This is the 53rd Thevara
Paadal Petra Shiva Temple and 21st temple of Nadu Naadu.
The name of the place Amathur referred in Thevara hymns remains the with the
prefix of Thiru as Thiruvamathur. This place on the banks of river – Pambai
River – Gingee river - Sangarabarani
River – Chunnambar River, a tributary to Gingee River ( called different names
in different places till it confluence with the sea ).
In Periya
Puranam Sekkizhar records that Thirugnanasambandar came to this temple after
worshiping Sri Veeratteswarar of Thiruvadhigai and he went to Thirukovilur.
Further he records that Thirunavukkarasar also followed the same route.
பரவி ஏத்திய திருப்பதிகத்து இசை பாடினார் பணிந்து அங்கு விரவும் அன்பொடு மகிழ்ந்து இனிது உறைபவர் விமலரை வணங்கிப் போய் அரவ நீர்ச்சடை அம்கணர்தாம் மகிழ்ந்து உறைதிரு ஆமாத்தூர் சிரபுரத்து வந்தருளிய திருமுறைச் சிறுவர் சென்று அணைவுற்றார்...பெரியபுராணம் திருஞானசம்பந்தர் திருஅதிகைப் பதிமருங்கு திருவெண்ணை நல்லூரும் அருளுதிரு ஆமாத்தூர் திருக்கோவலூர் முதலா மருவு திருப்பதி பிறவும் வணங்கி வளத்தமிழ்பாடிப் பெருகுவிருப்புடன் விடையார் மகிழ் பெண்ணாகடம் அணைந்தார்.... பெரியபுராணம் திருநாவுக்கரசு சுவாமிகள்
This is one of the temples, where all three ( Moovar- Thirugnanasambandar, Thirunavukkarasar, and Sundarar
) Nayanmars have sung hymns on Lord Shiva of this temple. Appar worshiped Lord Shiva of
this temple after the Thiruvathigai Kunaparaveecharam temple was built ( after
dismantling the Jain temple... ? ).
குன்றவார் சிலை நாணராவரி வாளிகூர்எரி காற்றின் மும்மதில் வென்றவாறு எங்ஙனே விடையேறும் வேதியனே தென்றலார்மணி மாடமாளிகை குளிகைக்கெதிர் நீண்ட பெண்ணைமேல் அன்றில் வந்தனையும் ஆமாத்தூர் அம்மானே.. திருஞானசம்பந்தர் தேவாரம் மாமத் தாகிய மாலயன் மால்கொடு தாமாத் தேடியும் காண்கிலர் தாள் முடி ஆமாத் தூர்அர னேஅரு ளாய் என்றென்று ஏமாப்பு எய்திக்கண்டார் இறை யானையே..... திருநாவுக்கரசு சுவாமிகள் பொன்னவன் பொன்னவன் ஏழுல கத்துயிர் தங்கட்குக் கண்ணவன் கண்ணவன் காண்டும்என் பாரவர் தங்கட்குப் பெண்ணவன் பெண்ணவன் மேனியோர் பாகமாம் பிஞ்ஞகன் அண்ணவன் அண்ணவன் ஆமாத் தூர்எம் அடிகளே.... சுந்தரர் தேவாரம்Moolavar : Sri Abirameswarar, Sri Azhakia natharConsort : Sri Muthambigai, Sri Azhakia Nayagi.
Some of the important features of this temple are ....The temple is facing east with a 7-tier Rajagopuram. Balipedam, Dwajasthambam, and Rishabam are immediately after
the Rajagopuram. There are two Rishabas. The big one is made of stucco and the
other one is of stone, a pit was built around this Rishabam. ( The purpose of Rishabam
in a pit is to pray Shiva to get rain during drought seasons, by immersing Rishabam
in water ). Moolavar is of Swayambhu. In koshtam Vinayagar, Dakshinamurthy,
Lingothbavar, Brahma and Durgai.
In Prakaram Siddhi Vinayagar,
Murugan, Sivapooja Vinayagar, Natarajar, Pichadanar, Sahasralingam, Lord Rama,
Goddess Lakshmi, Saptamatrikas, Naalvar, 63 var, Chandikeswarar, Bhairavar and Navagrahas. In addition to this, there are
ashta Lingas- Sri Abirameshwarar, Esanya Lingeswarar, Kasi Viswanathar, Arunachaleswarar, Hanuman Lingam, Sattanathar, Kubera Lingam and Vayu Lingam.
The 15th Century Saint
Arunagirinathar has sung hymns in praise of Lord Muruga of this temple.
அடவியி னூடு வேடர்க் ளரிவையொ டாசை பேசியு மடிதொழு தாடு மாண்மையு முடையோனே அழகிய தோளி ராறுடை ஆறுமுக வேளே னாவுனை அறிவுட னேது மாதவர் பெருவாழ்வே விடையெறு மீசர் நேசமு மிகநினை வார்கள் தீவினை யுகநெடி தோட மேலணை பவர்மூ தூர் விரைசெறி தோகை மாதர்கள் விரகுடனாடு மாதையில் விறல்மயில் மீது மேவிய பெருமாளே
ARCHITECTUREThe main temple consists of the sanctum sanctorum, antarala, and ardha mandapam. A Stucco Rishabam is under a mandapam and another Rishabam is inside a pit with a small Vimanam.
This is one of the temple where the Ambal temple is facing west, separately built opposite to Shiva temple with a 5-tier Rajagopuram and a public road in between. Since Ambal Temple faces Shiva Temple, This Temple is called upadesa sthalam. Ambal is in Standing posture with Abhaya varada hastam. A Sri Chakra under the feet of Ambal is believed to have been installed by Adi Sankara.
There are 3 Bas reliefs on flat stone slabs of 1. Maha Vishnu + Shiva Linga + Brahma, 2. Shiva Pooja Vinayagar and 3. Rama + Sita. Hanuman is also installed.
HISTORY AND INSCRIPTIONSThe original temple was built by
Pallavas and latter reconstructed by Chozhas, Pandyas, and Achutha Deva Pallava,
Vijayanagaras. The recorded inscriptions period are between 955 CE to 1584 CE,
belong to Rajaraja-I, Rajendra Chozha-I, Rajathirajan-I, Kulothunga Chozha-I,
Vikramathithan, Sadaya Varman, Vikrama Pandyan and Krishna Devarayar. This Place Thiruvamathur was called as, Rajendra Chozha Valanattu, Aruva Nattu Meivazhi Vavalur Nattu Devathanamana Thiruvamathur, and Rajaravala Nattu Panayur Nattu Devathanamana Thiruvamathur. Shiva was called as Thiruvamathur Udaya Perumanadigal, Thiruvamathur Udaya Azhakiya Nayanar.
Rajaraja-I’s 26th reign year inscription starts with his meikeerthi, and records that Thiruvamathur in "Thondaimandalam" alias
Jayangonda Chozhamandalathu Panaiyur nattu Vavalur nattu Thevadhana
Thiruvamathur.
"கோவிராஜராஜ
கேஸரி பந்மரான ஸ்ரீ ராஜராஜ தேவர்க்கு யாண்டு 26 ஆவது தொண்டைமண்டலமான ஜயங்கொண்டசோழ மண்டலத்துப் பனையூர் நாட்டு வாவலூர் நாட்டு தேவதானம் திருவாமாத்தூர் ".....
One of the inscriptions records the grant of blind students to recite Thevaram hymns in this temple.
Rajaraja-I, 25th year reign inscription
( AR 402 of 1903 SII-VIII-718 ) records the endowment of burning a perpetual
lamp for which land was donated after
purchase by A merchant Vannakkan Malayan Karrali.
Kopera Kesari Barmar, Paranthakan-I 3rd year reign
inscription ( AR 403 of 1903, SII VIII-
719 ) records the endowment of burning Two perpetual lamps, by Arivalan Keni
alias Semabin Kettimanadigal for which 20 kalanju gold was given to the sabha and also built a
thiruchutru malikai ie prakaram. Another 4th-year reign inscription
( AR 404 of 1903, SII VIII-720 ) records the endowment of burning 2 perpetual lamp for which 12 Kalanju
gold was deposited. The interest is to be used for supplying one ulakku. This has to be borne by the Sabha and
the villagers.
Ko
Rajakesari ( Sundara Chozha or Rajaraja-I) 3rd-year reign
inscription ( AR 405 of 1903, SII VIII-721 ) records the burning of a perpetual
lamp for which 96 goats are gifted by Vikrama chozha Marayan.
Veera
Rajendran’s 3rd year reign inscription ( AR 406 of 1903, SII VIII-
722 ) records the endowment of the perpetual lamp at Moolavar Sannadhi for which 15
Kalanju Gold, Natarajar Sannadhi and
Nilai lamp ( weight .... ) for which
additional gold of 37 kalanju... the inscription is incomplete.
Koparakesari
Barmar 5th year reign inscription ( AR 407 of 1903, SII VIII- 723 )
records the endowment of burning 1 ¼ perpetual lamp for which land was sold by
Nandhi Puththan alias Chembiyan Mooventha Velan. 15th year reign inscription ( AR
408 of 1903, SII VIII-724 ) records the endowment of burning a perpetual lamp
for which 15 kalanju god was gifted by ChikkaludayanNakkan Kanichchan alias
Chozha Mooventha Velan. The income from the gold is to supply ghee of one ulakku
to this temple.
Koparakesari
Barmar ( May be Parantaka-I ) 6th-year reign inscription ( AR 413 of 1903,
SII VIII- 729 ) is incomplete but records the name of the sthapathy who built this temple by Arkur Thachchan
Naranan Vekanthan alias Thiruvamathur Asari ( Achari )....
Madurai
Konda Koparakesari's ( Parantaka-I) 15th-year reign inscription ( AR
409 of 1903, SII VIII- 725 ) records the burning of perpetual Lamp for which
100 goats were gifted by Aruva Nattu Arumpuliyur Puliyur KizhavanChozha
Chi..........
Koparakesari
Barmar ( May be Parantaka-I) 15th-year reign inscription ( AR 417 of
1903, SII VIII – 733) records the endowment of pooja ( Sandal, ) material for
which 10 Kalanju gold was gifted by KazhumapallavaVijayamangala Kizhan
Arathunai Marayan.
Venrumankonda
Sambuvarayar period 14th-year reign inscription ( AR 434 of 1903
SII-VIII – 750 ) records that the temple was in dilapidated condition. Sirupparamudayar’s son Ayyurathithan
Pallavarayan had seen the king and received an order of reconstruction of a dilapidated portion and continuation of Poojas for which land was gifted.
The
other inscriptions belong to Madurai Konda Koparakesari’s 25th year
& 14th year, Maduraiyum Eezhamum Konda Koparakesari 41st year,
Rajendra-I’s Meikeerthi, & 3rd year, Rajaraja-I’s 2nd year with his meikeerthi, 24th
year with his meikeerthi, 13th-year reign, Madurai Konda
Koparakesari, Kulothunga Chozhas 45th year, 2nd-year inscriptions records mainly the endowment of burning perpetual lamps for which Gold, Money, Land, and goat etc was gifted.
Ref:1. South Indian Inscriptions Volume VIII2. Annual Report on South Indian Epigraphy 1903.
வென்றவாறு எங்ஙனே விடையேறும் வேதியனே
Rajaraja-I’s 26th reign year inscription starts with his meikeerthi, and records that Thiruvamathur in "Thondaimandalam" alias
Jayangonda Chozhamandalathu Panaiyur nattu Vavalur nattu Thevadhana
Thiruvamathur.
"கோவிராஜராஜ
கேஸரி பந்மரான ஸ்ரீ ராஜராஜ தேவர்க்கு யாண்டு 26 ஆவது தொண்டைமண்டலமான ஜயங்கொண்டசோழ மண்டலத்துப் பனையூர் நாட்டு வாவலூர் நாட்டு தேவதானம் திருவாமாத்தூர் ".....
Super sir 🥰🥰🥰
ReplyDeleteGreat Sir to know about this Temple. Om Nama Shivaya.
ReplyDeleteThanks for the encouraging comments..
DeleteSir, i have a question. I have read that there is a 10km long underground snake whose head is visible at Nagakanniyamman koil in Thumbur, a part of the body close by in Thumbur and the tail of the snake is near the Muthambikai idol here in Thiruvamathur.
ReplyDeletePlease share information on the same. Thanks.