The
visit to this temple was a part of the “Trichy Heritage Walk” organized by
“Yaaooyakay – யாஊயாகே - Group”, to the Historical Chozha
period temples, in and around Trichy aka Tiruchirappalli, scheduled on 20th
& 21st March 2021. Even though they were contributed by the
Pallava, Chozha, Pandya, Vijayanagara Kings, and the present Nattukottai Nagarathars, they are less popular. This temple & Place are on the banks of the River Kaveri. The temple, one popular is now in a dilapidated condition.
Moolavar
: Sri Aaravamitheeswarar Sri Panneesvarathu Mahadevar Consort :
Some
of the salient features of this temple are...The
temple faces east with a Rishabam and a balipeedam. Moolavar in the sanctum
is about 6 feet on a round avudayar. Vinayagar, Brahma, Chandikeswarar, and Jyeshta Devi
with Manthan and Manthi (heavily eroded condition) are found outside the
temple. A Shiva Linga is in the ardha mandapa.
ARCHITECTUREThe
temple consists of the sanctum sanctorum and ardha mandapam and is about 3 feet higher
than the ground level. With steps on the
east side. The sobana was constructed in recent years. The artha mandapam
is supported by 4 Vishnu kantha pillars with kalasam, thadi, kumbam, pali, and palakai. The pothyal are of tharanga pothyal. Out of the 4 Pillars, one was kept
outside, which might have fallen down. The Pothyals are made as an integral part of
the beam.
The
temple was constructed with stone from adhistana to prastaram. The adhistana
is of a simple pada bandha adhistanam. Brahma Kantha pillars with kalasam, kumbam, and palakai support the wall. The sala and Karna pathi are projected outside, keeping the aharai inner. No provision was given for the koshtas. The prastaram is
of the kapota style. Kapota has the nasikoodus with human /bhuta gana’s head
images. The nasis are spade type. Kodi karukku and Chandra mandalam are also
shown in the prastaram. Bhuta ganas are shown in the valapi.
The
vimana was built with Chozha (..?) period bricks. The vimana is of two thalas
/ dvithala. Since the vimana was damaged very heavily, we couldn’t find further
details. The sanctum wall stones are also heavily eroded.
HISTORY AND
INSCRIPTIONSExperts
believe that the original temple might have been constructed by the
Pallavas (Iconography of Brahma is of Pallava style) and reconstructed with
stone during the Chozha period. Rajaraja-I’s 21-line inscription is found on the
door side stone slab, and Rajarajan-II period inscriptions are also found on the
back side wall. Rajaraja-I inscription mentions as “Salaikala marutha Kovi
Rajarajakesari – சாலை
கலமறுத்த கோவி ராஜராஜகேசரி”. Experts believe that this mention is to
signify the victory of Kerala Vizhinjam Fort and Kanthalur Salai.
As
per the Rajaraja Period Inscription, this place was called Meeikottu Nattu Madhaana
Marudur (The temple is about a km from
Marudur Village), and Lord Shiva was called Naga Panneeswarathu Mahadevar
and Aaravamitheeswarar.
The
Rajaraja-I period inscription records the endowment of burning a perpetual lamp
for which land was gifted on the Solar eclipse day.
ஆய்வாளர்கள், கோயில் கட்டுமானம், சிற்பங்களின் படிமவியலின்
அடிப்படையில் இக்கோயில் பல்லவர்காலத்தில் கட்டப்பட்டு இருக்கலாம் என்று கருதுகின்றனர்.
பலவர்களுக்கு பிறகு சோழர்களால் பராமரிக்கப்பட்டு வந்துள்ளது. கதவு நிலைக்காலில் உள்ள
ராஜராஜ சோழன் – I ன் 21 வரி கல்வெட்டுக்கள் மற்றும் கோயிலின் பின்புறச்சுவற்றில் உள்ள ராஜராஜன்
–II, கல்வெட்டுக்கள் சோழர்களின் பங்களிப்பை நிருபிக்கின்றது. ராஜராஜன்-I, ன் கல்வெட்டு
ராஜராஜனை “சாலை கலமறுத்த கோவி ராஜராஜகேசரி” என்று குறிப்பிடுகின்றது. இதை கேரளத்தின்
விளிஞ்சம் கோட்டை மற்றும் காந்தளூர் சாலையை அழித்ததன் காரணமாக கொடுக்கப்பட்ட மெய்கீர்த்தியாக
ஆய்வாளர்கள் கருதுகின்றனர்.
ராஜராஜன்-I ன் கல்வெட்டின் படி
சோழர் காலத்தில் இவ்வூர் “மீய்கோட்டு நாட்டு மதான மருதூர்” (தற்போது இவ்வூர் கோயிலில்
இருந்து ஒரு கிலோமீட்டர் தூரத்தில் உள்ளது) என்று அழைக்கப்பட்டு இருக்கின்றது. மேலும்
இறைவன் “நாக பன்னேஸ்வரத்து மஹாதேவர்” மற்றும் “ஆரவமிதீஸ்வரர்” அழைக்கப்பட்டு இருக்கின்றார்.
மேலும் அக்கல்வெட்டு சூரிய கிரகணத்தன்று நுந்தா விளக்கு எரிக்க நிலம் இக்கோயிலுக்கு
கொடையாக அளிக்கப்பட்ட செய்தியையும் தெரிவிக்கின்றது.
Sri Panneesvarathu Mahadevar
The
Rajaraja-I period inscription records the endowment of burning a perpetual lamp
for which land was gifted on the Solar eclipse day.
ஆய்வாளர்கள், கோயில் கட்டுமானம், சிற்பங்களின் படிமவியலின்
அடிப்படையில் இக்கோயில் பல்லவர்காலத்தில் கட்டப்பட்டு இருக்கலாம் என்று கருதுகின்றனர்.
பலவர்களுக்கு பிறகு சோழர்களால் பராமரிக்கப்பட்டு வந்துள்ளது. கதவு நிலைக்காலில் உள்ள
ராஜராஜ சோழன் – I ன் 21 வரி கல்வெட்டுக்கள் மற்றும் கோயிலின் பின்புறச்சுவற்றில் உள்ள ராஜராஜன்
–II, கல்வெட்டுக்கள் சோழர்களின் பங்களிப்பை நிருபிக்கின்றது. ராஜராஜன்-I, ன் கல்வெட்டு
ராஜராஜனை “சாலை கலமறுத்த கோவி ராஜராஜகேசரி” என்று குறிப்பிடுகின்றது. இதை கேரளத்தின்
விளிஞ்சம் கோட்டை மற்றும் காந்தளூர் சாலையை அழித்ததன் காரணமாக கொடுக்கப்பட்ட மெய்கீர்த்தியாக
ஆய்வாளர்கள் கருதுகின்றனர்.
ராஜராஜன்-I ன் கல்வெட்டின் படி
சோழர் காலத்தில் இவ்வூர் “மீய்கோட்டு நாட்டு மதான மருதூர்” (தற்போது இவ்வூர் கோயிலில்
இருந்து ஒரு கிலோமீட்டர் தூரத்தில் உள்ளது) என்று அழைக்கப்பட்டு இருக்கின்றது. மேலும்
இறைவன் “நாக பன்னேஸ்வரத்து மஹாதேவர்” மற்றும் “ஆரவமிதீஸ்வரர்” அழைக்கப்பட்டு இருக்கின்றார்.
மேலும் அக்கல்வெட்டு சூரிய கிரகணத்தன்று நுந்தா விளக்கு எரிக்க நிலம் இக்கோயிலுக்கு
கொடையாக அளிக்கப்பட்ட செய்தியையும் தெரிவிக்கின்றது.
LEGENDS
No comments:
Post a Comment