This
is the 130th Thevara Paadal Petra Shiva Sthalam and 13th sthalam
on the south side of river Kaveri in Chozha Nadu. The temple is on the banks of
river Kudamurutti. This is one of the Saptha Sthalangal of Thiruvaiyaru. This is
one of the 44 temples which are sung by Thevara Moovar.
In
PeriyaPuranam Sekkizhar records that Thirugnanasambandar visited this place
after worshiping Lord Shiva of Thiru Kandiyur. In Thirunavukkarasu Swamigal Puranam, Sekkizhar mentions that after worshiping Lord Shiva of this temple,
went to Thirupazhanam and carried out the Thirupani there.
அப்பர்
சோற்றுத்துறை சென்று அடைவோம் என்றுஒப்புஇல்
வண்தமிழ்மாலை ஒருமையால்செப்பியே
சென்று சேர்ந்தனர் சேர்வு இலார்முப்புரம்
செற்றமுன்னவர் கோயில் முன்………
திருஞானசம்பந்தர் புராணம்எழும்பணியும்
இளம்பிறையும் அணிந்தவரை எம்மருங்கும்,தொழும்பணி
மேற்கொண்டு அருளித் திருச்சோற்றுத் துறை முதலாத்தழும்பு
உறு கேண்மையினால் நண்ணித் தானங்கள் பலபாடிச்செழும்
பழனத்து இறை கோயில் திருத்தொண்டு செய்திருந்தார்………….
திருநாவுக்கரசு சுவாமிகள் புராணம்
Thirugnanasambandar,
Thirunavukkarasu Swamigal, Sundarar, and
Vallalar have sung hymns in praise of Lord Shiva of this temple.
பிணிகொள்
ஆக்கை ஒழியப்பிறப்புளீர்துணிகோள்
போர் ஆர் துளங்கு மழுவாளர்மணிகொள்
கண்டர் மேயவார் பொழில்அணிகொள்
சோற்றுத் துறை சென்று அடைவோமே……..
திருஞானசம்பந்தர்பொய்விரா
மேனி தன்னைப் பொருளெனக் காலம் போக்கிமெய்விரா
மனத்தன் அல்லேன் வேதியா வேத நாவாஐவரால்
அலைக்கப்பட்ட ஆக்கைகொண்டு அயர்த்துப் போனேன்செய்வரால்
உகளும் செம்மைத் திருச்சோற்றுத் துறையினாரே……
திருநாவுக்கரசு சுவாமிகள்அழல்நீர்
ஒழுகி அனைய சடையும்உழையீர்
உரியும் உடையான் இடமாம்கழைநீர்
முத்தும் கனகக் குவையும் கழல்நீர்ப்
பொன்னிச் சோற்றுத்துறையே……..
சுந்தரர் -“கொண்டியல்பின் வேற்றுத்
துறையுள் விரவாதவர் புகழுஞ்சோற்றுத் துறையுட்
சுகவளமே……..
திரு அருட்பாMoolavar : Sri Chotruthurai Nathar, Sri
Odhanavaneswarar and
Sri Tholaya Selva Nathar.Consort : Sri Annapoorani, Sri Tholaya Selvi.
Some
of the salient features of this temple are……The
temple faces east with a 3-tier Rajagopuram. Balipeedam, Rishabam, and Dwajasthambam
are in front of the Sanctum Sanctorum under a temporary metal sheet mandapa. Rishabam
and balipeedam are also there after the Rajagopuram. Vinayagar and Murugan are
on both sides of the Rajagopuram. Moolavar is of Swayambhu. In koshtam
Vinayagar, Dakshinamurthy, Arthanareeswarar, Brahma and Durgai.
Natarajar
sabha and Urchavaras are in the Mandapa. A special big size Arumugar with 6
heads and 12 hands, is at the entrance of the artha mandapam in a separate
Sannadhi. Next to Arumugar sannadhi, Gautama Maharishi and the bas-relief of
Gautama Maharishi worshiping Lord Shiva.
In
prakaram and mandapam Valamchuli Vinayagar, Murugan, Maha Vishnu, Natarajar,
Nalvar, Gautama maharishi, Ayyanar, Shiva Lingas, Saptamatrikas, Mahalakshmi,
Navagrahas, Kasi Viswanathar Lingothbavar, Kala samhara murthy, Chandikeswarar
and a three tier Hero stone. Arulalan with his wife who has got the Akshaya
pathira is also in the praharam. There
is a Merchant Group inscription with their symbols, installed in the temple
complex.
All
the Pancha Bhuta and Sapthasthana Lingas are also in the praharam and it is believed that worshiping these Shiva Lingas is equivalent to worshiping Shiva Lingas without going there.
Sri Pushpavaneswarar - ThiruppoonthuruthiSri Neyyadiappar -
Thiruneithanam Sri Panchanatheeswarar - ThiruvaiyaruSri Aabathsahayeswarar - ThirupazhanamSri Odhanavaneeswarar - ThiruchotruthuraiSri Vedapureeswarar -
ThiruvedhikudiSri Brahma Sira Kandeswarar - Thirukandiyur
Ambal
is in a separate temple on the right facing east with sanctum sanctorum,
antarala, and artha mandapam. Mahalakshmi, Vinayagar and Murugan.
The
15th Century Saint Arunagirinathar has sung hymns in praise of Lord
Muruga of the seven temples – ie SaptaSthana temples around Thiruvaiyaru.
திருவின்
மாமர மார்பழ னப்பதி அயலு
சோறவை யாளுது றைப்பதி திசையி
னான்மறை தேடிய முற்குடி விதியாதிச் சிரமு
மாநிலம் வீழ்தரு மெய்பதி பதும
நாயகன் வாழ்பதி நெய்பதி திருவை
யாறுட நேழுதி ருப்பதி பெருமாளே
HISTORY AND
INSCRIPTIONSSince
Thirugnanasambandar and Thirunavukkarasu Swamigal have sung hymns in praise of
Lord Shiva of this temple, the original temple might have existed before the 7th
Century. Later reconstructed with stone during Chozhas, Aditha Chozha-I (..?). The inscriptions recorded belong to Aditha
Chozha, Parantaka Chozha, Rajakesari
Varman, Konerimaikondan, and Kulothunga Chozha. The inscriptions are damaged in many parts during renovations.
As
per the inscriptions Lord Shiva was called Thiruchotruthurai Mahadevar,
Tholaiya Selvar, and Ambal was called Tholaiya Selvi.
Most
of the inscriptions record the endowment of burning perpetual lamps, service,
poojas, naivedyam ( Kariyamuthu, Thayiramuthu/ curd rice, Neiyamuthu ), celebrations,
maintenance of this temple for which land, Gold, Palangkasu, and cattle/90
goat/sheep/savaa moova peradu/per lamp are gifted to this temple. A Lamp
was called Uthamathani.
A
fragment stone inscription records the meikeerthi of Rajaraja-I. A Person
called Nakkanadithan gave a gift of 2 Conch to blow during Thirupali / pooja. One
of the inscriptions records the gift of Land to the dancer. Another inscription
records a Lampstand was gifted by a person called Nalamallur Devar.
Ko
Rajakesarivarmar ( Rajaraja-I )’s 6th reign year inscription records
that during his visit, the following are to be arranged, A lamp to be burned with 2
nazhi oil, the people who hold the lamps, cleaning staff two people,
Kalamuthikal 4 persons, Salai aduvan one person, Nanthavanakudikal 3 persons,
Those who are residing temple houses.
The Kulothunga Chozha-III’s inscription on the Maha
mandapam, north side wall pillar inscription records the victories of Chozhas
against, Malai Nadu, Pandya Nadu, Chalukya Nadu
"புனநாடும் மலைநாடும் பொடிபட்ட போழ்தும்
போர்வழுதி தாயொழியப் போயொழிந்த போழ்தும்
கனநாடு மதிள்விழிஞம் கட்டழிந்த போழ்தும்
கற்கடைமா நகர்கவடி விதைப்புண்ட போழ்தும்
சினநாடு ஒருமாவின் ..... படியுண்ட போழ்தும்
சித்திறத் தெலுங்கர்பீமன் சிரங்கட்ட போழ்தும்
சனநாதன் எம்பெருமான் செம்பியர்கோன் கண்டன்
தகைமறியப் பெறும்அன்றித் தன்
......."
மலைநாடு, பாண்டியநாடு, சளுக்கியர் நாடுகளை வென்ற சோழர் பெருமைகள் புகழ்ந்து கூறப்படுகின்றன. விழிஞம், கற்கடைமாநகர் அழிந்த செய்தி கூறப்படுகிறது. இப்பாடல் கல்வெட்டு முதலாம் குலோத்துங்க சோழர் காலம்.
தகவல் : தமிழ்க் கல்வெட்டுப் பாடல்கள் ( நன்றி அன்பு வந்தியதேவன் )
LEGENDSIt
is believed that Arunagiri Nathar, Brahma, Vishnu, Indra, Gautama Maharishi, and Suryan worshiped Lord Shiva of this temple.
As
per Sthala Purana, Lord Shiva and Ambal gave food to the people who suffered due to drought Hence Lord Shiva is called “Chotruthurai Nathar” and “Tholaiya
Selvar”. And Ambal is called “Annapoorani”. This signifies that Lord Shiva
will relieve from cycle of births and deaths. Also, it is believed that for Nandikeswarar's marriage at Thirumazhapadi, this temple/place provides food.
“Choru
– food – சோறு”, in this
legend signifies the salvation or the Mukthi or to get relieved from the cycle
of birth and rebirth and reach the Lotus feet of Lord Shiva. So, Lord Shiva not only provides food for
the stomach but blesses us to attain mukti or salvation.
POOJAS AND
CELEBRATIONSDuring
Nandhikeswara’s marriage, Thiruvaiyaru Aiyarappar
visits this temple and Urchavar will also participate in the marriage. This
temple’s Utsavar will go to Thiruvaiyaru during “Ezhur Festival”
Apart
from regular poojas, special poojas are conducted on Vinayagar Chathurthi in
the month Avani ( Aug – Sept ), Navaratri in the month Purattasi (Sep-Oct),
Skanda Sashti and Annabishekam in the month Aippasi ( Oct – Nov ),
Thirukarthigai in the month Karthigai ( Nov- Dec ), Makara Sankranthi in the
month Thai ( Jan – Feb ) and maha Shivaratri in the month Masi ( Feb – March ).
TEMPLE TIMINGSThe
temple will be kept open between 07.00 hrs to 12.00 hrs and 16.30 hrs to
20.30 hrs.
CONTACT
DETAILS :Mobile
numbers of Kannan +91 99438 84377 and
Gurukkal Manohar Agora Sivam + 91 8344658671 may be contacted for further details.
HOW TO
REACH :Town
buses and autos are available from
Kandiyur and Thiruvaiyaru.The
temple is 4 KM from Kandiyur, 6 KM from Thiruvaiyaru, 15 KM from Thanjavur, 31 KM from Kumbakonam, and 335 KM from Chennai.Nearest
Railway station is Thanjavur.
LOCATION OF
THE TEMPLE: CLICK HERE
-“கொண்டியல்பின்
Moolavar : Sri Chotruthurai Nathar, Sri
Odhanavaneswarar and
Sri Neyyadiappar -
Thiruneithanam
The Kulothunga Chozha-III’s inscription on the Maha
mandapam, north side wall pillar inscription records the victories of Chozhas
against, Malai Nadu, Pandya Nadu, Chalukya Nadu
"புனநாடும் மலைநாடும் பொடிபட்ட போழ்தும்
போர்வழுதி தாயொழியப் போயொழிந்த போழ்தும்
கனநாடு மதிள்விழிஞம் கட்டழிந்த போழ்தும்
கற்கடைமா நகர்கவடி விதைப்புண்ட போழ்தும்
சினநாடு ஒருமாவின் ..... படியுண்ட போழ்தும்
சித்திறத் தெலுங்கர்பீமன் சிரங்கட்ட போழ்தும்
சனநாதன் எம்பெருமான் செம்பியர்கோன் கண்டன்
தகைமறியப் பெறும்அன்றித் தன்
......."
மலைநாடு, பாண்டியநாடு, சளுக்கியர் நாடுகளை வென்ற சோழர் பெருமைகள் புகழ்ந்து கூறப்படுகின்றன. விழிஞம், கற்கடைமாநகர் அழிந்த செய்தி கூறப்படுகிறது. இப்பாடல் கல்வெட்டு முதலாம் குலோத்துங்க சோழர் காலம்.
தகவல் : தமிழ்க் கல்வெட்டுப் பாடல்கள் ( நன்றி அன்பு வந்தியதேவன் )
During
Nandhikeswara’s marriage, Thiruvaiyaru Aiyarappar
visits this temple and Urchavar will also participate in the marriage. This
temple’s Utsavar will go to Thiruvaiyaru during “Ezhur Festival”
Fantastic work.Thanks for the contribution .
ReplyDeleteThanks Mr Narayanan for the encouraging comments
Delete