Sunday 7 June 2020

Thanthondreeswarar Temple also known as Upamanyeswarar, Kanchipuram, Kanchipuram District, Tamil Nadu.

21st Feb 2020
This is one of the non popular Shiva Temples of Kanchipuram, on the Ekambaranathar Sannathi Street, of Periya Kanchipuram. Thanks to Babu Mano and Vicky Kannan for providing me some details and photos for this article. This is a small temple spread over 375 sq foot.

காஞ்சிபுரத்தில் ஏகாம்பரநாதர் சன்னதி தெருவில் இக்கோவில் உள்ளது. பல்லவ மன்னன் மகேந்திரவர்மன் பல சிறப்பு பெயர்களை கொண்டவன். அப்பெயர்களில் ஒன்று மத்தவிலாசன். முதல் நையாண்டி நாடகம் எழுதியவன் இவனாகத்தான் இருக்க வேண்டும். நாடகக் கலை, ஓவியக்கலை, சிற்பக்கலை என்று பல்துறை வித்தகனாக இருந்தவன். இவன் எழுதிய நகைச் சுவை நாடகத்தின் பெயர் மத்த விலாசப் பிரஹசனம். கேரளா நாட்டில் இன்றும் இக்கதை நாடகமாக நடத்தப்படுகிறது. இக்கோவிலின் சுற்று சுவரில் மகேந்திரவர்மனின் ( கி.பி 620ல் ) மத்த விலாசப் பிரகசனம் என்ற நாடகத்தின் சிற்பங்கள் உள்ளது. தற்போது கோவிலை புணரமைத்தாலும் சிற்பங்கள் அப்படியே உள்ளது. காஞ்சிபுரத்தில் இப்போது உள்ள ஏகாம்பர நாதர் கோவில் அருகில் காபலிகம், பாசுபதம், காளா முகம் மற்றும் சைவ சமயத்தை சேர்ந்த அனைவரும் வாழ்ந்து உள்ளார்கள். இந் நாடகம் கபாலிகம், பாசுபதம் ஆகியவற்றின் பழக்க வழக்கங்களையும் புத்த துறவிகளையும் நையாண்டி செய்கிறது. இச்சிற்பங்களுக்காக, காஞ்சிபுரத்தில் பார்க்கவேண்டிய முக்கிய கோவில்களில் இதுவும் ஒன்று.


The 18th Century Sri Sivagnana Swamigal has sung the sthala purana of this temple in Kanchi puranam. In the sthala purana Sri Sivagnana Swamigal mentions the location of the temple as, south of  Surakara Theertham.

25. தான்தோன்றீசப் படலம் (957- 970)
கிளைத்தெழுங் குழவித் திங்கட் கீற்றிளங் கொழுந்து மோலி
வைளத்தழும் பாளன் வைகுஞ் சுரகர வளாகஞ் சொற்றாம்
திளைத்தவர் கருவில் எய்தாச் சுரகர தீர்த்தத் தென்பால்
இளைத்தவர்க் கிரங்குந் தான்தோன் றீச்சரத் தியல்பு சொல்வாம் 

958 முழுமலத் தொடக்கு நீங்கி யாருயிர் முத்தி சேர்வான்
மழுவலான் தானே தோன்றும் வாய்மையால் தான்தோன் றீசக்
கெழுதகு பெயரின் ஓங்கும் கிளக்குமவ் விலிங்கந் தன்னைத்
தொழுதொரு சிறுவன் தீம்பால் பெற்றவா சொல்லக் கேண்மின்

Moolavar : Sri Thanthondreeswarar , Sri Upamanneeswara
Consort   : Sri Vandarkuzhali

Some of the salient features of this temple are...
The temple is facing east with an entrance arch. A stucco Nataraja with 6 hands, two rishabas on both side are on the top of the entrance arch. Rishaba Roodar stucco image is on the top of the mukha mandapa. Moolavar is of swayambhu and Pallava’s icon Somaskandar is on the back side wall of the sanctum sanctorum.

In koshtam Vinayagar, Dakshinamurthy, Mahavishnu, Brahma and Durgai. In the prakaram, Balipeedam, Rishabam are under a small mandapam, Vinayagar and Sri Valli Devasena Subramaniar.

ARCHITECTURE
There are 7 Pallava period sand stone sculptures on the outer walls of the Mukha mandapa. These sculptures belongs to Pallava period and they ie man and woman are the Kapalikas, a sect of Saivism in drunken state,  Character’s of “Matha Vilasa  Prahasana”, a humorous Drama play, written by the Pallava King Mahendravarman-I ( 600 to 630 CE ) also called as Mathavilasan. The play also gives importance to the mattu kombu/ Horn and the human skull as begging bowl. The play criticizes the practices followed by Kapalika, Pasupata sects of Shaivism and Buddhism.

HISTORY 
Based on the sculptures, the temple was built during 7th Century Pallava king Mahendravarman's period. Hope the original temple was intact till 18th Century Sri Sivagnana Swamigal’s period and it was reconstructed not following any architecture or agama. The sad part of it is, walls are affixed with red colour granite slabs, leaving the space for the sculptures, spoiling the original temple in the name of renovation.

These sculptures are identified by Mr Nagasamy, in 1970 and recorded in his book titled Damilica part-1. In that he said these are the forms of Koothu or a street play called as அகக்கூத்து & புறக்கூத்து. Mr Nadana Kasinathan, the then Director of Archaeology Department also accepted the same view and records in his book titled, Art Panorama of Tamils. Latter he changed his view and written in one his articles as Kapalika sculptures.  The Kapalikas holds the horn and human skull as begging bowl. Both ladies and gents wears yagnopaveetha / பூநூல் made of cloth and ladies wears big size anklets.


In this sculpture there are three men on the left side and a women is shown on the right side. The first man holds his hand on his sword where as the second man holds his hand ( hope obstructing ).  The lady shows her hand as to stop. 


In this sculpture the woman wears bra, Kundala in ears and an anklet. Her right hand is shown in raised position holding Kapala (?) and left hand pulls the hair of the man.


In this sculpture The mans’s left leg  entwined with the woman’s right leg. The man holds toddy pot in one hand and mattukombu / horn in another hand. The woman wears an anklet.


In this sculpture both are ladies. One woman wears a bra and another is not wearing. One woman raises her hand with kapala where as the other woman holds a mattukombu / horn.


In this sculpture the woman is not wearing bra, holding a mattukombu/ horn and wears an anklet. The man holds a toddy pot.


In this sculpture the woman is not wearing bra and jumps to hold the man and he is turning back and walking. The man holds something in his left hand and wears yaknopavithra and big kundala in his ears.
  

In this sculpture both men wears yaknopavithra / punool made of cloth. 

LEGEND:
Lord Shiva appeared as Shiva Linga on his own to give mukthi to all living beings. Hence called as Thanthondreeswarar.

As per the legend, Upamanniayar was born to Viagra Padar and Vashistar’s sister ( who got a boon from Lord Shiva with Tiger’s leg to climb trees to plug flowers to worship  ). When he was at Vashistha Ashram, he had the opportunity of drinking Kamadhenu’s milk. When he returned to his father and mother he was disappointed for not drinking the Kamadhenu’s milk. On seeing Upamanniyar disappointment, his mother advised him to go to Kanchipuram and worship Lord Shiva. After he came to Kanchi he started his penance on Lord Shiva. Satisfied with the penance, Thanthondreeswarar, Lord Shiva gave darshan in the form of Indra. Since Upamanniya Munivar couldn’t accept this, he tried to kill himself. Then Lord Shiva Appeared as Rishabaroodar and gave  boon of the real knowledge of God, to live as young with out getting old and immortal life, ie being exempt from death.

959 உபமன்னியர் பாற்கடல் உண்ட வரலாறு
சலிப்பறு தவவ சிட்டன் தங்கையை மணந்து ஞானப்
புலிப்பத முனிவன் ஈன்ற புகழுப மனியன் என்னும்
ஒலிச்சிறு சதங்கைத் தாளோன் மாதுலன் உறையுள் மேவிக்
கலிப்பைகச் சுரபித் தீம்பால் உண்டுளங் களித்து வாழ்நாள் 

960 தாதையுந் தாயு மேகித் தநயனைக் கொண்டு தங்கள்
மேதகும் இருக்கை புக்கு மேவுழிச் சிறுவன் தீம்பாற்
காதரம் எய்தியன்னை அடிபணிந் திரப்ப வந்நாள்
கோதறு நெல்மா நீரிற் குழைத்திது கோடி யென்றாள்
ஆதரம் - விருப்பம். கோடி – கொள்வாயாக. 

961 ஏற்றனன் பருகித் தீம்பால் அன்றிது புனலென் றோச்சி
மாற்றினன் மாது லன்றன் மைனவயின் பருகுந் தீம்பால்
ஆற்றவும் நினைந்து தேம்பி அழுதழு திரங்க நோக்கிக்
கோற்றொடி நற்றாய் நெஞ்சம் உளைந்திது கூற லுற்றான். 

962 தவம்புரி நிலையின் வைகுஞ் சார்பினேம்
      அதாஅன்று முன்னாட்
சிவன்றைன வழிப டாமை இலம்படுந்
      திறத்தி னேங்கள்
அவந்தெறும் ஆன்பால் யாண்டுப்
      பெறுகுவம் அப்பா முக்கண்
பவன்றைன வழிபா டாற்றிப் பால்மிகப்
      பெறுதி கண்டாய்.

அதாஅன்று - அதுவுமன்றி. இலம்படு – வறுமையுற்ற.
அவம் தெறும் – துன்பத்தைப் போக்கும். 

963 கச்சிமா நகரத் தெய்திக் கண்ணுதல் பூசை யாற்றி
இச்சையின் ஏற்ற மாகப் பெறுவையென் றியம்பு மன்னை
மெச்சிட விடைகொண் டேகி விழைதகு காஞ்சி யெய்தி
முச்சகம் புகழுந் தான்தோன் றீச்சர முதைலக் கண்டான். 

964 கண்டுளங் குழைந்து நெக்குக் கரையிலாக்
      காதல் பொங்கித்
தொண்டேன னுய்ந்தே னென்று
      தொழுதெழுந் தாடிப் பாடி
இண்டைவார் சடிலத் தண்ணல் இணையடி
      யருச்சித் தங்கண்
அண்டரும் வியக்கு மாற்றால் அருந்தவம்
      புரியு மெல்லை

965 தகைபெறுஞ் சயம்பு லிங்கத் தலத்துறை கணிச்சிப் புத்தேள்
உகைமுகில் ஊர்தி யண்ணல் உருவுகொண் டெய்திப் பத்தி
மிகையினை அளந்து தானாந் தன்மையை விளங்கக் காட்டி
நகைமுகம் அருளித் தீம்பாற் கடலினை அழைத்து நல்கி

முகில் ஊர்தி அண்ணல் - இந்திரன். இறைவனார் இந்திரன் உருவமாக வந்துநின்று சிவபெருமானைப் பலவாறு நிந்திக்க,உபமன்னிய முனிவர் அதனைப் பொறாது அவ்விந்திரனை யழிக்கக் கருதி அகோராத்திர மந்திரத்தை உச்சரித்துத் திருநீற்றைத் தெளிக்க, அதனை நந்திதேவர் தடுத்தமையால், சிவாபராதம் செய்தாரைத் தண்டிக்க இயலாமைக்கு வருந்தி, மூலாக்கினியால் உயிர் விடத் துணிந்தார். உபமன்னிய முனிவரின் இச்செயலைக் கண்டு, இறைவர் தமது உண்மை வடிவைக் காட்டியருளிய செய்தி இங்குக் கூரப்பட்டது. இது வாயு சங்கிதையில் காணப்படுவது.  

966 முற்றுணர் தெளிவும் மூவா இளமையுஞ் சாக்கா டெய்தாப்
பெற்றியு முதவி யின்னும் வேண்டுவ பேசு கென்றான்
கற்பகம் சுரபி சிந்தா மணிவளை கமல மெல்லாம்
பற்றுடை யடியா ரேவற் பணிசெயப் பணிக்கும் வள்ளல்.

வளை - சங்கநிதி 

967 என்னலும் முனிவன் போற்றி யெளியேனற் குனது நோன்றாள்
மன்னுபே ரன்பு வேண்டும் மற்றுமிவ் விலிங்க மூர்த்தி
தன்னிலெக் காலும் நீங்காத் தண்ணருள் கொழித்து வாழ்ந்து
துன்னினோர் எவர்க்கும் பாவம் துமித்துவீ டுதவ வேண்டும். 

968 என்றுநின் றிரந்து போற்றும்
      இளவலுக் கருளிச் செய்து
மன்றலங் குழலி யோடு மிலிங்கத்தின்
      மறைந்தா னையன்
அன்றுதொட் டறிஞர்க் கெல்லாம்
      அருட்பெருங் குரவனாகி
வென்றிவெள் விடையான் சைவம் விளக்கிவீற்
      றிருந்தா னன்னோன்

In another legend, Vishnu in the Kannapiran avathar, came to Kanchipuram got initiated / Shiva Deeksha through Upamanya Manivar and worshiped Sri Thanthondreeswarar.

969 கண்ணன் சிவதீக்கை பெறல்
பிருகுமா முனிவன் சாபப் பிணிப்பினாற் பிறந்து வீயும்
மருமலர்த் துளேவான் கண்ண னாயநாள் மனித யாக்கை
அருவருப் பெனவாங் கெய்தி யத்தகு முனிவன் றன்பால்
திருவளர் தீக்கையுற்றுத் தேகசுத் தியினைப் பெற்றான் 

970 பாண்டவர் தூத னென்னப் பயிலிய பெயரான் அங்கண்
ஆண்டகை யடிகள் போற்றி வைகினான் அன்று தொட்டு
நீண்டுல களந்த மாலை நிறைதிரு நீற்றுக் கோலம்
பூண்டுயர் சைவன் என்னப் புகன்றிடும் உலக மெல்லாம். 

POOJAS & CELEBRATIONS:
Karthigai Deepam, Kandar Shasti, 5 Mondays worship ( somavara vazhipadu ) are celebrated at this temple. On Mahashivaratri Day, Nalvar urchavar’s procession from Sri Ekambaranathar Temple will be taken up to this temple.

TEMPLE TIMINGS:
The temple will be kept opened between 07.30 hrs to 10.00 hrs and 17.00 hrs to 20.00 hrs. Understood that one of the Gurukkal doing pooja at Ekambaranathar Temple is also doing pooja for at Sri Thanthondreeswarar Temple also.

HOW TO REACH:
The temple is about 300 meters from Ekambaranathar Temple and 1.5 meters from Kanchipuram Bus Stand, 2.5 Km from Kanchipuram Railway station, 28.0 KM from Arakkonam and 65 KM from Chennai.
Nearest Railway Station is Kanchipuram and Railway Junction is Arakkonam.

LOCATION: CLICK HERE





---OM SHIVAYA NAMA---

Saturday 6 June 2020

Ramaneswara and Lakshmaneswara Temples, Little Kanchipuram, Kanchipuram District, Tamil Nadu.

21st February 2020.
  
The visit to this Ramaneshwara and Lakshmaneswara temples on the Kotrampalayam Street, Chinna Kanchipuram was a part of 2020 Maha Shivaratri Temples Visit, on 21st February 2020. After Sri Vashisteswarar Temple’s Visit, our next destination was to this temple. 

The three hymns / sthalapurana written by 18th Century Sri Sivagnana Swamikal from Kanchipuram related to Shiva Temples worshiped by Rama is reproduced as given below...

1643 இராமேச்சரம் - பரமாநந்த மண்டபம்
உருவெமன் கமலம் பூத்த உயர்சிவ கங்கைத் தென்பால்
திருவிரா மேச்ச ரத்துச் சிவபிரான் திருமுன் னாக
இருவினைப் பிறவிக் கஞ்சி எய்தினோர்க் குறுபே ரின்பம்
மருவுறும் பரமா நந்த மண்டபம் ஒன்று மாதோ  

1644 மண்டபம் இனைய மூன்றும் வைகைற எழுந்து நேசங்
கொண்டுளம் நினையப் பெற்றோர் உணர்வெலாங் கொள்ளை கொண்ட
பண்டைவல் வினையின் வீறும் பற்றிய மலங்கள் மூன்றும்
விண்டுபே ரின்ப வெள்ள வேலையில் திளைத்து வாழ்வார்  

1867 இராமநாதேச்சரம்
உரைத்ததன் குடபால் தசரதன் மதலை
      யரக்கைன யடுபழி யொழிப்பான்
அருட்குறி யிருத்திச் சேதுவில் தொழுதங்
      கண்ணலா ரேவலிற் காஞ்சி
வைரப்பினுற் றிராம நாதைன நிறுவி
      வழிபடூஉக் கொடுவினை மாற்றித்
திரைபுன லயோத்திப் புகுந்தர சளித்தான்
      சேதுவில் சிறந்ததத் தலமே  

Moolavar : Sri Ramaneshwara & Sri Lakshmaneshwara

Some of the salient features of this temple are....
The temple is facing east with three separate sannadhis for Sri Vinayagar,  Sri Ramaneshwara and Sri Lakshmaneswara. Shiva’s stucco image is on the top of the mandapam. All the three sannadhis are constructed in a row in the midst of Housing colony.

Both Shiva Lingas are Dhara Lingas with 16 fluted surfaces. ( not in the form of flat surfaces ), looks cute. Out of two Rishabams, one Rishaba's head is turned towards right. The temple is under renovation and preparing for the Kumbhabhishekam. It is believed that Both Shiva Lingas and Rishabam  belongs to 8th to 9th Century Pallava Period.


TEMPLE TIMINGS:
The temple is under renovation and orukala pooja will be conducted.

HOW TO REACH:
The temple is in Little Kanchipuram ( Chinna Kanchipuram ) about 2.1 KM from Kanchipuram Bus stand, 4.1 KM from Kanchipuram Railway Station, 31 KM from Arakkonam Railway Junction and 80 KM from Chennai Central Station.
Nearest Railway Station is Kanchipuram and Nearest Railway Junction is Arakkonam.

LOCATION: GPS 12.821208, 79.709245


--- OM SHIVAYA NAMA---

Thursday 4 June 2020

Arulmigu Velkottam Sri Subramania Swamy Temple / Shri Vel Kottam Murugan Temple, Attuputhur, Kanchipuram District Tamil Nadu.TTUPUTHUR, KANCHIPURAM DISTRICT, TAMIL NADU.

The visit to this Sri Vel Kottam Murugan Temple was a part of Maha Shivaratri 2020 Temples Visit on 21st February 2020. The list of Shiva temples in and around Kanchipuram with link to GooglePhotos, Location link on Google Map and Location QR Code are posted already in this blog. 

This Village Attuputhur is about 16 KM away from Kanchipuram on Chennai to Mumbai Highway. After Sri Adheeswarar Temple’s Visit, Mr Vels Kumaran, took us to this temple. There are Murugan Temples in the names of Kumara kottam, Kandhakottam and Sengunthar Kottam, this temple is little different and named as Vel Kottam. Thanks to Mr Vels Kumaran for providing me the details of this temple.


Moolavar : Sri Murugan   
Consort   : Sri Valli and Devasena

Some of the salient features of this temple are....
The temple is facing west with a Balipeedam, Dwajasthambam and Elephant Vahana ( Under a small mandpa ). In the sanctum Murugan is with Sri Valli Devasena. Procession deities are in the antarala. In koshtam deities of Murugan’s various forms.

ARCHITECTURE
The Temple consists of sanctum sanctorum, antarala, artha mandapam and a open mukha mandapam. Sri Valli Devasena Subramaniar stucco image is on the top of the mukha mandapam. A Two tier Vimana is on the adhisthana with a vesara vimana. The adhi thala with adhisthana was constructed with stone and 1st tier was constructed with brick. Sala and karna koota are on the second tier. There is no images in the salas. The greeva koshtas are with stucco images of Murugan’s various forms.


HISTORY.
With the presence of Elephant Vahana ( the old temples will have Elephant Vahana instead of Peacock ), it is believed that an old temple might have existed on the same place. There is no inscriptions in the temple to prove it’s antiquity.

As per the records available Thiru A. Velu Mudaliar ( Dharmakartha between 1899 to 1919 ) constructed this temple in 1890’s, through his own fund. After Thiru A. Velu Mudaliar, his son-in-law Thiru A Vadivelu Mudaliyar ( 1991 to 1939 – 20 years ), took over as Dharmakartha. Thiru A. S. Saravana Mudaliar has become the next Dharmakartha ( 1939 – 1954 ). Thiru A V Kulandaivel Mudalaiar ( 1954 to 1985 ) served as Parambara Dharmakartha, as per Dy Commissioner, HR & CE’s order dated 11-11-1953. Thiru A K Shanmugavel is the the present Dharmakartha since 1985.

Maha Kumbhabhishekam was conducted in 1995 and 2012 after attending minor repair works.

POOJAS & CELEBRATIONS
Apart from regular poojas, Soorasamharam  was conducted till 1985 and was discontinued after. Thai Kiruthigai, Aadi Krithigai and Thai poosam Kandhar sashti, are celebrated in a grand manner.

PC. Vels Kumaran, 2022 Kandhar Sashti 
TEMPLE TIMINGS:
The temple will be kept open  for orukala pooja around 07.00 hrs.

HOW TO REACH:
About 500 meters off from the Chennai Mumbai Highway.
16 KM from Kanchipuram, 36 KM from Arakkonam Junction and 71 KM from Chennai.
Nearest Railway Station is Kanchipuram and Nearest Railway Junction is Arakkonam.

LOCATION: CLICK HERE

 PC - Vel's


--- OM SHIVAYA NAMA---

Monday 1 June 2020

Pujyasri Chandrasekharendra Saraswathi Swamiji, - MAHA PERIYAVA MANI MANDAPAM, ORIKKAI, KANCHIPURAM

21st February 2020.
The visit to this Maha Periyava’s Manimandapam, at Orikkai was a part of 2020 Maha Shivaratri Temples Visit, on 21st February 2020. This Village Orikkai is on the Kanchipuram to Uthiramerur main Road, on the northern banks of River Palar. 


It is believed that this place was named after the Vishnu Temple and Vishnu is called as  “Or Iravu Tangi Irunda Perumal - ஓர் இரவு தங்கி இருந்த பெருமாள்” ( Perumal who stayed here for one night ), which has got corrupted to Orikkai. The transformation might have taken like this ஓர் இரவு இருக்கைஓரிருக்கைஒரிக்கை – Or iravu Irukkai – Orirukkai – Orikkai. This is one of the Villages, where Maha Periyava used to visit, especially during Chaturmasya viratham, first worship Sri Agastheeswarar and will go to camp.

Pujyasri Chandrasekharendra Saraswathi Swamiji, 68th Shankaracharya of Sri Kanchi Kamakoti Peetam, built at Orikkai, was consecrated on 28th January, 2011.

ARCHITECTURE
The Complex consists of Rajagopuram, Deepasthambam, Rishaba Mandapa, Sanctum Mukha Mandapam and 100 feet high Vimana. The Vimana is of suddha verity where only stone is used.  The height of 100 feet symbolizes the life span of Maha Periyava. The Vimana is of Ananda Vimana and Sikara is 56 feet maintain the ration of 1:1.3/4. The Front mandapa is built with one hundred Pillars. All the stones used are white granite stones sourced from Pattimalai kuppam about 50 miles from Kanchipuram.

The Vimana is of 5 tiers and the stupa is also made of stone. The Vimana is on a raised upapeda. The Vimana is beautified with Kutas and intermediate salas. Windows or the jalas are provided on three sides for proper Lighting and ventilation. The Sanctum is not regular sanctum, but like a mandapa with a platform with a 4 pillar mandapa at the center. Two concentric Passages are provided around the platform where Mahaperiyava’s statue was installed. The Paduka of Maha periyava was made out of sandal wood kept in front of the portrait. Hence called as Paduka mani mandapa. 

Another Significant feature of this manimandapam is two sculptures portraying two well known dhyana slokas in Sanskrit. The Sculpture on the south wall of the main temple portrays the Guru parambara ie first Guru followed by the disciples. – Vishnu, Brahma, Vasishta, Sakti, Parasara, Vyasa, Sukha followed by Gaudapada, Govinda Yoginda and Adi Shankaracharya  and his disciples. This is an illustrative sculpture that would enable the visitors to correlate the dhyana sloka recited by all with sculpture. 



Guru parampara ie first Guru followed by the disciples. – Vishnu, Brahma, Vasishta, Sakti, Parasara, Vyasa, Sukha followed by Gaudapada, Govinda Yoginda and Adi Shankaracharya  and his disciples.

 Maha Periyava 

TIMINGS:
The manimandapam will be kept open 08.00 hrs to 12.30 hrs and 16.00 hrs to 19.30 hrs. On Saturdays, Sundays and Public Holidays, Manimandapam will be kept open up to 13.00 in the morning.

HOW TO REACH:
All the buses from Kanchipuram to Uthiramerur will stop at Orikkai and the manimandapam is about a KM
Orikkai is about 5 KM from Kanchipuram Bus stand,  34 KM from Arakkonam Junction and 80 KM from Chennai.
Nearest Railway station is Kanchipuram and Railway Junction is Arakkonam.

LOCATION:  CLICK HERE












The Mandapa  Built in five bays, the central ceiling carries a mandala of the 12 rasis symbolically indicated by Mesha, Rishabha, Mithuna etc. The mandapa has a very well laid out stepped entrances on three sides. The steps are decorated with caparisoned elephants. The porch in the front has wheel with spokes symbolically depicting the twelve rasis – the twelve months.
   


--- OM SHIVAYA NAMA---