The visit to this 10th
Century Jain’s monuments at Aandimalai / Sholavandipuram in Villupuram District
was a part of Villupuram Heritage Walk organized by History Trails, scheduled
on 24th and 25th July 2021. This Hill was also called as
Panchapandavar Malai. This Jains monument consists of Bas-reliefs of
Gomateshwara, Parshvanath, Mahavir, Yakshi Ambika on a slab and 25 beds. There
are two inscriptions of which, one is near Gomateshwara bas relief and the
other one is on the boulder.
As per the Tamil Nadu, Archaeological
Department’s Display board, this monument belongs to 10th Century. Pillars
are erected along the path leading to hill by the Jain Sangh, Pune in
association with Madurai Jain Heritage Centre. The sad part is that the pillars
were cut from the same hill path which was used earlier.
The Dharma Devi yakshi bas relief is
on a stone slab installed in front of the cave. Two children images are shown on
her both sides. This image is very much similar to the Dharma Devi image of Thiyagadurgam. The beauty of sculpture was spoiled by painting on it.
There are two Tirthankara images
installed on a pedestal. On the pedestal it was written as Adhinathar and Adhi
Bhagwan. It was told that these two images are kept along with Ambika Yakshi
and the same was installed during recent years.
In the caves Gomateshwara bas-relief is chiseled on the left and Parshwanath Tirthankara images are chiseled on the right side opposite to each other. Both
are in standing posture. Mukkudai is not carved over Parshvanath Tirthankara
instead the headed snake’s hood is shown.
On the left side of cave and before
the Gomateshwara / Bahubali bas-relief there is an inscription which reads
as….
“ஸ்வத்திஸ்ரீ வேலி கொங்கரையர் புத்தடிகள் செய்வித்த தேவாரம்”
This inscription means that Veli
Kongaraiyar Puththadigal had done the bas-relief images of this Bahubali and
Parshvanath Tirthankara.
When we trek further we can see a
broken Durga. Durga is in sitting posture in sukhasana. She is shown with 4
hands. Upper hands holds the Conch and Chakra and the Lower right is in abhaya
hastam and the left hand is holding something which couldn’t be identified.
This durga sculpture may belong to Pallava Period.
On the top of the Hill Mahavir
Tirthankara bas-relief is chiseled on a boulder. Mukkudai is shown above
Mahavir Two samaratharis are shown on his side. There are 25 beds chiseled for the monks by
the donors on the top of ths rocky hill. These 25 numbers are spread over 6
places on the Hill. Some of the beds are unfinished. On the North side of the
Hill, above beds on the ceiling paintings are drawn which are not legible to
see now. There is a plat form along with the beds.
On the way to top of the Hill an
inscription is inscribed on boulder in the form of a poem. The inscription
belongs to Kandradita Chozha’s 2nd Reign year ( 952 CE ). The
inscription records that a Small King called Siddhavadavan, ( Siddhavadavan Malayaman is the Maternal grand father of Rajaraja-I ), who ruled this
area keeping the Thirukovilur as Capital, gifted the Village Panaipadi to this
Pindi God ( Tirthankara ) and Madhavars ( Jain monks ) as Pallisantham. This was gifted to a Jain
monk Gunaveerabatarar, in presence of many people by pouring kalasa water with
Thazha thorn. From this inscription it is understood that Gunaveerabatarar was
head of the Jain monastery or the Palli.
The inscription reads as…ஸ்வஸ்திஸ்ரீ
When we trek further we can see a
broken Durga. Durga is in sitting posture in sukhasana. She is shown with 4
hands. Upper hands holds the Conch and Chakra and the Lower right is in abhaya
hastam and the left hand is holding something which couldn’t be identified.
This durga sculpture may belong to Pallava Period.
திருமசூழ்
|
சிறப்பிதழ்
|
சேதிநன்
|
னாட்டிற்
|
கொருபெருங்
|
குருசில்
|
வரிசிலைத்
|
தடக்கைச்
|
சேதி
|
ராசன்
|
செழுமலர்க்
|
கோயில்
|
மாத
|
ராகன்
|
வளந்தரு
|
தன்மை
|
வெள்ளி
|
குலமுதல்
|
மேதகு
|
செம்பொன்
|
மாரி
|
பெய்ய
|
மலர்மழை
|
பொழியப்
|
பாரி
|
மகளைப்
|
பைந்தோடி
|
முன்கைப்
|
பிடித்தோர்
|
வழிவரு
|
குருசி
|
லடற்படை
|
வலுவி(ல்)
|
லோரி(யெ)
|
மதவலி
|
தொலையச்
|
செல்பரி
|
மிகுந்த
|
சித்த
|
வடவன்
|
காதல
|
னாகி
|
சகலிகடிந்
|
தாண்ட
|
கோதை
|
(வை)வேற்
|
கோவலத்
|
திளங்
|
கொன்றன்
|
றிரும
|
தலைத
|
மணிய
|
நெடுமுடிக்
|
குன்றுறழ்
|
யானைக்
|
குமர
|
சேகரன்
|
கொடியணி
|
மாடக்
|
கோவில்
|
காவலன்
|
பணியனி
|
செங்கோற்
|
பரகுல
|
பாவிகன்
|
னலங்கொலு
|
வைவே
|
லரிகுல
|
ர(ல)சனி
|
நலங்கெழு
|
பைந்தார்
|
நாடன்
|
றிருமக
|
ளறத்துவ
|
னிதிதமிழ்
|
நாதா
|
வளன்சித்த
|
வடவன்
|
நிருந்தலர்
|
கோளரி
|
தனக்கெதி
|
ராகிய
|
தார்கெழு
|
வேந்த
|
மனக்கெழு
|
கவிலை
|
மஞ்சனப்
|
புத்தூ
|
ராக்கி
|
வென்ற
|
வடகு
|
பார்மன்
|
றாகருந்
|
தானைத்
|
தரியலர்
|
பொரிய
|
வெல்படை
|
தொகுவீர
|
சோழ
|
புரத்துப்
|
பல்படை
|
பரப்பி
|
வந்தெதிர்
|
பறந்தலை
|
வென்ற
|
வேட்டை
|
யுளவிய
|
மையிற்றிவஞ்
|
சென்று
|
காட்டிச்
|
சினவிடை
|
பிடித்துடக்
|
கொண்ட
|
தின்டோள்
|
மலைய
|
குலோத்துவன்
|
எண்டிசை
|
ஏத்து
|
மிரணஉறி
|
மன்றனாது
|
கொய்யலர்
|
சோலைக்
|
குறுக்கை
|
கூற்றத்துப்
|
பெய்வளங்
|
குன்றாப்
|
பெரும்பாக
|
னூர் வழி
|
பார்கெழு
|
தொல்சீர்ப்
|
பனைப்பாடி
|
தன்னைக்
|
கண்கெழு
|
பிண்டிக்
|
கடவுள
|
ராமருஞ்
|
சீர்கெழு
|
தன்மைத்
|
திருப்பள்ளி
|
மாமலைக்
|
காகச்
|
செய்த
|
தானம்பெரு
|
னாம்கெல்லை
|
கீழ்பாற்
|
குமிழி
|
யேரி
|
மத(கு)வாய்
|
தென்பாற்
|
கெல்லை
|
நன்பெருங்
|
கெடிலம் |
மேற்பாற்
|
கெல்லை
|
ளியன்பெரு(ம்)
|
பொ(கு)வம்போல்
|
வாய்த்த
|
மைந்தபுகழ்
|
வெட்டி
|
மங்கலம்
|
வடபாற்
|
கெல்லை
|
இடம்வருத்
|
துரைப்பின்
|
பாக
|
னூருள்
|
வடபா
|
லேரிக்
|
காகப்
|
பாய்ந்த
|
வகன்பெருந்
|
தலைவா
|
யென்றிக்
|
கூறிய
|
நாற்பே
|
றெல்லையு
|
ளொன்றிக்
|
கிடந்த
|
நிலமொழி
|
யாகவகைப்
|
பொருவரு
|
சிறப்பிப்
|
புலவ
|
ரேத்த
|
நிருபாய்
|
வார்ந்த
|
மங்கல
|
மெனத்
|
தன்பேர்
|
நிறீ(இ)த்
|
தார்கெழு
|
வேந்தர்
|
படைபே
|
ருரிமையுங்
|
குடிமையு
|
மாற்றிச்
|
சேரல
|
னேறி(ய)ன்
|
றென்னவன்
|
வரதன்
|
காரியல்
|
வண்கைக்
|
கண்டரா
|
தித்தன்
|
முரண்டகு
|
தானை
|
மும்முடி(ச்)
|
சோழற்
|
திரண்டெந
|
யாண்டி
|
னெழுத்தியல்
|
காலைச்
|
சிறந்தை
|
மாதவன்
|
றந்திரு
|
வாய்மைக்
|
குறண்டிக்
|
கோமான்
|
குணவீர
|
படரான்
|
றன்புகழ்
|
நிறுத்தித்
|
தத்துவன்
|
றரணி
|
மன்புகழ்
|
சேவடி
|
வருதக
|
மான
|
வியாவன்
|
வழிமால்
|
தவன்
|
தவிர்ப்
|
பிண்டிச்
|
சிவனென
|
நின்ற
|
திறச்சிலா
|
லையன்றான்
|
பஞ்சரன்
|
சந்திரப்
|
பிரவன்
|
மான
|
வண்கை
|
மணித்தல்
|
நிறையக்
|
கலசத்
|
தெண்ணீர்
|
பலரறி
|
மாவறப்
|
பெய்து
|
குடுத்துப்
|
பெருஞ்சிறப்
|
பருளி
|
கைதை
|
வேலிக்
|
காலிட
|
மேதகுத்
|
தன்றிருக்
|
குலமும்
|
தானமும்
|
தானும்
|
மந்தரப்
|
பெருமலை
|
போல
|
வளஞ்சிறந்
|
தூழி
|
யூழி
|
தோறும்
|
|
வாழி
|
வாழ
|
விமையத்
|
தன்னெய்
|
சேதியர்கோன்
|
சித்த
|
வடவன்
|
செழுஞ்சிங்கை
|
மாதவர்க்கு
|
மன்னு
|
னப்பாடி
|
நீதியாள்
|
மட்டுலாந்
|
தெண்ணீர்
|
மணிக்கலசத்
|
தாலேந்தி
|
யட்டினான்
|
சால
|
வமர்ந்து
|
|
HOW TO REACH
This Aandimalai / Sholavandipuram
Jain monument is 15 KM from Thirukovilur, 31 KM from Kallakurichi, 47 KM from
Thiruvannamalai, 60 KM from villupuram, 67 KM from Gingee and 228 KM from Chennai.
Nearest railway station is
Thirukovilur.
LOCATION OF THIS JAIN MONUMENT:
CLICK HERE
--- OM SHIVAYA NAMA ---
No comments:
Post a Comment