The
Visit to this Sri Parasurameswarar Temple at Orathy was a part of “Shiva, Maha
Vishnu and Amman Temples Visit”, in Perumbairkandigai and Orathy on 14th
April 2024. The temple is under renovation and preparing for the Kumbhabhishekam
during my Visit. This sannidhis names may be changed after Maha
kumbhabhishekam.
Moolavar : Sri Parasurameswarar
Consort : Sri Parvathambigai
Some
of the salient features of this temple are….
The
temple is facing east with a deepa sthambam. Balipeedam, Dwajasthambam,
Rishabam are in front of mukha mandapam. Moolavar is little different shape may
be related to parasu. In koshtam, Vinayagar, Dakshinamurthy, Maha Vishnu,
Brahma and Durgai.
In
praharam Suriyan, A Hero Stone with inscription ( the details are written in a separate post ), a separate inscription stone,
Vinayagar, Ambal sannidhi, Bairavar, and Navagrahas.
Ambal
is in a separate sannidhi facing the same direction of Moolavar. Ambal is in
standing posture with abhaya varada hastam.
ARCHITECTURE
The
temple consists of sanctum sanctorum, antarala and ardha mandapam/ open mukha
mandapam. The sanctum sanctorum is on a Upanam, and pada bandha adhistanam with
jagathy, three patta kududam and pattikai. The Bhitti starts with Vedikai.
Brahma kantha pilasters are on the bhitti. The prastaram consists of valapi and
kapotam with nasi kudus. An eka tala vesara vimanam is on the prastaram. No
images found on the tala and greeva koshtams.
HISTORY
AND INSCRIPTIONS
As
per the inscriptions this place was called as “Urathi” and Shiva was called as "Parasurama Nayanar". There are 4 inscriptions recorded from this place. The
Pallava King Thanthi Potharayar’s 14th reign year ( 789 CE ),
records the establishment of Thoombu / Sluice Gate, by KoRRayanthar’s son
Nakkan and the sculptors name as Kuvanathachchan. The KoRRayanthar may be a
Tamil Jain.
சிவன் கோயிலை
உரத்தி உடையவர் பரசுராமநயினார் என்று கல்வெட்டு குறிப்பிடுகிறது. இவ்வூரில் நான்கு
கல்வெட்டுகள் உள்ளன. ( 209-212 OF 1976 ) சிவன் கோயில்
எதிரில் உள்ள கொடிக்கம்பத்தின் கீழ் உள்ள ஒரு பலகைக்கல்லில் தூம்பாகிய மதகு எடுத்த
விவரம் குறித்த பல்லவர் கல்வெட்டுள்ளது. காலம் கி. பி. 789 எனலாம்.
ஸ்ரீதந்தி
போத்தரையர்க்கு யாண்டு பதிநான்காவது ஈதுர்க் கோட்டத்து நெடுங்கல் நாட்டு ஆற்றூர்
இருந்து வாழும் கொற்றயந்தர் மகன் நக்கன் செய்வித்த தூம்பு குவனத்தச்சனெழுந் செய்கை' என்பது கல்வெட்டு
வாசகமாகும். இக்கல்வெட்டில் தூம்பு ஏற்படுத்தியவன் பெயரும் எழுத்து வெட்டியதுடன்
மதகு செய்த கல்தச்சன் பெயரும் காண்கிறோம். கொற்றயநந்தர் என்ற பெயரை நோக்கும்போது
இவர் சமணராகத் தோன்றுகிறது.
Thoombu - Sluice inscription
The1564 CE
inscription on the sanctum sanctorum wall, records the Gift of all kinds of Najai
and punjai lands of Orathy Village to this temple, by Pappu Nayaka’s son
Moorthy Nayakar.
சிவன் கோயில்
கருவறைச் சுவரில் கி. பி. 1564 இல் ஒரத்தி கிராமம் நான்கெல்லைக்குட்பட்ட நன்செய், புன்செய் நிலங்களைக்
கோயிலுக்கு வழங்கிய செய்தி சாசனமாக உள்ளது.
'சுவஸ்திஸ்ரீ ஸ்ரீமன் மகாமண்டலேசுரன் மேதிநி மீசுர
கண்ட கட்டாரி சாளுவ சாளுவர் தேவ மகாராயர் பிறுதுவி ராச்சியம் பண்ணி அருளாநின்ற
குறோதன வருஷத்து மேஷ னாயிற்று பூறுவ பக்ஷத்து பஞ்சமியும் மிறுக சிரீஷமும் பெற்ற
குருவாரத்து நாள் ... ட்டு தன்ம சாதனம் பண்ணிடம் பண்ணக்குடுத்தோ மித்தருமம்
சந்திராதித்தவரை நடக்கக்கடவதாக, வரான பாப்பு நாயக்கர் குமாரர் மூர்த்தி நாயக்கர்க்கு புண்ணியமாக
உரத்தியில் உடையவர் பரசுராம நயினார். த்துக்கு ஆக விட்ட உரத்தி கிராமம்
நான்கெல்லையும் சந்திராதித்தவரையும் தேவதானமாக நடகோவதை பண்ணிந பாவத்திலே போகக்
கடைவராக' எனக் கல்வெட்டு உள்ளது. கல்வெட்டு ஆங்காங்கே பொரிந்துள்ளது.
The
9th Century inscription stone near the well of the colony starts as
“Svathisri Thiruvadi Vilakku..”, which means that a Chozha period temple might
have been in this place.
ஒரத்திக்
காலனியின் தென்புறம் உள்ள கிணற்றங்கரையில் 'ஸ்வஸ்திஸ்ரீ திருவடி விளக்கு' என்னும் ஒன்பதாம் நூற்றாண்டுக் கல்வெட்டு
உள்ளது. எனவே இங்கும் ஒரு கோயில் சோழர் காலத் தொடக்கத்தில் இருந்திருக்க வேண்டும்.
The well in the Colony
The Kadavarayar’s son Pallavandarmannar,
poem inscription on the white rock in the Orathy kalleri, records the Kong’s
braveness, and philanthropy. The Ompadaikilavi mentions the curse as, those who
cuts the forest, might not have been born to their father and mother.
ஓரத்திக் கல்லேறியின்
உள்ளே உள்ள வெள்ளைப் பாறையில் காடவ மன்னர் பாடல் கல்வெட்டுள்ளது. கூடல் ஆளப்பிறந்தான் காடவராயர் மகன்
பல்லவாண்டா மாமன்னர் பாடல்
கல்வெட்டுகள் பாடல் கல்வெட்டு மன்னரின் வீரத்தையும் ஈரத்தையும் ( கொடையையும் ) கூறுகிறது.
கல்வெட்டின். இறுதிப் பகுதியில் 'இ காடு வெட்ட முயல்பவன் தன் வம்சம் கலைத்துத் தன் பிதாவுக்குப்
பிறவாதான்' என்று உள்ளது. மரங்களைக் காப்பதின் இன்றியமையாமையை இவ்வாசகம்
புலப்படுத்துகிறது. ஒரத்திக் கல்வெட்டுகள் என்ற தலைப்பில் புலவர் தாமரைக் கண்ணன் 14
-4-1986 இல் தினமணி நாளிதழில் கட்டுரை ஒன்று எழுதியுள்ளார்.
Ref:
Tholliyal
Nokkil Kanchipuram Mavattam by S Krishnamurthy.
LEGENDS
It
is believed that Parasurama worshipped Shiva of this temple. Hence Shiva is
called as Parasurameswarar.
POOJAS
AND CELEBRATIONS
Apart
from regular poojas special poojas are conducted on pradoshm and maha Shivaratri days.
TEMPLE
TIMINGS
The
temple will be kept opened between 07.00 hrs. to 09.00 hrs. and 17.00 hrs. to
19.00 hrs.
CONTACT
DETAILS
HOW
TO REACH
This
Temple is in the Midst of the Village and about 200 meters from Sri Prasanna
Varadharaja Perumal Temple at Orathy, The temple is 11 KM from Tozhuppedu, 17
KM from Acharapakkam, 22 KM from Melmaruvathur, 25 KM from Tindivanam and 86 KM
from Tamabaram.
Nearest
Railway station is Tozhuppedu
LOCATION
OF THE TEMPLE : CLICK HERE
No comments:
Post a Comment