Wednesday, 8 March 2023

Sri Agastheeswarar Temple, Irumbanadu, Pudukkottai District, Tamil Nadu.

The Visit to this Sri Agastheeswarar Temple at Irumbanadu, in Pudukkottai District was a part of the Pudukkottai Heritage Walk, on 7th and 8th January 2023, organized jointly by Aatrupadai, TTDC, and Ula. Thanks to M/s Trichy Parthy, Prabhaharan, and Francis Edison.
 

This temple is a little away from the human habitation and between two eris. Can be accessed through the Village Enangam. It may be difficult to approach the temple if the eris are full of water.

Moolavar  : Sri Agastheeswarar / Idaikalandeswarar
Consort    : Sri Umaiyambigai.

Some of the salient features of this temple are...
The temple faces east with balipeedam and Rishabam. Loose sculptures of Saptamatrikas, Vinayagar, Veerabhadra, and Maha Vishnu are in the mandapam. Ambal Sannidhi, Murugan Sannidi, the base  of Vinayagar sannidhi and Chandikeswarar sannidhi are in the praharam. The koshtas are empty.


இந்த அகஸ்தீஸ்வரர் கோயில், இரும்பாநாட்டைச் சார்ந்து இருந்தாலும் ஏனங்கம் என்ற ஊரின் அருகே, இரு ஏரிகளுக்கு மத்தியில் அமைந்து உள்ளது. கருவறை, இடைநாழி, அர்தமண்டபம் மற்றும் மகாமண்டபம் என்ற அமைப்பில், தென்னிந்திய கட்டிடக்கலையின் அடிப்படையில் கஜபிருஷ்ட விமானமாக கட்டப்பட்டு உள்ளது. கருவறைக்கு மேல் காணப்படும் விமானம் காலப்போக்கில் அழிந்து விட்டது. கருவறை பிரதிபந்த அதிட்டானத்தின் மீது அமைந்து உள்ளது. மகா மண்டபத்தில் சப்தமாதர் சிற்பங்கள் காணப்படுகின்றன. புதுக்கோட்டை மாவட்டத்தில் கஜபிருஷ்ட அமைப்பில் கட்டப்பட்ட கோயில் இது ஒன்று மட்டுமே.


இக்கோயில் சோழர்கள் காலத்தில் முதலாம் குலோத்துங்க சோழர் காலத்தில் கட்டப்பட்டதாக கருதப்படுகின்றது. சோழர் கால கல்வெட்டுக்களுடன் பாண்டியர் கால கல்வெட்டுக்களும் காணக் கிடைக்கின்றன.  இவ்வூர் இறைவனை கல்வெட்டு அகத்தீஸ்வரமுடையார் என்கிறது, தற்போதும் அப்பெயரிலேயே இறைவன் அழைக்கப்படுகிறார். சோழப்பேரரசன் முதலாம் குலோத்துங்கன் காலத்தில் இக்கற்றளி கட்டப்பட்டது கல்வெட்டில் மிழலை கூற்றத்து, ஸ்ரீபராந்தக நல்லூரான, குலோத்துங்க சோழ நல்ல்லூர் என இவ்வூர் அழைக்கப்பட்டுள்ளது.

இக்கோவிலின் தேவரடியார் ஆட்கொண்டி குடிதாங்கினாள்" இக்கோவில் பண்டாரத்துக்கு நிலதானம் அளித்துள்ளார். சடையவர்மன் வீரபாண்டியன், குலசேகரபாண்டியர் கல்வெட்டுகள் இக்கோவிலில் உள்ளது.

குலசேகரபாண்டியன் கல்வெட்டு ஒரு சுவாரஸ்யமான தகவலையளிக்கிறது ஊர் ஊராய் சுற்றித்திரிவோரை, குறிப்பாக கோயில் கோயிலாக- தேசாந்திரி என்பர். அத்தேசாந்திரிகளுக்கு சிலை அமைத்துள்ளனர். அத்தேசாந்திரி எவர் என தெரியவில்லை. அச்சிலைகளுக்கும் அமுதுப்படி அளித்துள்ளனர். 


ARCHITECTURE
The temple consists of sanctum sanctorum, antarala, ardha mandapam, and maha mandapam. The temple was constructed with Gaja birushta Vimanam, but the superstructure is missing above the sanctum sanctorum. The Adhistanam is of prati bandha adhistanam with jagathy, three patta kumuda, and prativari. The Bhitti starts with vedigai. Pilasters are of a square base with naga bandham and octagonal / Vishnu Kantha, Kalasam, kudam, plain mandi, palakai, poo mottu pothyal. The koshtas are sala-type. The prastaram consists of valapi with lotus petals, kapotam with nasikudus, and prativari.


மகரதுண்டம்

Prati bandha adhistanam

HISTORY AND INSCRIPTIONS
This temple was constructed during the Kulothunga Chozha-I period. As per the inscriptions, this place was called Pandimangalathu Mizhalai KooRRathu Sri Paranthaka Nallur alias Kulothunga Chozha Nallur, and Shiva was called Agastheeswaramudayar. The inscriptions recorded from this temple belong to Pandya Kings Sadayavarman Veera Pandian and Kulasekara Pandian. 

Kulothunga Chozha’s 22nd reign year inscription records the gift of land by a Devaradiyar called AtkoNdi Kudithanginal, for the same she had deposited money in the pandaram.

Kulasekara Pandya’s 16th reign year inscription records the endowment of Thirupalliezhuchi and naivedyam to two Desanthiri’s images ( who go from place to place worshiping Temples ) in this temple. For the same land with a tank, trees were gifted to this temple by one Thirugnanasambandar, which was earlier used and enjoyed by his brother.

VeeraPandya’s 16th reign year inscription starts with his meikeerthi records of the sale of land to Thirugnanasambandar as irayili by the Villagers. The periphery limits and the contents like tanks, trees, etc., are mentioned in the inscription.

Thiribhuvana Chakravathi Kulothunga Chozha’s 46th reign year inscription records the endowment of daily poojas, ( excluding the old name of the poojas ), for the same the paddy yield from the lands located at Puduvoor, Alathur, Kizhakkarambai, Kallikudi, Nakkaneri. ( measured in Perumal Thirumukapadi,).

The incomplete inscription records the endowment of installation of Utsavar by Kallikudayan Velan Thillaikoothan, of Thennilangai Valanjiyar.

Ref: 
Pudukkottai KalvettukkaL, published by Tamil Nadu Archaeological Department)


POOJAS AND CELEBRATIONS
Since this temple is situated between two lakes and away from the Human habitation. No special poojas are conducted.
TEMPLE TIMINGS
Since the temple is in a remote place, please confirm your presence with the Gurukkal before visiting the temple.

CONTACT DETAILS
Subramaniya Gurukkal may be contacted on his mobile at +919884675243 and +919524378435 for poojas and further details.

HOW TO REACH
Even though the temple belongs to Irumbanadu, the nearest Village is Enagam.
The temple is about 11 KM from Avudayarkoil ( A famous Shiva Sthalam ), 23 KM from Aranthangi, 31 KM from Karaikudi, 48 KM from Pudukkottai, 106 KM from Trichy and 434 KM from Chennai.
Nearest Railway station is Karaikudi.

LOCATION OF THE TEMPLE: CLICK HERE

Temple complex view

Adhistanam

The base of Parivara sannidhis
Murugan temple






The Munis on the side of Dakshinamurthy Koshtam
West side kashtam
The remains of Chandikeswarar

Varahi
Maha Vishnu
Part of saptamatrikas with Vinayagar
Gaumari, Brahmi, and Loose sculpture 
Moolavar Shiva Lingam

--- OM SHIVAYA NAMA ---

2 comments:

  1. Perfectly captured all details Sir. Thank you for efforts. Surely your vision and mission will keep continuing with upcoming generations. Best wishes Sir.

    ReplyDelete