In
PeriyaPuranam Sekkizhar records that Thirugnanasambandar visited this place
after worshiping Lord Shiva of Thiru Kandiyur. In Thirunavukkarasu Swamigal
puranam, Sekkizhar mentions that after worshiping Lord Shiva of this temple,
went to Thirupazhanam and carried out the Thirupani there.
அப்பர்
சோற்றுத்துறை சென்று அடைவோம் என்று
ஒப்புஇல்
வண்தமிழ்மாலை ஒருமையால்
செப்பியே
சென்று சேர்ந்தனர் சேர்வு இலார்
முப்புரம்
செற்றமுன்னவர் கோயில் முன்
………
திருஞானசம்பந்தர் புராணம்
எழும்பணியும்
இளம்பிறையும் அணிந்தவரை எம்மருங்கும்,
தொழும்பணி
மேற்கொண்டு அருளித் திருச்சோற்றுத் துறை முதலாத்
தழும்பு
உறு கேண்மையினால் நண்ணித் தானங்கள் பலபாடிச்
செழும்
பழனத்து இறை கோயில் திருத்தொண்டு செய்திருந்தார்
………….
திருநாவுக்கரசு சுவாமிகள் புராணம்
Thirugnanasambandar,
Thirunavukkarasu Swamigal, Sundarar and
Vallalar has sung hymns in praise of Lord Shiva of this temple.
பிணிகொள்
ஆக்கை ஒழியப்பிறப்புளீர்
துணிகோள்
போர் ஆர் துளங்கு மழுவாளர்
மணிகொள்
கண்டர் மேயவார் பொழில்
அணிகொள்
சோற்றுத் துறை சென்று அடைவோமே
……..
திருஞானசம்பந்தர்
பொய்விரா
மேனி தன்னைப் பொருளெனக் காலம் போக்கி
மெய்விரா
மனத்தன் அல்லேன் வேதியா வேத நாவா
ஐவரால்
அலைக்கப்பட்ட ஆக்கைகொண்டு அயர்த்துப் போனேன்
செய்வரால்
உகளும் செம்மைத் திருச்சோற்றுத் துறையினாரே
……
திருநாவுக்கரசு சுவாமிகள்
அழல்நீர்
ஒழுகி அனைய சடையும்
உழையீர்
உரியும் உடையான் இடமாம்
கழைநீர்
முத்தும் கனகக் குவையும்
கழல்நீர்ப்
பொன்னிச் சோற்றுத்துறையே
……..
சுந்தரர்
-“கொண்டியல்பின்
வேற்றுத்
துறையுள் விரவாதவர் புகழுஞ்
சோற்றுத் துறையுட்
சுகவளமே
……..
திரு அருட்பா
Moolavar : Sri Chotruthurai Nathar, Sri
Odhanavaneswarar and
Sri Tholaya Selva Nathar.
Consort : Sri Annapoorani, Sri Tholaya Selvi.
Some
of the salient features of this temple are……
The
temple is facing east with a 3 tier Rajagopuram. Balipeedam, Rishabam and Dwajasthambam
are in front of Sanctum sanctorum under a temporary metal sheet mandapa. Rishabam
and balipeedam are also there after the Rajagopuram. Vinayagar and Murugan are
on both side of the Rajagopuram. Moolavar is of Swayambhu. In koshtam
Vinayagar, Dakshinamurthy, Arthanareeswarar, Brahma and Durgai.
Natarajar
sabha and Urchavaras are in the Mandapa. A special big size Arumugar with 6
heads and 12 hands, is at the entrance of the artha mandapam in a separate
Sannadhi. Next to Arumugar sannadhi, Gautama maharishi and the bas-relief of
Gautama Maharishi worshiping Lord Shiva.
In
prakaram and mandapam Valamchuli Vinayagar, Murugan, Maha Vishnu, Natarajar,
Nalvar, Gautama maharishi, Ayyanar, Shiva Lingas, Saptamatrikas, Mahalakshmi,
Navagrahas, Kasi Viswanathar Lingothbavar, Kala samhara murthy, Chandikeswarar
and a three tier Hero stone. Arulalan with his wife who has got the akshaya
pathiram are also in the prakaram. There
is a Merchant Group inscription with their symbols, installed in the temple
complex.
All
the Pancha Bhuta and Saptha sthana Lingas are also in the prakaram and it is believed that worshiping of these Shiva Lingas is equivalent
to worshiping Shiva Lingas without going there.
Sri Pushpavaneswarar - Thiruppoonthuruthi
Sri Neyyadiappar -
Thiruneithanam
Sri Panchanatheeswarar - Thiruvaiyaru
Sri Aabathsahayeswarar - Thirupazhanam
Sri Odhanavaneeswarar - Thiruchotruthurai
Sri Vedapureeswarar -
Thiruvedhikudi
Sri Brahma Sira Kandeswarar - Thirukandiyur
Ambal
is in a separate temple on the right facing east with sanctum sanctorum,
antarala and artha mandapam. Mahalakshmi, Vinayagar and Murugan.
The
15th Century Saint Arunagirinathar has sung hymns in praise of Lord
Muruga of the seven temples – ie SaptaSthana temples around Thiruvaiyaru.
திருவின்
மாமர மார்பழ னப்பதி
அயலு
சோறவை யாளுது றைப்பதி
திசையி
னான்மறை தேடிய முற்குடி விதியாதிச்
சிரமு
மாநிலம் வீழ்தரு மெய்பதி
பதும
நாயகன் வாழ்பதி நெய்பதி
திருவை
யாறுட நேழுதி ருப்பதி பெருமாளே
Since
Thirugnanasambandar and Thirunavukkarasu Swamigal has sung hymns in praise of
Lord Shiva of this temple, the original temple might have existed before 7th
Century. Latter reconstructed with stone during Chozhas, Aditha Chozha-I (..?). The inscriptions recorded belongs to Aditha
Chozha, Parantaka Chozha, Rajakesari
varman, Konerimaikondan and Kulothunga Chozha. The inscriptions are damaged
many parts during renovations.
As
per the inscriptions Lord Shiva was called as Thiruchotruthurai Mahadevar,
Tholaiya Selvar and Ambal was called as Tholaiya Selvi.
Most
of the inscriptions records the endowment of burning perpetual lamps, service,
poojas, naivedyam ( Kariyamuthu, Thayiramuthu/ curd rice, neiyamuthu ), celebrations,
maintenance of this temple for which land, Gold , palangkasu, and cattle/ 90
goat / sheep / savaa moova peradu / per lamp are gifted to this temple. A Lamp
was called as Uthamathani.
A
fragment stone inscription records the meikeerthi of Rajaraja-I. A Person
called Nakkanadithan gave a gift of 2 Conch to blow during thirupali / pooja. One
of the inscription records the gift of Land to the dancer. Another inscription
records a Lamp stand was gifted by a person called Nalamallur Devar.
Ko
Rajakesarivarmar ( Rajaraja-I )’s 6th reign year inscription records
that during his visit, the following are to be arranged, A lamp to be burn with 2
nazhi oil, the people who hold the lamps, cleaning staff two people,
Kalamuthikal 4 persons, Salai aduvan one person, Nanthavanakudikal 3 persons,
Those who are residing temple houses.
The Kulothunga Chozha-III’s inscription on the Maha
mandapam, north side wall pillar inscription records the victories of Chozhas
against, Malai Nadu, Pandya Nadu, Chalukya Nadu
"புனநாடும் மலைநாடும் பொடிபட்ட போழ்தும்
போர்வழுதி தாயொழியப் போயொழிந்த போழ்தும்
கனநாடு மதிள்விழிஞம் கட்டழிந்த போழ்தும்
கற்கடைமா நகர்கவடி விதைப்புண்ட போழ்தும்
சினநாடு ஒருமாவின் ..... படியுண்ட போழ்தும்
சித்திறத் தெலுங்கர்பீமன் சிரங்கட்ட போழ்தும்
சனநாதன் எம்பெருமான் செம்பியர்கோன் கண்டன்
தகைமறியப் பெறும்அன்றித் தன்
......."
மலைநாடு, பாண்டியநாடு, சளுக்கியர் நாடுகளை வென்ற சோழர் பெருமைகள் புகழ்ந்து கூறப்படுகின்றன. விழிஞம், கற்கடைமாநகர் அழிந்த செய்தி கூறப்படுகிறது. இப்பாடல் கல்வெட்டு முதலாம் குலோத்துங்க சோழர் காலம்.
தகவல் : தமிழ்க் கல்வெட்டுப் பாடல்கள் ( நன்றி அன்பு வந்தியதேவன் )