The visit to this Rock Cut Cave – 3, at Badami was a part of
“Hampi, Badami, Pattadakal, Mahakuta and Aihole temples Heritage visit”
organized by வரலாறு விரும்பிகள் சங்கம் Varalaru Virumbigal Sangam – VVS and எண்திசை வரலாற்று மரபுநடைக்குழு, between 24th December to 28th December
2022. I extend my sincere thanks to the
organizers Mrs Radha and Mrs Nithya Senthil Kumar and Mr Senthil Kumar.
Trivikrama
Monuments at Badami
Badami,
also known as Vatapi, was the capital of the Chalukyan empire ( 6th to 8th cent. CE.), which extended in the time of Pulikesin-II
from Kanchi in Tamil Nadu to the banks of the Narmada and from Orissa to the
west coast. After a set-back for a while owing to the attack of the Pallavas
under Narasimha Varman-I, the Chalukyan kings regained their territory and gave
impetus to the revival of Hindu religion and art under royal patronage Mahakuta,
Aihole, Pattadakal and Badami became great centers of experimentation in temple
building
Attracted
by the scenic beauty and natural defences provided by the majestically standing
hills and the vast sheet of water below. The Chalukyan kings shifted their
early capital from Aihole to Badami. The remains of which can still be seen in
the valley on the northern slopes. The natural gorge leading to the hill-city
and embellished with temples and gateways is one of the major attractions of Badami
apart from the famous rock-cut Brahmanical and Jaina caves which contain some
of the finest sculptures known for their grace and vigour. The Chalukyan rulers
built several structural temples along the edge of the lake and hill-tops which
the visitor should not miss to see. Even while experimenting in temple building
they evolved the prototype of the famous southern vimana style which the Malegitti
Sivalaya. The lower Sivalaya and the upper Sivalaya represent.
The
curve-linear sikhara of the Yellamma temple represents the northern style. While
the Bhutanatha temples with stepped pyramidal roof represent the Kadamba-nagara
type. Within a distance of 48 kms More than one hundred and fifty temples were
built by Chalukyan kings. The rock-cut temples-(caves - 1 to 4 are ornamented
with exquisitely carved animal and human figures, gods and demi-gods. Floral
and geometric patterns and scenes recalling the great episodes from the epics
and puranas. Although the Chalukyans were Vaishnavites they encouraged
construction of Jaina and Saiva temples also. After the fall of the Chalukyan
empire the Rashtrakutas and Vijayanagar rulers and finally Tippu sultan
occupied Badami the fort walls and other edifices built by them can also be
seen here Badami abounds in a number of inscriptions, some of which are
indispensable for writing the history of India. Among them mention may be made
of the Pallava inscription on the boulder near the north gate and that of Mangalesha
in cave 3. Here lived Prasanna Venkatadasa, a great Vaishnava saint of the 16th
century CE, who used to meditate and
sing devotional songs on a platform near the north-gate.
வாதாபி குடைவரைகள்
வாதாபி, ஐஹொளே, பட்டடக்கல் கோயில் கட்டிடக்கலையின் தொட்டிலாக கருதப்படுகிறது. இப்பகுதியின் பிற்கால கோயில்களுக்கான மாதிரியை இந்த கோயில்களே உருவாக்கியது. வரலாற்று ஏடுகளில் வாதாபி, வாதாபிபுர, வாதபிநகரி, அகஸ்திய தீர்த்த என்றெல்லாம் அழைக்கப்பட்டுள்ள வாதாபியில், நகருக்கு தென்கிழக்கே உள்ள செங்குத்தான மலையின் உச்சியில் நான்கு குடைவரை அமையப்பெற்றுள்ளது. மாலப்ரபா ஆற்று பள்ளத்தாக்கில் அமையப்பெற்ற இந்த மலைகள் மென்மையான மணற்கற்களால் ஆனவை. முதல் குடைவரை சிவனுக்காகவும், இரண்டாவது மற்றும் மூன்றாவது குடைவரை விஷ்ணுவிற்காகவும், நான்காவது குடைவரை சமண சமயத்திற்- காகவும் உருவாக்கப்பட்டுள்ளது. முதல் இரு குடைவரைகள் வடக்கு தக்காண கலைப்பாணியில் அமைக்கப்பட்டுள்ளது. இதன் காலம் 6-7ஆம் நூற்றாண்டாகும். மூன்றாவது குடைவரை நாகர, திராவிட கூட்டு கலப்பில் உருவாக்கப்பட்டுள்ளது. மேலும் வேசர கலைப்பாணி சிற்பங்களும் உள்ளன. இது மங்களேசன் காலத்தில் உருவாக்கப்பட்டதாகும். தூண்கள், முகமண்டபம், மகாமண்டபம் கருவறை பகுதி ஆகியவற்றை உள்ளடக்கியே இந்த நான்கு குடைவரைகளும் எடுக்கப்பட்டுள்ளது. இந்த குடைவரையில் உள்ள சிற்பங்கள், கல்வெட்டு தகவல்கள் ஆகியவற்றைப் பற்றி சுருக்கமாக காணலாம்.
ROCK CUT CAVE -3.
Cave-3,
was created in 578 CE by Chalukya Mangalesha, in the reign of his step brother
Kirtivarma-I, for the God Maha Vishnu, like the two earlier caves its plan
comprises of an open verandah and a pillared hall with sanctuary/ sanctum
sanctorum cut in to its rear wall. But it is executed on an ambitious scale,
being the largest and most ornate of all the Chalukya caves. The cave has
a stone structural enclosure. A Sanskrit inscription carved beside the great
Varaha relief in the Verandah. Details its dedication, date and gift of Village
Lanjisvara ( = modern Nandikesvara ) by Mangalesha.
Maha Vishnu & Shiva as Sankara Narayana -சங்கரநாராயணர்
The Temple’s verandah
accommodates major Super Human size figural compositions of eight armed Maha
Vishnu, Narasimha, Vamana- Trivikrama on the right. Side faces beams carry narrative
friezes of episodes from Mahabharata and
Puranas. Samudra – manthana ( churning
the ocean ), Krishna’s exploits and parijata-harana. The verandah ceiling bears
medallion-reliefs of Vishnu ( centre ), Shiva Indra, Varuna, Brahma and Yama. The
front row of verandah pillars have bracket-figures of loving divine couples,
like Siva-Parvati, Kama-Rati, Naga-Nagini, etc and Nayikas in moods under
trees. The hall's ceiling bears reliefs of Brahma at the centre surrounded by Indra
(east), Varuna (west), Kubera (north) and Kartikeya (south) on the verandah's
eave is depicted an image of Vishnu's vehicle Garuda carved by artist "Nelavalke" the whole cave was beautifully painted and a fragment surviving beside the Garuda
relief depicts a royal couple witnessing dance testifying to the quality of
painting the image of Maha-Vishnu is missing from the sanctuary craftsmen "Kolimanchi", "Singimanchi", "Aju-Acharasiddhi", etc, have signed on the sides of the facade.
Trivikrama Panel -திரிவிக்கிரமர்
குடைவரை எண் 3….
மூன்றாவது குடைவரையும் வைணவ சமயத்திற்காகவே எடுக்கப்பட்டுள்ளது. இங்கு இருப்பவற்றில் இந்த குடையவரையே பெரிதாகவும் உள்ளது. திரிவிக்கிரமர். அனந்தசயனர், வாசுதேவர், வராகர், ஹரிஹரன், நரசிம்மர் சிற்பங்கள் இங்கே. காணப்படுகிறது. தக்காணத்து பகுதி குடைவரை வரிசையில் கல்வெட்டுடன் கூடிய காலத்தால் முற்பட்ட குடைவரையாக இது கருதப்படுகிறது. ஐந்தலை அரவான ஆதிசேஷன் மீது திருமால் அமர்ந்தவாறு உள்ளார். பின் கைகள் பிரயோக சக்கரமும் சங்கும் பிடித்துள்ளது. அரவின் உடல் அருகே ஒரு பக்கத்தில் கருடன் கைகளை தன் மார்புக்கு குறுக்கே கட்டியவாறு அமர்ந்துள்ளார். மறுபக்கத்தில் திருமகள் அரவின் மீது சாய்ந்தவாறு அமர்ந்துள்ளாள். ஆதி சேஷனுக்கு அனந்தன் என்ற பெயரும் உள்ளது. அனந்தன் மீது நாராயணன் அமர்ந்தவாறு இருப்பதால் இவர் அனந்தநாராயணன் என்று அழைக்கப்படுகிறார்.
Ananda Narayana
இரண்டாவது குடைவரையில் உள்ளது போலவே இங்கும் வராக அவதாரமும், திரிவிக்கிரமரின் சிற்பமும் காணப்படுகிறது. அனந்த நாராயணனுக்கு அருகே எண்கரத்து திருமாலின் சிற்பம் காணப்படுகிறது. பிரயோக சக்கரம், சங்கு, கதாயுதம், தாமரை, வில், அம்பு, கத்தி, சிறிய வடம் ஒன்றையும் பிடித்தவாறு நின்ற நிலையில் புடைப்பு சிற்பமாக காணப்படுகிறார். முகமண்டபத்தின் வலது புறத்தில் திரிவிக்கிரமருக்கு அருகே நரசிம்மரின் சிற்பம் காணப்படுகிறது. நரசிம்மரின் காலுக்கு அருகே கருடன் காணப்படுகிறார். மறுபுறம் பிரகலாதன் நரசிம்மரை பார்த்து நின்றவாறு உள்ளார்.
வராகர்- Vishnu as Varahar
நரசிம்மர் சிற்பத்திற்கு அருகே சங்கரநாராயணர் சிற்பம் காணப்படுகிறது. பின் வலது கரம் அரவம் சுற்றிய மழுவையும். பின் இடது கரம் சங்கை பிடித்தவரும் உள்ளது. சிவனுக்குரிய பாகத்தில் இடையின் மீது அரவு ஒன்றும் காணப்படுகிறது. வாதாபி குடைவரையில் உள்ள சிற்பங்களில் இந்த சிற்பமே அழகிய சிற்பமாக கருதப்படுகிறது. தூண்களிலும் மேற்கூரைகளிலும் பலவிதமான அழகிய சிற்பங்கள் காணப்படுகின்றன. அலங்கரிக்கப்பட்ட கருவறை வாயிலுக்கு உள்ளே கல்மேடை ஒன்று உள்ளது. மூலவர் காணப்படவில்லை. கருவறைக்கு உள்ளே விஷ்ணுவின் திருமேனியே இருந்திருக்க வேண்டும். கருவறைக்கு ஏறி செல்ல அமைக்கப்பட்டுள்ள படிகளுக்கு பக்கவாட்டில் விஷ்ணுவின் வாயில் காப்போர்களான ஜய, விஜய இருவரின் சிற்பங்கள் உள்ளது. இந்த குடைவரையில் கல்வெட்டு ஒன்று காணப்படுகிறது. மங்களேசன் காலத்து கல்வெட்டாக இது அறியப்பட்டுள்ளது.
Narasimhar
HOW TO REACH
The
Caves are about a KM from Badami Bus Stand and autos are available to reach the
base of the caves.
The
Caves are about 21 KM from Pattadakal, 34 KM from Aihole and 451 KM from
Bengaluru.
Nearest
Railway station is Badami, about 5 KM
Ref
A Hand book on World Heritage series Badami, published by Archaeological Survey of India.
A Hand Book on விஜயநகர் - சாளுக்கிய மரபு நடை கையேடு - Hampi Badami, Pattadakal & Aihole issued by VVS in Tamil
Temple Architecture and Arts of Early Chalukyas Badami, Pattadakal, Mahakuta Aihole by George Michell.
LOCATION OF THE ROCK CUT CAVE : CLICK HERE
Sankara Narayana
Ceiling Panel
Ceiling Panel
Ceiling Panel
Ceiling Panel
Ceiling Panel
Sanctum SanctorumGandharvas
Visnu fights with Hiranya Kasibu
Rathi & Kaman
Old Painting
Ceiling Panel
Pillar Design Pillar Design
Royal couple---OM SHIVAYA NAMA
---
No comments:
Post a Comment