பங்களும் 13ஆம் நூற்றாண்டில் சிற்றரசன் வானகோவரையன் காலத்தில் தழைத்து ஓங்கியிருந்த சமண சமயம் பின்பு ஏற்பட்ட கால மாறுதல்களால்  இக்குகையும் கைவிடப்பட்டது. 18ஆம் நூற்றாண்டில் இக்குகை மலையம்மன் கோயிலாகவும், தர்மதேவி மலையம்மனாகவும் புக்குளத்தைச் சார்ந்த வைத்தியநாத ஐய்யரின் குமாரர் முனிஸ்வர ஐய்யரால் மாற்றப்பட்டது. படுக்கைகள் இருந்ததாகக் கருதப்படும் தரைத்தளத்தின் மீது புதிய தளம் அமைக்கப்பட்டு உள்ளது.  தர்மதேவி தலையில் மகுடத்துடன் காய்கள் காய்த்து இருந்த மரத்தின் கீழ் நின்ற நிலையில் திரிபங்கமாக காட்டப்பட்டு இருந்தது. வலது கையில் தாமரை மலரை ஏந்தியும் இடதுகை  உணவு பாத்திரம் ஏந்தியவரின் தலை மீது காட்டப்பட்டு இருந்தது. தலைக்கு மேல் இடதுபுறம் இருவரும் வலது காலின் அருகே ஒரு மனிதனும் சிங்கமும் காட்டப்பட்டு இருந்தது. இரு பிம்பங்களை எந்த வித மாறுதலும் இன்றி அப்படியே வழிபாட்டில் வைத்திருக்கும் சுவாமிநாத குருக்களுக்கு நன்றி. 

Yakshi Dharmadevi
LOCATION: CLICK HERE

---OM SHIVAYA NAMA---

No comments:

Post a Comment