This
is the 134th Thevara Paadal Petra Shiva Sthalam and 17th sthalam
on the south side of river Kaveri in Chozha Nadu. This place was called as Chakkarapalli
during 6th to 7th Century and now locally known as Ayyampettai
and Chakkarapalli is a part. The temple is thickly surrounded by the Muslim
residences. This is one of the Sapta
Sthalas keeping this as centre.
Visited third time as a part of Saptha mangai Temples Visit, organised by கும்பகோணம் வட்டார வரலாற்று ஆய்வு சங்கம், on 10th March 2024.
In
Periya Puranam Sekkizhar records that Thirugnanasambandar visited to this place
after worshiping Lord Shiva of Thenkudi Thittai.
சக்கரப் பள்ளியார் தம் திருக்கோயிலுள்புக்கு
அருத்தியினுடன்
புனைமலர்த்
தாள்பணிந்துஅக்கரைப்
பரமர்பால் அன்புறும் பரிவுகூர் மிக்கசொல்
தமிழினால் வேதமும் பாடினார்
Thirugnanasambandar
and Vallalar has sung hymns in praise of Lord Shiva of this temple.
படையினார்
வெண்மழுப்பாய் புலிதோல் அரைஉடையினார்
உமையொரு கூறனார் ஊர்வதோர்விடையினார்
வெண்பொடிப் பூசியார் விரிபுனல்சடையினார்
உறைவிடம் சக்கரப் பள்ளியே……..
திருஞானசம்பந்தர் -“கள்ளமிலஞ்சக்கரப்பள்ளி
தனிற்றாம் பயின்ற மைந்தர்கள்சூழ்சக்கரப்பள்ளி
தனிற்றண்ணளியே……..
திரு அருட்பா Moolavar : Sri ChakravageswararConsort : Sri Deva Nayagi
Some
of the important features of this temple are…..The
temple is facing east with an entrance arch. Balipeedam and Rishabam are after
the entrance arch. Stucco image of Vinayagar, Lord Shiva with Parvati and
Murugan are on the top of the entrance. Again Stucco image of Lord Shiva with
Parvati as Rishabaroodar, Vinayagar and Murugan are on the top of mukha
mandapam. Moolavar is of Swayambhu and
tall. In koshtam Vinayagar, Dakshinamurthy, Lingothbavar, Brahma and Durgai.
In
maha mandapam Bana Lingam, Suryan, Chandran, a beautiful Bhairavar and Thirugnanasambandar,
Thirunavukkarasu Swamigal, Sundarar and Manickavasagar.
In
praharam Vinayagar, Sri Valli Devasena Subramaniar, and loose & damaged sculptures,
Chandikeswarar, Amman, Vinayagar, etc,. Ambal
sannadhi is on the right side facing south, immediately after the entrance arch
with sanctum sanctorum, artha mandapam and mukha mandapam. .
The
15th Century Saint Arunagirinathar has sung hymns in praise of Lord
Muruga of this Chakkarapalli Temple.
தட்ட
றச்சமை யத்தைவ ளர்ப்பவ ளத்தன்
முற்புகழ் செப்பவ நுக்ரக சத்து
வத்தைய ளித்திடு செய்ப்பதி மயிலேறிசட்ப
தத்திரள் மொய்த்தம ணப்பொழில் மிக்க
ரத்நம திற்புடை சுற்றிய சக்கி ரப்பளி
முக்கணர் பெற்றருள் பெருமாளே
ARCHITECTUREThe temple consists of sanctum sanctorum, antarala and ardha mandapam. A moat formation is around the sanctum sanctorum, may be due to the rise of outside ground level. The Sanctum sanctorum is on a pada bandha adhistanam with jagathy, threepatta kumudam and pattikai. the Bhittai stats with vedika. Vishnu kantha pilasters with square base, Kalasam, kudam, palakai and tharanga pothyal. The prastaram consists of valapi with bhuta ganas, Chakravaha bird, Vinayagar etc, kapotam with nasikudus and viyyalavari. The Vesara sigaram is on the brick tala. Dakshinamurthy, Maha Vishnu, Brahma are in the greeva koshtam.
HISTORY AND
INSCRIPTIONSSince
Thirugnanasambandar has sung hymns in praise of Lord Shiv of this temple, the
original temple was existed before 7th century. The same was
reconstructed with stone during latter Chozha period.
As
per the inscription this place was mentioned as Kulothunga Chozha valanattu
Valanattu Rajendra Chozha Chaturvedi mangalam.
Kulothunga
Chozha-III’s 12th reign year inscription records the reforms made in
the election of Grama sabha. The important points are 1. A person above 40
years of age can contest. 2. The person
who was a member of the sabha in the past 10 years cannot contest.
முதலாம் இராஜராஜனின் 3ஆம்
ஆட்சியாண்டு ( 988 CE ) கல்வெட்டு கிழார்க் கூற்றத்து அகழிமங்கலத்துச் சபையார், அவ்வூரைச் சேர்ந்த திருச்சக்
கரப்பள்ளியில் வெட்டக்குடையான் ஆதித்தன் சூர்யனான செம்பியன்பொய்கை நாடுகிழவன் எடுப்பித்த சூர்யதேவர்க்கு இறையிலி நிலம் வழங்கியதையும், அமுதுபடிக்கு ஏற்பாடு செய்ததையும் குறிக்கிறது. சபை நிர்வாகத்தின் கீழ் ஊர் அமைந்திருப்பதை அறியமுடிகிறது. பொன் மாளிகைத் துஞ்சின தேவரான சுந்தரசோழ தேவரின் 3 ஆவது ஆண்டில் காவிரியில் வெள்ளம் ஏற்பட்டுத் திருச்சக்கராப்பள்ளியில் கரையுடைந்து பயிர் நிலம் வீணான செய்தியும் உள்ளது.Rajaraja Chozha-I’s 3rd reign year (
988 CE ) inscription records the gift of land to Surya deva, a deity set up by
Adittan Suryan alias Sembian Poykainadu kilavan for daily offerings. The
reference for the 'Ur' which was administered by Sabai' is known by this
record. Incidentally it refers to the flood which occurred during the 3rd
regnal year of Sundara Chola ( Pon
maligai tunjina devar ) and destroyed the cultivated lands with boundaries.சக்ரேஸ்வரர் கோயில்- கருவறை தென்புறச் சுவரில்
காணப்படும் முதலாம் ராஜேந்திரச் சோழனின் 8 ஆம் ஆட்சியாண்டு ( 1020 CE ) கல்வெட்டு, நித்தவினோத வளநாட்டுக் கிழார்க் கூற்றத்து பிரம்மதேயம் அகழிமங்கலத்து மகாசபையார் கோயில் தேவதான நிலங்களுக்கு அவர்கள் இறுத்து வந்த இருபது காசு மற்றும் வட்டி ( பொலிசை
) ஆகியவற்றை நீக்கி இறைவிலக்கு வழங்கிய செய்தி குறிப்பிடப்படுகிறது.Rajendra Chozha-I’s 8th reign year (
1020 CE ) inscription on the south side wall records the exemption of taxes for
the devatana lands of the temple by the Mahasabaiyar of Akalimangalam, in Kilar
kurram of Nitta vinodha valanadu. The yearly tax amount which was previously
paid was 20 kasus.
சக்ரேஸ்வரர் கோயில் -கருவறை மேற்குப்புறச் சுவர், பட்டியில்
காணப்படும் முதலாம் ராஜேந்திரனின் 9 ஆம்
ஆட்சியாண்டு ( 1021 CE ), கல்வெட்டு, அகழிமங்கலம் ஆளும் கணத்தாருள் குரவசரி மாதவக்கிரமவித்தன் என்பவர் திருச்சக்கரப்பள்ளி இறைவர்க்கு 35 காசுகளுக்கு நிலம் விற்றமைக்கான ஆவணம் இது.Rajendra Chozha-I’s 9th reign year (
1021 CE ) inscription on the west side wall, records the sale deed of land for
35 kasu by Kuravasri Madhavak kramavittan, one among the Alunkanam of
Akalimangalam, to the temple of Tiruccakkarappalli Mahadevar.
சக்ரேஸ்வரர் கோயில் கருவறை மேற்குப்புற வெளிச்சுவரில்
உள்ள முதலாம் இராஜேந்திர சோழனின் கல்வெட்டு அகழிமங்கலத்து சபையார், அவ்வூருட்படும் திருச்சக்கரப்பள்ளி இறைவர்க்கு நிலம் இறையிலி செய்து வழங்கியுள்ளனர். நிலத்தினை ஸ்ரீகோயிலுடையார்கள் வேறொருவரிடம் ஒப்புவித்து, அமுதுபடி, மற்றும் சில வழிபாடு நடப்பதற்கான செலவினை ஏற்கச் செய்தனர். அவர்கள் செய்யத் தவறும் நிலையில், அகழிமங்கல சபையாரும், கோயில் மகேஸ்வரரும் தண்டித்து வசூலிக்கலாம் எனவும், அப்போது ஸ்ரீ கோயிலுடையார்களே அவ்வழிபாடுகளைச் செய்தல் வேண்டும் எனவும் குறிப்பிடப்பட்டுள்ளது. Rajendra Chozha-I’s period inscription on the
west side wall of the sanctum sanctorum, records the Tax free land donation to
Tiruccakkarapalli Alwar by the Sabaiyur of Akalimangalam. The donated land was
entrusted to some individual by Thirukkoiludaiyarkal and arrangements were made
for worship and food offerings. In the event of their failure to do so, the
Sabhaiyar and Maheswaras were empowered to collect it by hard measures and the
worship could be made by Srikoiludaiyar themselves who had the right of
management.
பாண்டிய மன்னர் முதலாம்
சடையவர்மன் சுந்தர பாண்டியனின் 17 ஆம் ஆட்சியாண்டு ( 1266 CE ) இடைநாழி சுவரில் உள்ள
கல்வெட்டு திருச்சக்கரப்பள்ளி இறைவரின் உற்சவமூர்த்தங்களைக் கண்ணனூர்க் கொப்பம் இரண்டு கரை நாடு ஆகியவற்றைச் சேர்ந்த வாணிக நகரத்தார்கள் எழுந்தருள்வித்தனர். சித்திரைத் திருவிழாவில் உற்சவமூர்த்தங்களின் திருவீதி உலாவுக்கான திருவெழுச்சித் தேவை எனப்பட்ட செலவினத்தை ஏற்றனர். சக்கரப்பள்ளிக் கோயில், வாணிகன் பெருவழிக்கு மேற்கில் உள்ளது என்ற குறிப்பு உள்ளதுThe Pandya King Sadaiyavarman Sundara Pandyan’s
17th reign year ( 1266 CE ) inscription records the installation of
Bronze images of God and Goddess and the endowment to conduct the sacred
procession at the festival in the month chitra by merchant guilds belong to
Padinenbhumi of Kannanur Koppam and Irandu karainadu. It is mentioned that the
temple of Chakkarappalli Udaiya Nayanar situated on the western side of traders
Highway (Vanikanperuvali).
விஜயநகர அரசர் சாளுவத்
திருமலைராயர் காலத்தைச்சார்ந்த மகாமண்டப சுவரில் உள்ள கல்வெட்டு, திருச்சக்கரப்பள்ளிக் கோயிலுக்கும் அரியலூர்க் கோயிலுக்கும் பூசைத் திருப்பணி நடத்துவதற்காக வரியினங்கள் பலவற்றைச் சர்வமானியமாக அறிவித்துள்ளார். இட்டிகை, சூலவரி, கொத்து இலக்கை, புலவர் கரணீகர் சோடி, ஆதானி சோடி. இளஞ்சோடி, வீர சோடி, அதிகாரி சோடி, தஞ்சாவூர் ஓலை எழுத்து வர்த்தனை, பிரதானி சோடி முதலிய பல வரியினங்கள் குறிப்பிடப்படுகின்றன. இதற்கான அரச ஓலை (நிருபம்) திருவனந்தாழ்வார் ஆசுகவிராசர் என்ற அதிகாரி மூலம் வரப்பெற்றுள்ளது.The Vijayanagara King Chaluva Thirumalairayar’s
period inscription on the maha mandapam wall, records that the expenses for
conducting worship and doing repairs to the temples of chakkarattalvar and
Ariyilidankonda nayanar of Ariyalur are to be met with the tax amount collected
by the Government. It is mentioned that the royal order (-letter) concerned was
sent through the Gov't official named Tiruvanantalvar Asukavirayar
குலோத்துங்கனின் காலத்தைச்
சார்ந்த துண்டு கல்வெட்டு, குலோத்துங்கன் பெயரும். 37 என்ற ஆட்சி ஆண்டும் ( எந்த மன்னன்? )
மட்டுமே தெரிகிறது.The Kulothunga Chozha’s fragment inscription
records his name and the regnal year 37 (whose?) could be ascertained.
Ref:Papanasam vatta kalvettukkaL
Believed to be Sembiyan mahadevi, Queen & wife of Ganraditya Chozha worshipping Shiva of this Temple. LEGENDSMaha
Vishnu, Jayanthan son of Indra, Devas, Chakra Vaha bird and Saptamatrikas
( Brahmi, Maheswari, Gaumari, Vaishnavi, Varahi, Indrani and Chamundi )
worshiped Lord Shiva of this temple. Suryan also worshiped Lord Shiva of
this temple. On Panguni month Sankatahara Chaturthi day the Sun rays falls on
moolavar.
The
Brahma in the form of Chakravaka bird
told lie, that it had seen the top / mudi of Lord Shiva. To get rid of the sin Chakravaka bird
worshiped Lord Shiva of this temple. Hence Lord Shiva is called as
Chakravageeswarar. There is a bas relief depicting this legend is in this
temple.
This is one of the saptha mangai Sthalams. As
per the Legend, Saptamatrikas
worshipped Shiva of these Saptha mangai sthalas and had different darshans. After
hearing this, ma Parvati also worshipped Shiva and had the darshan of Shiva’s
nethra darshan at Chakkarapalli ( Sri Chakravaheswarar ), Ganga darshan at
Ariyamangai ( Sri Harimuktheeswarar ), Trisula darshan ( Ashthra Devar ) at
Soolamangai ( Sri Kirthivaheshwarar ), Pada / kazhal darshan at Nandhimangai (
Sri Jambunathar ), Damaru darshan at Pasumangai ( Sri Pasupatheeswarar ), Naga
darshan at Thazhamangai ( Sri Chandramouleeswarar ) and swallowing alakala
poison darshan at Pullamangai ( Sri Brahmapureeswarar ). Hence these 7 temples
are called as Sapta mangai sthalams.
1
ஸ்ரீ சக்கரவாகேஸ்வரர்
சக்ரமங்கை
சக்கராப்பள்ளி
2
ஸ்ரீ ஹரிமுக்தீஸ்வரர்
அரியமங்கை
அரியமங்கை
3
ஸ்ரீ கீர்த்திவாகேஸ்வரர்
சூலமங்கை
சூலமங்கலம்
4
ஸ்ரீ ஜம்புநாதர்
நந்திமங்கை
நல்லிச்சேரி
5
ஸ்ரீ பசுபதீஸ்வரர்
பசுமங்கை
பசுபதிகோவில்
6
ஸ்ரீ சந்திரமௌலீஸ்வரர்
தாழமங்கை
பசுபதிகோவில்
7
ஸ்ரீ பிரம்மபுரீஸ்வரர்
புள்ளமங்கை
பசுபதிகோவில்
Maha
Vishnu has got his Chakra / disc after
worshiping Ambal. The same was mentioned in the sthala purana as .. “வண்சக்கிரம் மால் உறைப்பால்
அடிபோற்றக் கொடுத்த பள்ளி”
Ambal
Vedha nayaki in the form of small child blessed the couples Natha sharma and
Anavithai, who are came from Kashi. Ambal’s legs are in walking position, which
signifies that, She will be coming to help her devotees, when they are
in distress.
POOJAS AND
CELEBRATIONS Ezhur
thiruvizha / Sapta Sthana Vizha will be
conducted in the month Panguni ( March ). Lord Shiva Chakravageeswarar and
Parvati will be carried through palanquin in procession to seven temples around
Chakkarapalli and finally the procession will return back after doing pooja at Kudamurutti
River.
The
10 days saptasthana pallakku / palanquin celebration will start on Panguni month
Karthigai nakshathra day with flag hoisting. Each temple utsava murtis will visit
all the saptamangai Temples.
Thirugnanasambandar’s hymns praises this event as…
பாடினார் அருமறை பனிமதி சடைமிசைச்
ஆடினார் படுதலை துன் எருக்கு அதனொடும்
நாடினார் இடுபலி நண்ணியோர் காலனைச்
சாடினார் வளநகர் சக்கரப்பள்ளியே.
-சம்பந்தர்
தேவாரம்
Apart
from regular poojas, special poojas are conducted on Panguni Uthiram in the
month Panguni ( March – April ), Maha Shivaratri in the month Masi ( Feb –
March ), Annabishekam in the month Aippasi ( Oct – Nov ), Thiruvathirai in the
month margazhi ( Dec – Jan ) and monthly pradoshams.
TEMPLE TIMINGSThe
temple will be kept opened between 08.00 hra to 09.00 hrs and 17.00 hrs to
19.00 hrs.
CONTACT
DETAILS:The mobile number of Ganesh Gurukkal +919791482102 may be contacted for further details.
HOW TO
REACH The
village Ayyampet is on Thanjavur to Kumbakonam main road and the temple is 1 KM
off the main road, (south side ).The
temple is 12 KM from Papanasam, 17.6 KM from Thanjavur, 24 KM from Kumbakonam, and 301 KM from
Chennai.Nearest
Railway Station is Thanjavur and Local Railway station is Ayyampettai.
LOCATION OF
THE TEMPLE : CLICK HERE
அக்கரைப்
பரமர்பால் அன்புறும் பரிவுகூர்
……..
திரு அருட்பா
In
praharam Vinayagar, Sri Valli Devasena Subramaniar, and loose & damaged sculptures,
Chandikeswarar, Amman, Vinayagar, etc,.
ளத்தன்
முற்புகழ் செப்பவ நுக்ரக
Since
Thirugnanasambandar has sung hymns in praise of Lord Shiv of this temple, the
original temple was existed before 7th century. The same was
reconstructed with stone during latter Chozha period.
சக்ரேஸ்வரர் கோயில்- கருவறை தென்புறச் சுவரில்
காணப்படும் முதலாம் ராஜேந்திரச் சோழனின் 8 ஆம் ஆட்சியாண்டு ( 1020 CE ) கல்வெட்டு, நித்தவினோத வளநாட்டுக் கிழார்க் கூற்றத்து பிரம்மதேயம் அகழிமங்கலத்து மகாசபையார் கோயில் தேவதான நிலங்களுக்கு அவர்கள் இறுத்து வந்த இருபது காசு மற்றும் வட்டி ( பொலிசை
) ஆகியவற்றை நீக்கி இறைவிலக்கு வழங்கிய செய்தி குறிப்பிடப்படுகிறது.
Rajendra Chozha-I’s 8th reign year (
1020 CE ) inscription on the south side wall records the exemption of taxes for
the devatana lands of the temple by the Mahasabaiyar of Akalimangalam, in Kilar
kurram of Nitta vinodha valanadu. The yearly tax amount which was previously
paid was 20 kasus.
சக்ரேஸ்வரர் கோயில் -கருவறை மேற்குப்புறச் சுவர், பட்டியில்
காணப்படும் முதலாம் ராஜேந்திரனின் 9 ஆம்
ஆட்சியாண்டு ( 1021 CE ), கல்வெட்டு, அகழிமங்கலம் ஆளும் கணத்தாருள் குரவசரி மாதவக்கிரமவித்தன் என்பவர் திருச்சக்கரப்பள்ளி இறைவர்க்கு 35 காசுகளுக்கு நிலம் விற்றமைக்கான ஆவணம் இது.
Rajendra Chozha-I’s 9th reign year (
1021 CE ) inscription on the west side wall, records the sale deed of land for
35 kasu by Kuravasri Madhavak kramavittan, one among the Alunkanam of
Akalimangalam, to the temple of Tiruccakkarappalli Mahadevar.
சக்ரேஸ்வரர் கோயில் கருவறை மேற்குப்புற வெளிச்சுவரில்
உள்ள முதலாம் இராஜேந்திர சோழனின் கல்வெட்டு அகழிமங்கலத்து சபையார், அவ்வூருட்படும் திருச்சக்கரப்பள்ளி இறைவர்க்கு நிலம் இறையிலி செய்து வழங்கியுள்ளனர். நிலத்தினை ஸ்ரீகோயிலுடையார்கள் வேறொருவரிடம் ஒப்புவித்து, அமுதுபடி, மற்றும் சில வழிபாடு நடப்பதற்கான செலவினை ஏற்கச் செய்தனர். அவர்கள் செய்யத் தவறும் நிலையில், அகழிமங்கல சபையாரும், கோயில் மகேஸ்வரரும் தண்டித்து வசூலிக்கலாம் எனவும், அப்போது ஸ்ரீ கோயிலுடையார்களே அவ்வழிபாடுகளைச் செய்தல் வேண்டும் எனவும் குறிப்பிடப்பட்டுள்ளது.
Rajendra Chozha-I’s period inscription on the
west side wall of the sanctum sanctorum, records the Tax free land donation to
Tiruccakkarapalli Alwar by the Sabaiyur of Akalimangalam. The donated land was
entrusted to some individual by Thirukkoiludaiyarkal and arrangements were made
for worship and food offerings. In the event of their failure to do so, the
Sabhaiyar and Maheswaras were empowered to collect it by hard measures and the
worship could be made by Srikoiludaiyar themselves who had the right of
management.
பாண்டிய மன்னர் முதலாம்
சடையவர்மன் சுந்தர பாண்டியனின் 17 ஆம் ஆட்சியாண்டு ( 1266 CE ) இடைநாழி சுவரில் உள்ள
கல்வெட்டு திருச்சக்கரப்பள்ளி இறைவரின் உற்சவமூர்த்தங்களைக் கண்ணனூர்க் கொப்பம் இரண்டு கரை நாடு ஆகியவற்றைச் சேர்ந்த வாணிக நகரத்தார்கள் எழுந்தருள்வித்தனர். சித்திரைத் திருவிழாவில் உற்சவமூர்த்தங்களின் திருவீதி உலாவுக்கான திருவெழுச்சித் தேவை எனப்பட்ட செலவினத்தை ஏற்றனர். சக்கரப்பள்ளிக் கோயில், வாணிகன் பெருவழிக்கு மேற்கில் உள்ளது என்ற குறிப்பு உள்ளது
The Pandya King Sadaiyavarman Sundara Pandyan’s
17th reign year ( 1266 CE ) inscription records the installation of
Bronze images of God and Goddess and the endowment to conduct the sacred
procession at the festival in the month chitra by merchant guilds belong to
Padinenbhumi of Kannanur Koppam and Irandu karainadu. It is mentioned that the
temple of Chakkarappalli Udaiya Nayanar situated on the western side of traders
Highway (Vanikanperuvali).
விஜயநகர அரசர் சாளுவத்
திருமலைராயர் காலத்தைச்சார்ந்த மகாமண்டப சுவரில் உள்ள கல்வெட்டு, திருச்சக்கரப்பள்ளிக் கோயிலுக்கும் அரியலூர்க் கோயிலுக்கும் பூசைத் திருப்பணி நடத்துவதற்காக வரியினங்கள் பலவற்றைச் சர்வமானியமாக அறிவித்துள்ளார். இட்டிகை, சூலவரி, கொத்து இலக்கை, புலவர் கரணீகர் சோடி, ஆதானி சோடி. இளஞ்சோடி, வீர சோடி, அதிகாரி சோடி, தஞ்சாவூர் ஓலை எழுத்து வர்த்தனை, பிரதானி சோடி முதலிய பல வரியினங்கள் குறிப்பிடப்படுகின்றன. இதற்கான அரச ஓலை (நிருபம்) திருவனந்தாழ்வார் ஆசுகவிராசர் என்ற அதிகாரி மூலம் வரப்பெற்றுள்ளது.
The Vijayanagara King Chaluva Thirumalairayar’s
period inscription on the maha mandapam wall, records that the expenses for
conducting worship and doing repairs to the temples of chakkarattalvar and
Ariyilidankonda nayanar of Ariyalur are to be met with the tax amount collected
by the Government. It is mentioned that the royal order (-letter) concerned was
sent through the Gov't official named Tiruvanantalvar Asukavirayar
குலோத்துங்கனின் காலத்தைச்
சார்ந்த துண்டு கல்வெட்டு, குலோத்துங்கன் பெயரும். 37 என்ற ஆட்சி ஆண்டும் ( எந்த மன்னன்? )
மட்டுமே தெரிகிறது.
The Kulothunga Chozha’s fragment inscription
records his name and the regnal year 37 (whose?) could be ascertained.
Ref:
Papanasam vatta kalvettukkaL
This is one of the saptha mangai Sthalams. As
per the Legend, Saptamatrikas
worshipped Shiva of these Saptha mangai sthalas and had different darshans. After
hearing this, ma Parvati also worshipped Shiva and had the darshan of Shiva’s
nethra darshan at Chakkarapalli ( Sri Chakravaheswarar ), Ganga darshan at
Ariyamangai ( Sri Harimuktheeswarar ), Trisula darshan ( Ashthra Devar ) at
Soolamangai ( Sri Kirthivaheshwarar ), Pada / kazhal darshan at Nandhimangai (
Sri Jambunathar ), Damaru darshan at Pasumangai ( Sri Pasupatheeswarar ), Naga
darshan at Thazhamangai ( Sri Chandramouleeswarar ) and swallowing alakala
poison darshan at Pullamangai ( Sri Brahmapureeswarar ). Hence these 7 temples
are called as Sapta mangai sthalams.
1 |
ஸ்ரீ சக்கரவாகேஸ்வரர் |
சக்ரமங்கை |
சக்கராப்பள்ளி |
2 |
ஸ்ரீ ஹரிமுக்தீஸ்வரர் |
அரியமங்கை |
அரியமங்கை |
3 |
ஸ்ரீ கீர்த்திவாகேஸ்வரர் |
சூலமங்கை |
சூலமங்கலம் |
4 |
ஸ்ரீ ஜம்புநாதர் |
நந்திமங்கை |
நல்லிச்சேரி |
5 |
ஸ்ரீ பசுபதீஸ்வரர் |
பசுமங்கை |
பசுபதிகோவில் |
6 |
ஸ்ரீ சந்திரமௌலீஸ்வரர் |
தாழமங்கை |
பசுபதிகோவில் |
7 |
ஸ்ரீ பிரம்மபுரீஸ்வரர் |
புள்ளமங்கை |
பசுபதிகோவில் |
POOJAS AND
CELEBRATIONS
The
10 days saptasthana pallakku / palanquin celebration will start on Panguni month
Karthigai nakshathra day with flag hoisting. Each temple utsava murtis will visit
all the saptamangai Temples.
Thirugnanasambandar’s hymns praises this event as…
பாடினார் அருமறை பனிமதி சடைமிசைச்
ஆடினார் படுதலை துன் எருக்கு அதனொடும்
நாடினார் இடுபலி நண்ணியோர் காலனைச்
சாடினார் வளநகர் சக்கரப்பள்ளியே.-சம்பந்தர்
தேவாரம்
No comments:
Post a Comment