Wednesday, 9 June 2021

Sri Aaravamitheeswarar Temple / ஆராவமிதீஸ்வரர் கோயில், மேட்டு மருதூர், Mettu Marudur ( Marudur ), Tiruchirappalli District, Tamil Nadu.

The visit to this temple was a part of the “Trichy Heritage Walk” organized by “Yaaooyakay – யாஊயாகே - Group”, to the Historical Chozha period temples, in and around Trichy aka Tiruchirappalli, scheduled on 20th & 21st March 2021. Even though they were contributed by the Pallava, Chozha, Pandya, Vijayanagara Kings, and the present Nattukottai Nagarathars, they are less popular.  This temple & Place are on the banks of the River Kaveri. The temple, one popular is now in a dilapidated condition.


Moolavar : Sri Aaravamitheeswarar
                Sri Panneesvarathu Mahadevar
Consort    :   

Some of the salient features of this temple are...
The temple faces east with a Rishabam and a balipeedam. Moolavar in the sanctum is about 6 feet on a round avudayar. Vinayagar, Brahma, Chandikeswarar, and Jyeshta Devi with Manthan and Manthi (heavily eroded condition) are found outside the temple. A Shiva Linga is in the ardha mandapa.   

ARCHITECTURE
The temple consists of the sanctum sanctorum and ardha mandapam and is about 3 feet higher than the ground level. With steps on the east side. The sobana was constructed in recent years. The artha mandapam is supported by 4 Vishnu kantha pillars with kalasam, thadi, kumbam, pali, and palakai. The pothyal are of tharanga pothyal. Out of the 4 Pillars, one was kept outside, which might have fallen down. The Pothyals are made as an integral part of the beam.





The temple was constructed with stone from adhistana to prastaram. The adhistana is of a simple pada bandha adhistanam. Brahma Kantha pillars with kalasam, kumbam, and palakai support the wall. The sala and Karna pathi are projected outside, keeping the aharai inner. No provision was given for the koshtas. The prastaram is of the kapota style. Kapota has the nasikoodus with human /bhuta gana’s head images. The nasis are spade type. Kodi karukku and Chandra mandalam are also shown in the prastaram. Bhuta ganas are shown in the valapi.

Vinayagar, along with Bhuta Ganas

The vimana was built with Chozha (..?) period bricks. The vimana is of two thalas / dvithala. Since the vimana was damaged very heavily, we couldn’t find further details. The sanctum wall stones are also heavily eroded. 
     

HISTORY AND INSCRIPTIONS
Experts believe that the original temple might have been constructed by the Pallavas (Iconography of Brahma is of Pallava style) and reconstructed with stone during the Chozha period. Rajaraja-I’s 21-line inscription is found on the door side stone slab, and Rajarajan-II period inscriptions are also found on the back side wall. Rajaraja-I inscription mentions as “Salaikala marutha Kovi Rajarajakesari – சாலை கலமறுத்த கோவி ராஜராஜகேசரி. Experts believe that this mention is to signify the victory of Kerala Vizhinjam Fort and  Kanthalur Salai. 

As per the Rajaraja Period Inscription, this place was called Meeikottu Nattu Madhaana Marudur  (The temple is about a km from Marudur Village), and Lord Shiva was called Naga Panneeswarathu Mahadevar and Aaravamitheeswarar.

The Rajaraja-I period inscription records the endowment of burning a perpetual lamp for which land was gifted on the Solar eclipse day.

ஆய்வாளர்கள், கோயில் கட்டுமானம், சிற்பங்களின் படிமவியலின் அடிப்படையில் இக்கோயில் பல்லவர்காலத்தில் கட்டப்பட்டு இருக்கலாம் என்று கருதுகின்றனர். பலவர்களுக்கு பிறகு சோழர்களால் பராமரிக்கப்பட்டு வந்துள்ளது. கதவு நிலைக்காலில் உள்ள ராஜராஜ சோழன் – I ன் 21 வரி கல்வெட்டுக்கள்  மற்றும் கோயிலின் பின்புறச்சுவற்றில் உள்ள ராஜராஜன் –II, கல்வெட்டுக்கள் சோழர்களின் பங்களிப்பை நிருபிக்கின்றது. ராஜராஜன்-I, ன் கல்வெட்டு ராஜராஜனை “சாலை கலமறுத்த கோவி ராஜராஜகேசரி” என்று குறிப்பிடுகின்றது. இதை கேரளத்தின் விளிஞ்சம் கோட்டை மற்றும் காந்தளூர் சாலையை அழித்ததன் காரணமாக கொடுக்கப்பட்ட மெய்கீர்த்தியாக ஆய்வாளர்கள் கருதுகின்றனர்.

ராஜராஜன்-I ன் கல்வெட்டின் படி சோழர் காலத்தில் இவ்வூர் “மீய்கோட்டு நாட்டு மதான மருதூர்” (தற்போது இவ்வூர் கோயிலில் இருந்து ஒரு கிலோமீட்டர் தூரத்தில் உள்ளது) என்று அழைக்கப்பட்டு இருக்கின்றது. மேலும் இறைவன் “நாக பன்னேஸ்வரத்து மஹாதேவர்” மற்றும் “ஆரவமிதீஸ்வரர்” அழைக்கப்பட்டு இருக்கின்றார். மேலும் அக்கல்வெட்டு சூரிய கிரகணத்தன்று நுந்தா விளக்கு எரிக்க நிலம் இக்கோயிலுக்கு கொடையாக அளிக்கப்பட்ட செய்தியையும் தெரிவிக்கின்றது.

Rajathiraja's inscription

Rajarajan-I's inscription

LEGENDS

The temple might have been a big, famous, and popular temple in the villages of Marudur and Meeikottu Nadu during the Pallava and the Chozha periods. Looking at the majestic look of Moolavar Shiva Linga, many miracles might have taken place due to the grace of Lord Shiva.  

POOJAS AND CELEBRATIONS
Understood that special poojas are conducted on Maha Shivaratri day and the days sponsored by the devotees.


TEMPLE TIMINGS
Since regular poojas are not conducted, the opening and closing of the temple are unpredictable.

CONTACT DETAILS

HOW TO REACH
This temple at Mettu Marudur (mentioned as meetmardu in Google map) is 31.5 km from Woraiyur, 36.00 km from Srirangam Temple, 33 km from Main Guard Gate, 36 km from Central Bus stand and Railway station, 90 km from Thanjavur, 133 km from Kumbakonam, and 351 km from Chennai.
The nearest Railway Station is Pettavaithalai, and the Junction is Tiruchirappalli. 

LOCATION OF THE TEMPLE: CLICK HERE










Brahma - Seems to be of Pallava style


Jyeshta Devi
--- OM SHIVAYA NAMA---

No comments:

Post a Comment