Sunday 5 March 2023

Sri Pushpavaneswarar Temple / Sri Boovazhandar Koil, Poovalakkudi, Pudukkottai District, Tamil Nadu.

The Visit to this Sri Pushpavaneswarar Rock Cut Cave temple at Poovalakkudi in Pudukkottai District was a part of Pudukkottai Heritage walk, on 7th and 8th January 2023, organised jointly by Aatrupadai, TTDC and Ula. Thanks to M/s Trichy Parthy, Prabhaharan and Francis Edison. 


This Sri Pushpavaneswarar Rock Cut Cave Temple is about a km  from the Village Poovalakudi and can be accessed either through walking on the eri bund or through two wheeler.

Moolavar  : Sri Pushpavaneswarar
Consort    : Sri Sundaravalli

Some of the salient features of this rock cut cave temple are….
The Rock cut cave temple is facing South- East Direction with Rishaba mandapam. A Vinayagar sculpture  excavated from the mother rock is on the South East side of the cave Temple. Bairavar, Karuppar, Valli DevaSena Arumugar on Peacock, Chandikeswarar are in separate sanndhis, out side the cave Shrine. Ambal is in a separate Temple with sanctum sanctorum, ardha mandapam and Mukha mandapam may be built during Vijayanagara Nayaks period. The Koshtas are empty. Utsavars and Vinayagar is in the raised platform with grill arrangement.



பூவாலைக்குடி…. முத்தரையர் குடைவரை: புதுக்கோட்டை பொன்னமராவதி சாலையில் உள்ள வையாபுரி என்ற ஊரினை தாண்டி சுமார் 2 கி.மீ தொலைவில் அமைந்துள்ள ஊர் பூவாலைக்குடி இங்குள்ள ஏரியினை கடந்துதான் இக்கோவிலுக்கு செல்ல வேண்டும்.

கோவிலின் அமைப்பு….  இக்குடைவரை கருவறை முன்சுவர், முக மண்டபம், பெருமண்டபம் மற்றும் முன்பண்டபம் என்ற கூராய் கட்டப்பட்டுள்ளது. குடைவரைக்கு வெளியே உள்ள அம்மன் சுந்தரவல்லி என அழைக்கப்படுகிறார். இக்கோவில் பெருமண்டபத்தில் அம்மன்கோவில் கட்டப்பட்டுள்ளது. மேலும், பைரவர். சண்டேசர், ஆறுமுகருக்கு தனித்தனியாய் சன்னதி எழுப்பப்பட்டுள்ளது.

குடைவரை அமைப்பு…. சிவலிங்கம் தாய்ப்பாறையில் குடையப்பட்டுள்ளது. புதுக்கோட்டையில் உள்ள அனைத்து குடைவரையிலும் லிங்கத்திருமேனிகள் தாய்ப்பாறையில் லிங்கம் அமைந்தது இம்மாவட்டத்திற்கு உள்ள சிறப்பு. பெரும்பாலும் பாண்டியர் குடைவரைகள் அனைத்துமே தாய்ப்பாறை லிங்கங்களே. இக்கோவிலின் கருவறை வாயிலின் இடப்புறம் நீர் வெளியேறும் வண்ணம் வெட்டப்பட்டுள்ளது.


ARCHITECTURE
The Sanctum sanctorum is on a 69 cm high surface and entrance measures 75 cm width and 1.60 meters high. Two koshtas are on both side of the entrance with 4 pilasters. The right side 37 cm x 95 cm koshta / space has the Rajathiraja’s inscription. Sri Bhoothi Kalari’s inscription is on the top.

The sanctum sanctorum measures 2.36 meters  ( E-W) x 2.32 meters( S-N) and height 1.85 meters. Shiva Lingam excavated out of mother rock, is on avudayar with jagathi, vrutha kumudam, kambu, kandam, Pattigai and upper kambu. The Avudayar is in square shape of 1 meter side and 52 cm high. The banam is 55  cm high. Komukha is small. A channel was created at a latter date to drain the abhisheka water.

A maha Mandapa was constructed abutting the sanctum sanctorum to match the kapota of sanctum sanctorum. The extension of the rock can be seen from the maha mandapam. A grilled platform with Lotus petals  upanam, kambu jagathi, big lotus petals can be seen inside maha mandapam to keep utsavar and Vinayagar.  The Maha mandapam is on a Pada bandha adhistanam with brahma kantha pilasters &  vettu tharanga pothyals. The mandapa can be accessed from south and east. Vinayagar in the mandapam is with  karanda magudam, pasa angusam.  The mandapa is supported by 3 square, two kattu body pillars with vettu tharanga pothyals.


The mukha mandapam is supported with 12 pillars & vettu tharanga pothyals. Naga bandhas are on the base of the pillars. The bas reliefs of Shiva Lingam and lotus medallions are on the pillars.


A brick 2 tier Vimanam is on the sanctum sanctorum. The vimanam is of Nagara style and 6 anga hara is on the first tala.


On the North west of the rock 45 cm width x 3 cm high square tala was created, on which 41 cm ( S-N) x 45 CM ( E-W) and 6 cm avudayar  and 26 cm banam Shiva Linga  is excavated.

The South west mandapam is used as madapalli, the tanks on the west on the rock is called as Perugkulam and North is called as Lotus Tank.
 



Bairavar…  is with Snake jwala makuda, rudraksha beads mala, makara kundalam on the right ear, padra kundalam in the left ear, protruding teeth, yagnopaveetha, uthara bandham and snake on the waist. He holds damaru, snake, 3 prong spear and kapala. The dog is shown on his back.


Chandikeswarar… is with jada maguda, sarapalli, yagnopaveetha, uthara bandham, dress below waist, sitting in sukasana holding mazhu, in right hand and left hand is on thigh.

Arumugar….  is  on peacock in sukasana with karanda maguda, silk dress, holding Sakti ayudha, knife, shield, bow and arrow. Valli Devasena are on both side, Both Valli Devasena are with silk dress and wearing karanda maguda.


Vinayagar…. The south west Vinayagar is idampuri Vinayagar holding pasa angusam, tusk and mothagam.
  

HISTORY AND INSCIPTIONS
கல்வெட்டுகள்…… இக்கோவிலில்   மொத்தம் 39 கல்வெட்டுகள் இதுவரை கண்டுபிடிக்கப்பட்டுள்ளது. இதில் காலத்தால் முற்பட்டது ஸ்ரீபூதி களரி எனும் முத்தரையரின் கல்வெட்டாகும். இக்கல்வெட்டில்

ஸ்ரீபூதி களரி ஆயின அமரூன்றி முத்தரையன் தன்(ம) ம்

என உள்ளது. எழுத்தமைதி மற்றும் குடைவரையின் அமைப்பை வைத்து பார்க்கையில் இதனை 8 ம் நூற்றாண்டு என கருதப்படுகிறது. இம்முத்தரையன் மன்னனா? அல்லது அதிகாரியா? என தெரியவில்லை. செந்தலை கல்வெட்டில் வரும் சுவரன் மாறனுக்கும், மலையடிப்பட்டி குடைவரை கண்ட விடேல்விடுகு முத்தரையனுக்கும் இடைப்பட்ட முத்தரையன் என ஒரு கருத்தும். நார்த்தாமலை விஜயாலய சோழீஸ்வரர் கோவிலை கட்டிய "சாத்தம்பூதி" என்பவரின் மகன், எனவும் கருத்துள்ளது அவ்வகையில் இக்கல்வெட்டு முக்கியத்துவம் பெறுகிறது. இதற்கடுத்து கோப்பரகேசரி ஒருவரின் கல்வெட்டும், முதலாம் இராஜாதிராஜன். இரண்டாம் ராஜேந்திரன்: வீரராஜேந்திரன், முதலாம் குலோத்துங்கன், "எம்மண்டலமும் கொண்டருளிய குலசேகரன்", சடையவர்மன் சுந்தரபாண்டியன், விஜயநகர கல்வெட்டுகள் காணப்படுகிறது.

சோழராட்சியில் இவ்வூர் கேரளாந்தக வளநாட்டு, கூடலூர் நாட்டின் கீழ் இணைக்கப்பட்டும், பின்னர் கடலடையாது இலங்கைகொண்ட சோழவளநாட்டின் கீழும், பாண்டியராட்சியில் பொன்னமவராவதி வடபற்றிலும் இருந்துள்ளது. அருகேயுள்ள ஊரின் பெயர்கள் கல்வெட்டுகளில் காணப்படுகிறது. இன்றும் அப்பெயரிலேயே அவ்வூர்கள் வழங்கி வருகிறது. சிறப்பு. (சாத்தனூர், தேனூர், காரையூர், அரசூர், செவ்வலூர், திருப்பத்தூர்). நந்தாவிளக்கு படையல், வழிபாடு சம்பந்தப்பட்ட கல்வெட்டுகளே முழுக்க காணப்படுகிறது அப்பகுதியிலுள்ள ஊரார் பெயர்கள் வருகிறது.

சோழர்காலத்தில் உவச்சரான கண்டன் சிவகண்டனான அச்சகண்டபெருமாள் என்பவரின் வழிகாட்டலில் பஞ்சமகாசப்தம் வாசித்தமை குறித்து கல்வெட்டு கூறுகிறது. நாயக்கர் காலத்தில் வரிகட்ட இயலாமையால் தன் நிலத்தை கோவில் காணியாக இறையிலியாக விட்டதும் தெரிகிறது. இம்மண்டபங்களை குடைவித்தது ஸ்ரீகோவிலுடையான் வாதுணி ஊரன் துற்றினை என தெரியவருகிது.  தற்சமயம் தொல்லியல் துறையின் கீழ் இக்கோவிலை சுற்றி வேலியெழுப்பி பாதுகாக்கப்பட்ட தொல்லியல் சின்னமாக உள்ளது.

There are 39 inscriptions recorded from this temple. Of these Mutharaiyar Sri Bhoothi Kalari’s inscription is the earliest.  The inscription reads as “Sri Bhoothi Kalari ayina amaroonRi mutharaiyan thanmam – ஸ்ரீபூதி களரி ஆயின அமரூன்றி முத்தரையன் தன்(ம)ம்”. Based on the style of inscription, this belongs to 8th Century. Whether Mutharaiyan was a king or an official is not known. Some researcher’s are of the opinion that, this “Bhoothi Kalari” is a Mutharaiya King, between Swaran Maran mentioned in Sendalai inscription and Videl Vidugu, a mutharaiya king mentioned in Malayadipatti inscriptions. Another opinion is that he is the Son of “Santham Bhoothi”, who built the Narthamalai Sri Vijayalaya Choleeswaram. 

The other inscriptions belongs to a Koparakesari, Chozha Kings Rajathirajan-I, Rajendran-II, Veera Rajendran, Kulothunga Chozha-I and the Pandya King Kulasekaran, who holds the title  “Em mandalamum Kondaruliya Kulasekaran – எம்மண்டலமும் கொண்டருளிய குலசேகரன்…”, Sadayavarman Sundara Pandyan and Vijayanagara Kings.

During Chozha period this place was in Keralanthaga Valanattu, Gudalur Nadu. Then it was under Kadaladayathu Ilangai Konda Chozhavalanadu and during Pandyas period the same was in Ponnamaravathi vada PaRRu. Some village names mentioned in the inscription like Sathanoor, Thenur, Karaiyur, Arasur, Sevvalur and Tiruppattur holds the same name till date.

Most of the inscription records the services, Naivedyam, burning perpetual lamps, etc,.

Kulothunga Chozha’s ..(2)1st reign year inscription records that as per the guidance of Uvachar Kandan Sivakandan alias Achchakanda Perumal, Panchamahasaptham ( Panchamukha Vadyam…?) was played.
Achutha rayar period inscription records, during the process of inspection by Rayappa Nayaakar found that the kaniyatchi padi vayal lands are given to the temple as Irayili / Koil Kani, since unable to pay tax, by the villagers.  

Koparakesari’s 6th reign year inscription records that a  mandapam was constructed by Sri Koviludayan   Vathooliooran ThooRRinai (e).

The inscription without King’s name, Vilambi year records that Sri pandaram / treasury official Avamuththa Mudaliyar and Kumbakonam Kothanda Nattuvan’s Daughter Senbagaselvi, was ordered to become a Thevaradimai / ( thevaradiyar ..?). For the same lands Nanjai and punjai was gifted. 

The inscription 815, 1460 CE, inscription records the quarrel / fight between two groups – Valangai and Idangai.. and the solution given. Thoovar Villagers brought some persons and killed some people  ( vetti – வெட்டி), of Ponnamaravathi and  robbery /burgled in the village. So the Ponnamaravathi Villagers complained to Village sabha. The Sabha agreed to take action if they donates Kudikadu lands to this Poovalakudi Temple as Thirunamathukani. The Villagers agreed and gave, exempting lands Panaimangalam paRRu Aiyanpaththi, Pidari vilagam, Manithar / human  irayili.  The Villager agreed further that the Kadamai, Kanikkai, Upathi, distribution, irai, tax, wages / uzhiyam will be paid by them.

The 1467 CE Mavali Vanaathirayaya, an official King Mudithangi, Kariyur Velapillai,  Sundara Chozhapurathu nagarathar, Sevvalur Villagers and Vada paRRu Nattar joined together,  enquired and amicable solution was given to the  pakai / quarrel  between Sevvalur Pancharayar Narasingadevar  Group and Chozha Konar Pallavarayars Group.  The words like Valangai, Idangai Parisaipuram, Suvanthiram are mentioned in this inscription. This shows that Valangai and Idangai conflicts exists during 15th Century.






POOJAS AND CELEBRATIONS
No Special poojas are conducted.

TEMPLE TIMINGS
Since the temple is in a remote place, closing and opening are unpredictable. 

HOW TO REACH:
The temple can be reached either by walk or through two wheeler on the banks of lake from the Village Poovalakudi and the distance will be about 1 KM.
The Village Poovalakudi is 15 KM from Ponnamaravathi, 22 KM from Thirumayam, 26 KM from Pudukkottai,  72 KM from Trichy and 400 KM from Chennai.
Nearest Railway Station is  Thirumayam & Pudukkottai

Ref:
Pudukkottai Navatta Kudaivaraikal by Mu. Nalini and Ira. Kalaikovan.
Pudukkottai Mavatta Kalvettukal

LOCATION OF THE TEMPLE : CLICK HERE





A Kumizhi thoombu inside the eri
An Ayyanar Temple opposite side of the lake
A Sumai thangi on the way to the Temple
--- OM SHIVAYA NAMA ---

No comments:

Post a Comment