Sunday 23 December 2018

Sri Chokka Perumal Temple – Iin ruins at Kathankanni near Uthukuli & Dharaapuram, Tiruppur District, Tamil Nadu - A PART OF KONGU TEMPLES.

07th December 2018.
At the entrance of Village on the left side was this Sri Chokka Perumal Temple in ruins. Facing east. There is no Vimana on the sanctum or entrance arch. The sanctum sanctorum consists of sanctum, artha mandapam and a maha mandapam. Vegetation grown was observed over the sanctum and entrance. Except roof the structure found to be good condition and why this was abandoned is not known. The moolavar was shifted to the nearby Shiva Temple and installed in a separate sannadhi.


HISTORY & INSCRIPTIONS
The original name of Karrankaani ( donated to those who learned 4 Vedas ) latter corrupted to the present name as place Kathankanni. During Chozha period this Kathankannai was also called as Veera Chozhachathurvedhamangalam. 

The temple has the 13th and 14th Century Kulothunga Chozha and Kongu Chozha’s period inscriptions on the sanctum wall and sanctum adhistanam. From the inscriptions the moolavar name was mentioned as “Kulothunga Chozha Vinnakarathalwar”. The inscriptions speaks about exemption tax to the Two lands, conducting pooja & Celebration and donation of Mandapa pillars.

LOCATION:CLICK HERE






---OM SHIVAYA NAMA---

Saturday 22 December 2018

Sri Nalmaniswarar Temple at Kathankanni, near Dharapuram, Tiruppur District, Tamil Nadu - A PART OF KONGU TEMPLES.

07th December 2018.
The original name of Karrankaani ( donated to those who learned 4 Vedas ) was latter corrupted to the present name as place Kathankanni. During Chozha period this Kathankannai was also called as Veera Chozhachathurvedhamangalam.


Moolavar    : Sri Nalmaniswarar, Sri Soundhiswarar
Consort      : Sri Soundaravalli Nayaki

Some of the important features of this temple are…
The temple is facing east with a Rishabam and balipeedam on the banks of river Noyyal. Rishabam is not facing straight but facing down. Ambal and Vinayagar ( holding amrutha kalasa ) are in artha mandapam. There are no kostas. In the outer prakaram sannadhi for Bairavar, Saneeswarar, Chandikeswarar, Nagars and Sri Chokka Perumal  also called as Azhaguraja Perumal ( Moolavar was shifted to this sannadhi since the original temple was in ruins – will be covered in a separate post ).

The Moolavar is swayambhu, worshipped by Suryan ( sun light falls on moolavar  on 12th & 13th of Panguni month ), Nakulan one of the Pancha Pandavas ( got back his kingdom ) and Kuladheivam for 9 sub sects of Kongu Vellalars. It was told that moolavar swayambhu is growing.

ARCHITECTURE
The temple consists of sanctum sanctorum, artha mandapam and a meta colour sheet muka mandapam. The sanctum was built with simple pada bandha adhisthana. A single tier vimana is on the top of the sanctum. 

HISTORY & INSCRIPTION
The Sanctum adhistanam has the inscriptions of 12th Century Kongu Chozha Kulothungan, 12th Century Kongu Chozha Uthama Chozha Veeranarayana, 13th Century Kongu Chozha Veera Rajendran, 14th Century Hoysala King, Veera Ballala Thevar-III, 16th Century Ummathur Nanjanarayar. The inscriptions mainly records about donations made to this temple for burning of perpetual lamps, naivedyam for Lord, Abhishekam and reciting of Thiruvempavai. The 16th century inscriptions speaks about exemption of certain taxes to Kaikola Mudaliars. Thanks to Sri Krishnan Subramaniam for his speech, at THT, Pechu Kacheri 2023 made me to update this post. 

போசாள அரசர் வீரவள்ளாதேவர் – III, ( 14th பொயு ) கல்வெட்டு பிரமதேயமான கற்றாயன்காணி வீரசோழச் சதுர்வேதி மங்கலத்துப் புல்லூர் பாரத்வாஜி அரியபொருள் விண்டுவரப் பெருமாளான விக்கிர பாண்டியப் பிராமணராயர், அவர் மகன் சிங்கப்பெருமான் அல்லாள நாதன் ஆகியோரிடம் இக்கோயில் சிவப்பிராமணர் மூவர் 50 பணம் மூலப் பொருளாகப் பெற்று மார்கழித் திருவெம்பாவை, திருவாதிரைப் பெரிய திருமஞ்சனம், ஆடி அயனம் ஆகியவை நடத்த ஒப்புக் கொண்டதை பதிவு செய்கின்றது. திருவெம்பாவை விழா 10 நாள் நடத்தப்பட்டது. மூன்றாம் வீரவல்லாளன் ஆண்டு கூறும் பகுதி அழிந்து விட்டது.

போசாள அரசர் வீரவள்ளாதேவர் – III, ( 14th பொயு ) நின்மணீஸ்வரர் கோயில் வடக்கு சுவர் கல்வெட்டு, உடையபிராட்டிச் சதுர்வேதி மங்கலத்து விசுவாமித்ர கோத்திர திருநாரணபுரத்துப்பிள்ளை ஜெநநாத பிரமாதராயன் விளக்கு வைத்தமையை பதிவு செய்கின்றது.

கொங்கு சோழர் குலோத்துங்க சோழரின் 14ம் ஆட்சியாண்டு ( 1221 பொயு ) கல்வெட்டின்படி நின்மணீசுவரருக்கு வீரராசேந்திரன் நேரடியாக அளித்த கொடை. குறுப்பு நாட்டுத் தென்பகுதிக்கு வீரசோழ வளநாடு என்று பெயர். கிரகணம் ஏற்பட்டபோது அதனால் வரும் தீமைகளைத் தவிர்க்க வரி எதுவும் இல்லாத ஆறு மா நிலத்தை வீரசோழச் சதுர்வேதிமங்கலம் ஆகிய கத்தாங்கண்ணி நின்மணீசுவரருக்குக் கொடையாக அளிக்கப்பட்ட விபரம் கூறப்பட்டுள்ளது. இக் கல்வெட்டின் இறுதிப் பகுதி மூலம் வீரராசேந்திரனின் கொடை என்பது தெரிகிறது.

கொங்கு சோழர் குலோத்துங்க சோழரின் 10ஆம் ஆட்சியாண்டு ( 1158 பொயு ) கல்வெட்டு கத்தாங்கண்ணி நின்மணீசுவரர் கோயிலில் அவினாசி வீரப்பபெருமாள் வீரபாணம் பெருமாள் ஆகியோர் திருமுகத்தின் படி அளித்த 15 கழஞ்சு பொன்னால் சிவபிராமணர் இருவர் நாள்தோறும் அம்மனுக்கு நாழி அரிசியால் திருஅமுது படைக்கவும் ஐந்து விளக்குகள் எரிக்கவும் ஒப்புக்கொண்டதைப் பதிவு செய்கின்றது. 

கொங்குசோழர் உத்தமசோழ வீர நாராயணனின் இரண்டாம் ஆட்சியாண்டு கல்வெட்டு ( 1129 பொயு ) வீரசோழச் சதுர்வேதி மங்கலத்து சிவபிராமணன் ஒருவனுக்கு அளித்த உரிமைகளைப் பதிவு செய்கின்றது. அவிப்பலிம் அர்ச்சனை, மாணபோகம், பரிகல பாத்ரசேஷம், கிராம மரியாதை ( மறி ஜாதி ), இவைகளை இவனும் இவன் வழியினரும் பெறலாம் என்றும், இவை விலைக்கு விற்கவும், ஒற்றி வைக்கவும், தானமளிக்கவும் உரிமையுடையது என்றும் கூறப்பட்டுள்ளது.

உம்மத்தூர் அரசு நஞ்சணராயர் ( 1518 பொயு ) தனி பலகைக் கல்வெட்டு, திரிபுவனத்து இராசாக்கள் தம்பிரான்  பராக்கிரம பாண்டிய தேவர் மகன் இராகூத்தப் பெருமாள் கற்றாயன்காணியில் கைக்கோளருக்கு கொடுத்த சில உரிமைகள் பற்றியதைப் பதிவு செய்கின்றது. குறிப்பிட்ட சில வரிகள் தவிர ஏனையவை நீக்கப்பட்டுள்ளன. இவர்களது தெருவில் வசிக்கும் தட்டார் கணக்கர் ஆகியோரும் குறிக்கப்படுகின்றனர். இவர்கள் தெரு என்பதால் மற்றவர்கட்குக் கைக்கோள முதலியார்களுக்குரிய உரிமைகள் இல்லை என ஊகிக்கலாம். நஞ்சணராயர் அரிகரராயர் குமாரன் என்று கூறப்படுகிறார். இந்நஞ்சணராயனை கிருஷ்ணதேவராயர் காலத்திலிருந்த உம்மத்தூர்த் தலைவர்ளில் ஒருவன் என கோவைக் கிழார இராமச்சந்திரன் செட்டியார் கூறியுள்ளார்.  

கல்வெட்டு ஆதாரம் .. ஈரோடு மாவட்டக் கல்வெட்டுக்கள் தொகுதி- 1. 

It was told that this place was an ancient trade route and Roman coins are found in this place.
   
 inscriptions
 inscriptions- உம்மத்தூர் அரசு நஞ்சணராயர் ( 1518 பொயு ) தனி பலகைக் கல்வெட்டு
 inscriptions

TEMPLE TIMINGS:
The temple will be kept opened between 10.00 hrs to 12.00 hrs and 17.00 hrs to 19.00 hrs on Fridays it will be extended to 20.00 hrs.

CONTACT DETAILS:
The Parambara trustee N Krishnamurthy 9344218141 and Gurukkal T K Nagarajsivam 9443106949 may be contacted for further details.
Temple website: http://sreekattanganneeswarar.com/about.html

HOW TO REACH:
The Place Kathankanni is about 7 km from Uthukuli railway station.
20 KM from Tiruppur Bus stand.

LOCATION:CLICK HERE



 Rishabam is not facing straight but facing down.

Soolakal
---OM SHIVAYA NAMA---

Friday 21 December 2018

Sri Arulmalai Andavar Temple / ஸ்ரீ அருள்மலை ஆண்டவர் கோயில், தோரணவாவி / Thoranavavi, near Gobichettipalayam, Erode District, Tamil Nadu.

08th December 2018.
On the way to Kolappalur from Kavindapadi we passed through this Thoranavavi Arulmalai Andavar Temple. Our ancestors worshiped Arulmalai Andavar as a Kulatheivam, till they found out the Sri Veeramathi Amman. But still our community people of our Village used to Visit this temple. After my last visit the Kumbhabhishekam was conducted in 2018  and lot of changes has been made.
 

Presiding Deity: Sri Murugan / Arulmalai Andavar

Some of the important features of this temple are.....
The Presiding deity is Murugan, without Sri Valli and Devasena, holding a stick, like Palanimalai Murugan. But how he was named as Si Kirubakara Subramania Swamy?.. is not known.

During the recent renovations, the Shiva Lingam and a Rishabam, which are kept in a small sannadhi was shifted to the renovated old Mandapam built during Vijayanagara Nayaks period. Vinayagar was also shifted to the Shiva Temple mandapam.

 Shiva Sannadhi
 Renovated Vijayanagara/ Nayak period mandapam

The Murugan in main sanctum sanctorum with front mandapam  was completely dismantled and redone. The entrance are also changed. The height of the Vimanam also increased.   There is no sannadhi for Amman, since the presiding deity is Murugan or Arulmalai Andavar. A safety locker room was created for safe keeping of Urchavars. New Sapthakannis sannadhi was created on the back side of the main sanctum.

At the base of the hill a Vinayagar sannidhi with metacolour sheet shed was created  after removing the old died tree. More details on my previous visit to this Sri Arulmalai Andavar Temple was recorded in one of my post of this blog.


This Temple presiding deity Sri Arumalai Murugan was praised by the 18th Century Kullaiyan’s son and a poet Avinashi Pulavar in his “Thingalur nondi Nadakam”. 

LOCATION OF THE TEMPLE    :CLICK HERE




Entrance Mandapam



---OM SHIVAYA NAMA---

Thursday 20 December 2018

Sri Kalatheeswarar Temple / அருள்மிகு காளதீஸ்வரர் திருக்கோயில், பட்டையகாளிபாளையம் / Pattayakalipalayam, near Gobichettipalayam, Tamil Nadu.

8th December 2018.
This temple is also called as Then Kalathi after Kalahasti temple in Andhra Pradesh. A Kuladheivam for a Vettuva Gounder’s Community of Kongu Nadu ( Erode District ), Tamil Nadu.


Moolavar : Sri Kalatheeswarar
Consort   : Sri Ganapoongothai

Some of important features of this Temple are…
The temple is facing east with a Deepam sthambam and balipeedam. The moolavar was believed to be brought from Kalahasti in Andhra Pradesh and swayambhu. On the back side of Moolavar Impon snakes (Raghu and Kethu )  with 27 Lamps represents 27 nakshatras. It was observed that the top lamp is burning straight with out waving ( Similar to Kalahasti ). In Koshtam Dakshinamurthy and Durgai which are added at a latter date.  One of the special feature of this is a Varaka statue in front of Palipedam in the mukha mandapam.

At the entrance of the sanctum are an Amman & Bala Dhandayuthapani. Rishabam is in the artha mandapam.  Temple like sannadhi for Ambal Sri Gnana Poongothai facing east. Sri Valli Devasena Subramaniar,  Navagrahas, Bairavar and Nagars under a peepal tree.

ARCHITECTURE
The temple consists of sanctum sanctorum, antarala, ardha mandapam and a asbestos sheet covered mukha mandapam.  The sanctum was built with stone pada bandha adhistana. The ardha mandapam and mukha mandapam are built at a latter date. A Stucco Two tier Nagara vimana is on the sanctum. 


HISTORY AND INSCRIPTIONS
As per the sthala purana Kannappa Nayanar one of 63 Nayanmar’s, community Vettuva Kings Thirukachcharayar, Thiruverayar, Puvalarayar and Kavalarayar ruled the Konkan region of Andhra Pradesh. Their descendents came and settled in this Kongu region about 800 years back. They built this madam  and Temple in memory of their Kula Guru Kannappa Nayanar.  As per Dr Ka Aranga Swamy, this temple was built 814 years back. The Inscription on the sanctum walls belongs to 15 to 16th Century. The inscriptions mentions the various Vettuva  community  sub sects.


Inscriptions

LEGENDS, POOJAS AND CELEBRATIONS
People gather in large numbers on No moon day and Navarathri. People also do special poojas to reduce the ill effects of Rahu and Ketu dosham hence this temple is Rahu & Ketu Parihara sthalam.

TEMPLE TIMINGS:
The temple will be kept opened between 07.00 hrs to 12.00 hrs and 16.00 hres to 20.00 hrs.

CONTACT DETAILS:
The temple official may be contacted for further details on the land line +91 04256 261774.

HOW TO REACH:
Pattayakalipalayam is about 5 KM from Kavindapadi bus stand and 15.5 KM from Gobichettipalayam.
3.9 KM From Kavindapadi Bus Terminus of the Gobichettipalayam, turn Left and the temple is about 1 KM .

LOCATION:CLICK HERE




Idumban

---OM SHIVAYA NAMA---