Monday 20 May 2024

Perumbairkandigai Murugan Temple / Sri Arumuga Swamy Temple / பெரும்பேறு சிவசுப்ரமணிய சுவாமி திருக்கோயில் / பெரும்பேர் கண்டிகை முருகன் கோவில், Perumbairkandigai / Perumber Kandigai, Chengalpattu District, Tamil Nadu.

The Visit to this Sri Arumuga Swamy Temple also known as Perumbairkandigai Murugan Temple at Perumbairkandigai was a part of “Shiva, Maha Vishnu and Amman Temples Visit”, in Perumbairkandigai and Orathy on 14th April 2024. This Temple is on a small hill with concrete roads laid up to top for both climbing and descending. There are 251 steps on the step route. The 14th to 15th Century saint Arunagirinathar Has sung hymns in praise of Murugan of this temple. In this hymn, Arunagirinaathar mentions this place as Perainagar.


பேறைநகர் 732
நீலமயில் சேரு மந்தி மாலைநிக ராகி யந்த
        காரமிக வேநி றைந்த                                 குழலாலும்
    நீடுமதி ரேக இன்ப மாகியச லாப சந்த்ர
            னேர்தருமு கார விந்த                             மதனாலும்

ஆலினிக ரான வுந்தி யாலுமட வார்கள் தங்கள்
        ஆசைவலை வீசு கெண்டை                     விழியாலும்
    ஆடியக டாமி சைந்த வார்முலைக ளாலு மந்த
            னாகிமயல் நானு ழன்று                         திரிவேனோ

கோலவுரு வாயெ ழுந்து பாரதனை யேயி டந்து
        கூவிடுமு ராரி விண்டு                                 திருமார்பன்
    கூடமுறை நீடு செம்பொன் மாமதலை யூடெ ழுந்த
            கோபவரி நார சிங்கன்                           மருகோனே

பீலிமயில் மீது றைந்து சூரர்தமை யேசெ யங்கொள்
        பேர்பெரிய வேல்கொள் செங்கை          முருகோனே
    பேடைமட வோதி மங்கள் கூடிவிளை யாடு கின்ற
            பேறைநகர் வாழ வந்த                             பெருமாளே

Pamban Swamigal in his hymn mentions that worshipping here is equivalent to worshipping the 29 sacred places of Lord Muruga, which includes Arupadai Veedu and other Murugan Temples.    

திருவளர் பரங்கிரி திருச்செந்தி லஞ்சோலை
        திருவேர கம்பழநிமா
திரங்குன்று தோறாட லென்றறையும் வரைகளிற்
        சேர்திருத் தணிகைபொதிகை

சித்தர்மலை கந்தகிரி திருவேங்க டஞ்சிறிய
        திருமலை விராலியோங்கல்
திருவுரு விலங்கல்ரஜி தாசலங் கழுகோதி
        சவசயில வேள்வியசலம்

மருவளரு மேருகிரி சீசயில நீலகிரி
        மயிலநா கஞ்சிகண்டி
மலைக்கொல்லி மலைபன்றி மலையருண கிரியென்னு
        மலைபுள்ளி ருக்கும்வேளூர்

வள்ளியூர் குமரகோட் டங்கொடும ளூர்கதிரை
        மகிமைசால் சமராபுரி
வனப்பே றிலஞ்சித லரிப்பா டுடுப்பைநகர்
        மதுகைவே லூரெண்கணூர்

குருவள ரரும்பூண்டி நன்செய்நிமிர் மேட்டுக்
        குடித்தலந் தில்லைமுதலாங்
கோவில்களி னும்பரம பத்தர்களி னிருதய
        குசேசயங் களினுமுறைவாய்

குயிலரிய வண்டங்க ளெங்கணு மிருப்பாய்
        குணித்துப் பிரிக்கவரிதாய்க்
குடிலங்க ளுக்குமொரு குடிலமென நிற்பாய்
        குரங்குவா ரெண்ணுவண்ணம்

அருவளரு முள்ளத்து ளேயுணர்ந் தருளுவா
        யடியனென் றுன்புதபுத
ஆற்றுநின் பேருளத் துள்கா திருப்பினா
        னாரிட முரைப்பனெந்தாய்

அயில்வேலு மாண்டலைத் துவசமு மலங்கவென்
        னம்மைதெய் வானைவல்லி
அருகிருந் தருளமா மயிலுகைத் தெதிரில்வந்
        தருள்பெரும் பேற்றுமுருகே.

அறுபடைவீடுகளையும் மற்றைய முருகத் திருத்தலங்களையும் தரிசித்த பலனை தரவல்லது.

Moolavar   : Sri Arumugar
Consorts   : Sri Valli and Devasena

Some of the salient features of this temple are….
The temple is facing South with balipeedam and Dwajasthambam. A Vel mandapam is on the east side of the temple. Stucco image of Arumugar on Peacock vahana is on the top of the ardha mandapam. Peacock vahana, Agasthiyar, Arunagirinathar, Pamban Swamigal are in the ardha mandapam. Moolavar Arumugar is with six heads and 12 hands on a Peacock vahana. Sri Valli Devasena are on both sides.  This sannidhi is also called as Sathru Samhara Yanthra sannidhi, where an yantha was installed.

In praharam Selva Sundara Vinayagar  and Sundara Vinayagar sannidhis, balipeedam and Dwajasthambam.

Vinayagar, Idumbam, Navagraha and Parai Pillaiyar Sannidhis are also at the base. 

 Agasthiyar, Arunagirinathar, Pamban Swamigal
Peacock Vahana


ARCHITECTURE
The temple consists of sanctum sanctorum, antarala and ardha mandapam. The sanctum sanctorum is on a gramiya style adhistanam built with stone from adhistanam to prastaram. A two tier Brick Vimanam is on the sanctum sanctorum. Stucco images of Arupadai Veedu Temple’s moolavars are on the Tala koshtams and Murugan’s various forms are on the vimanam. Sigaram is of Vesara style. 




HISTORY AND INSCRIPTIONS
The original temple may be 500 years old and reconstructed  during Vijayanagara period and extended during 20th Century.

It is believed that the temple was constructed by Muthuswamy, whose Samadhi is on the hill near the temple with a Shiva Lingam installed.

On the wall of the mandapam 19th -20th Century inscription records that, the line ( a layer of the mandapam ) is the gift of Vedha Reddiyar, son of Ve. Venkat Reddiyar and Subbammal. He may be one of the donor for the construction of the mandapam. The inscription reads as….

  1. இந்த வரியின் தர்மம்
  2. சுரோத்திரியம் தொழுப்பேடு
  3. வே வெங்கட் ரெட்டியார். சுப்ப
  4. ம்மாள் குமாரரான வேதாரெ
  5. ட்டியார் தர்ம கயிங்கரியம்

A 03rd July 2013, inscription plate on the top of the Mandapam top, reads as, “Sri Valli Devasena Samedha Subramaniya Swamy Sathru Samhara Yantha Sannidhi”, gifted by T S Rangababu Reddiyar Srimathi R Rukmanidevi of Old Tambaram, Chennai 45.

Maha kumbhabhishekam was conducted on 10th July 1989 and 14th September 2005, The temple is being maintained by Nadupalani Thandayuthapani Dhathathreya  Trust.





LEGENDS
It is believed that Muthuswamy, who came to this Perai Nagar after a long time away, happened to see a Sanyasi reciting the Thirupukazh, Thiruvasagam, Thevaram, etc,. sitting on the hill, every day. Since the Sanyasi didn’t turned up few days, Muthuswamy searched the Sanyasi on the Hill. But to his surprise, a Vel / spear was found on the place where the sanyasi used to sit. Muthuswamy, started poojas to the Vel and latter a temple was constructed after 40 years.

It is believed that Sri Arumugar of this temple was worshipped by the sages Agasthia Maharishi, Sage Thumbi and Sage Sukhar, Also worshipped by Shanmuganandha Swamigal, Krubanandha Variyar, Pamban Swamigal and Vilangadu Duraisamy Pillai.

It is believed that, after the Soora samharam at Thiruchendur, on the way to Tiruthani, this is the first temple where Arumugar with Sri Valli Devasena stayed here.

POOJAS AND CELEBRATIONS
Apart from regular poojas special poojas are conducted on Tuesdays, Fridays, Thai poosam, Vaikasi Visakam, Kiruthigai,  Panguni Uthiram, Kanda sashti, Pournami, Amavasya days.

TEMPLE TIMINGS
The temple will be kept opened between 08.00 hrs. to 10.00 hrs. the rest of the time archakar will be at the base.  

CONTACT DETAILS
The mobile number +919952965215 may be contacted for further details.

HOW TO REACH
This Murugan Temple is about,  2.5 KM from Tozhuppedu, 8 KM from Acharapakkam, 12 KM from Melmaruvathur, 46 KM from Chengalpattu Railway Station and 77 KM from Tambaram. 
Nearest Railway station is Tozhuppedu.

LOCATION OF THE TEMPLE   : CLICK HERE








--- OM SHIVAYA NAMA --- 

Sunday 19 May 2024

Uttamapalayam Jain hill / Jain cave / Jain Tirthankara sculptures / உத்தமபாளையம் சமணக் கோயில் / உத்தமபாளையம் திருக்குணகிரி சமணப்பள்ளி, Theni District, Tamil Nadu.

The Visit to this 9th Century, Pandya Period Jain Tirthankara Sculptures at  Karuppanna Swami Kundru also known as Tiruguņagiri, ( during 9th Century ) was a part of “Mangala Devi Kannagi’s Adichuvattil Heritage walk” - organised by Kumbakonam Vattara Varalatrua Ayvu Sangam, on 22nd – 23rd April 2024.


This group of 19 bas relief images of Tirthankaras are beautifully carved in two rows on the Karuppanna Swami Rock / Kundru, at Uttamapalayam in Theni District, previously under Madurai District. This group of Tirthankara images are carved facing east side of the boulder. A Mandapam was built during recent years.  Out of 19 Tirthankara images, 8 Tirthankaras are Parshvanath / Suparshvanath Tirthankaras images in Kayothsarga posture with 5 headed / 7 headed snake hood over the head. The rest are the Mahavir and other Tirthankaras in ardha padmasana sitting postures. Samaratharis / whisk bearers, triple umbrella / mukkudai are shown above the head. In some of the images  only whisks / samaras are shown, instead of samaratharis.







9th Century Pandya period Tamil vattezhuthu inscriptions are inscribed above and below the images. Out of 9 Tamil Vattezhuthu inscriptions, one inscription records the grant of 11 Kasus for burning a lamp for which 11 kasus are gifted as capital and interest earned to be utilised for this endowment. The rest of the inscriptions records the names of the donors for carving the images.











HISTORY AND INSCRIPTIONS
Reference AR No 722 / 1905, SII.VOL.XIV. NO.69.
This Vatteluttu record, dated in the 2+18th year of the reign of Sadalya- Māran, is much damaged and refers to some Tirthappalli, the Jains temple, and to Korkai in Kuda-nădu.

1.ஸ்வஸ்திஸ்ரீ கோச்சடை மாற(ர்)க்கு யாண்டு இர
2.ண்டு இதனெதிர் பதினெட்டு குட
3.நாட்டு (கொற்)கை நாட்டு மு...இனசா... ( )
4.னென்திருக்க...மூன்றுபுத்த...கள் சிரிக்
5.தீர்த்தபள்ளிஇல்...

Reference ARE, 723/1905, SII, Vol. XIV, No. 120
The 9th Century  Pandya King period Tamil Vattezguthu inscription on the Karuppanaswami Rock, below the first image,  a much damaged records the image was made by Siddha……., son of a person whose name is lost, hailing from the Village Venbaikkarai in Venbaikudi Nadu.

1.ஸ்ரீவெண்பைக்கு
2.டிநாட்டு
3.வெண்பைக்குடி
4...ட...குழு....
5...தன்மக
6.ன்சித்த..
7...

Reference ARE, 721/1905, SII, Vol. XIV, No. 121
The 9th Century Pandya period Tamil Vattezhuthu damaged inscription, below the second Jaina image carved on the Karuppaņņaśvami rock, records the names  of persons like Villikugandi-ti....   and Chandraprabha of Venbunādu.

The name of the first person referred to may be Villikurandi-tirthabhațāra.

1.ஸ்ரீவெண்புணாட்டு
2. வில்லிக்குறண்டித் தி
3..ரும்...க..,மவ
4....சந்திரபிரபன்
5.க்கு

Reference : ARE, 725/1905, SII, Vol. XIV, No. 122.
The 9th Century  Pandya King period Tamil Vattezguthu inscription on the Karuppanaswami Rock, below the third image, records that the sacred image was made by Arishtanemiperiyar, the disciple of Ashtopavasi Kanakaviran.

1.ஸ்ரீ அட்டோபவாஸி கனக
2.வீரர் மாணாக்கர் அரிட்ட
3.னேமிப் பெரியார் செய்
4.த திருமேனி

Reference ARE, 726, 727 and 731/1905, SII., Vol. XIV, Nos. 123, 124, 127-A. are very much Damaged.

Reference : ARE, 728/1905, SII, Vol. XIV, No. 125.
The 9th Century Pandya period Tamil Vattezhuthu damaged inscription, below the ninth Jaina image carved on the Karuppaņņaśvami rock,  is a fragmentary and last part is completely lost. It mentions as Sengudi Nadu.

The damaged inscription Seems to be states that the image was caused to be made by a person from Sengudi Nādu.

1.ஸ்ரீ செங்குடி நாட்டு
2....டி (பந)ம

Reference : ARE, 729/1905, SII, Vol. XIV, No. 126.
The 9th Century Pandya period Tamil Vattezhuthu damaged inscription, below the tenth Jaina image, on the Karuppannaswami Rock, records that the image was caused to be made by Ajjanandi.

Ajjanandi figures in Anamalai and Aiyampāļayam inscriptions also. It may refer to one and the same person who caused the Jaina images to be made in all these places.

1.ஸ்ரீ அச்சணந்
2.தி செயல்

Reference ARE, 730/1905, SII, Vol. XIV, No. 127.
The 9th Century Pandya period Tamil Vattezhuthu damaged inscription, below the eleventh Jaina image, on the Karuppannaswami Rock, States that this was the work of ………. Kichchiyar of the village Valaippațţiśālai.

Obviously, it records that the image was caused to be made by a person from Valaippattiśālai.

1.ஸ்ரீ வாழைப்பட்
2.ச்சாலை
3 .கிச்சியா
4 ர் செயல்

Reference ARE, 732/1905, SII, Vol. XIV, No. 128.
The Karuppanna Swami rock containing Jaina images at Uttamapalayam was called Tiruguņagiri, and the palli was under the control of a monk whose name is not mentioned in the inscriptions.

The 9th Century Pandya Period Tamil Vattezhuthu inscription on the boulder near Karuppannaswami rock, records a grant of 11 kasu by Ananta- vira-adigal for a lamp to the god Tiruguņa- giridēva and states that the adigal in-charge of the palli should burn the lamp with the interest accruing out of the money granted.

The 9th Century, Pandya King Sadaiyamāran’s ( Srimāra Srivallabha ) 20th reign year ( 835 CE ), Tamil Vattezhuthu inscription above the three images in the first row on the Above the first three images in the first row, on the Karuppannaśvami rock, a much damaged record ( The details of the record are not given in the epigraphical report ).

1.ஸ்ரீ குணகிரித் தேவர்க்கு திருவிளக்கு
2.க்கு அனந்த வீர அடிகள் அட்டின காசு பதிநொ
3.ன்று இக்காசின் பொலிகொண்டு தேவர்க்கு முட்
4.டாமைச் செலுத்துவாராநொர் இப்பள்ளியுடை அ
5.டிகள் அறம் வேண்டுவா ரிது பிழையாமை செய்க

Reference :
South Indian Inscriptions Vol. XIV.
Jain Inscriptions in Tamil Nadu ( A topographical List )






LOCATION OF THIS JAIN MONUMENT : CLICK HERE




A Muthu Karuppana Swamy.. suspected to be tirthankara
--- OM SHIVAYA NAMA ---