This
is the 74th Thevaram Paadal Petra Shiva Sthalam and 20th Sthalam
on the north side of river Kaveri in Chozha Nadu.
In
Periya Puranam, Sekkizhar mentions that Thirugnanasambandar came to this temple
after worshiping Lord Shiva at Thiruninriyur and Thirunedur ( we couldn’t got
the hymns ).
நீடு திரு நின்றியூரின் நிமலனார் நீள்கழல் ஏத்திக்கூடிய காதலின் போற்றிக் கும்பிட்டு வண்தமிழ் கூறிநாடுசீர் நீடூர் வணங்கி நம்பர் திருப்புன்கூர் நண்ணிஆடிய பாதம் இறைஞ்சி அருந்தமிழ் பாடி அமர்ந்தார்
Thirugnanasambandar, Appar, Sundarar
and Vallalar has sung hymns in praise of Lord Shiva of this temple.
முந்தி நின்ற வினைகள் அவைபோகச்சிந்தி நெஞ்சே சிவனார் திருப்புன்கூர்அந்தம் இல்லா அடிகள் அவர்போலும்கந்த மல்கு கமழ்புன் சடையாரே....... திருஞானசம்பந்தர்பிறவாதே தோன்றிய பெம்மான் தன்னைப் பேணாதார் அவர்தம்மைப் பேணா தானைத்துறவாதே கட்டறுத்த சோதி யானைத் தூநெறிக்குத் தூநெறியாய் நின்றான் தன்னைத்திறமாய எத்திசையுந் தானே யாகித் திருப்புன்கூர் மேவிய சிவலோகனைநிறமா மொளியானை நீடு ரானை நீதனேன் என்னேநான் நினயா வாறே........ திருநாவுக்கரசு சுவாமிகள்அந்த ணாளன்உன் அடைக்கலம் புகுத அவனைக் காப்பது காரண மாகவந்த காலன்தன் ஆருயிர் அதனை வவ்வினாய்க்(கு) உன்றன் வன்மைகண்(டு) அடியேன்எந்தை நீஎனை நமன்தமர் நலியில் இவன்மற் றென்னடி யானென விலக்கும்சிந்தை யால்வந்துன் திருவடி அடைந்தேன் செழும்பொ ழில்திருப் புன்கூர் உளானே.... சுந்தரர் -“ஒன்றிக்கருப்புன்கூர் உள்ளக் கயவர் நயவாத்திருப்புன்கூர் மேவுஞ் சிவனே........ திரு அருட்பாவிருப்புன்கூர் அடியென்னுந் தொழும்பர் தமக்கருள் தழைத்து வினைக்கீடாககரும்புன்கூர் பவப்பிணிகள் அணுகாமலுத்தமாங் கத்தின்மீதுமருப்புன்கூர் வரைகோலால் புண்ணியத்தை வரைந் திருமை வாழ்வளிப்பத்திருப்புன்கூரிடை மேவுஞ் சிவலோக நாயகன்தாள் சென்னி சேர்ப்பாம்......... தலபுராணம்Moolavar : Sri Shivaloga NatharConsort : Sri Chokka Nayagi, Sri Soundara Nayagi.
Some
of the important features of this temple are…..The
temple is facing east with a 5 tier Rajagopuram. Balipeedam and Dwajasthamba are
in front of mukha mandapam. The Mukha mandapa arch has the Stucco images. Rishabam
is in the mandapam not straight with moolavar ( moved side for Nandanar’s
darshan ). Moolavar is little short swayambu Prithvi / Anthill ( Covered with
Kuvalai ), only punugu is applied and no abhishekam is done. In koshtam,
Narthana Vinayagar, Pichadanar, Agasthiyar, Dakshinamurthy, Lingothbavar,
Brahma, Durgai, Arthanareeswarar and Kshetrapalaka.
In
prakaram Vinayagar, Nalvar, Subramaniyar, Suryan, Kalikamar, Sundara Vinayagar,
Gajalakshmi, Bhairavar, Navagrahas, Chandran and Nandanar. In Natarajar Sabha one
Deva is playing a Panchamuga vadhyam sila roopam to be watched.
In
prakaram Kalikamar, Yayerkon, Sundarar. Brahma, Indran, Agasthiyar, Chandran,
Suryan, Rajendran, Agni, Patanjali, Vyaghrapada, Saptakanniyar and
Virarmindanayanar worshiped Lord Shiva of this temple.
HISTORY
AND INSCRIPTIONSSince Thirugnanasambandar has sung hymns in praise
of Lord Shiva of this temple, the original temple might have existed before 7th
Century. The temple was renovated during Chozha period by Rajendra Chozha.
The
inscriptions were recorded in AR 411 to 415 of 1918. As per the inscriptions
Lord Shiva was called as Sivalokamudaya nathar. Most of the inscriptions
records the endowments of burning Perpetual lamps and the donations made for
the same.
Rajarajan’s
11th year reign inscription ( AR 412 of 1918 ) records the donation
of Land for construction of Vikrama Chozheeswaramudayar Temple on the north
side of 2nd prakara by Vikrama Chozha alias Vayanattarayan Marudur
Udayan.
Koperunchingan’s
2nd year reign inscription ( 411 of 1918 and 312 of SII-12 ) records
that this temple was in Rajathiraja Valanattu Thiruvalinattu Thirupunkur.
Pandya Kulasani Valanattu Keezhaiyur Nattu Kuruchiyan gifted land for
Sivalokanathar’s Temple adhi Chandeswarar’s, Thirumanjanam/ sacred bath on Saturdays,
Naivedyam and garland. For Nachiyar
sannadhi Naivedyam and oil for burning lamps. The land’s periphery limits are
also mentioned.
Ref: Annual report on South Indian Epigraphy 1918.South Indian Inscription Volume 12.
LEGENDSThe
right side dwarapalaka’s expression on his face to move the Rishabam to
side for Thirunalai Povar's / Nandanar darshan. Rishabam is little big. The
special is the tongue is not protruding out side to be watched.
The place Tirupunkur obtained the name from Punga
maram, a sacred tree under which Lord Shiva gave darshan to devotees. This is a
parihara sthalam for Rahu and Ketu. People pray Lord Shiva for both of its
adverse effect, mental peace, employment opportunity, development on
profession, marriage obstacles, etc,.
The Legend is associated with Nandanar one of the 63
Nayanmar. He used to tell all the people that he would visit Thillai also known
as Chidambaram, tomorrow. ( tomorrow in Tamil means – Nalai நாளை – next day ). Hence he was called as Thirunalai povar –திருநாளைப்போவார்.. Nandanar was born is pulayar community at
Adhanur now called as Agamangalam. His job was to supply leather to the Temple’s
drums / leather musical instruments. He was an ardent devotee of Lord Shiva. He
used to sing and dance in front of the temples, since his community was not
allowed to enter inside the temples. He came to Tirupunkur worshiped Lord Shiva
from out side and created a pond on the back side of the temple. Again he came
to the front and worshiped Lord Shiva from out side and went back to Adhanur.
There is no mention about Rishabam /Nandhi’s obstruction and moved to side by
Sekkizhar. But Gopalakrishna Bharathi had changed the story little different. In
that Nandanar told Lord Shiva that Nandhi is obstructing the darshan of
Moolavar.
வழிமறைத் திருக்குதே – மலைபோல்ஒரு மாடு படுத்திருக்குதேபாவிப் பறையனிந்த ஊரில் வந்து மிவன்பாவந்தீரேனோ – உன்தன் பாதத்தில் சேரேனோ சிவலோகநாதா
Lord Shiva asked Nandhi
to move aside as...
சற்றே விலகியிரும் பிள்ளாய்- சந்நிதானம் மறைக்குதாம் – நீநற்றவம் புரியும் நம்மிடம்திரு நளைப்போவார் வந்திருக்கின்றார்-
There is a Vinayagar by name kulam Vettiya Pillayar.
– It is believed that Vinayagar helped Nandanar to excavate the temple tank. Hence
called as Kulam Vettiya Pillayar. Nandanar image on the Rajagopuram
Sthala Purana on the DwajasthambamPOOJAS
AND CELEBRATIONS Apart from Regular Poojas, special poojas are
conducted on Pradosham, Maha Shivaratri in Masi ( Feb – March ), 10 days
Vaikasi Visakam Brahmotsavam with procession on various vahanas, Deepavali in
October-November, Pongal in January 14th, Tamil / English New Year days, etc,.
TEMPLE
TIMINGSThe temple will be kept opened between 06.00 hrs to
11.00 hrs and 16.00 hrs to 20.30 hrs.
CONTACT
DETAILS :The mobile number +91 94867 17634, may be contacted for further details.
HOW
TO REACH : On
the bus route Vaitheeswaran Koil to Thiruppanandal get down after 3 Km and the
temple is 1 Km away from main road.The
temple is 4 KM from Vaitheeswaran koil, 10 KM from Sirkazhi, 12 KM from
Mayiladuthurai, 30 KM from Chidambaram and 240 KM from Chennai. Nearest
Railway station is Vaitheeswaran koil
LOCATION
OF THE TEMPLE : CLICK HERE
Nandanar image on the Rajagopuram
Sthala Purana on the Dwajasthambam
POOJAS
AND CELEBRATIONS
No comments:
Post a Comment