Saturday, 24 April 2021

Sri Vedaranyeswarar Temple / Thiru Marai Kadar Temple / வேதாரண்யேஸ்வரர் கோவில் / திருமறைக்காடர் கோயில், வேதாரண்யம் / Thirumaraikkadu / Vedaranyam, Nagapattinam District, Tamil Nadu.

This is the 242nd Thevaram Paadal Petra Shiva Sthalam and 125th sthalam on the south side of River Kaveri in Chozha Nadu. This place was called as Thirumaraikadu during Thevara times, during 15th Century as “Vedavanam” and now called as “Vedaranyam”. This is one of the movar Paadal petra sthalam and is praised in 6 thirumurai out of 12 Thirumurai. 
  

As per Periyapuranam, Thirunavukkarasu Swamigal, came to this temple after worshiping Lord Shiva of Thiruvanjiyam, Thiruthalaiyalangadu and Thirupereyil.

வாய்ந்தமிழலை மாமணியை வணங்கிப் பிரியா விடை கொண்டு
பூந்தன் புனல் வாஞ்சியத்தைப் போற்றிப் புனிதர் வாழ்பதிகள்
ஏய்ந்த அன்பினால் இறைஞ்சி இசைவன் தமிழ்கள் புனைந்து போய்ச்
சேர்ந்தார் செல்வத் திருமறைக்காடு எல்லை இல்லாச் சீர்த்தியினார்

Thirugnanasambandar, Thirunavukkarasu Swamigal, Sundarar and Vallalar has sung hymns in praise of Lord Shiva of this temple.

குரவம் குருக்கத்திகள் புன்னைகண் ஞாழல்
மருவும் பொழில் சூழ்மறைக் காட்டுறை மைந்தா
சிரமமும் மலருந் திகழ் செஞ்சடை தன்மேல்
அரவம் மதியோடடை வித்தலழகே
...... திருஞானசம்பந்தர்
விண்ணினார் விண்ணின்மிக்கார் வேதங்கள் விரும்பியோதப்
பண்ணினார் கின்னரங்கள் பத்தர்கள் பாடியாடக்
கண்ணினார் கண்ணினுள்ளே சோதியாய் நின்ற எந்தை
மண்ணினார் வலங்கொண் டேத்துமாமறைக் காடனாரே
....... திருநாவுக்கரசு சுவாமிகள்
யாழைப்பழித்தன்ன மொழி மங்கையொரு பங்கன்
பேழைச் சடைமுடிமேல் பிறை வைத்தானிடம் பேணில்
தாழைப் பொழிலூடே சென்று பூழைத்தலை நுழைந்து
வாழைக் கனி கூழைக் குரங்குண்ணும் மறைக்காடே
........ சுந்தரர்
பதினோராந் திருமுறை
ஊரெலாம் துஞ்சி உலகெலாம் நள்ளென்று
பாரெலாம் பாடவிந்த பாயிருட்கண் – சீருலாம்
மாந்துறைவாய் ஈசன் மணிநீர் மறைக்காட்டுப்
பூந்துறைவாய் மேய்ந்துறங்கா புள்

துயரும் தொழும் அழும் துகிலும் கலையும் செல்லப்
        பெயரும் பிடற்றும் நகும்வெய் துயிர்க்கும் பெரும்பிணி கூர்ந்து
அயரும் அமர்விரிக்கும்மூரி நிமிர்க்கும் அந் தோ இங்ஙனே
        மயரும் மறைக்காட்டு இறைக்காட்டகப்பட்டவானுதலே
கொட்டும் சிலபல சூழநின் றார்க்கும் புற்றெழுந்து
        நட்ட மறியுங்கி ரீடிக்கும் பாடும் நகும்வெருட்டும்
வட்டம் வரும் அருந் தாரணை செல்வம் மலர்தயங்கும்
        புட்டங் கிரும்பொழில் சூழ்மறைக் காட்டரன் பூதங்களே
.... பொன்வண்ணத்தந்தாதி
                                                                                    -“நேயமுணத்
தேடெலியை மூவுலகுந் தேர்ந்து தொழச் செய்தருளும்
ஈடில் மறைக்காட்டில் என்றன் எய்ப்பில் வைப்பே”
------ திரு அருட்பா
Moolavar  : Sri Maraikkateesar, Sri Vedaranyeswarar,
                  Sri Vedhavanesar, Sri Vedaranyeswarar.
Consort    : Sri Veenavadhavidhushini, Sri Yazhaipazhitha
                  Mozhiammai.

Some of the Salient features of this temple are…
The temple is facing east with a 5 tier Rajagopuram. Dwajasthambam, balipeedam and Rishabam are after the Rajagopuram. Dwarapalakas are in stucco. Moolavar is of Swayambhu. In koshtam Vinayagar, Dakshinamurthy, Lingothbavar, Brahma and Durga.  Idols of Lord Shiva as “Maraikattu Manalar” and Parvati are on the back of moolavar. Maraikattu Manalar is with santhana kappu ( Sandal paste applied ).

In Prakaram 63var, Ramanatha Lingam, Veerahathi Vinayagar ( who relieved the brahmahathi dosha to Ramar ),  Kumaran, Chera Chozha Pandiya Lingams, Idols of Nasikethu, Suvedha Kethu under sthala Vruksham Vanni Tree, Kaatchi kodutha Nayanar,  Arumugar, Jurahareswarar, Saneeswaran, Saraswati without Veena ( idol is little big in size ), Annapoorani, Durgai, Chozheeswara lingam and Navagrahas ( all are in a straight line ). Ambal is in a separate Sannidhi facing south, like a separate temple with an inner prakara to circumambulate.

Natarajar sabha is Deva sabai. Vidanagar is in a separate box under custody. Abhishekam will be done twice in a day.

The sanctum sanctorum consists of sanctum, antarala, ardha mandapam and a Muka mandapam. 

வேதாரண்ய புராணம் – வேதாரண்யேஸ்வரர் துதி
கார்தங்கு வடிவநெடு மாலும் ஞாலங்
        கண்டவனும் அடிமுடிகள் காணாதோங்கிப்
பேர்தாங்கு குணங்குறியொன் றின்றே யேனும்
        பிறங்குதொழில் ஐந்துதவும் பெருமைத் தாகிப்
பார்தாங்கும் உலகமுதற் புவனம் யாவும்
        பரிப்பதற்கோர் முதலாகிப் படர்ந்தி டப்பால்
வார்தாங்கு முலைக்கொடியும் படரும் வேத
        வனத்துறையும் தானுவையாம் வணங்கல் செய்வாம்
யாழைப் பழித்த மொழியம்மை துதி
வாலமதி நுதல்காட்ட வதனம் செந்தா
        மறைகாட்ட, வறைகாட்ட வளர்ந்த கொங்கை
நீலமர் விழிகாட்ட, இமைய மென்னும்
        நெடுங்கிரியில் உதித்தறங்கள் நிகழ்த்தி யாவும்
ஞாலமெலாம் பெற்றெடுத்தும் கன்னியாகி
        நவிலுமறை நாதனிடம் நயந்து நிற்கும்
பாலினையின் னமுதையருந்தேனை யாழைப்
        பழித்தமொழி உமைபாதம் பணிதல் செய்வாம்

The 15th Century Saint Arunagirinathar has sung hymns in praise of Lord Muruga of this temple.

சூழும்வி னைக்கட் டுன்பநெ டும்பிணி            கழிகாமஞ்
சோரமி தற்குச் சிந்தைநி னைந்துறு                  துணையாதே
ஏழையெ னித்துக் கங்களு டன்தின                  முழல்வேனோ
ஏதம கற்றிச் செம்பத சிந்தனை                           தருவாயே
ஆழிய டைத்துத் தங்கையி லங்கையை        யெழுநாளே
ஆண்மைசெ லுத்திக்கொண்ட கரும்புயல்    மருகோனே
வேழமு கற்குத் தம்பியெ னுந்திரு                   முருகோனே
வேத வனத்திற் சங்கரர் தந்தருள்                      பெருமாளே


HISTORY AND INSCRIPTIONS
This is one of the Mada Temple constructed by Ko Chenkat Chozhan. Since Thirugnanasambandar has sung hymns in praise of Lord Shiva of this temple, the original temple might  have been existed before 7th Century and the same was reconstructed as a stone temple by Chozhas and further extended by Pandyas and Vijayanagara Nayakas.

Sundarar came and worshiped along with Cheraman Peruman.
The inscriptions recorded from this temple belongs to Chozha Kings, Parantaka-I, Rajaraja-I, Kulothunga Chozha, Vikrama Chozha, Rajendra Chozha-III, and Maratha periods. As per the inscriptions Lord Shiva was called as “Vedavanamudayar”, “Thirumaraikadudayar”, “Thirumaraikattalvar” and Nataraja as Bhuvani Vidangar. This place was in Umbala nattu Kundroor Nadu.

Thiribhuvana Chakravarthy Kulothunga Chozha’s  inscription records the endowment of reciting the “Thirupathigam” for which donations were made.

Rajendra Chozha’s period inscription records the pooja name as “Vikraman Sandhi”, the other inscriptions records the endowment of burning perpetual lamps. For the same Goat / sheep, Eezha kasu are gifted.

Maratha Period inscriptions mentions the names of  Pratapsingh Maharaja and Thulaja Maharaja.

Most of the Chozha period inscriptions records the endowment of burning perpetual lamps with a ulakku oil, nazhi oil per year, Naivedyam, sacred bath, Celebration ( in the months Aippasi, Masi, Thiruvathirai in the month Margazhi ) etc,. For the same money, ( Eezhakasu ) paddy, Gold, Sheeps / Goats ( 90 Sheep per lamp )  fly whisk Gold plated / Silver, oil, Ghee ( measured in ulakku, Kana nazhi, Thirumaraikadan in the name of god  )and lands were donated to this temple. Some of them are received by the Siva Brahmins / bhattars of the temple apart from Temple Sabha. These inscriptions records that lands are held by the Siva brahmins as Irayili ie. as Tax free. The lands are measured in  Veli, Ma, Kani etc,. The donations are made by the servants of the palace also.

This temple is being administered with a Trustee from Yazhpanam Varani adheenam ( யாழ்பாணம் வரணி ஆதீனம் ), along with and HR & CE board, Tamil Nadu. This is one of the 18 Saiva adheenams. 

Maha Kumbhabhishekam was conducted on 14th July 2000.

Contribution by the Yazhpanam Varani adheenam
PC Website






LEGENDS
This place was called as Maraivanam, Vedavanam, Sathyagiri, Adhisethu and Thenkailayam during ancient times.  It is believed that Thasikethu, Swetaketu, Sundarar, Cheraman Perumal, Thirunavukkarasu Swamigal, Thirugnanasambandar worshiped Lord Shiva of this temple. This Temples Lord Shiva blessed a rat, which increased the wick of the lamp to give brighter light accidentally, to be born as “Mavali Chakravarthy”. The same was mentioned by Thirunavukkarasu Swamigal in his hymns.

நிறைமறைக் காடு தன்னி னீண்டெரி தீபந் தன்னைக்
கறைநிறத் தெலிதன் மூக்குச் சுட்டிடக் கனன்று தூண்ட
நிறைகடல் மண்ணும் விண்ணும் நீண்டவானுலகமெல்லாங்
குறைவறக் கொடுப்பர் போலுங் குறுக்கை வீரட்டனாரே

Lord Shiva as “Maraikattu manalar” is with Parvati in kalyana kolam is on the back side of the Moolavar. Completely applied with sandal paste. Once in a year thirumanjanam will be done, the sandal paste will be removed during that time. Lord Shiva with Parvati gave Kalyana Kola darshan to Agasthiyar.

This is one of the Saptha Vidanga Sthalams. The details are... ( The others are Thiruvarur – Veedhi Vidangar, Ajapa Natanam, Nagapattinam ( Nagai karonam), - Sundara Vidangar, Vici Nadanam, Thirukaravasal – Adi Vidangar, Kukkuda nadanam, Thirukkuvalai ( Thiru kolili ) – Avani Vidangar, Brunga nadanam, Thirunallar – Nagara Vidangar, Unmatha nadanam, Thiruvaimur – Nlla Vidangar, Kamalana nadanam  and Vedaranyam ( Thirumaraikadu ) – Bhuvai Vidangar, Hamsapada nadanam. It is believed that all Vidanga Shiva Lingas are gifted by Indra to Musukunta Chakravarthy.

As per the legend, the main entrance doors are closed and devotees are entering through side doors during Thirugnanasambandar and Thirunavukkarasu Swamigal’s visit. They were told that 4 vedas worshiped Lord Shiva even after the temple entrance was closed. As per Sekkizhar...

பரவை ஓதக் கழிக்கானல் பாங்கு நெருங்குமப்பதியில்
அரவச்சடை அந்தணனாரை அகில் மறைகள் அர்ச்சனை செய்து
உரவக் கதவம் திருக்காப்புச் செய்த அந்நாள் முதல் இந்நாள்
வரையும் அடைந்தே நிற்கின்ற மணிநீள் வாயில் வணங்குவார்

So Thirugnanasambandar requested Appar to sing hymns so that the main door can open. Thirunavukkarasu Swamigal has sung hymns with 10 songs. The temple doors opened after the completion of hymns.

பண்ணின் நேர்மொழி யாளுமை பங்கரோ
மண்ணி நார்வலம் செய்ம்மறைக் காடரோ
கண்ணி னால்உமைக் காணக் கதவினைத்
திண்ண மாகத் திறந்தருள் செய்மினே

Appar requested ThiruGnanasambandar to sing hymns to close the door and open again for the devotees to worship Lord Shiva. With one song, the doors were closed. Since then the temple doors were functioned in usual manner.

உள் நீர்மையினால் பிள்ளையார் உரை செய்தருள அதனாலே
பண்ணின் நேரு மொழியாள் என்று எடுத்துப்பாடப் பயன் துய்ப்பான்
தெண்நீர் அணிந்தார் திருக்காப்பு நீக்கத் தாழ்க்கத் திருக்கடைக்காப்பு
எண்ணீர் இரக்கம் ஒன்று இல்லீர் என்று பாடி இறைஞ்சுதலும்

திறக்கப் பாடிய என்னினும் செந்தமிழ்
உறைப்புப் பாடி அடைப்பித்தா ருந்நின்றார்
மறைக்க வல்லாரோ தம்மைத் திருவாய்மூர்ப்
பிறைக்கொள் செஞ்சடையார் இவர் பித்தரே

சேக்கிழாரின் திருவாக்கால்.திருஞானசம்பந்தரின் முதல் பாடலிலேயே கதவு மூடியதாகக் கூறுகின்றார்.....
சண்பை அருளும் தமிழ்விரகர் தாமும் திருநாவுக்கரசர்
பண்பின் மொழிந்த உரை கொண்டு பதிகப் பாடும் அவ் அளவில்
கண்பொற்பு அமைந்த றுதல்காள கண்டர் அருளால் கடிதுடனே
திண்பொன் கதவம் திருக்காப்புச் செய்தது எடுத்த திருப்பாட்டில்

Appar was little upset, since the doors are opened only after he completes 10 poems / songs of the hymns. But the doors were closed with one song of the Hymns, sung by Thirugnanasambandar. In that night Lord Shiva came in his dream and told him to follow since he is at Thiruvamur. Thirunavukkarasu Swamigal followed Lord Shiva and reached Thiruvaimur. In the mean time Thirugnanasambandar, searched for Appar. He also went to Thiruvaimur and Lord Shiva gave darshan to both.

மன்னும் செல்வ மறைக்காட்டு மணியின் பாதம் மனத்தின்கண்
உன்னித் துயிலும் பொழுதின்கண் உமைஓர் பாகம் உடையவர்தாம்
பொன்னின் மேனி வெண்ணீறு புனைந்தா கோலப் பொலிவினோடும்
துன்னி அவர்க்கு வாய்மூரில் இருப்போம் தொடரவா என்றார்.

This is the birth place of Paranjothi Munivar and Thayumanavar. Agasthiyar, Musukunthan, Gowthama, Vishwamitra, Vasistar, Naradar, Brahma, Maanthatha worshiped lord Shiva of this temple.

Maratha period paintings of Lord Shiva’s various forms are on the sanctum walls.

Abhishekam will be done daily to Maragatha Vidangar. Poojas will be done to Chandrasekar, when there is no procession. During that time “Pattam” will is tied to Chandrasekar, instead of Thyagaraja. Hence it is called as “Chandrasekara Pattam” and in Thirunavukkarasu Swamigal Thevaram Lord Shiva is mentioned as “Pattam Kattiya Chenni Paramar”.

அட்ட மூர்த்திய தாகிய அப்பரோ
துட்டர் வான்புரம் சுட்ட சுவண்டரோ
பட்டம் கட்டிய சென்னிப் பரமரோ
சட்ட இக்கத வம்திறப் பிமினே



POOJAS AND CELEBRATIONS
Apart from regular poojas, special poojas are conducted on Vaikasi Visakam in the month Vaikasi ( May – June ), Aani Thirumanjanam in the month Aani ( June – July ), 10 days Aadi pooram festival in the month Aadi ( July – Aug ), Vinayagar Chathurthi in the month Avani ( Aug – Sept ), Skanda Sashti and Annabhishekam in the month Aippasi ( Oct – Nov ), Thirukarthigai in the month Karthigai ( Nov – Dec ), Thiruvathirai in the month Margazhi ( Dec – Jan ), 29 days Masi maham Brahmotsavam and Maha Shivaratri in the month Masi ( Feb – March ), monthly pradoshams, Tamil New year and English new year days.

TEMPLE TIMINGS
The temple will be kept opened between 07.00 hrs to 11.00 hrs and 17.00 hrs to 20.30 hrs.

CONTACT DETAILS
The Landline number +91 4369 250 238 may be contacted for further details.

HOW TO REACH
Buses available from various parts of the state, Tamil Nadu and the temple is about 200 meters from bus stand. 
The temple at Vedaranyam is 35 KM from Thiruthuraipoondi, 48 KM from Nagapattinam, 62 KM from Mannargudi, 70 KM from Thiruvarur and 347 KM from Chennai 
Nearest Railway station is Vedaranyam and Junction is Nagapattinam.

LOCATION OF THE TEMPLE : CLICK HERE




--- OM SHIVAYA NAMA ---

No comments:

Post a Comment