Monday, 21 January 2019

Veerasangaatha Perumpalli - An ancient Jain Temple at Alathur, in Tiruppur District, Tamil Nadu.

06th January 2019.
This Alathur Jain Temple was added to the list on Jan 6th Visit along with Malayapalayam and Sevur Temples as a part of Kongu Temples. When we reached the Village we couldn’t easily locate this temple. The importance of this temple is not known to the Villagers. Even though sign boards are erected by the Madurai Jain Sangh, we found it very difficult to locate the temple. Even at the spot the Temple structure is not visible due to thick vegetation growth. Already the sanctum has collapsed and the mandapam is on the verge of collapse.


ஜனவரி 6ந் தேதி நாங்கள் சென்ற கொங்கு கோயில்கள் காணலில் ஆலத்தூர் புராதனமான சமணர் கோயிலும் சேர்த்துக் கொள்ளப்பட்டது. மொண்டிபாளையம் வெங்கடேச பெருமாள் கோயில் காணலுக்குப் பிறகு ஆலத்தூர் சென்றடைந்தோம். மதுரை சமண சங்கத்தால் நாட்டப்பட்ட கற்பலகைகள் இருந்தும் கோயிலைக் கண்டு பிடிப்பது முகவும் சிரமமாகவே இருந்தது. கோயில் அருகே சென்றும் கூட கோயிலின் பாகங்களைக் காண்பது சிரமமாகவே இருந்தது, காரணம் கோயில் மீதும் அதைச் சுற்றியும் வளர்ந்த மரம் செடி கொடிகளே. ஒருவாறு பின்புற வழியாக உள்ளே நுழைந்த போது அதன் கட்டுமானம் பிரமிக்கத்தக்கதாகவும் மனதைக் கவருவதாகவும் இருந்தது. சுவர்களிலும், கதவுப்புறங்களிலும் கல்வெட்டுக்கள் காணப்பட்டன. இங்கு இருந்து இரண்டு கல்வெட்டு கற்கள் கோவை அகழ்வைப்பகத்தில் வைக்கப்பட்டு உள்ளது. அக்கல்வெட்டுக்களின் படி 10ஆம் நூற்றாண்டு, முதலாம் கொங்கு வீரச்சோழன் காலத்தில் வீரசங்காதன் என்ற அரசு அதிகாரியால் இப்பெரும்பள்ளியும், அதில் அணியாதஅழகியாரை ( பெண் தெய்வம் ) எடுப்பித்ததையும் அறிய முடிகின்றது.   

The outer walls and door sides have inscriptions. The earliest inscription belongs to 10th Century Veera Chozha-I, period.  As per the inscriptions, the temple Veera Sangaatha Perumpalli was constructed by a Kongu Chozha Dynasty official Veerasangaathan, and installed Aniyathazhakiyar ( A female Deity ). The two inscription stones are kept at Coimbatore Archaeological Museum. The 11-line Tamil inscription reads as…
  1. ஸ்வஸ்திஸ்ரீ சிந்தரைய மகளார் நம்
  2. விராயடியார் வானவன் மாதே
  3. வியார் சிற்றாச்சரவடிக்க மணவ( )
  4. ட்டி...நது தவப்பட்டா ஆலதூர்
  5. க…. பள்ளி ஆழானின்ற குளத்து வீசங்
  6. காதப் பெரும்பள்ளி என்று பெரும் நடக
  7. ர நாமத்தில் உள்ளோச ஞ(ண)வுஞ் சேவித்து….
  8. துக்கு வித்தார்
Another 9-line inscription which belongs to Konaattan/ Kongu Chozha King Veerachozhan ( 979 – 980 AD ), 37th Year rule,  speaks about the donation of land with periphery limits to this Perumpalli / School. The 9-line inscription reads as…
  1. ஸ்வஸ்திஸ்ரீ கோநாட்டானேன் வீ
  2. ரசோழப் பெருமானடிகளுக்குத் திரு
  3. வெழுத்திட்டுச் செல்லாநின்ற யாண்டு முப்
  4. பத்தேழாவது ஆனித் திங்கள் முதல்….
  5. ஆலத்தூர் வீரசங்காத வேம் பள்ளியிற் க
  6. …. இவ்வருகதேவர் ளித்த அதேம வயிற்
  7. று நிலன் செசுலி நாலெல்லை ஆக… ரு
  8. மு ழெ நம்முக்கு கோள் புத்தி பத்த
  9. வான வழி ஏழச்சம் ஒழியாமல் அறுவ(ன்)
In a 10th Century Chera king’s inscription, Chithraiyar’s daughter and King’s wife Vanavanmadevi Chitraachar renovated this Temple.

In another 10th-century inscription, Pongalur Vannaan Neelan Chellan donated the sanctum door frame for the wellbeing of his wife Kavanchathy and son Chellanganaththi.

The 14th Century Hoysala king  Veeravallalan’s inscription mentions the 10th & 12th-century inscription details about the temple governance of the temple fund.

The front mandapam was built by Artha Bhuyanga Devar  in 14th Century.
  
From the inscription, it is very clear that a full-fledged Palli /school with a Jain temple was functioning in this place.  This place Alathur village was on the ancient trade corridor of the North Kongu region. The merchants donated liberally and maintained the temple. It was told that a Jain family who lived in this village also migrated to the City in search of their livelihood.

Even though the temple comes under Archaeological department control zero maintenance was carried out. The beautiful structure may be, only in the paper if due care is not taken. Hope this may get revived… to its original glory.

LOCATION OF THE TEMPLE:    CLICK HERE







---OM SHIVAYA NAMA---  

2 comments:

  1. வரலாற்றை வரலாற்றின் முக்கியத்துவத்தை உணராத . . .

    ReplyDelete