The visit to this Rock Cut Cave – 4, at Badami was a part of
“Hampi, Badami, Pattadakal, Mahakuta and Aihole temples Heritage visit”
organized by வரலாறு விரும்பிகள் சங்கம் Varalaru Virumbigal Sangam – VVS and எண்திசை வரலாற்று மரபுநடைக்குழு, between 24th December to 28th December
2022. I extend my sincere thanks to the
organizers Mrs Radha and Mrs Nithya Senthil Kumar and Mr Senthil Kumar.
Monuments at Badami
Badami,
also known as Vatapi, was the capital of the Chalukyan empire ( 6th to 8th century CE.), which extended in the time of Pulikesin-II
from Kanchi in Tamil Nadu to the banks of the Narmada and from Orissa to the
west coast. After a set-back for a while owing to the attack of the Pallavas
under Narasimha Varman-I, the Chalukyan kings regained their territory and gave
impetus to the revival of Hindu religion and art under royal patronage Mahakuta,
Aihole, Pattadakal and Badami became great centers of experimentation in temple
building
Attracted
by the scenic beauty and natural defences provided by the majestically standing
hills and the vast sheet of water below. The Chalukyan kings shifted their
early capital from Aihole to Badami. The remains of which can still be seen in
the valley on the northern slopes. The natural gorge leading to the hill-city
and embellished with temples and gateways is one of the major attractions of Badami
apart from the famous rock-cut Brahmanical and Jaina caves which contain some
of the finest sculptures known for their grace and vigour. The Chalukyan rulers
built several structural temples along the banks of the Agasthya lake and hill-tops which
the visitor should not miss to see. Even while experimenting in temple building
they evolved the prototype of the famous southern vimana style which the Malegitti
Sivalaya. The lower Sivalaya and the upper Sivalaya represent.
The
curve-linear sikhara of the Yellamma temple represents the northern style. While
the Bhutanatha temples with stepped pyramidal roof represent the Kadamba-nagara
type. Within a distance of 48 kms. More than one hundred and fifty temples were
built by Chalukyan kings. The rock-cut temples- caves - 1 to 4 are ornamented
with exquisitely carved animal and human figures, gods and demi-gods. Floral
and geometric patterns and scenes recalling the great episodes from the epics
and puranas. Although the Chalukyans were Vaishnavites they encouraged
construction of Jaina and Saiva temples also. After the fall of the Chalukyan
empire the Rashtrakutas and Vijayanagar rulers and finally Tippu sultan occupied
Badami the fort walls and other edifices built by them can also be seen here. The temples in Badami has number of inscriptions, some of which are indispensable for
writing the history of India. Among them mention may be made of the Pallava
inscription on the boulder near the north gate and that of Mangalesha in cave
3. Here lived "Prasanna Venkatadasa", a great Vaishnava saint of the 16th
century CE, who used to meditate and sing devotional songs on a platform near
the north-gate.
வாதாபி குடைவரைகள்
வாதாபி- ஐஹொளே- பட்டடக்கல் கோயில் கட்டிடக்கலையின் தொட்டிலாக கருதப்படுகிறது. இப்பகுதியின் பிற்கால கோயில்களுக்கான மாதிரியை இந்த கோயில்களே உருவாக்கியது. வரலாற்று ஏடுகளில் வாதாபி, வாதாபிபுர, வாதபிநகரி, அகஸ்திய தீர்த்த என்றெல்லாம் அழைக்கப்பட்டுள்ள வாதாபியில், நகருக்கு தென்கிழக்கே உள்ள செங்குத்தான மலையின் உச்சியில் நான்கு குடைவரை அமையப் பெற்றுள்ளது. மாலப்ரபா ஆற்று பள்ளத்தாக்கில் அமையப் பெற்ற இந்த மலைகள் மென்மையான மணற்கற்களால் ஆனவை. முதல் குடைவரை சிவனுக்காகவும், இரண்டாவது மற்றும் மூன்றாவது குடைவரை விஷ்ணுவிற்காகவும், நான்காவது குடைவரை சமண சமயத்திற்காகவும் உருவாக்கப்பட்டுள்ளது. முதல் இரு குடைவரைகள் வடக்கு தக்காண கலைப்பாணியில் அமைக்கப்பட்டுள்ளது. இதன் காலம் 6-7ஆம் நூற்றாண்டாகும். மூன்றாவது குடைவரை நாகர, திராவிட கூட்டு கலப்பில் உருவாக்கப்பட்டுள்ளது. மேலும் வேசர கலைப்பாணி சிற்பங்களும் உள்ளன. இது மங்களேசன் காலத்தில் உருவாக்கப்பட்டதாகும். தூண்கள், முகமண்டபம், மகாமண்டபம் மற்றும் கருவறை பகுதி ஆகியவற்றை உள்ளடக்கியே இந்த நான்கு குடைவரைகளும் எடுக்கப்பட்டுள்ளது. இந்த குடைவரையில் உள்ள சிற்பங்கள், கல்வெட்டு தகவல்கள் ஆகியவற்றைப் பற்றி சுருக்கமாக காணலாம்.
Adhinath- the first Tirthankara
Rock
Cut Cave-4..
This is a Jaina cave-temple, the smallest among the cave-temples at Badami
and datable to early 7 century CE. Somewhat unfinished, it consists of an open
verandah and an oblong antechamber / antarala with a sanctuary piercing into
its rear wall. Its verandah walls accommodate relief sculptures of Adinatha, the first Tirthankara, his son Bahubali ( also
called Gommata ) in penance and Parsvanatha in penance over coming the
obstacles of his demonic enemy Kamatha the sanctuary door frame depicts Kama as
the door- guardian. On the rear wall of the sanctuary is the relief sculpture
of a sermon - delivering Tirthankara, probably Mahavira with a halo behind and
seated on a lion- throne under a chaitya-tree and triple-umbrella and attended
by chauri-bearers, vidyadharas offering flowers and divine drums beating by
themselves.
Mahavir in the sanctum sanctroum
There are several smaller and larger images of Tirthankaras in the
antechamber / antarala. The small lady, seated beside a Tirthankara, carved at the right
side of the entrance to the cave is jakkave a pious votary who attained
salvation according to the jaina vow called sallekhana. "Kolimanchi" is among the
craftsmen who have signed on the boulder of the cave. The cave was originally
accessed from the east side and separated from cave-3 by a stone wall.
Parsvanatha
குடைவரை எண் 4
நான்காவது குடைவரை சமண சமயத்திற்காக எடுக்கப்பட்டள்ளது. இங்குள்ள குடைவரையில் இதுவே சிறியதாக உள்ளது. சமண சமயத்தின் 23 மற்றும் 24வது தீர்த்தங்கர்களான பார்சுவநாதர், மகாவீரர் சிற்பங்கள் காணப்படுகிறது. பாகுபலியின் சிற்பமும் உள்ளது. 24 தீர்த்தங்கர்களின் குறுஞ்சிற்பத்தொகுப்புகள் குகையின் சுவர் மற்றும் தூண்களில் காணப்படுகிறது. யக்ஷர், யக்ஷி, பத்மாவதி இவர்களின் சிற்பங்களும் இந்த குடைவரையில் உள்ளது. இந்த குடைவரையின் காலம் ஏழாம் நூற்றாண்டின் இறுதி பகுதியில் இருந்து எட்டாம் நூற்றாண்டின் முற்பகுதி என கணக்கிடப்பட்டுள்ளது. கருவறைக்குள் 24வது தீர்த்தங்கரான மஹாவீரர் (..?) சிம்ம பீடத்தின் மீது அமர்ந்தவாறு உள்ளார். முதல் தீர்த்தங்கரான ஆதிநாதரின் சிற்பமும் காணப்படுகிறது. ரிஷபதேவர் என்றும் இவர் அழைக்கப்படுவார். அழகிய வேலைப்பாடமைந்த தூண்களில் தாமரை பதக்கங்கள் உள்ளது. சமண சமயம் சார்ந்த சிற்பங்களும் தூண்களில் காணப்படுகிறது. இந்த நான்கு குடைவரைகள் இல்லாது பூதநாதர் கோயிலுக்கு அருகேயும் சில சிறிய அளவிலான குடைவரைகள் இருக்கின்றது. இவை 7-8ஆம் நூற்றாண்டுகளில் எடுக்கப்பட்டதாக கருதப்படுகிறது.
Bahubali
HOW TO REACH
The
Caves are about a KM from Badami Bus Stand and autos are available to reach the
base of the caves.
The
Caves are about 21 KM from Pattadakal, 34 KM from Aihole and 451 KM from
Bengaluru.
Nearest
Railway station is Badami, about 5 KM.
Ref
1. A Hand book on World Heritage series Badami, published by Archaeological Survey of India.
2. A Hand Book on விஜயநகர் - சாளுக்கிய மரபு நடை கையேடு - Hampi Badami, Pattadakal & Aihole issued by VVS in Tamil
3. Temple Architecture and Arts of Early Chalukyas Badami, Pattadakal, Mahakuta Aihole by George Michell.
LOCATION OF THE ROCK CUT CAVE : CLICK HERE
Tirthankaras
Tirthankaras
Tirthankara & Parsvanath
Tirthankaras
Tirthankaras
24 Tirthankaras
24 Tirthankaras Pillar Design
Pillar Design
Old Painting traces Sanctum Sanctorum
---OM SHIVAYA NAMA
---
No comments:
Post a Comment