The visit to this
Kings Balance on the back side of Vittala Temple at Hampi was a part of “Hampi,
Badami, Pattadakal, Mahakuta and Aihole temples Heritage visit” organized by வரலாறு விரும்பிகள் சங்கம் Varalaru Virumbigal Sangam – VVS and எண்திசை வரலாற்று மரபு நடைக்குழு, between 24th December to 28th December
2022. I extend my sincere thanks to the
organizers Mrs Radha and Mrs Nithya Senthil Kumar and Mr Senthil Kumar.
The King’s balance is supposed to have been
used on the occasion of Tulapurusha Dana, when a King or a person would weigh
himself against precious materials like gems and metals, during important occasions like the birthdays
and auspicious days like, festive days, Solar and Lunar eclipses and is either
gifted to the temple or to the people which is known as Tulapurusha dana. This
is practised in many temples and that continues even toady.
“ராஜா தராசு” அமைப்பு துலாபுருஷ
தானத்தின் போது தனது எடைக்கு எடை, பொன், விலை உயர்ந்த கற்கள் போன்றவற்றை, பிறந்த
நாள் கொண்டாட்டம், விழாக்காலங்கள், சூரிய,
சந்திர கிரகனத்தின் போது நிறுத்து அவற்றை கோயிலுக்கோ, அல்லது மக்களுக்கோ
வழங்கப்படுவதற்காக அமைக்கப்பட்டது இன்றைய நாட்களிலும் வேண்டுதலுக்காக கோயில்களில் இவ்வித துலாபார தானம் வழங்குவதைக் காணலாம்.
ARCHITECTURE
This two pillared structure with a cross beam on the top is popularly called King’s balance, owing to the relief on the base or North face that depicts Krishnadevaraya and his consorts. The Tall pillar with kudu arches at the corners rest on a base consisting of three mouldings – pada, Kanda and kapota. Two pairs of tall, slender pilasters rest on brackets with addorsed lions adorning the four sides of the pillars. The Horizontal beam bears a miniature sala at the center and two kutas at the corners. The three loops beneath the beam were probably used to hang the weighing balance.
This two pillared structure with a cross beam on the top is popularly called King’s balance, owing to the relief on the base or North face that depicts Krishnadevaraya and his consorts. The Tall pillar with kudu arches at the corners rest on a base consisting of three mouldings – pada, Kanda and kapota. Two pairs of tall, slender pilasters rest on brackets with addorsed lions adorning the four sides of the pillars. The Horizontal beam bears a miniature sala at the center and two kutas at the corners. The three loops beneath the beam were probably used to hang the weighing balance.
இத்தராசு அமைப்பு இரண்டு பெரிய
தூண்களின் உச்சியில், இரண்டையும் இணைத்து உத்திரம் பொருத்தப்பட்டு உள்ளது. கோயில்
விமானங்களின் அமைப்பைப் போல உத்திரத்தின் இருபுறமும் கூடுஅமைப்பும், நடுவே சாலை
அமைப்பும் காணப்படுகின்றது. தூண்கள் பாதம், கண்டம் கபோத அமைப்புடன் உள்ளது.
தூண்களின் வடக்குப்புறம், கிருஷ்ணதேவராயர் மற்றும் அவரின் இரு மனைவிமார்களும்
புடைசிற்பமாக காணப்படுகின்றது. உத்தரத்தின் கீழே எடை நிறுக்கும் தராசை
கட்டுவதற்கான அமைப்பும் உள்ளது.
The top of balance originally had a chakra and a sankha between the three architectural features on the top. It appears that even when Greenlaw photographed this monument that sankha had disappeared. Since 1856 even the chakra is missing. Some of the brick and mortar features in the rear temple have disappeared. Otherwise not much change is perceptible except for the intrusive protection notice board.
The Sankha / Sanghu is missing after 1856 on the top beam
Greenlaw's photo which shows sankha on the top beam- 1856
Ref:
1. A Hand Book on விஜயநகர் – சாளுக்கிய மரபு நடை கையேடு, issued by வரலாறு விரும்பிகள் சங்கம் VVS.
2. A Book on Vijayanagara Through the eyes of Alexander J Greenlaw 1856, John Gollings 1983 and Dr R Gopal & M N Muralidhar 2008, Published by Directorate of Archaeology and Museums, Mysore 2008
1. A Hand Book on விஜயநகர் – சாளுக்கிய மரபு நடை கையேடு, issued by வரலாறு விரும்பிகள் சங்கம் VVS.
2. A Book on Vijayanagara Through the eyes of Alexander J Greenlaw 1856, John Gollings 1983 and Dr R Gopal & M N Muralidhar 2008, Published by Directorate of Archaeology and Museums, Mysore 2008
LOCATION OF THE
MONUMENT : CLICK HERE
No comments:
Post a Comment