This is the 255th Thevara
Paadal Petra Shiva Sthalam on the banks of river Vaigai and the 11th Sthalam
in Pandya Naadu.
In PeriyaPuranam Sekkizhar mentions that Thirunavukkarasar and Thirugnanasambandar met for the third time before
this temple’s visit. They came to the temple after worshiping Lord Shiva of
Tirupattur. Sekkizhar also mentions that from here Thirugnanasambandar reached
Tirunelveli, after worshiping Lord Shiva of Thirukanaper ( Kalayarkoil ), Tiruchuli, and Courtallam temples.
பற்றார் தம்புரங்கள் மலைச் சிலையில் செற்ற பரமனார் திருப்புத்தூர் பணிந்து போந்து புற்றுஆரும் பணிபூண்ட புனிதனார் தம் பூவணத்தைப் புக்கு இறைஞ்சி புகழ்ந்து பாடிக் கற்றார்கள் தொழுது ஏத்தும் கானப்பேரும் கைதொழுது தமிழ்பாடிச் சுழியல் போற்றிக் குற்றாலம் குறும்பலாக் கும்பிட்டு ஏத்திக் கூற்று உதைத்தார் நெல்வேலிக் குறுகினாரே...... பெரியபுராணம்... திருஞானசம்பந்தர் கொடிமாடம் நிலவு திருப்பூவணத்துக் கோயிலினுள் நெடியானுக்கு அறிவு அரியார் நேர்தோன்றல் கண்டு இறைஞ்சி வடிவேறு திரிசூலத் தாண்டகத்தால் வழுத்திப் போய்ப் பொடிநீடு திருமேனிப் புனிதர்பதி பிறபணிவார்........ பெரிய புராணம் திருநாவுக்கரசு சுவாமிகள்
Thirugnanasambandar, Thirunavukkarasu Swamigal, Sundarar, and Manickavasagar have sung hymns in praise of Lord
Shiva of this temple. Moovar worshiped Shiva from the opposite bank
of the Vaigai River since they saw Siva lingam in each and every sand particle of
the river ( This was not mentioned in Periya Puranam ).
அறையார் புனலு மாமலரும் ஆடரவார் சடைமேல் குறையார் மதியும் சூடிமாதோர் கூறுடையான் இடமாம் முறையார் முடிசேர் தென்னர்சேரர் சோழர்கள் தாம் வணங்கும் திறையார் ஒளிசேர் செய்மையோங்கும் தென் திருப் பூவணமே........ திருஞானசம்பந்தர் வடிவேறு திரிசூலந்தோன்றும் தோன்றும் வளர்சடை மேல் இளமதியம் தோன்றும் தோன்றும் கடியேறு கமழ் கொன்றைக் கண்ணி தோன்றுங் காதில் வெண் குழைதோடு கலந்து தோன்றும் இடியேறு களிற்றுரிவைப் போர்வை தோன்றும் எழில்திகழும் திருமுடியும் இலங்கித் தோன்றும் பொடியேறு திருமேனி பொலிந்து தோன்றும் பொழில் திகலும் பூவணத்தெம் புனிதனார்க்கே........ திருநாவுக்கரசு சுவாமிகள் எண்ணியிருந்து கிடந்து நடந்தும் அன்ணல் எனாநினைவார் வினைதீர்ப்பார் பண்ணிசையார் மொழியார் பலர் பாடப் புன்னியனார் உரை பூவணம் ஈதோ........ சுந்தரர் -“மோனருளே பூவணமும் பூமணமும் போல அமர்ந்த்திருப் பூவணத்திலானந்தப் பொக்கிஷமே........ வள்ளலார் திரு அருட்பா "இந்திர ஞாலம் காட்டிய இயல்பினாய் போற்றி உத்தரகோச மங்கை வித்தக வேடா போற்றி பூவண மதனிற் தூவண மேனி காட்டிய தொன்மையோய் போற்றி வாதவூரில் பாதச் சிலம்பொலி காட்டிய பண்பா போற்றி திருவார் பெருந்துறை செல்வா போற்றி்......மாணிக்கவாசகர் பூவணங் கோயில் கொண்டெனை யாண்ட புனிதனை வனிதை பாகனை வெண் கோவணங் கொண்டு வெண்டலை யேந்தும் குழகனை யழகெலா நிறைந்த தீவணன் றன்னைச் செழுமறை தெரியு திகழ்கரு வூரனே னுரைத்த பாவணத் தமிழ்கள் பத்தும்வல் லார்கள் பரமன துருவமா குவரே. (பாடல் - 151)........கருவூர் தேவர்Moolavar : Sri Pushpavaneswarar, Sri Poovananathar.Consort : Sri SoundaryaNayagi, Sri Minnanayal.
Some of the important features of
this temple are...The temple faces east with a 5-tier Rajagopuram. Balipeedam, Dwajasthambam and Rishabam are in a mandapam after the Rajagopuram.
Rishabam is not a straight line with Moolavar. (believed to be Moved for Moovar’s
darshan ). Moolavar is of swayambhu. On the back side of the Moolavar Thiruvasi
is lit with 27 lamps, which signifies the 27 nakshatras and is believed to be of
moksha Deepam for the departed souls. Dwarapalakas are at the entrance of ardha mandapam.
In koshtam Vinayagar, Dakshinamurthy, Lingothbavar, Brahma and Durgai.
புனிதனை வனிதை பாகனை வெண்
In the inner prakaram Baskara
Vinayagar, Subramaniyar Suryan, Maha Vishnu as Sayana Perumal, Nalvar, 63var,
Saptamatrikas, Mahalakshmi, Chandran, Chandikeswarar and Navagrahas. In Sabha mandapam, Natarajar is
made of a single stone, a little big with a beautiful look. Patanjali and
Vyaghrapada and Procession deities of Natarajar and Sivakami are in the Natarajar Sabha.
Ambal is in a separate temple facing
the same direction as Moolavar with an entrance arch. The Stucco image of Lord
Shiva with Parvati, Vinayagar, and Murugan are on the arch. The arch entrance is
kept closed and the main Rajagopuram entrance is alone used.
The 15th Century
Arunagirinathar has sung hymns in praise of Lord Muruga of this temple
தனத்தான தத்தத் தனதானா தனத்தான தத்தத் தனதானா அறப்பாவை அத்தற் கருள்பாலா அளித்தாது வெட்சித் திருமார்பா குறப்பாவை அற்பிற் புணர்வோனே குலத்தேவ வர்க்கப் பரிபாலா மறப்பாத கத்துற் றுழல்வேனோ மலர்த்தாள்வ ழுத்தக் க்ருபையீவாய் சிறப்பான முத்திக் கொருவாழ்வே திருப்பூவ ணத்திற் பெருமாளே
ARCHITECTUREThe sanctum sanctorum consists of
sanctum, antarala, artha mandapam and maha mandapam. In addition to this there
are Kambathadi mandapam, Nalamaharajan mandapam, Thiruvachi Mandapam and a 6
Pillar mandapam.
HISTORY & INSCRIPTIONSSince this is one of the Thevara
Paadal Petra Sthalam, the temple might have existed before the 7th
Century, later reconstructed/renovated during Pandyas, Chozhas, and
Vijayanagaras.
Thirubhuvana
Chakravarthi Konerimaikondan period inscription (AR No, 17 of 1894, SII, V-
305) records that the king issued an order to Thandal Nayakams ( Revenue
collectors ) to give 450 pon per year as Devadanam to this Thirupuvanamudaya Nayanar
Temple. This may be recorded in their accounts and in the Temple accounts. This order was written
and signed by Anjaloorudayan and Sundara Pandya Pallavarayan.
The
Pandya King Parakrama Pandya’s 9th-year reign inscription (AR No,
17-A of 1894, SII, V- 306) records the revenue 450 pon to be divided into
3/4th and 1/4th portions. This may be the continuation of
the previous inscription.
The
Pandya King Konerimaikondan’s 7th-year reign inscription records the
donation of Land to this temple.
The Pandya King Konerimaikondan
Kulasekaran period inscriptions record
the endowment to Veda Parayana and feed to 1008 Brahmins, Celebrations/functions for which Land was donated to this temple.
Pandya Period Cheppedu/Copperplate mentions the Rajakembeera Chaturvedi Mangalam and a donation of 25 kasu was made to the Sabhai.
The
Chozha King Aditya (870 -907 CE) inscription records the endowment of burning
a perpetual lamp, Theerthavari, Thirumanjanam/Abhishekam, on auspicious days in
Tamil month Purattasi (Sep-Oct) in the temple.
Uthama
Chozha (970- 985 CE) inscription records the maintenance and worship of Pushpavaneswarar and
Varadharaja Perumal afforded to 4 able men ( ?).
The
Chozha King Rajaraja-I, (985 – 1014 CE) inscription records that the Village
Manali was gifted to this temple’s shrine built by Chembiyan Mahadevi.
Rajendra
Chozha-I’s period (1014 – 1044 CE) inscription records the expansion of Maha
Vishnu Shrine.
Ref:South Indian inscriptions Volume VII.
LEGENDSBrahma, Maha Vishnu & Maha
Lakshmi, King Nala, Gautama Maharishi, Sun, Agasthiyar, and Korakkar Siddhar
worshiped Lord Shiva of this temple. This place was called Pushpavanakasi,
Pithur moksha Puram, Baskara Puram, Lakshmipuram, Brahmapuram, and
Rasavatha Puram.
As per the sthala purana written by
17th Century ( Saka 1543 ie
1621 CE ) Kandasamy Pulavar who
translated from Sanskrit version. As per the sthala purana, Darumagnanan
( தருமஞ்ஞன் ), a
scholar of 4 Vedas carried his father Vedasharma’s Asthi from Vervanam
a place on the banks of river Thamirabarani to dissolve in the Ganga river with his disciple. On the way, they stayed at
this place. Darumagnanan took a bath in Manikannigai Theertham. Since the rain started, Darumagnanan hurriedly came to the shore, and his leg
tripped the pot. The Asthi pot fell into the
Theertha tank. When he opened and saw that the bones were turned to
lotus flowers. When he told this incident to the Munivars who stayed at this
pace. They told him that his father had attained the mukti. Darumagnanan prayed to Lord Shiva of this temple. Lord Shiva
appeared before him in the form of Rishabarooder and blessed him.
Another legend of the same sthala
purana,.. Ponnanayal, a dancer and an
ardent devotee of Lord Shiva spent all
her money earned for Annadhanam to the Sivanadiyars. She
wishes to make a Shiva Idol out of gold for worship at Tiruppuvanam Temple. When all the money earned was not
spent for Annadhanam, where to go for Gold?. She prayed to Lord Shiva who gave a gold pack ( Pporkili ) to Kulapooda Pandya, to give her too.
Knowing the wish of his Devotee Lord
Shiva of Madurai Somasundarar came to Tiruppuvanam in the form of a Siddhar. When Lord Shiva was asked to take Annadhanam, Lord Shiva asked Ponnanayal to come before him. Ponnanayal came,
prayed Siddhar, and asked him to take Annadhanam. Seeing her sorrowful face Lord Shiva asked her, why She was so sad?.
Ponnanayal told her wish to make a Golden Shiva idol for worship and she did
not know how to get the gold for the same, since the money earned was spent completely towards Annadhanam. She also said that she had made ready the mold with wax too.
Lord Shiva sprinkled Vibhuti on all
the vessels brought from her home asked her to melt and told her that all vessels would turn to
Gold. When asked to stay that night to make copper/brass/bronze vessels
into gold through Rasavatham, Lord Shiva declined and disappeared saying “Yam Madhuraiyil Vilangum Siddaravom – யாம்
மதுரையில் விளங்கும் சித்தராவோம்”. The verse from the 36th Thiruvilayadal Puranam is as
below ..... சித்தமூர்த்திகள் இரசவாதம் புரிதல் வைத்த வேறுவே றுலோகமு மழுவுழை கரந்த சித்த சாமிக ணீற்றினைச் சிதறினர் பாவித் தித்தை நீயிரா வெரியிலிட் டெடுக்கினன் பொன்னாம் அத்தை நாயகன் றிருவுருக் கொள்கென வறைந்தார்
Ponnanayal
realised that the Siddhar is, Lord Shiva only. With the gold, She made Shiva’s
idol, admiring the beauty, she pinched the cheeks. The pinch marks can be seen
on the Moolavar even now. The 36th
Chapter of Thiruvilayadal Puranam deals with this alchemy of Moolavar. The song below shows how she admired
Lord Shiva’s Golden Idol and the Thiruvizha of the Chariot procession.
மழவிடை யுடையான் மேனி வனப்பினை நோக்கி யச்சோ அழகிய பிரானோ வென்னா வள்ளிமுத் தங்கொண் டன்பிற் பழகிய பிரானை யானாப் பரிவினாற் பதிட்டை செய்து விழவுதேர் நடாத்திச் சின்னாள் கழிந்தபின் வீடு பெற்றாள்
The Ponnanaiyal’s pinch mark, Jada mudi and Thirisoolam / trident can be seen during aarti ( The same was mentioned by Thirunavukkarasu Swamigal in his theveram on this temple, as வடிவேறு திரிசூலந்தோன்றும் தோன்றும் வளர்சடை மேல் இளமதியம் தோன்றும் தோன்றும்).
POOJAS AND CELEBRATIONSApart from Regular poojas, special
poojas are conducted on Pradosham, Maha Shivaratri, Vaikasi Visakam in May –
June, Aadi Mulaikottu procession in – July – August, Navaratri in September
- October, Aippasi Kolattam in Oct –
November, Thirukarthigai in Nov- December, Arudra Darshan in Margazhi,
December- January and Panguni 10 days Brahmotsavam March - April.
TEMPLE TIMINGSThe temple will be kept open
between 06.00 hrs to 11.00 hrs and 16.00 hrs to 20.00 hrs.
CONTACT DETAILS :Archakar may be contacted on
his landline or mobile + 91 4575
265082, 265084, and +91 94435 01761 for further details.
HOW TO REACH : Town buses are available from
Mattuthavani Bus stand. Buses from Madurai to Manamadurai pass
through Tiruppuvanam.The temple is 20 KM from
Madurai, 28 KM from Manamadurai, 29 KM
from Sivaganga, 47 KM from Kalayarkoil, and 456 KM from Chennai.Tiruppuvanam is on the Madurai to
Manamadurai Train route and the nearest Railway Station is Tiruppuvanam
LOCATION OF THE TEMPLE: CLICK
HERE
வைத்த வேறுவே றுலோகமு மழுவுழை கரந்த
அழகிய பிரானோ வென்னா வள்ளிமுத் தங்கொண் டன்பிற்
No comments:
Post a Comment