Saturday 28 January 2023

Badami cave temples - Rock Cut Cave – 3, பாதாமி குடைவரைக் கோவில்கள். Badami, Bagalkot District, Karnataka.

The visit to this  Rock Cut Cave – 3, at Badami was a part of “Hampi, Badami, Pattadakal, Mahakuta and Aihole temples Heritage visit” organized by வரலாறு விரும்பிகள் சங்கம் Varalaru Virumbigal Sangam – VVS and எண்திசை வரலாற்று மரபுநடைக்குழு,  between 24th December to 28th December 2022.  I extend my sincere thanks to the organizers Mrs Radha and Mrs Nithya Senthil Kumar and Mr Senthil Kumar.

Trivikrama

Monuments at Badami
Badami, also known as Vatapi, was the capital of the Chalukyan empire ( 6th  to 8th  cent. CE.), which extended in the time of Pulikesin-II from Kanchi in Tamil Nadu to the banks of the Narmada and from Orissa to the west coast. After a set-back for a while owing to the attack of the Pallavas under Narasimha Varman-I, the Chalukyan kings regained their territory and gave impetus to the revival of Hindu religion and art under royal patronage Mahakuta, Aihole, Pattadakal and Badami became great centers of experimentation in temple building

Attracted by the scenic beauty and natural defences provided by the majestically standing hills and the vast sheet of water below. The Chalukyan kings shifted their early capital from Aihole to Badami. The remains of which can still be seen in the valley on the northern slopes. The natural gorge leading to the hill-city and embellished with temples and gateways is one of the major attractions of Badami apart from the famous rock-cut Brahmanical and Jaina caves which contain some of the finest sculptures known for their grace and vigour. The Chalukyan rulers built several structural temples along the edge of the lake and hill-tops which the visitor should not miss to see. Even while experimenting in temple building they evolved the prototype of the famous southern vimana style which the Malegitti Sivalaya. The lower Sivalaya and the upper Sivalaya represent.

The curve-linear sikhara of the Yellamma temple represents the northern style. While the Bhutanatha temples with stepped pyramidal roof represent the Kadamba-nagara type. Within a distance of 48 kms More than one hundred and fifty temples were built by Chalukyan kings. The rock-cut temples-(caves - 1 to 4 are ornamented with exquisitely carved animal and human figures, gods and demi-gods. Floral and geometric patterns and scenes recalling the great episodes from the epics and puranas. Although the Chalukyans were Vaishnavites they encouraged construction of Jaina and Saiva temples also. After the fall of the Chalukyan empire the Rashtrakutas and Vijayanagar rulers and finally Tippu sultan occupied Badami the fort walls and other edifices built by them can also be seen here Badami abounds in a number of inscriptions, some of which are indispensable for writing the history of India. Among them mention may be made of the Pallava inscription on the boulder near the north gate and that of Mangalesha in cave 3. Here lived Prasanna Venkatadasa, a great Vaishnava saint of the 16th century CE, who used to meditate and sing devotional songs on a platform near the north-gate.

வாதாபி குடைவரைகள்
வாதாபி, ஐஹொளே, பட்டடக்கல் கோயில் கட்டிடக்கலையின் தொட்டிலாக கருதப்படுகிறது. இப்பகுதியின் பிற்கால கோயில்களுக்கான மாதிரியை இந்த கோயில்களே உருவாக்கியது. வரலாற்று ஏடுகளில் வாதாபி, வாதாபிபுர,  வாதபிநகரி, அகஸ்திய தீர்த்த என்றெல்லாம் அழைக்கப்பட்டுள்ள வாதாபியில், நகருக்கு தென்கிழக்கே உள்ள செங்குத்தான மலையின் உச்சியில் நான்கு குடைவரை அமையப்பெற்றுள்ளது. மாலப்ரபா ஆற்று பள்ளத்தாக்கில் அமையப்பெற்ற இந்த மலைகள் மென்மையான மணற்கற்களால் ஆனவை. முதல் குடைவரை சிவனுக்காகவும், இரண்டாவது மற்றும் மூன்றாவது குடைவரை விஷ்ணுவிற்காகவும், நான்காவது குடைவரை சமண சமயத்திற்- காகவும் உருவாக்கப்பட்டுள்ளது. முதல் இரு குடைவரைகள் வடக்கு தக்காண கலைப்பாணியில் அமைக்கப்பட்டுள்ளது. இதன் காலம் 6-7ஆம் நூற்றாண்டாகும். மூன்றாவது குடைவரை நாகர, திராவிட கூட்டு கலப்பில் உருவாக்கப்பட்டுள்ளது. மேலும் வேசர கலைப்பாணி சிற்பங்களும் உள்ளன. இது மங்களேசன் காலத்தில் உருவாக்கப்பட்டதாகும்தூண்கள், முகமண்டபம், மகாமண்டபம் கருவறை பகுதி ஆகியவற்றை உள்ளடக்கியே இந்த நான்கு குடைவரைகளும் எடுக்கப்பட்டுள்ளது. இந்த குடைவரையில் உள்ள சிற்பங்கள், கல்வெட்டு தகவல்கள் ஆகியவற்றைப் பற்றி சுருக்கமாக காணலாம்.

ROCK CUT CAVE -3.
Cave-3, was created in 578 CE by Chalukya Mangalesha, in the reign of his step brother Kirtivarma-I, for the God Maha Vishnu, like the two earlier caves its plan comprises of an open verandah and a pillared hall with sanctuary/ sanctum sanctorum cut in to its rear wall. But it is executed on an ambitious scale, being the largest and most ornate of all the Chalukya caves. The cave has a stone structural enclosure. A Sanskrit inscription carved beside the great Varaha relief in the Verandah. Details its dedication, date and gift of Village Lanjisvara ( = modern Nandikesvara ) by Mangalesha.

Maha Vishnu & Shiva as Sankara Narayana -சங்கரநாராயணர்

The Temple’s verandah accommodates major Super Human size figural compositions of eight armed Maha Vishnu, Narasimha, Vamana- Trivikrama on the right. Side faces beams carry narrative friezes of episodes  from Mahabharata and Puranas. Samudra – manthana  ( churning the ocean ), Krishna’s exploits and parijata-harana. The verandah ceiling bears medallion-reliefs of Vishnu ( centre ), Shiva Indra, Varuna, Brahma and Yama. The front row of verandah pillars have bracket-figures of loving divine couples, like Siva-Parvati, Kama-Rati, Naga-Nagini, etc and Nayikas in moods under trees. The hall's ceiling bears reliefs of Brahma at the centre surrounded by Indra (east), Varuna (west), Kubera (north) and Kartikeya (south) on the verandah's eave is depicted an image of Vishnu's vehicle Garuda carved by artist "Nelavalke" the whole cave was beautifully painted and a fragment surviving beside the Garuda relief depicts a royal couple witnessing dance testifying to the quality of painting the image of Maha-Vishnu is missing from the sanctuary craftsmen "Kolimanchi", "Singimanchi", "Aju-Acharasiddhi", etc, have signed on the sides of the facade.

Trivikrama Panel -திரிவிக்கிரமர்
Trivikrama Panel திரிவிக்கிரமர்
Trivikrama Panel - திரிவிக்கிரமர்
Trivikrama Panel - திரிவிக்கிரமர்

குடைவரை எண் 3….
மூன்றாவது குடைவரையும் வைணவ சமயத்திற்காகவே எடுக்கப்பட்டுள்ளது. இங்கு இருப்பவற்றில் இந்த குடையவரையே பெரிதாகவும் உள்ளது. திரிவிக்கிரமர். அனந்தசயனர், வாசுதேவர், வராகர், ஹரிஹரன், நரசிம்மர் சிற்பங்கள் இங்கே. காணப்படுகிறதுதக்காணத்து பகுதி குடைவரை வரிசையில் கல்வெட்டுடன் கூடிய காலத்தால் முற்பட்ட குடைவரையாக இது கருதப்படுகிறதுஐந்தலை அரவான ஆதிசேஷன் மீது திருமால் அமர்ந்தவாறு உள்ளார். பின் கைகள் பிரயோக சக்கரமும் சங்கும் பிடித்துள்ளது. அரவின் உடல் அருகே ஒரு பக்கத்தில் கருடன் கைகளை தன் மார்புக்கு குறுக்கே கட்டியவாறு அமர்ந்துள்ளார். மறுபக்கத்தில் திருமகள் அரவின் மீது சாய்ந்தவாறு அமர்ந்துள்ளாள்ஆதி சேஷனுக்கு அனந்தன் என்ற பெயரும் உள்ளது. அனந்தன் மீது நாராயணன் அமர்ந்தவாறு இருப்பதால் இவர் அனந்தநாராயணன் என்று அழைக்கப்படுகிறார்.

Ananda Narayana

இரண்டாவது குடைவரையில் உள்ளது போலவே இங்கும் வராக அவதாரமும், திரிவிக்கிரமரின் சிற்பமும் காணப்படுகிறது. அனந்த நாராயணனுக்கு அருகே எண்கரத்து திருமாலின் சிற்பம் காணப்படுகிறது. பிரயோக சக்கரம், சங்கு, கதாயுதம், தாமரை, வில், அம்பு, கத்தி, சிறிய வடம் ஒன்றையும் பிடித்தவாறு நின்ற நிலையில் புடைப்பு சிற்பமாக காணப்படுகிறார். முகமண்டபத்தின் வலது புறத்தில் திரிவிக்கிரமருக்கு அருகே நரசிம்மரின் சிற்பம் காணப்படுகிறது. நரசிம்மரின் காலுக்கு அருகே கருடன் காணப்படுகிறார். மறுபுறம் பிரகலாதன் நரசிம்மரை பார்த்து நின்றவாறு உள்ளார்
 
வராகர்-  Vishnu as Varahar

நரசிம்மர் சிற்பத்திற்கு அருகே சங்கரநாராயணர் சிற்பம் காணப்படுகிறது. பின் வலது கரம் அரவம் சுற்றிய மழுவையும்பின் இடது கரம் சங்கை பிடித்தவரும் உள்ளதுசிவனுக்குரிய பாகத்தில் இடையின் மீது அரவு ஒன்றும் காணப்படுகிறது. வாதாபி குடைவரையில் உள்ள சிற்பங்களில் இந்த சிற்பமே அழகிய சிற்பமாக கருதப்படுகிறது. தூண்களிலும் மேற்கூரைகளிலும் பலவிதமான அழகிய சிற்பங்கள் காணப்படுகின்றன. அலங்கரிக்கப்பட்ட கருவறை வாயிலுக்கு உள்ளே கல்மேடை ஒன்று உள்ளது. மூலவர் காணப்படவில்லை. கருவறைக்கு உள்ளே விஷ்ணுவின் திருமேனியே இருந்திருக்க வேண்டும்கருவறைக்கு ஏறி செல்ல அமைக்கப்பட்டுள்ள படிகளுக்கு பக்கவாட்டில் விஷ்ணுவின் வாயில் காப்போர்களான ஜய, விஜய இருவரின் சிற்பங்கள் உள்ளது.  இந்த குடைவரையில் கல்வெட்டு ஒன்று காணப்படுகிறதுமங்களேசன் காலத்து கல்வெட்டாக இது அறியப்பட்டுள்ளது.

Narasimhar
HOW TO REACH
The Caves are about a KM from Badami Bus Stand and autos are available to reach the base of the caves.
The Caves are about 21 KM from Pattadakal, 34 KM from Aihole and 451 KM from Bengaluru.
Nearest Railway station is Badami, about 5 KM

Ref
A Hand book  on World Heritage series Badami, published by Archaeological Survey of India.

A Hand Book on விஜயநகர் - சாளுக்கிய மரபு நடை கையேடு - Hampi Badami, Pattadakal & Aihole issued by VVS in Tamil

Temple Architecture and Arts of Early Chalukyas Badami, Pattadakal, Mahakuta Aihole by George Michell. 

LOCATION OF THE ROCK CUT CAVE      : CLICK HERE




Sankara Narayana

Ceiling Panel
Ceiling Panel

Ceiling Panel
Ceiling Panel
Ceiling Panel
Sanctum Sanctorum
 Gandharvas
Visnu fights with Hiranya Kasibu
 Rathi & Kaman
 Old Painting 

 Ceiling Panel
Pillar Design 
 Pillar Design 
Royal couple
 Chalukya King Mangalesha period Inscription
---OM SHIVAYA NAMA ---

Friday 27 January 2023

Badami cave temples - Rock Cut Cave Temple – 2, பாதாமி குடைவரைக் கோவில்கள், Badami, Bagalkot District, Karnataka.

The visit to this  Rock Cut Cave – 2, at Badami was a part of “Hampi, Badami, Pattadakal, Mahakuta and Aihole temples Heritage visit” organized by வரலாறு விரும்பிகள் சங்கம் Varalaru Virumbigal Sangam – VVS and எண்திசை வரலாற்று மரபுநடைக்குழு,  between 24th December to 28th December 2022.  I extend my sincere thanks to the organizers Mrs Radha and Mrs Nithya Senthil Kumar and Mr Senthil Kumar.


Monuments at Badami
Badami, also known as Vatapi, was the capital of the Chalukyan empire ( 6th  to 8th  cent. CE.), which extended in the time of Pulikesin-II from Kanchi in Tamil Nadu to the banks of the Narmada and from Orissa to the west coast. After a set-back for a while owing to the attack of the Pallavas under Narasimha Varman-I, the Chalukyan kings regained their territory and gave impetus to the revival of Hindu religion and art under royal patronage Mahakuta, Aihole, Pattadakal and Badami became great centers of experimentation in temple building

Attracted by the scenic beauty and natural defences provided by the majestically standing hills and the vast sheet of water below. The Chalukyan kings shifted their early capital from Aihole to Badami. The remains of which can still be seen in the valley on the northern slopes. The natural gorge leading to the hill-city and embellished with temples and gateways is one of the major attractions of Badami apart from the famous rock-cut Brahmanical and Jaina caves which contain some of the finest sculptures known for their grace and vigour. The Chalukyan rulers built several structural temples along the edge of the lake and hill-tops which the visitor should not miss to see. Even while experimenting in temple building they evolved the proto type of the famous southern vimana style which the Malegitti Sivalaya. The lower Sivalaya and the upper Sivalaya represent.

The curve-linear sikhara of the Yellamma temple represents the northern style. While the Bhutanatha temples with stepped pyramidal roof represent the Kadamba-nagara type. Within a distance of 48 kms. More than one hundred and fifty temples were built by Chalukyan kings. The rock-cut temples-(caves - 1 to 4 are ornamented with exquisitely carved animal and human figures, gods and demi-gods. Floral and geometric patterns and scenes recalling the great episodes from the epics and puranas. Although the Chalukyans were Vaishnavites they encouraged construction of Jaina and Saiva temples also. After the fall of the Chalukyan empire the Rashtrakutas and Vijayanagar rulers and finally Tippu sultan occupied Badami the fort walls and other edifices built by them can also be seen here Badami abounds in a number of inscriptions, some of which are indispensable for writing the history of India. Among them mention may be made of the Pallava inscription on the boulder near the north gate and that of Mangalesha in cave 3. Here lived Prasanna Venkatadasa, a great Vaishnava saint of the 16th century CE, who used to meditate and sing devotional songs on a platform near the north-gate.

வாதாபி குடைவரைகள்
வாதாபி- ஐஹொளே- பட்டடக்கல் கோயில் கட்டிடக்கலையின் தொட்டிலாக கருதப்படுகிறது. இப்பகுதியின் பிற்கால கோயில்களுக்கான மாதிரியை இந்த கோயில்களே உருவாக்கியது. வரலாற்று ஏடுகளில் வாதாபி, வாதாபிபுர,  வாதபிநகரி, அகஸ்திய தீர்த்த என்றெல்லாம் அழைக்கப்பட்டுள்ள வாதாபியில், நகருக்கு தென்கிழக்கே உள்ள செங்குத்தான மலையின் உச்சியில் நான்கு குடைவரை அமையப்பெற்றுள்ளது. மாலப்ரபா ஆற்று பள்ளத்தாக்கில் அமையப்பெற்ற இந்த மலைகள் மென்மையான மணற்கற்களால் ஆனவை. முதல் குடைவரை சிவனுக்காகவும், இரண்டாவது மற்றும் மூன்றாவது குடைவரை விஷ்ணுவிற்காகவும், நான்காவது குடைவரை சமண சமயத்திற்- காகவும் உருவாக்கப்பட்டுள்ளது. முதல் இரு குடைவரைகள் வடக்கு தக்காண கலைப்பாணியில் அமைக்கப்பட்டுள்ளது. இதன் காலம் 6-7ஆம் நூற்றாண்டாகும். மூன்றாவது குடைவரை நாகர, திராவிட கூட்டு கலப்பில் உருவாக்கப்பட்டுள்ளது. மேலும் வேசர கலைப்பாணி சிற்பங்களும் உள்ளன. இது மங்களேசன் காலத்தில் உருவாக்கப்பட்டதாகும்தூண்கள், முகமண்டபம், மகாமண்டபம் கருவறை பகுதி ஆகியவற்றை உள்ளடக்கியே இந்த நான்கு குடைவரைகளும் எடுக்கப்பட்டுள்ளது. இந்த குடைவரையில் உள்ள சிற்பங்கள், கல்வெட்டு தகவல்கள் ஆகியவற்றைப் பற்றி சுருக்கமாக காணலாம்.

ROCK CUT CAVE -2.
Cave-2, which closely followed Cave-1, was excavated for the God Vishnu in 6th Century CE. In plan like cave-1, it comprises of an open porch / mukha mandapa and a pillared Hall / Mandapa with sanctum Sanctorum / sanctuary cut in to its rear wall. Two armed  calmly disposed meditating door Guardians / dwarapalas flank the entrance to the porch. Major Sculptures in the porch include panels of Vamana- Trivikrama to the right and Bhu-Varaha to the left, with friezes of Ganas / dwarfs carved on their pedestals. Beams carry continuous friezes of purana episodes of samudra – manthana and Krishna’s exploits. 

Trivikrama


The ceiling panel features a central Matsya-chakra ( fish wheel ) flanked by swastika patterns. Brackets supporting the cornice resemble lions elephants, humans emerging,  from mouths of makaras and aquatic creatures. There are reliefs of gods Brahma, Vishnu, Durga, Kartikeya, Lakulisha, etc,. Decorative medallions with Vidyadhara couples and foliations on pillar faces. The sanctuary door frame carries on its architrave models of northern-style temple towers. The sculptures style is homogeneous and recalls that of sculptures in the 8th Century brahmanical caves at Elephants and Ellora craftsmen “Vachya”, “Buru” and “Duttoja” have signed their names over the facade of the cave.

Swastika patterns
Matsya-chakra ( fish wheel )  

குடைவரை எண் - 2
முதல் குடைவரையில் இருந்து சற்று உயரமான இடத்தில் இந்த குடைவரை அமைக்கப்பட்டுள்ளது. இந்த குடைவரைக்கு செல்ல முதல் குடைவரை வாயிலுக்கு அருகிலேயே படிக்கட்டுகள் செல்கின்றன. இரண்டாவது குடைவரை விஷ்ணுவிற்க்காக எடுக்கப்பட்டுள்ளது. முக மண்டபத்தின் இடது புறத்தில் பூமிதேவியை காப்பாற்றிய வராகமூர்த்தியின் உருவம் காணப்படுகிறது. வராகமூர்த்தியின் பின் இரு கைகள் சங்கும், சக்கரமும் ஏந்தியுள்ளன. முன் இடது கையில் பூமாதேவியை தாங்கியவாறு நிற்கின்றனர்.  திருமால் வராக அவதாரம் கொண்டு ஹிரண்யாக்ஷனை அழித்து தன்னை காப்பாற்றி விட்ட மனக்களிப்பில் வராகத்தின் மூக்கின் மீது தனது வலது கையினை நிறுத்தி, சற்றே உடலை சாய்த்தவாறு தாமரை மலரின் மீது நிற்கின்றாள். வராகரின் காலுக்கே கீழே நாகராஜனும் அவனது மனைவியும் வராகரை நோக்கி வணங்கியவாறு உள்ளனர்

திருமால் வராக அவதாரம்

முக மண்டபத்தின் வலது பக்கத்தில் மூவுலகையும் தனது திருவடியால் அளந்த திரிவிக்கிரமரின் சிற்பம் உள்ளது. சங்கு, சக்கரம், சார்ங்கம், கேடயம், கத்தி, அம்பு, கதாயுதம் ஏந்தியவாறு திரிவிக்கிரமர் நிற்கின்றார். வாமன அவதாரத்தின் தொடர்ச்சியாகவே திரிவிக்கிரமர் மூவுலகையும் அளந்த நிகழ்வு பார்க்கப்படுகிறது. மாபலி சக்கரவர்த்தியிடம் தானம் பெற வேண்டி திருமால் வாமனராக அவதாரம் எடுத்த புராண நிகழ்வு தூக்கிய திருவடிக்கு கீழே காட்டப்பட்டுள்ளது. தாழங் குடை ஏந்தி வாமனன் வடிவில் விஷ்ணு காணப்படுகிறார்.எதிரில் மாபலி நிற்கின்றனர். பின்னே ரிஷிகளும், அரசகுலத்தினரும் காணப்படுகின்றனர். மாபலி கையில் நீர்வார்த்து கொடுக்கும் கமண்டலம் காணப்படுகிறது. மாபலியின் மகன் நமச்சி ஆணவம் கொண்டு இருந்தபோது வாமன வடிவிலேயே அவனை எட்டி தள்ளி, அவன் பூவுலகை விட்டு அந்தரத்தில் தலைகீழாக தொங்கி கொண்டிருக்குமாறு செய்தார். இந்த காட்சி தூக்கிய திருவடிக்கு அருகே காணப்படுகிறது. இங்கே நமச்சி அந்தரத்தில் தலைகீழாக தொங்கியவாறு காணப்படுகிறான். திரிவிக்கிரமரின் ஊன்றிய வலது காலை பூகம்/குருடன் பற்றியவாறு உள்ளது. இந்த சிற்பத்தொகுதிக்கு கீழே பீடத்தில் பூதங்கள் குழல், கொம்பு, கைத்தாளம். மத்தளம் இசைந்து ஆடியவாறு உள்ளது.முக மண்டபத்தின் மேலே மச்ச சக்கரம் காணப்படுகிறது.  இதற்கு அருகே ஸ்வஸ்திகா சின்னங்கள் உள்ளது. பாற்கடலை கடைந்த புராண கதையும் உள்ளது.  

இந்த குடைவரையின் தூண்களிலும் அழகிய சிற்பங்கள் மிகுத்து காணப்படுகின்றன. பிரம்மன், கஜலக்ஷ்மி, ஆதிசேஷன் மேல் படுத்திருக்கும் விஷ்ணு, பறக்கும் சுந்தர்வர்கள் போன்ற புடைப்பு சிற்பங்களும் இங்கே காணப்படுகிறது.


HOW TO REACH
The Caves are about a KM from Badami Bus Stand and autos are available to reach the base of the caves.
The Caves are about 21 KM from Pattadakal, 34 KM from Aihole and 451 KM from Bengaluru.
Nearest Railway station is Badami, about 5 KM

Ref
1. A Hand book on World Heritage Series Badami, published by Archaeological  Survey of India. 
2. A Hand book on Hampi, Badami, Pattadakal & Aihole issued by VVS in Tamil. 
3. Temple architecture and Art of Early Chalukyas Badami, Pattadakal, Mahakuta, Aihole by George Michell

LOCATION OF THE ROCK CUT CAVE      : CLICK HERE



Dwaraplakas
Kodungai
Maha Vishnu on Garuda
Traces of Old Painting 

---OM SHIVAYA NAMA ---