The visit to this temple was a part of the Shiva and Vishnu temples' Visit in the north part of Chennai in Tiruvallur District. During this visit, we covered the temples up to Pulicat / Pazhaverkadu. (The details of this temple were written in a combined post and click this link for the earlier post details. )
Moolavar : Sri Valeeswarar
Consort : Sri Thiripura Sundarai
Some of the important details are ….
The temple faces east with a 5-tier Rajagopuram. Rishabam and balipeedam are after the Rajagopuram. Dwarapalakas are at the entrance of sanctum sanctroum. In koshtam Vinayagar, Dakshinamurthy, Lingothbavar, Brahma and Durgai.
In the outer prakaram sannadhi for Navagrahas, Suryan, Vaali, Kalabhairava, balipeedam and Rishabam.
Ambal is in a separate Sannidhi facing south. Amabla Tiripura Sundari is in standing posture with abhaya varada hastam.
ARCHITECTURE
The temple consists of sanctum sanctorum, antarala, ardha mandapam and mukha mandapam. The sanctum sanctorum is on a pada bandha adhistanam with three patta kumudam. A two-tier Gajaprishta Vimanam with three kalasas is on the sanctum sanctorum. Stucco images of Dakshinamurthy, Maha Vishnu, Brahma, and Shiva are in the 1st level and Greeva koshtams.
HISTORY AND INSCRIPTIONS
We could not judge the antiquity of the temple since the temple was completely reconstructed and tiles were paved on the prakaram floors. The inscriptions are recorded before renovations in தமிழ்நாட்டுக்கல்வெட்டுக்கள் தொகுதி - XVII, திருவள்ளூர் மாவட்டக் கல்வெட்டுக்கள் தொகுதி -1
முதலாம் இராஜராஜனுடைய ஆட்சியின் போது காட்டூர் திருவாலீசுரம் கோயிலில் அரை விளக்கு வைக்க, தன்ம கிரமவித்தன் என்பவன் 45 சாவா மூவா
பேராடுகளை வழங்கி உள்ளான். ( 90 ஆடுகளை வழங்கி, ஒரு விளக்கு ஆண்டு முழுவதும் எரிக்க 90 நாழி நெய் பெற்றுக் கோயிலுக்கு வழங்குவது ஒரு மரபாகும் ஆனால் இங்கு அரை விளக்கிர்கு 45 சாவாமூவா
பேரடுகள் வழங்கப்பட்டுள்ளது ).
On the
third pillar in the central shrine, Tiruvällisvara temple, Kättür in Ponneri Taluk.
Rajaraja inscription (C.E.995). Registers a gift of 45 saavaa moova sheep by
Danmakramavittan a resident of Kättür in order to burn half a lamp to the
deity of Tiruvällisvaram at Kättür in Paiyyürköttam.
முதலாம் இராஜராஜனின் 11 ஆம் ஆட்சி ஆண்டு கல்வெட்டு (கி.பி. 996
), திருவாலீஸ்வரர் கோயிலுக்கு பொன்னன் என்பவன் அரை விளக்கெரிக்க 23 ஆடுகளை வழங்கியுள்ளதை
பதிவு செய்கின்றது.
Rajaraja-I’s 11th
reign year inscription ( 996 CE ) records the endowment of burning half
perpetual lamp by Ponnan of the same Village Kattur of Payyur Kottam to
Mahadeva of this temple. For the same 23 sheep/goat were gifted.
முதலாம் இராசராசனின் 11 ஆம் ஆட்சியாண்டு கல்வெட்டு காட்டூர் ஊரவை இங்கனூர் கூவத்தைச் சேர்ந்த தனிநபருக்கு இறையிழிச்சி நிலத்தை விற்றுக் கொடுத்துள்ளதைப்
பதிவு செய்கின்றது. சில சொற்கள் சிதைந்துள்ளன. வரி 6-இல் சொற்கள் பிழையாக உள்ளன.
The Chozha King Rājarāja-I’s,
11th reginal year ( 996CE ) incomplete
inscription records that the Urar (assembly) of Kättür sold two pieces of
land, to an individual Villipági Damodara of Irangagar Küvam, of Paiyyür köttam.
aTankuru of Manayir Kottam. It is also recorded that the land was also freed from
taxes.
மூன்றாம் குலோத்துங்கனின் 20ஆவது ஆட்சியின் போது காட்டூர் என்ற இராசேந்திர சோழநல்லூரில் உள்ள திருவாலீச்சுரமுடைய நாயனார் கோயிலில் விளக்கெரிக்க கடற்பாக்கத்து ஊரவை வரியிழிச்சி நிலத்தை விற்றுத் தந்துள்ளது. கோவிலடியில் இருக்கும் திருப்பகவன்துறை உடையார் கோயில் நில எல்லை இதில் கூறப்பட்டுள்ளது.
Kulothunga Chozha –III’s
20th reign year damaged inscription (1198 C.E.) records a gift of
land after purchasing from the assembly of Kadarampakkam for burning a sandhi lamp/twilight lamp to the god
Aludaiyär Tiruvällisvara Udaiyar at Kattur alias Rajendra Cholanallár. During
the Kulottunga period, the Sabha recorded that the land was freed from taxes.
மூன்றாம் குலோத்துங்கனின் 20 ஆம் ஆட்சியாண்டு கல்வெட்டு அரசி ( பிராட்டி ) யின் மகள் நங்கை என்பவள் மூன்று இடையர்களிடம் பசுக்களை சந்தி விளக்கெரிப்பதற்கு
அளித்துள்ளதை பதிவு செய்கின்றது.
Kulothunga Chozha-III’s
20th reign year inscription (1198 C.E.), records the endowment of a burning sandhi lamp by Nangai, the
daughter of the queen. For the same she, gave cows to three Shepherds. The same
was entrusted to the Shepherds Pongan, Kongag, and Tiruppagavag. They received
the sheep and agreed to supply ghee for a sandhi lamp.
மூன்றாம் இராசராசனின் 14 ஆம் ஆட்சி ஆண்டு கல்வெட்டு வீரட்டன் கொங்கன் என்ற இடையன் ஒரு விளக்கு திருவாலீஸ்வரர் கோயிலில் நுந்தா விளக்கு எரிக்க 90 சாவாமூவா பேராடுகளைச் சிற்றேரிச் செட்டி என்பவனிடம் வழங்கி நெய் வழங்குமாறு உடன்பாடு கண்டுள்ளான் என்பதை பதிவு
செய்கின்றது. .
Rajaraja-III’s 14th
reign year inscription on the pillar of Amman shrine in the same temple, (1240
C.E.). records the endowment of burning a perpetual lamp to god Aludayar Tiruvallisvaramudaiya
Mahadevar of Kattur by Idaiyan Virattan Kongan. For the same 90 saavaa mova sheep for burning a perpetual
lamp to the God, Aludaiyar Tiruvallivaramudaiya mahādēvar of Kättür. And the
same was handed over to ChiRReri Chetti.
கோ பார்த்திவேந்திரனின் 9 ஆம் ஆட்சி ஆண்டு கல்வெட்டு
மத்திய அரசு கல்வெட்டுத் துறையின் கல்வெட்டு வாசகம் இடம் பெறுகிறது. (எண்.5,6). அம்பலம் எடுத்த விவரமும், தண்ணீர் பட்டியுடன் விற்ற விபாமும் அமணநிலம் இருந்த விவரமும் காண்கிறோம். நிலக்கொடை அளவும் கூறப்படுகிறது.
King Parthivēndra Varman’s
9th regnal year inscription
records that during the 10th century, an officer namely Pattaiyanar constructed
the Ambalam (temple) and gifted lands to the temple. Kättür assembly also
mentions.
TEMPLE TIMINGS :
Since one kala pooja is conducted the timings are not predictable.
HOW TO REACH
The place Kattur is on the way to Minjur to Pazhaverkadu.
LOCATION OF THE TEMPLE: CLICK HERE
---OM SHIVAYA NAMAHA ---
No comments:
Post a Comment