Tuesday 30 May 2017

Sri Jagannatha Perumal Temple / Thirumazhisai Alwar Temple, Thirumazhisai, Thiruvallur District, Tamil Nadu.

28th May 2017

Thirumazhisai Shiva and Perumal temples came to my mind when I thought of last weeks end temples visit. Even though I had been to Thirumazhisai Shiva temple, this is the first time, visiting this Sri Jagannatha Perumal temple also called as Madhya Jagannatha Perumal temple.  Lord Shiva identified this place to do a penance for Athiri, Bhrigu and Markandeya maharishis, which is slightly heavier than the other places on the earth. Visited another Perumal temple which has the similar features.

இந்தவார கோவில் பயணம் பற்றி யோசித்த போது திருமிழசை சிவன் கோவிலும் பெருமாள் கோவிலும் தான் மனதில் எழுந்தது. எற்கனவே இரு முறை சிவன் கோவிலுக்கு சென்று இருந்தாலும் பெருமாள் கோவிலுக்கு செல்வது இதுவே முதல் தடவை. திருமழிசை மிகவும் சிறப்பு வாய்ந்தது. மகேசரஷேத்திரம் என்று அழைக்கப்பட்டது. 12 ஆழ்வார்களுள் 4வதாக போற்றப்படும் ஆழ்வார் திருமழிசை ஆழ்வாரின் அவதார ஸ்தலம் தான் இது. இங்கு பெருமாள் சத்யபாமா ருக்குமணியுடன் அமர்ந்த திருக்கோலத்தில் ஜகன்னாத பெருமாளாக சேவை சாதிக்கின்றார்.

பார்கவ மகரிஷிக்கு மகனாக ...பிண்டமாக உயிரும், கை கால்கள் இல்லாமல் பிறந்தவர். அதனால் இவர் மூங்கில் காட்டிற்குள் வீசப்பட்டார். பெருமாள் அவருக்கு உயிரும் கை கால்களும் வழங்கினார். பின்பு திருவாளன், பங்காயசெல்வி என்ற தம்பதிகளால் வளர்க்கப்பட்டார். அவர்களுக்கு பிறந்த கனிகண்ணனுடன் சேர்ந்து காஞ்சிபுரம் சொன்ன வண்ணம் செய்த பெருமாள் கோவிலில் சேவை செய்தார். பின்பு அந்திமகாலத்தில் குடந்தையில் காலத்தைக் கழித்தார்.

திருமழிசை ஆழ்வார் முதலில் ஒரு சிவ பக்தர்.  அவர் தவத்தை மெச்சி சிவ பெருமான் அவருக்கு என்ன வரம் வேண்டும் என்று கேட்க அவர் எனக்கு மோட்சம் வேண்டும் என்று கேட்டார். இது தான் தர முடியாது என்றும் விஷ்ணு ஒருவரே தர வல்லவர் என்று கூறினார். அப்படியானால் நான் தைக்கும் ஊசியின் பின்புறம் சிறு நூல் சுழன்று கொண்டே இருக்க அருளவேண்டும் என்று கேட்டார். அதனால் கோபம் அடைந்த சிவ பெருமான் நெற்றிக்கண்ணில் இருந்து தீப்பொறியை அவர் மீது ஏவினார். ஆனால் திருமிழிசை ஆழ்வாரோ தன் வலது பாத கட்டை விரலில் உள்ள கண்ணிலிருந்து தண்ணீரை வரவழைத்து அந்த தீப் பொறியை அடக்கினார். அவரது பக்தியை மெச்சி அவருக்கு ‘பக்தி சாரன்’ என்ற பட்டத்தை அருளினார். மகாமண்டபத்தில் திருமழிசை ஆழ்வாருக்கு தனியாக ஒரு சன்னதி இருக்கின்றது.

பிரகாரத்தில், தாயார், ஆண்டாள், லக்ஷ்மிநரசிம்மர் சன்னதிகள் இருக்கின்றன. கோவிலின் கருவரை கோஷ்டத்தில் பெருமாளும் விணாயகரும் வெண்கொற்றக்குடையின் கீழ் உள்ளனர். கருவரை சுவற்றில் 12ம் நூற்றாண்டு முதல் 15ம் நூற்றாண்டு வரையான கல்வெட்டுக்கள் உள்ளது. அவைகள் குலோத்துங்கசோழன் III (1179 – 1216 பொயு), விஜய நகர அரசர்கள் ஹரிஹர ராயா II ( 1377 – 1404 பொயு ), விருபாக்ஷ ராயா II ( 1465 – 1485 பொயு ) காலத்தைச் சேர்ந்தவை. மேலும் விஜயகண்டகோபால என்ற மந்திரியின் 12ம் நூற்றாண்டைச் சேர்ந்த கல்வெட்டும் உள்ளது. கல்வெட்டுக்கள் பெரும்பாலும் கோவிலுக்கு கொடுக்கப்பட்ட தானங்களைப் பற்றி ( விளக்கு, நிலம் ) கூறுகின்றது.

 4 Pillar mandapam with 5 tier rajagopuram 

Moolavar : Sri Jagannatha Perumal
Thayar    : Thirumangaivalli Thayar

Some of the important features of this temple are…
The temple is facing east with a temple tanks.  Dwajasthambam, Balipeedam  and a  short deepa sthambam are immediately after the 5 tier Rajagopuram.

In the outer prakaram sannadhi for Thayar Sri Thirumangai Valli, Lakshmi Narasimhar, Andal and Manavala Mamunigal.

In koshtam Vinayagar as Thumbikai alwar, Perumal in sitting posture and Durgai. Umbrella are chiseled above perumal and Vinayagar. The sanctum vimana has the stucco images of Hayagriva, Lakshmi Narasimha and Garuda.  Perumal in this temple called as Sri Jagannatha Perumal in sitting posture  with his consorts Satyabhama and Rukmini, which is a rare feature.  Urchavars of Jagannatha Perumal with Satyabhama and Rukmini, Bhrigu maharishi and Markandeya maharishi are in front of moolavar.  Urchavar are kept in artha mandapam.  Garuda Bhagavan is facing Sri Jagannatha perumal in the maha mandapam.

Sri Thirumazhisai Alwar, the 4th of 12 alwars,  is in a separate sannadhi in maha mandapam.   This is the birth place of  Sri Thirumazhisai Alwar. The story  goes like this. Thirumazhisai Alwar was born to Bhargava Rishi and Kanakangi on Thai month maham star day. He was born like a bindam with out limbs. So he was thrown in to the bamboo forest.  Perumal and Thayar came to earth and gave Limbs & life. The childless  tribe couple Thiruvalan and Bangaya Selvi took him to their home. Latter they had a child by name Kanikannan and he become the disciple to Sri Thirumazhisai Alwar. Thirumazhisai Alwar  went Kanchipuram  and served at Sonna Vannam Seitha Perumal temple  at Thiruvekka and spent his final years at  Kumbakonam and attained moksha.



ARCHITECTURE
The sanctum sanctorum consists of sanctum, artha mandapam and maha mandapam.
   

HISTORY AND INSCRIPTIONS
The sanctum walls has the 12th to 15th century  inscriptions of Kulothunga  Chozha III, Koperunsingan, and Vijayanagara  rulers ( Harihara Raya  II 1377 – 1404 CE and  Virupaksha Raya II , 1465 – 1485 CE ). The oldest inscriptions  belongs to Kulothunga III period ( 1179 – 1216 CE ). Also there is a 12th century  inscription belongs to Vijaya Ganda Gopala, a chieftain.   The inscriptions mainly speaks about the donations  of burning of  Perpetual lamp and the land to this temple.  The Thirumazhisai was called as Charukuravalli Chaturvedi mangalam, Pakkaturaivalla Chaturvedi mangalam, Mahisaram and Mahakshethram.

 inscriptions on the sanctum wall  
LEGENDS
There is also a interesting story about Sri Thirumazhisai Alwar. Initially he was a devotee of Lord Shiva and had done penance to attain Moksha. Lord  Shiva  said that Vishnu can only give Moksha and asked him  for some other boon. Thirumazhisai alwar asked a small thread to could keep rolling in to the needle that he used to stitch the torn clothes. On hearing this Lord Shiva got angry and the fire came from the third eye to burn Thirumazhisai alwar.  ( Thirumazhisai Alwar had a third eye on his right foot toe given by Perumal ). The water came from the third eye  of Thirumazhisai Alwar and the fire got extinguished.  Pleased by the devotion of Thirumazhisai Alwar Shiva gave the title of ‘Bhakthi Saran’.

TEMPLE TIMINGS:
The temple will be kept opened between 07.30 hrs to 12.00 hrs and 16.30 hrs to 20.30 Hrs.

CONTACT DETAILS:
The land line number is 044 26810542
E mail address:  thirumazhisaialwar@gmail.com

HOW TO REACH:
Frequent buses are available from Poonamallee and buses from various parts of the city  to Thiruvallur passes through Thirumazhisai.

LOCATION :CLICK HERE 

 Lion Pillar mandapam 

 Vinayagar with umbrella and Samaram / whisk 

 Perumal with umbrella

 Lakshmi Narasimhar sannidhi 



--- OM SHIVAYA NAMA--- 

Tuesday 23 May 2017

Sri Thazhuva Kuzhaindeeswarar Temple / ஸ்ரீ தழுவக்குழைந்தீஸ்வரர் / Thazhuvakuzhaindeeswarar Temple, Padappai, Kanchipuram District, Tamil Nadu.

 22nd May 2017.
This temple is about 34 km distance from my residence. After a long time rode on my Yamaha scooter to Padappai via Tambaram and Manimangalam. Did not faced much difficulty to locate the temple, which is about a KM off main road. Many hand made tiled roof old houses are there on this temple’s street, reminds the Agraharam.

மருத்துவர் உதயசங்கர் படப்பையில் உள்ள ஸ்ரீ தழுவக்குழைந்தீஸ்வரர் கோயிலைப் பற்றி முக நூலில் எழுதி இருந்தார். அதைக் கண்ட பின்பு ஒரு நாள் சென்று காண வேண்டும் என்று இருந்தேன். அது இவ்வளவு விரைவில் முடியும் என்று எதிர்பார்க்கவில்லை. கடந்த ஞாயிறு ஏதும் திட்டமிடப்பட்ட வேலைகள் இல்லாததால் என்னுடைய யமகா இரு சக்கர வண்டியிலேயே சென்றேன். சுமார் 34  கி மி பயணம். நீண்ட நாட்களுக்குப் பிறகு தாம்பரம் மணிமங்கலத்தின் வழியே ஒரு பயணம்.

கோயில் பல்லவர் காலத்தில் கட்டப்பட்டது என்றும் அதற்கான தடயங்கள் ஏதும் இல்லை என்று கூறி இருந்தார். தேவாரம் திருமுதுகுன்றப் பதிகத்தில் படப்பை என்ற குறிப்பு இருப்பதால் இது தேவார வைப்புத்தலமாக போற்றப்படுவதாக கோயிலின் அறிவிப்பு பலகை மூலம் அறிய முடிகின்றது. ஆய்வுக்கு உரிய ஒன்று. புரணமைத்தலின் போது பழமை முற்றிலும் அழிக்கப்பட்டு உள்ளது. சுவற்றில் பதிக்கப்பட்டுள்ள விநாயகர், முருகன் சிலைகள் மட்டுமே பழையனவாக இருக்கலாம்.


Moolavar    : Sri Thazuva kuzhaindeeswarar
Consort      : Sri Kamakshi Amman.

Some of the important features of this temple are...
The temple is facing east with a 3 tier Rajagopuram.  Balipeedam, Dwajasthambam ( installed very recently )  and nandhi mandapam are immediately after the Rajagopuram. Bala Ganapathy and Balamurugan are in the passage of Rajagopuram.

The sanctum sanctorum consists of sanctum, artha mandapam and front mandapam.  On the top of the mandapam arch,  stucco image of Ambal worshiping Lord Shiva and embracing lingam.  In koshtam, Vinayagar, Dakshinamurthy, Mahavishnu, Brahma and Durgai.

In the prakaram sannadhi for  Veerabhadra, Naalvar, Sarabeswarar, Vinayagar, two Lingas, Sri Valli Devasena Subramaniar, Chandikeswarar, Anantha Natarajar, Ambal Kamakshi ( in koshtam  Vaishnavi, Lakshmi and Saraswati ), Saneeswarar, Navagrahas, Bhairavar, Suryan and Chandran.

There are some reliefs installed on the compound wall of the temple they are, Vinayagar, Arumugar and a man worshiping posture, which are seems to be very old. The legend of this temple may be connected to Sri Ekambareswarar temple of Kanchipuram where Ambal embracing Lord Shiva.

HISTORY AND INSCRIPTION
It was told that the temple belongs to Pallava Period and there is no evidence available at the temple except there is a mention in Thevaram and it was also claimed that the temple is a Thevara vaippu sthalam, which is in question and to be explored. The temple was completely renovated. 

The inscription of a fragment stone was recorded by a Heritage enthusiast Mr Sukumar. The inscription belongs to 14th Century Veerapandiyan period. From this it was understood that weaving of clothes was flourished in Padappai, next to Kanchipuram. Due to draught, the weavers started moving out of the Village. On hearing this, The Pandya King Veerapandiyan gave money  on monthly basis to settle them back and also he gave money for the new weavers. The original inscription reads as..
  1. கோமாற பன்மர் திரிபுவனச் சக்கரவத்திகள்
  2. ஸ்ரீவீரபாண்டிய தேவர்க்கு யாண்டு 14வது
  3. படப்பையான தழுவக் குழைந்த நல்லூரான
  4. சக்கரவத்தி நல்லூர் குடி ஓடிப் போகையில்
  5. இவ்வூர் குடி ஏற்றுகை ......
  6. இருந்த கைக்கோளற்க்கு மாதம் ஒன்றுக்குத்
  7. தறி ஒன்றுக்குக் காலே அரைக் காற்பணங்
  8. கொள்ளவும் புதுசாக ஏற்றுந்தறிக்கு
  9. மாதம் ஒன்றுக்குத் தறி ஒன்றுக்குக் காற்பணம்
  10. ஓராட்டை நான்று ... கொள்ளவும் இப்படிக்குக்
  11. கல்லு வெட்டிநாட்டினேன் நாயினார் ஆரியச்
  12. சக்கரவத்திகள் வாசல் (மு)த்தணனேன்
  13. இப்படி ஒழியக் கொண்டாருண்டாகில் தன்தாய்க்கு
  14. த் தானே மிணாளன்
TEMPLE TIMINGS
The temple will be  get opened between 07.00 hrs to 11.00 hrs and 17.00 hrs to 20.00 hrs

CONTACT DETAILS:
The mobile number 9941437183 may be contacted for further details.

HOW TO REACH:
Town buses are available from Tambaram bus terminus.
Padappai is also on the bus route Chennai to Kanchipuram via Tambaram, Mudichur.

LOCATION:CLICK HERE 










 Sarabeswarar

 Reliefs on the Compound wall 
 Reliefs on the Compound wall 
 Reliefs on the Compound wall 
 Reliefs on the Compound wall 
 This pillars may belongs to 16th to 17th Century  



The Thevaram in which the temple is mentioned ( Thanks Dr Udhaya Shankar )  
The Thevaram in which the temple is mentioned 
--- OM SHIVAYA NAMA---

Saturday 20 May 2017

Sri Venugopalaswamy Temple / ஸ்ரீ வேணுகோபால சுவாமி கோயில், Sathyamangalam, Erode district, Tamil Nadu.

15th May 2017.
டணாயக்கன் கோட்டை மரபு நடையை முடிக்கும் போது மதியம் மணி 3 ஆகிவிட்டது. பின்பு பவுசியா இக்பால் ஏற்பாடு செய்து இருந்த மதிய உணவு உண்டு விட்டு மேற்கொண்டு என்ன செய்யலாம்  என்று ஆலோசித்தோம். டணாய்கன் கோட்டை ஸ்ரீ மாதவப்பெருமாள் கோயிலில் இருந்து எடுத்துச் செல்லப்பட்ட மூலவரையும் கருடத்தூணையும்  காணலாமா என்று யோசித்தோம். எங்கள் வழி நடத்துனரும் ஆர்வலருமான  திரு ராமசாமி அய்யா மிகுந்த நேரம் பிடிக்கும் என்று கூறினார். மேலும் அதற்குப் பதிலாக சத்தியமங்கலம் சென்று வரலாற்று முக்கியத்துவம் வாய்ந்த, மூன்று நிலைகளில் உள்ள பெருமாள் கோயிலைக் கண்டு விட்டு பின்பு கலைந்து செல்லலாம் என்று கூறினார். சிலர் நாங்கள் யானை தண்ணீர் குடிப்பதைக் காண வேண்டும் என்று கூறினர். எனக்கும் ஈரோட்டில் இருந்து சென்னை வர தொடர் வண்டியைப் பிடிக்க நேரம் இருக்காது என்பதால் திரு ராமசாமி அய்யா கூறிய யோசனைக்கு உடன்பட்டோம். சிலர் மட்டும் ஒருவண்டியில் யானையைக் காணச் சென்றனர் ( அவர்களும் பார்க்க முடியவில்லை என்பது பின்பு தெரியவந்தது ).


ஸ்ரீ வேணுகோபால சுவாமி கோயில்.
3 நிலை ராச கோபுரத்துடன்  கிழக்கு பார்த்த கோவில். கொங்கு நாட்டுக்கே உரிய கருடத்தூண் இங்கு இல்லை. உள்ளே நுழைந்த உடன் கொடிமரமும் பலிபீடமும் உள்ளது. பெருமாள் இங்கு மூன்று நிலைகளில் சேவை சாதிக்கின்றார். வேணுகோபால சுவாமியாக நின்ற நிலையிலும், லக்ஷ்மி நாராயணாராக அமர்ந்த நிலையிலும், அரங்கநாதராக கிடந்த நிலையிலும் அருள் பாலிக்கின்றார். திரு ராமசாமி அய்யா மாலிக்காபூர் படையெடுப்பின் போது ஸ்ரீரங்கம் உற்சவரும் நகைகளும் மதுரை, கன்னியாகுமரி, கேரளா, மைசூர் வழியாக வந்து இந்தக் கோவிலின் சுரங்க பாதை / பாதாள அறையில் பாதுகாப்பாக வைக்கப்பட்டு இருந்ததாகக் கூறினார். ( ஆனால் கோயிலின் வலைதளத்தின் படி திப்பு சுல்தான் போர் காலங்களில் இந்த சுரங்க வழியை உபயோகப் படுத்தியதாக எழுதப்பட்டு இருக்கின்றது ) மண்டபத்தூண்களில் பல சிற்பங்களுடன் திப்பு சுல்தானின் சிற்பமும் உள்ளது மேலும். திப்பு சுல்தானின் பொருள் காப்பாளர் வரி வசூலில் ஒருபகுதியை இக்கோயிலுக்கு கொடுத்ததாகவும், அதற்காக அவருடைய உருவத்தை செதுக்கியதாகவும் வலைத்தளத்தில் கூறப்பட்டு உள்ளது.   இது பற்றிய முக்கிய விபரங்கள் எதுவும் தெரியவில்லை.
  
After Danaikan kottai heritage walk  we had our  packed lunch. It was 16.00 hrs when we completed our lunch. In the mean time there was a confusion, what to do  next. Somebody wants to see elephants ( But they could not reach the spot is a different  story ) and many of us wished to visit the Perumal temple at Sathyamangalam. Initially thought of visiting the Bhavani Sagar Dam Perumal temple where the original Perumal and Garudathoon  of Sri Madhava Perumal Temple was shifted. Since it was getting late and I have to catch the train at Erode, decided to  see Sri Venugopala Swamy Temple at Sathyamangalam  as per  our guide  Mr Ramaswamy’s suggestion.  Around 17.00 reached the temple  Mr Ramaswamy Explained the details of the temple.

Moolavar    : Sri Venugopalaswamy
Thayar       : Sri Kalyana Lakshmi.

Some of the important details are ....
The temple is facing east with a 3 tier Rajagopuram. The  KonguNadu special Garudathoon /Deepasthambham is not there in this temple. Balipeedam and Dwajasthambam are immediately after the Rajagopuram.

Perumal  in this temple are in three different postures and also called in three different names.  Sannadhis for Sri Venugopala Swamy, in standing posture,  Sri Lakshmi Narayana Perumal ( Thayar Lakshmi is on the lap of Perumal  in sitting posture and Sri Ranganathar in reclining posture. In addition to this sannidhis for Aadhavan, Vishwaksena, Anjaneyar, Andal, Iyappan and Chakkarathalwar.

HISTORY & INSCRIPTIONS
It was told that the temple is 1000 years old, without any inscriptions and  looks like 11th century temple.  On the main sanctum wall markings are done for the koshtam , but the same was not done latter. In the outer prakaram there is vamana statue with moon and sun on the top, may a periphery limit for the land donated to this temple.

It was also told that the Srirangam Ranganathar Urchavar  was moved to this temple via Madurai, Kanyakumari, Kerala, Mysore  during  Malik Kafur invasion. Mr Ramaswamy told that the  secret room/ passage below the ground in the mandapam, where the Ranganathar  idols were kept. ( Bust as per the temple's web site Tipu Sultan used this secret passage during war time )   

In the front mandapam is with number of bas-reliefs on the pillars, Tipu sultan’s relief holding a parrot in his hand is also there. The exact background story is not known. As per temples web site the treasurer of Tipu Sultan gave a portion of tax collected to this temple.
    
 Secret passage  - Believed that Sri Ranganathar’s idol ( Urchavar and the ornaments ) are kept here during Malik Kafur’s invasion

 Believed to be Tipu Sultan’s relief 

THE TEMPLE TIMINGS:
The temple will get open between 06.00 hrs to 12.00 hrs and 17.00 hrs to 20.00 hrs.

CONTACT DETAILS:
Land line number is +91 4295  221899
email address : sathyvenugopalswamy@gmail.com
Temple web site : Click here

HOW TO REACH:
About a KM from the main bus stand.
Sathyamangalam is about 70 KM from Coimbatore and 40 km  from Mettupalayam.
Bus facilities are available from Mettupalayam, Erode, Coimbatore etc,.

LOCATION:CLICK HERE


 Perumal as Sri Venugopala Swamy in Standing Posture 

 Perumal as Lakshmi Narayanar – in sitting Posture 

 Perumal in sayana kolam as Ranganathar   


 relief of lizard   


 Symbolic representation of solar and lunar eclipse   

 Symbolic representation of solar and lunar eclipse   

 Sarba mandalam relief  

Sarba / Naga bandham
 relief of 4 monkeys interlinked


 Vamana avatar of Perumal – a periphery limit stone for the land donated –till chandran and suriyan exists 
---OM SHIVAYA NAMA---