The
visit to this Sri Vedapureeswarar Temple at Emapur was a part of Shiva temples
and a Jain Tirthankara visit at Emapur and Marangiyur on 10th
December 2021. During Chozha period this place was called as “Emaperur”.
This
is one of the Thevara vaippu sthalam, sung by Thirunavukkarasu Swamigal in his
Thiruthandagam. But some of devotees considers the Emaperur on the Thiruvarur
to Thiruthuraipoondi road and now called as “Thiruneiperu”, but this place
maintains the same name with little corruption as “Emapur”.
இடைமரு தீங்கோ
யிராமேச் சரம் இன்னம்பர் ஏரிடவை
ஏமப் பேறூர்சடைமுடி சாலைக்
குடிதக்களூர் தலையாலங் காடு
தலைச்சங்காடு கொடுமுடி குற்றாலங்
கொள்ளம் பூதூர் கோத்திட்டை
கோட்டாறு கோட்டுக் காடுகடைமுடி கானூர் கடம்பந்துறை கயிலாயா நாதனையே
காண லாமே........திருநாவுக்கரசு சுவாமிகள்Moolavar : Sri Vedapureeswarar, VedanatharConsort : Sri Balakujambal
Some
of the salient features of this temple are…This
temple is facing east with a mottai kopuram on the south side. A balipeedam is
in front of the temple. The temple is built on an elevated level of about 2
feet from the ground level with sobhanam on the east side. Moolavar in the
sanctum is little tall and top is found highly eroded, may be due to continuous
abhishekam. In Koshtam Pichadanar, Dakshinamurthy, Uma sakitha moorthy as
rishapanthigar Brahma and Durgai. In makara thorana above the koshtam are
Vinayagar, Veerasana Dakshinamurthy, Lingothbavamurthy, Gajasamharamurthy and
Durgai. Vinayagar, Murugan, Kala
Bairavar, Suryan, Balipeedam and Rishabam are in the Maha mandapam.
In
praharam Vinayagar, Sri Valli devasena Subramaniar and Ambal. Ambal is in a
separate sannidhi facing south.
ARCHITECTUREThe
temple consists of sanctum sanctorum, antarala, ardha mandapam and
maha mandapam. The sanctum sanctorum is on a pratibandha adhisthana with
jagathy, vruthakumudha, kapotham and viazhavari. The Bhitti starts with
vedhigai. The koshtas, karnapathi and salapathi in bhitti are formed with the
vishnukantha pilasters. The pilasters starts with square base, malaithongal,
thamaraikattu, kalam, thadi kudam, naga mandi,
palakai, veerakandam and tharanga pothyal.
The
prastaram is with valapi, kapotham and viyalavari. Bhuta ganas are in the
valapi. A Two tier stucco vimana is over the bhoomi desam. Dakshinamurthy,
Mahavishnu, Brahma are on the vimanam.
Vinayagar
in the maha mandapam is in standing posture holding mothagam and thantham. The important
feature of this temple is the Rishabam facing towards entrance.
HISTORY AND
INSCRIPTIONSOriginally
the temple was built during Pallava period as brick temple and the same was
reconstructed as a stone temple during Parantaka Chozha period.
This
place was called as Emaraperur Nadu a sub division of Thirumunaipadi Nadu of
Jayangonda Chozhamandalam. Lord Shiva was called as Thiruvalanthurai Alwar,
Thiruvalanthurai Udaya Paramaswamigal, Thiruvalanthurai Mahadevar,
Thiruvalanthurai Nayanar.
இங்கு பராந்தகன் 5 கல்வெட்டு, கன்னரதேவன் 2 கல்வெட்டு, சுந்தர சோழன் 1 கல்வெட்டு, ராஜராஜன் 11 கல்வெட்டு, ராஜேந்திரன் 2 கல்வெட்டு, இரண்டாம் குலோத்துங்கன் 1 கல்வெட்டு, பெயர் குறிப்பிடாத ராஜகேசரி கல்வெட்டு ஒன்றும் உள்ளது.
The
inscriptions recorded from this temple belongs to Rashtrakuta King Kannaradevan
alias Krishna-III, Sundara Chozha, Rajaraja-I, Rajendra Chozha, Vikrama Chozha,
Kulothunga Chozha-II and Rajaraja Chozha-III. Most of the inscriptions records the donations
of Land, money, Gold etc, made to the temple towards worship, burning lamps,
Naivedyam.
Rajaraja
Chozha-I’s 27th reign year ( 1012 CE ) inscription starts his full meikeerthi as
“Thirumagal pola … திருமகள்
போலப்…” records the
endowment of Poojas, Celebrations, the salary to the people who are working in
the temple. For the same a land ( whose periphery limits and the irrigation
system are mentioned ) was gifted as irayili – devathanam by the Village sabha and the Villagers. The
paddy yield has to utilized for the above purposes. How the paddy has to be
distributed for the Brahmin who worships with Vedamantharam, Chithirai
Thiruvizha, Margazhi Thiruvizha, burning lamp for 14 days during the festival
time, Naivedyam, Pooja articles, Thirupallithamam, Garland, etc,.
One
of the Rajendra Chozha’s inscription records the gift of Land raised with Kamugu ( pakku ) as
kani land, for those who tried to vacate
the Village due to TAX burden.
பராந்தகன் காலத்தில் பசுக்கள், நொந்தா விளக்கெரிக்க 9 கழஞ்சு பொன் மற்றும் 96 ஆடுகளும், இவ்விறைவனுக்கு பூமாலை க்கு தோட்டம் அமைக்க நிலமும், அம்மாலை ஆறு சாண் நீளம் இருக்க வேண்டும் என்பதையும் குறிப்பிடுகிறது.
Parantaka period inscription records
the endowment of burning of a Perpetual lamps and gift of Cows, 9 Kalanju Gold.
Also records the establishing the flowering Garden for the same land was
gifted. It also mentions the length of the garland with 6 San length.
கன்னர தேவன் காலத்தில் நொந்தா விளக்கெரிக்க 96 ஆடும்,45 ஆடும் கொடை அளிக்கப்பட்டுள்ளன.
Kannaradevan’s period inscription
records the endowment of burning perpetual lamp for the same 96 and 45 Gooats /
sheeps are gifted.
சுந்தர சோழன் காலத்தில், கன்னர தேவனின் சிறப்பு பெயரான கீர்த்தி மார்த்தாண்ட மேனியன் எனும் ஒருவன் தன் மகன் மல்லி நம்பிக்காக நொந்தா விளக்கெரிக்க கொடை அளித்துள்ளான்.
Sundara Chozha’s period inscription
records the endowment of buring a perpetual lamp by Marthanda Menian who was
called in the meikeerthi name of Kannaradevan for his son Malli nambi.
ராஜராஜன் கல்வெட்டில் நிலம் இறையிலியாக வழங்கப்பட்டு அதில் வரும் விளைச்சலை கொண்டு சித்திரை திருவிழா, மார்கழி திருவிழாக்கள், திருவேட்டைக்கு பெரும் திருவமுது, விளக்கெரிக்க எண்ணெய் மாலை போன்றவற்றிக்கு செலவு செய்யப்பட்டுள்ளது.
Rajaraja-I period inscription records
the endowment of celebration of Chithirai Thiruvizha, Markazhi Thiruvizha, big
naivedyam for Thiruvettai, oil for burning lamp, and garlands. For the same
land was gifted to this temple as irayili.
மற்றொரு கல்வெட்டு, கரியமுது, தயிரமுது, அடைக்காய், வெற்றிலை, திருவமுது படைக்க நிலமும், விளக்கெரிக்க 96 ஆடும், மற்றொண்டில் தாதியின் மகள் பரவை நங்கை என்பவள் 96 ஆடும், கார்த்திகை மாத கார்த்திகையன்று விளக்கெரிக்க நாழி நெய் கொடையளித்துள்ளார். மேலும் பலரும் ஆடுகள், நிலம், பசுக்கள் போன்றவற்றை கொடையாக அளித்துள்ளனர்.
Another inscription records the
endowment of burning a perpetual lamps, Naivedyam of kariyamuthu, Adaikai
Amudu, Thiruvamuthu, for the same lands, 96 Goats. Another one records the
endowment of burning a perpetual lamp on Karthigai month Karthikai nakshatta
day by Thathi’s daughter Paravai nangai.
ராஜேந்திரன் காலத்தில் திருவாலம் மனைவி கம்பன் எட்டி நொந்தா விளக்கெரிக்க 96 ஆடும் தானமளித்துள்ளார்.
Rajendra period inscription records
the endowment of burning perpetual lamp by Thiruvama’s wife Etti. For the same
96 Goats are gifted.
இரண்டாம் குலோத்துங்கன் காலத்தில் குலோத்துங்க சோழ சதுர்வேதி மங்கலத்திலிருந்து 12 வேலி நிலத்தை பிரித்து "அநபாய நல்லூர்" என்று பெயரிட்டு கொடுத்துள்ளான்.
Kulothunga
Chozha-II’s period inscription records that 12 veli land was gifted to Anabaya nallur after separating it from
Kulothunga Chozha Chaturvedi Mangalam.
Ref:1. South Indian Inscriptions Volume 13 - 94 and 263. LEGENDS This
is one of the Ashwini Nakshatra Temple, it is believed that those who are
born in agni nakshatra should worship Lord Shiva of this temple. And Lord
Shiva will remove the fear of yama, so the people with a problem with life will
worship Lord Shiva of this temple.
As
per the legend, during paralaya, the 4 vedas are stopped from washing away by Rishabam. Hence Rishabam
is turned on the opposite direction of the moolavar.
POOJAS AND
CELEBRATIONSApart
from regular poojas, special poojas are conducted on pradosham, Maha
Shivaratri, Vinayagar Chathurthi etc,.
TEMPLE TIMINGSThe
temple will be kept opened between 7.00 hrs to 12.00 hrs and 17.00 hrs to 19.00
hrs.
CONTACT
DETAILS:The
temple is under renovation and interested to participate may contact the mobile
number of +91 9790222597 for further details.
HOW TO REACHThe
temple at Emapur is about 4 KM from Thiruvennainallur, 35 Km from Tirukoilur,
20 KM from Villupuram and 181 KM from Chennai.Nearest
Railway station is Villupuram.
LOCATION OF
THE TEMPLE : CLICK HERE
Vinayagar and Murugan
Dwarapalaka
Rishabam turned towards the entrance
Pichadanar & Dakshinamurthy
Umasakitha Murthy as Rishabanthikar
Durga Panel with Navakanda sculpture
Chandikeswarar
Brahma
Durgai as Mahishasuramardini in makara thorana
Lingothbavar in makara thorana
---
OM SHIVAYA NAMA ---
தலையாலங் காடு
தலைச்சங்காடு
பராந்தகன் காலத்தில் பசுக்கள், நொந்தா விளக்கெரிக்க 9 கழஞ்சு பொன் மற்றும் 96 ஆடுகளும், இவ்விறைவனுக்கு பூமாலை க்கு தோட்டம் அமைக்க நிலமும், அம்மாலை ஆறு சாண் நீளம் இருக்க வேண்டும் என்பதையும் குறிப்பிடுகிறது.
Parantaka period inscription records
the endowment of burning of a Perpetual lamps and gift of Cows, 9 Kalanju Gold.
Also records the establishing the flowering Garden for the same land was
gifted. It also mentions the length of the garland with 6 San length.
கன்னர தேவன் காலத்தில் நொந்தா விளக்கெரிக்க 96 ஆடும்,45 ஆடும் கொடை அளிக்கப்பட்டுள்ளன.
Kannaradevan’s period inscription
records the endowment of burning perpetual lamp for the same 96 and 45 Gooats /
sheeps are gifted.
சுந்தர சோழன் காலத்தில், கன்னர தேவனின் சிறப்பு பெயரான கீர்த்தி மார்த்தாண்ட மேனியன் எனும் ஒருவன் தன் மகன் மல்லி நம்பிக்காக நொந்தா விளக்கெரிக்க கொடை அளித்துள்ளான்.
Sundara Chozha’s period inscription
records the endowment of buring a perpetual lamp by Marthanda Menian who was
called in the meikeerthi name of Kannaradevan for his son Malli nambi.
ராஜராஜன் கல்வெட்டில் நிலம் இறையிலியாக வழங்கப்பட்டு அதில் வரும் விளைச்சலை கொண்டு சித்திரை திருவிழா, மார்கழி திருவிழாக்கள், திருவேட்டைக்கு பெரும் திருவமுது, விளக்கெரிக்க எண்ணெய் மாலை போன்றவற்றிக்கு செலவு செய்யப்பட்டுள்ளது.
Rajaraja-I period inscription records
the endowment of celebration of Chithirai Thiruvizha, Markazhi Thiruvizha, big
naivedyam for Thiruvettai, oil for burning lamp, and garlands. For the same
land was gifted to this temple as irayili.
மற்றொரு கல்வெட்டு, கரியமுது, தயிரமுது, அடைக்காய், வெற்றிலை, திருவமுது படைக்க நிலமும், விளக்கெரிக்க 96 ஆடும், மற்றொண்டில் தாதியின் மகள் பரவை நங்கை என்பவள் 96 ஆடும், கார்த்திகை மாத கார்த்திகையன்று விளக்கெரிக்க நாழி நெய் கொடையளித்துள்ளார். மேலும் பலரும் ஆடுகள், நிலம், பசுக்கள் போன்றவற்றை கொடையாக அளித்துள்ளனர்.
Another inscription records the
endowment of burning a perpetual lamps, Naivedyam of kariyamuthu, Adaikai
Amudu, Thiruvamuthu, for the same lands, 96 Goats. Another one records the
endowment of burning a perpetual lamp on Karthigai month Karthikai nakshatta
day by Thathi’s daughter Paravai nangai.
ராஜேந்திரன் காலத்தில் திருவாலம் மனைவி கம்பன் எட்டி நொந்தா விளக்கெரிக்க 96 ஆடும் தானமளித்துள்ளார்.
Rajendra period inscription records
the endowment of burning perpetual lamp by Thiruvama’s wife Etti. For the same
96 Goats are gifted.
இரண்டாம் குலோத்துங்கன் காலத்தில் குலோத்துங்க சோழ சதுர்வேதி மங்கலத்திலிருந்து 12 வேலி நிலத்தை பிரித்து "அநபாய நல்லூர்" என்று பெயரிட்டு கொடுத்துள்ளான்.
Kulothunga
Chozha-II’s period inscription records that 12 veli land was gifted to Anabaya nallur after separating it from
Kulothunga Chozha Chaturvedi Mangalam.
Ref:
1. South Indian Inscriptions Volume 13 - 94 and 263.
LEGENDS
Vinayagar and Murugan
Dwarapalaka
Rishabam turned towards the entrance
Pichadanar & Dakshinamurthy
Umasakitha Murthy as Rishabanthikar
Durga Panel with Navakanda sculpture
Chandikeswarar
Brahma
Durgai as Mahishasuramardini in makara thorana
Lingothbavar in makara thorana
No comments:
Post a Comment