Saturday, 26 January 2019

Sri Siva Subramaniya Swamy Temple /அருள்மிகு சிவசுப்பிரமண்யர் கோவில், ஆலந்தூர் / Alandur, Chennai, Tamil Nadu.

15th January 2019.
While I was grazing the Kanchipuram District Inscriptions, happened to see a Kamba Varman's period inscription in Sri Siva Subramaniya Swamy temple at Alandur. Thought that the temple may belong to the Pallava period and decided to visit this temple on 15th January 2019, Thai Pongal Day. It was not so hard to locate the temple and a disappointment too.


Presiding deity: Sri Siva Subramaniya Swamy

Some of the salient features of this temple are…
The temple faces east with a Temple pond in front. The Rajagopuram  is of 5 tiers. Balipeedam, Dwajasthambam, and Peacock vahana are immediately after the Rajagopuram, under a concrete mandapam. The sanctum sanctorum consists of the Sanctum for Sri Vinayagar, Sri Kasi Viswanathar, Sri Siva Subramanian, and Sri Visalakshi, constructed in a U shape.

In the outer prakaram sannadhi for an Amman, Shiva lingam, Raghu, Kethu, Krishna with Radha & Rukmani, Bhaktha Anjaneyar, Bairavar, Veerabathirar. In the front Mandapa on 4 sides (top), stucco statues of Arupadai Veedu sthala purana.

HISTORY & INSCRIPTIONS
Looking at the ardha mandapa, the temple may belong to the Vijayanagara Nayaks Period. But there is an inscription stone laid as a stepping stone of the Rajagopuram. Only a part is visible now and the major portion was  worn out  due to continuous walking on the inscriptions. The inscription message is... 

The inscription stone belongs to a Jain School called "Thiruvaraanthanam - திருவராந்தானம்" was existed during Kamba Varman ( 875 CE ) 5th year ( Chithirai month ) period at Mangadu Village. அருகன்தானம் ( அருஹத்ஸ்தானம் ). This word might have been corrupted to அராந்தானம். This word was mentioned as Araanthanam in Manimegalai ( 3:82, 5:23 ) and in Perungathai as அரா அந்தானம் ( 2:2:138, 2:6:161, 5:4:151). திரு was added with  அராந்தானம், and became as thiruvaraawthaanam-திருவராந்தானம் The  Arcot section ( kuRRam ) Paripandathurai Parisai, Village Headman’s daughter and the Jain’s school Teacher Ananda Veera Kuravar’s Student by name “ku..Adigal - கு... அடிகள்" ( குரத்தி அடிகள் ) donated 60 kaadi ( Kalam -கலம் ), one kuruni and 3 nazhi paddy for the AviHavis Padayal ( may be Naivedyam ) called Avihavis - ( அவி(ஹவிஸ் )) and a plate weighing 30 Palam. The further details of the endowment are not known since the last lines are worn out completely. 

The Arcot kuRRram mentioned in the inscription refers to the place called Arcot near Kandiyur of Thanjavur District. This was recorded in the Thirupazhanam inscription as "Arcot Kootrathu ParivaNdathurai Parisai ..". The same place is mentioned in the Alandur inscription also. This inscription seems to be a special one since it mentions a Lady who belongs to the Thanjavur area Chozha region, got educated in the Pallava Region, and gave donations. 

The Sadayavaraman's period ( 1256 CE ) inscription on the floor stone of Sri Kamakshi Amman Temple also refers to the same "Mangattu Thiruvaraanthaanam". 

The original inscription and the details are......
பல்லவ மன்னன் கம்பவர்மனின் 5ஆவது ஆட்சி ஆண்டு ( 875 CE )  கல்வெட்டு மாங்காடு ஊரைச் சார்ந்தது. மாங்காட்டில் இருந்த 'திருவராந்தானம்' எனப்பட்ட சமணப்பள்ளிக்கு திருவமுதுக்காக வேண்டி ஆர்க்காட்டுக் கூற்றத்து பரிசை ஊர்த் தலைவன் அமர்நிலையார் என்பாரின் மகளும், சமணப்பள்ளியின் ஆசிரியர் அனந்த வீரக்குரவரின் மாணக்கியருமான அடிகள் என்பவன் அறுபது காடி நெல் அளித்துள்ளாள். மேலும், முப்பது பலம் எடை கொண்ட தட்டு ஒன்றும் வழங்கியுள்ளாள் என்ற செய்தியைப் பதிவு செய்கின்றது. 

  1. ஶ்ரீ கோவிசைய கம்ப விக்கிரம வருமற்கு யாண்டைந்தாவதின் சித்திரை முதலாகப் புலியூர் கோட்டத்து மாங்காடு நாட்டு மாங்காட்டு திருவராந்தானத்துக்கு ( ஆர்க் )
  2. காட்டுக் கூற்றத்து பரிபண்டத்துறை பரிசை கிழார் அமர் நிலையார் மகளார் இப்பள்ளி உடைய ஆநந்தவீரக்குரவர் மாணாக்கியார் கு...அடிகள் திருவமுதுக்கு வைத்த நெல்லறுபதின்
  3. (குறுணி) முந்நாழி நெல்லால்விக்கட்டு வோமானோம் அவி சொரியுந்தால் முப்பதின் பலத்தாவிட்டார் இதுக்கு முட்டாமைச்.....
Ref:
தமிழ் நாட்டுக்கல்வெட்டுகள் தொகுதி - IX ( காஞ்சிபுரம் மாவட்டக் கல்வெட்டுகள் தொகுதி-5, தமிழ்நாடு அரசு தொல்லியல் துறை.
 
How and when this 9th-century inscription stone came here is not known. At the end of the British period, many temples in and around Chennai were constructed using other temple stones, for example, Thirisoolam/ Tirusulam temple's stones are used in Mylapore Kapaleeswarar Temple. This might have happened for this temple also. The inscription was identified by Mr K Sridharan and Mr Ramachandran, from Tamil Nadu State Archaeology Department.
 
 The Pallava period inscription stone was used as a stepping stone 
 The Pallava period inscription stone was used as a stepping stone 

There is a history behind the Temple tank/pond also. The pond was dug in 1881. For excavating this pond the fund was aided by a British Major  J.B. Taylor Cant. Magistrate of Mount.  A Bore-well was also drilled by a Jain Lady K Kanchan Devi Jain & Rajan in 2009. 

 British period inscription for the construction of Temple Tanks
 Borewell donation inscription  

In addition to this, there is a Sri Sachithananda Harihara Bhajan Madam just opposite this temple, which was established in 1890 CE.

A Bhajan madam adjacent to the Temple tank started in 1895

TEMPLE TIMINGS:
The temple will be kept open between 07.00 to 11.00 hrs and 17.00 hrs to 19.00 hrs.   
HOW TO REACH:
About 2 km from Guindy Railway station and about 1,5 KM from Guindy MKN Road  Bus terminus.

LOCATION OF THE TEMPLE:     CLICK HERE





---OM SHIVAYA NAMA---

No comments:

Post a Comment