Tuesday, 5 June 2018

Vedal a Natural cave / Shelter once used as a learning Centre for the Jain women, Kanchipuram District, Tamil Nadu.

03rd June 2018.
It was a blessed day for all of us, since Swati Sri Lakshmisena Bhattarak Battacharya Swamikal, of Jeenakanchi mutt, Melsithamur also participated and graced the 54th Ahimsa walk conducted by the Tamil Jains.

As usual, early morning around 05.30 hrs on 03rd June 2018, started our journey  from Chennai, Adambakkam Jinalaya to Vedal near Thiruvannamalai Dist, the starting point of this 54th Ahimsa Walk.  Since most of the organizer’s native village  was around Vedal, we were very well taken care of and the hospitality was unique and excellent. During this walk, we visited the Jinalaya at, Korakottai and Kallapuliyur, the pathams (footprints).

 The cave with front mandapam

VEDAL
The natural cave is about 7-8 feet high, 20 feet wide, and 40 feet in length with a mandapam in front. There are 4 inscriptions belonging to 8th century Pallava King Nandhivarman-I and 9th century Aditya Chozha –I. As per Aditya Chozha-I, inscription this place Vedal was called “Mahadevi Aaranthi Mangalam”  Out of four, three are on the rock and one on the mandapam pillar. The Mandapam pillar with inscriptions indicates that there must be a temple existed, in dilapidated condition, and dismantled pillars and stones might have been used for the construction of this Mandapam at a later stage. Hence the Pillars, pothyal are not identical but in different shapes. Since the natural cave was used as a teaching center no beds are found. 

HISTORY AND INSCRIPTIONS
The inscription on the boulder just before the cave belongs to  Rajakesarivarman's ( Adithya -I )14th reign year. As per the inscription this place Vedal was called Vidal alias Madevi Aarandhimangalam of Singapura Nadu. The bas-relief of a man and man holding a Horse, Samaram, knife, and Lamps with inscriptions are found on the lower level rock, on top of the inscription. 

The inscription records about 500 soldiers stationed here after a conflict between female and male student groups. The women students group was headed by a woman monk Kanaveera Kurathi. Food arrangements were taken care of by Kuna keerthi Bhattarar, her guru  of the same Village. The reasons for the conflict, the number of women students studied, and the lessons taught are not known. 

The Pallava King Nandivarman period inscription is at the entrance of the cave on a boulder. The inscriptions record the donations given for the burning of the lamp for which 2 patti land was gifted to this Village. Also, the inscription records the gift made to Thirunarungondai Jain Temple for its function.
    
 inscriptions with bas-reliefs
 inscriptions
 inscriptions

தமிழில்.....
இந்த தமிழ் சமண சமூதாயத்தினரால் நடாத்தப்பெற்ற 54வது அஹிம்சை நடை எங்களுக்கு ஆசீர்வதிக்கப்பட்ட மரபு நடை. ஜைன காஞ்சி மடத்தின் தலைமை ஸ்வத் ஸ்ரீ லக்ஷ்மிசேன பட்டாரக சுவாமிகள் கலந்து கொண்டு ஆசீவாதம் வழங்கியது இந்த மரபு நடையின் சிறப்பு அம்சமாகும்.

இந்த மரபு நடைக்கு காலை சுமார் 5.30 மணிக்கு சென்னை, ஆதம்பாக்கம் ஜீனாலயத்தில் இருந்து எங்கள் பயணம் துவங்கியது. அஹிம்சை நடையில் என்னுடன் பயணித்த சமண அன்பர்களின் பூர்வீக கிராமங்கள் கொரக்கோட்டை மற்றும் கள்ளப்புலியூர், விடாலைச் சுற்றியே இருந்ததால் உபசரிப்பிற்க்கும் விருந்தோம்பலுக்கும் குறை எதுவும் இல்லை. கூடுதலாக இந்த மரபு நடையில் கொரகோட்டை, மற்றும் கள்ளப்புலியூர் ஜீனாலயங்களையும் தரிசனம் செய்தோம்.

வெடால்  
இது தரையில் இருந்து சுமார் 10 அடி உயரத்தில் அமைந்த இயற்க்கையான ஒரு குகை. படுக்கைகள் எதுவும் காணப்படவில்லை. தரைத்தளத்தின் பாறையின் மீது ஒரு வீரன் ஆயுதங்களுடனும், மற்றொரு வீரன் குதிரையுடன், சாமரம், விளக்கு போன்றவற்றுடன் ஒரு கல்வெட்டும் புடைச்சிற்பமாகக் காணப்படுகின்றது. 8ம் நூற்றாண்டைச் சார்ந்த நந்திவர்மன்-1 என்ற பல்லவ மன்னன் கல்வெட்டுகளும், 9ம் நூற்றாண்டைச் சார்ந்த ஆதித்த சோழன்–1 கல்வெட்டுக்களும் காணப்படுகின்றது. கல்வெட்டின் வாசகங்களின் படி இங்கு நடந்த பள்ளியில் இரு பிரிவினருக்கு இடையே ஏற்பட்ட மோதலுக்குப்பின்பு, 500 வீரர்கள் கொண்ட காவல் படை பாதுகாத்தது என்று அறிகின்றோம். இந்த மோதலுக்கான காரணம், எத்தனை பெண் மாணக்கியர் பயின்றனர், எந்த பாடத்திட்டத்தின்படி கல்வி கற்றனர் என்பது போன்ற விபரங்கள் ஏதும் காணக் கிடைக்கவில்லை. இந்த குகை கனகவீரகுரத்தி என்ற பெண் துறவியால் பெண்களுக்கான கல்வி போதிக்கப்பட்ட குகையாக உபயோகிக்கப்பட்டது என்பதை மட்டுமே கல்வெட்டுக்கள் மூலம் அறிய முடிகின்றது. இவர் அதே கிராமத்தைச் சார்ந்த குணகீர்த்தி என்பரின் மாணாக்கியர், இவரே மாணாக்கியருக்கு உணவு வழங்குவதையும் கவணித்துக் கொண்டார் எனவும் அறிய முடிகின்றது.

குகையின் முன்பு கல்வெட்டு வெட்டப்பட்ட ஒரு தூணுடன் கூடிய ஒருமண்டபம். மண்டபத்திற்கு உபயோகிக்கப்பட்ட வித விதமான தூண்களையும், போதியலையும் காணும்போது, இவை அருகில் பாழடைந்த கோவிலில் இருந்து எடுத்து வர்ப்பட்டு கட்டப்பட்டதாக இருக்கலாம் என அனுமானிக்க முடிகின்றது. மேலும் குகையின் முன்பு வலதுபறம் உள்ள பாறையில் இருகல்வெட்டுக்கள் விளக்கெரிக்க கொடுக்கப்பட்ட நிவந்தத்தை நினைவு கூறுகின்றது. இக்குகை ஆண், பெண் இருபாலருக்கும் பயிற்றுவிக்கும் பள்ளிக்கூடமாக பயன்பட்டு இருக்கின்றது என்பதை கல்வெட்டுக்கள் மூலம் அறிகின்றோம்.

HOW TO REACH:
Vedal can be reached from Tindivanam, Gingee, Vandavasi and Chetpet.
Of the above the shortest distance is 12 KM from Vandavasi via Ayilavadi near Kanchipuram.

LOCATION OF THE VEDAL CAVE: CLICK HERE


 Mr Ramesh explains the details of the inscriptions
 View of Ahimsa Walk participants
 View of Ahimsa Walk participants
 View of Ahimsa Walk participants

 Mr Ramesh explains the details of the inscriptions to Mr Sridharan Appandairaj the founder of Ahimsa walk
 The author of this article with Swamiji & introduced by Dr Kanaka Ajitha Dass 
a petroglyph found on the rock – signifies the donations made to a Shiva temple ...? 
---OM SHIVAYA NAMA--- 

1 comment:

  1. Jai Jinendra!! Excellent Compilation!!
    P.Rajendra Prasad Jain...

    ReplyDelete