Sunday 3 September 2023

Sri Mahakaleeswarar Temple / அருள்மிகு மரகதவள்ளி தாயார் உடனுறை மகாகாளீஸ்வரர் திருக்கோவில் பழையனூர் / Palayanoor, Chengalpattu District, Tamil Nadu.

When we are in the process of identifying  this  Sri Mahakaleshwarar Temple at Pazhanaiyur with Chozha period inscriptions recorded in Kanchipura mavatta kalvettukkal, we are able locate this temple at Palayanoor, after matching the Kalathur Kottam and Maduranthaka chathurvedi mangalam ( Maduranthakam ), near Padalam in Chengalpattu district. This place Palayanur was called as Pazhanaiyur during Chozha period, which has got corrupted to the present name of Palayanur.


Moolavar  : Sri Mahakaleswarar
Consort    : Sri Maragathavalli

Some of the salient features of this temple are….
The temple is facing east with an old Rajagopuram pillar. Mahakali and Vinayagar sannidhis are on both sides of the Pillars. Balipeedam and Rishabam are in front of the mandapam and a hole is provided in front of Rishabam on the wall. The entrance to the ardha mandapam is through the maha mandapam. Bramendra’s sannidhi, Saptamatrikas, Mahishamardini, Arumugar with Sri Valli Devasena, Sri Valli Devasena Subramaniyar and Amman are in the maha mandapam. Moolavar in the sanctum is on a round avudayar. In Koshtam, Tripurantahkar, Dakshinamurthy, Maha Vishnu, Brahma and Siva Durgai.

Ambal Maragadavalli is in a separate Temple facing south in the outer praharam. Ambal is in standing posture with abhaya varada hastam. Nagars, Dakshinamurthy, Bairavar and a Stucco Mahakala murti are in the outer paraharam.  




ARCHITECTURE
The temple consists of sanctum sanctorum, antarala, ardha mandapam and a maha mandapam. The Sanctum sanctorum is on a pada bandha adhistanam with jagathy, threepatta kumudam and pattigai. The bhitti starts with vedika.

The pilasters are of brahmakantha pilasters with kalasam, kudam, lotus petals mandi and palakai. The prastaram consists valapi, and kapotam. The Vimana was constructed with stone from adhistanam to top of the bhitti / Uthiram level. The prastaram and above was constructed with bricks. Madhalai is in the valapi. The Vimana is constructed as a Gajaprishta Vimana from, adhistanam to Stupi. An Ekatala vimanam is on the prastaram.











HISTORY AND INSCRIPTIONS
Believed that this temple belongs to Pallava period and the same was reconstructed as a stone temple during Chozha period. An inscription without King's name records that the temple was (re)constructed as a stone temple by Sattan. As per the inscription this place was called as Pazhanaiyur under Maduranthaka Chaturvedi mangalam in Jayangonda Chozha mandalam. 

Inscription No. 1
Rajadhiraja –II’s, 11th reign year ( 1177 CE ) inscription records the gift of 4 1/2 gold coins (Palankasu) for burning a Twilight lamp in the temple of ThiruMahakalamudaiyar at Palanaiyur a northern hamlet of Madurantaka chaturvedi mangalam which was a independent village in Kalattur-kottam a subdivision of Jayankonda cholamandalam by a lady called Valavantal Sani wife of Chandramouli bhattan. It was received by some of the Sivabrahmanas of the temple who accepted to burn the lamp.
இரண்டாம் இராதிராஜனின் பதினொன்றாம் ஆட்சியாண்டு ( 1177 பொயு ) கல்வெட்டு, செயங்கொண்ட சோழ மண்டலத்துக் களத்தூர்க் கோட்டத்துத் தனியூர் மதுராந்தகச் சதுர்வேதிமங்கலத்து வடபிடாகை பழனையூருடையார் திரு மாகாள முடையார் கோயிலில் ஒரு சந்தி விளக்கெரிப்பதற்காக சந்திரமௌலிபட்டன் பனைவி வாழவந்தாள் சானி அளித்த 41/2 பழங்காசுகளை ஏற்றுக்கொண்டு இக்கோயில் சிவபிராமணர்களான பாரத்வாசி அக்காளிபட்டன், கண்டி சிவபட்டன் மகன் திருவேகம்பட்டன் பொன்னம்பலக் கூத்தப்பட்டன் மகன் திருச்சிற்றம்பல பட்டன் ஆகியோர் விளக் கெரிக்க ஒப்புக்கொண்டதைக் குறிக்கிறது.

Inscription No:2
Kulottungachola- I’s 24th reign year ( 1094 CE ) inscription starts with the meikeerthi / eulogy of 'Pugalmadu Vilanga' etc of the King. Registers the gift of twilight lamp to the temple by Narayana bhatta of this village and it was accepted to burn this lamp by the Sivabrahmanas of this temple.
முதலாம் குலோத்துங்க சோழனுடைய இருபத்து நான்காம் ஆட்சி யாண்டு (கி.பி.1094) கல்வெட்டு  “புகழ்மாது விளங்கஎன்னும் மெய்க் தீர்த்தியோடு தொடங்குகிறது.  ஐயங்கொண்ட சொழ மண்டலத்துக் களத்தூர்க் கோட்டத்துத் தனியூர் மதுராந்தகச் சதுர்வேதிமங்கலத்து திருமாகாள தேவர்க்கு இவ்வூர் நாராயணப் பட்டன் என்பவன் ஒரு சந்தி விளக்கு வைத்ததையும், இக்கோயில் சிவ பிராமணர்கள் அதனை ஏற்று எரிய வைத்ததையும் குறிக்கிறது.

Inscription No:3
Rajaraja- I’s 4th reign year ( 989 CE ) inscription, records an endowment of land to the temple as tax free for the Sribali celebration and for the flower garden by the assembly of this village.
முதலாம் இராஜராஜனின் நான்காம் ஆட்சியாண்டு ( 989 பொயு ) கல்வெட்டு  ஸ்ரீ காந்தளூர்ச்சாலை கலமறுத்தருளின கோராஜகேஸரிபார்க்கு  என்று ஆரம்பிக்கின்றது. ஜயங்கொண்டசோழ மண்டலத்துக் களத்தூர்க் கோட்டத்துத் தனியூர் மதுராந்தகச் சதுர்வேதிமங்கலத்து வடபிடாகை பழனையூர் உடையார் திருமாகாள முடையார்க்கு ஸ்ரீபலிக்கும் திருநந்தவனத்துக்கும் இவ்வூர் மஹாஸபையார் இறையிலியாக நிலம் விட்டதையும், அதன் அளவுகள் மற்றும் எல்லைகளையும் குறிக்கிறது.

Inscription No. 4
Rajarajan – III’s 19th reign year (1235 CE ) inscription records the gift of land by purchase of gold for burning two perpetual lamps in the temple of Tirumakalamudaiyar by Alagiya Siyar alias Alagiyachola Sambhuvarayan son of Pallavandar.
இரண்டாம் இராஜராஜன் 19 வது ஆட்சியாண்டு கல்வெட்டு, ஜயங்கொண்ட சோழமண்டலத்துக் களத்தூர்க் கோட்டத்துத் தனியூர் மதுராந்தகச் சதுர்வேதிமங்கலத்து வடபிடாகை பழனையூர்த் திருமாகாளமுடைய நாயனார்க்குப் பல்லவாண்டார் என்பவருடைய மகன் அழகிய சீயரான அழகிய சோழ சம்புவராயன் இரண்டு நந்தாவிளக்குகள் எரிக்கப் பொன் கொண்டு நிலம் விலைக்குப் பெற்று அளித்த செய்தியை இக்கல்வெட்டுக் கூறுகிறது.

Inscription No 5 ( 10th century Characters )
King name is not mentioned. States that this temple was built with stone by certain Balan Mayibalan Sattan.
அரசனின் பெயர் மற்றும் ஆட்சியாண்டு அறியப்படாத கல்வெட்டு ( தட்சினாமூர்த்தி கோட்டத்தருகே ) பழனையூர் மாகாளமுடையார் கோயிலைக் கருங்கல்லால் கட்டியவன் பாலன் மயிபாலன்  சாத்தன் என்பதை இக்கல்வெட்டுத் தெரிவிக்கிறது.

Inscription No 6. ( Inscribed on a separate pillar installed in front of Rishaba mandapam )
Rajaraja – I’s 17th reign year ( 1002 CE ) inscription records the gift of 225 sheeps for burning two and a half perpetual lamps in the temple of Mahala Isar at Palanaiyur by Muladasan alias Sri Mahalapichchan of this village.
முதலாம் இராஜராஜனுடைய பதினேழாவது ஆட்சியாண்டு  (கி.பி.1002) கல்வெட்டு, மதுராந்தகச் சதுர்வேதிமங்கலத்து வடபிடாகை பழனையூர் மாகாள ஈசர்க்குக் கோயில் மூலத்தான ஸ்ரீ மாகாளபிச்சன் என்பவன் வைத்த இரண்டரை நுந்தா விளக்குக்கு இருநூற்று இருபத்தஞ்சு ஆடுகள் அளித்ததைக் குறிக்கிறது.

Inscription No: 7
Rajaraja -1’s 17th reign year ( 1002 CE ) inscription ( a separate inscription pillar installed in front of Rishaba mandapam continuation of the previous inscription ) records the gift of 45 sheep for burning a half lamp in the temple of Tirumahala devar at Palanaiyur by a shepherd named Kuttan son of Mangayan Venkatavan of Venpakkam in Tamanur-nadu of Urrukkattuk-kottam.
மாகாளேசுவரர் கோயில் முன்பில் உள்ள தூணில் உள்ள முதலாம் இராஜராஜனின் கல்வெட்டைத் தொடர்ந்து எழுதப்பட்டுள்ளது. மும்முடிச்சோழ தேவருடைய பதினேழாவது ஆட்சியாண்டில் (கி.பி.1002) மதுராந்தகச் சதுர்வேதி மங்கலத்து வடபிடாகை பழனையூர் திருமாகாள தேவர்க்கு ஊற்றுக்காட்டுக் கோட்டத்து தாமனூர் நாட்டு வான்பாக்கத்து மன்றாடி மாங்காயன் வேங்கடவன் மகன் குட்டன் என்பவன் அரை நொந்தா விளக்கு எரிய வைத்து அதற்காக நாற்பத்தைந்து ஆடுகள் அளித்ததைக் குறிக்கிறது.

Inscription No: 8  
The Vijayanagara period 17th Century inscription records the gift of currency and fertile lands for the renovation of the temple of Tirumahalamudalya nayanar at Palanaiyur by Kalattinatha mudaliyar who was the secretary of Tottappa nayaka in the month of Ani of the year soumiya.
17 ஆம் நூற்றாண்டு விஜயநகரத்தார் காலத்தைச் சார்ந்த கல்வெட்டு பழனையூர் உடையார் திருமாகாளமுடைய நாயனார் கோயில் திருப்பணிக்கக சௌமிய வருடம் ஆனி மாதத்தில் தொட்டப்ப நாயக்கன் காரியத்துக்குக் கடவரான காளத்திநாத முதலியார் பணமும், விளைநிலங்களையும் அளித்ததைக் குறிக்கிறது.

Inscription No.. 9 & 10.
Fragment / Bit inscriptions in maha mandapam belongs to 12th to 13th century, records the gift of sheep, land and paving of the floor to the temple of this village.
மாகாளேஸ்வரர் கோயில் மகாமண்டபத்தில் உள்ள தூண். 12- 13 ஆம் நூற்றாண்டு. துண்டு கல்வெட்டுகள், விளக்கெரிக்க ஆடுகள் கொடுத்ததையும், நிலம் அளித்ததையும், தளம் அமைத்ததையும் குறிப்பதாகத் தோன்றுகின்றது.

Sattan 


Two inscriptions on a Pillar 

LEGENDS
As per the legend Dakshayani,  daughter of Daksha entered in to fire to protest against her father, Daksha, who objected to her marriage with Shiva. This made Lord Shiva furious, and this is when he performed thandava, the Dance of Death, after which he was known as the Mahakaleshwar ( Kala - Yama ), or the one who is mightier and ahead of time itself.

According to another legend, the demon Dushan, attacked our Shaiva bhakts, then Lord Shiva tore the earth in half in a fit of rage, and this is when he manifested as Mahakaleshwar.

POOJAS AND CELEBRATIONS
Apart from regular poojas special poojas are conducted on pradosham, Maha Shivaratri days.


TEMPLE TIMINGS
The temple will be kept opened between 07.00 hrs to 10.00 hrs and 17.00 hrs to 20.00 hrs.

HOW TO REACH
This Place Palayanur is a bout 2.5 KM from Padalam koot road on Chennai to Trichy – GST road.
The temple is about  2.5 KM from Padalam Railway Station, 15 KM from Chengalpattu, 25 KM from Melmaruvathur, 70 KM from Central station.
Nearest Railway Station is Padalam and Junction is Chengalpattu.

LOCATION OF THE TEMPLE  : CLICK HERE

Right side may be donees on ardha mandapam pillar
Sadasiva Brahmendar
Arumugar with Sri Valli Devasena 
Sri Valli Devasena Subramaniar
Saptamatrikas with Mahishasuramardini
Mahishasuramardini
Tripurantakar & Dakshinamurthy
Maha Vishnu - Brahma 
Shiva Durgai - Chandikeswarar
Bairavar



A Tiger relief ( Chozha's... ?)



Old Rajagopuram entrance
Stucco images of kali Temple
A Sumaithangi at the Village bus stop
--- OM SHIVAYA NAMA ---

Saturday 2 September 2023

Sri Sakkarai Amma Temple / ஸ்ரீ சக்கரை அம்மா சமாதி கோயில்… A Siddhar Samadhi Temple, Thiruvanmiyur, Chennai, Tamil Nadu.

Thiruvanmiyur is also a siddhar Bhoomi, like Thiruvotriyur, where Pamban Swamigal Jeeva samadhi, his disciple Sri Subramaniya Dasar, Siddhar Sri-la-Sri Balaramalinga Nathar, Sri Valmiki Munivar Temple, and Sri Sakkarai Amma Jeeva Samadhi Temple are located around Sri Marundeeswarar Temple.  Sri Sakkarai Amma Samadhi Temple is located near Kalakshetra Foundation. Anandamba, who does meditation with chakra and Shiva Linga was called as Sakkara Amma, which has got corrupted to Sakkarai Amma.


The Samadhi temple is facing east with Vinayagar and Murugan on both sides. Sakkarai Amma’s image is in the sanctum along with Srichakra and Bana Lingam ( Believed to be worshipped by Sakkarai Amma. In Koshtam Ramana Maharishi, Kanchi Maha Periyava, Raghavendra Swamigal, Ramakrishna Paramahamsa and Pamban Swamigal. Another Image of the Sakkarai Amma is in the discourse hall. Dr Nanjunda Rao’s image is on the south west corner. There is a meditation Hall on the right side of the Samadhi Temple.  



A Brief biography of Sri Sakkarai Amma…
Sakkarai Amma as Anandamba was born at Devikapuram in Tiruvannamalai District to Sesha Gurukkal in 1854 CE. During her young age, She used to sit in-front of Priyanayaki Amman’s sanctum sanctorum, staring at Amman and reciting slokas. She was married as a second wife to Sambasiva Sivachariyar of Chennai Komaleeswaranpet at the age of 9, who is 15 years elder than her. She used to meditate at the open terrace after the work in Mutt. Her husband passed away due to decease, when she was 20. Then she moved to her brother Arunachalam’s house at Polur.

During her stay at Polur, she had the chance of getting blessings of  Nakshatra Gunambal, an yogini & Siddhar, of Nakshatra Hill,  Polur Vittoba Swamiji and Okiya siddhar, on the way to Thiruvannamalai and Adimudi siddhar. Adimudi Siddhar taught her, the ways to attain mukthi. Nakshatra Gunambal taught Anandamba, the Sri Chakra worship and Ashta Siddhis. In that She mastered the lakima, flying like a bird in the sky ( lakima - one of the ashta siddhis ).

She was forced to come back to Komaleeswaranpet along with his brother, for medical treatment to her brother Arunachalam. She continued her meditation and Sri chakra worship. After continuous meditation, she has got in to the bright light of spiritual power. She was then called as sakkarai Amma.  Most of the time, she used to laugh and behave like lunatic.

Dr Nanjunda Rao, who was attending Sakkarai Amma’s brother Arunachalam, came to know the spiritual power of  Sakkarai amma. He became her disciple and followed her spiritual path. Dr Nanjunda Rao took her to many temples, which includes Kashi, Thiruvannamalai etc. As per A Devaraja Mudaliar’s book of “Anu thinamum Ramanarudan”, Sakkarai Amma meet Ramana maharishi in the virupaksha Cave along with Dr Nanjunda Rao.

In 1901, on the way to Komaleeswaranpet, after worshipping Sri Marundeeswarar, at Thiruvanmiyur, Sakkarai Amma, indicated where her Samadhi to be established and further told that She will become popular after 100 years. Dr Nanjunda Rao purchased the land. After 10 days on 28th February 1901, around 15.30 Hrs Sakkarai Amma attained Samadhi at Komaleeswaranpet. Her body was brought to this place and laid in this Jeeva Samadhi Temple. As per Sakkarai Amma’s words, the jeeva Samadhi was reconstructed in 2001, ie 100 years after She attained Samadhi and consecrated on 1st February 2002, by Dr Nanjunda Rao’s  family member.

It was told that Kanchi Maha Periyava also did meditation, 5 days at this Jeeva Samadhi during January month 1948.


Thiru Vi Kalyanasundaram had written about Sri Sakkarai Amma and her Siddhu in his book “Ulloli-உள்ளொளி (The Inner Light )

// சென்னைக் கோமளீசுவரன் பேட்டையில் ஓர் அம்மையார் இருந்தனர். அவர் காலஞ்சென்ற டாக்டர் நஞ்சுண்டராவின் குரு என்று உலகஞ் சொல்லும். அவ்வம்மையார் பறவையைப்போல வானத்தில் பறப்பர். ஒருமுறை யான் வாசித்த கல்லூரியின் மேல் மாடியில் பறந்துவந்து நின்றனர்.

மானுடம் பறக்கிறதெனில் உலகம் அதை எப்படி வியக்குமென்று சொல்ல வேண்டுவதில்லை. அக்காலத்தில் சென்னையில் வதிந்த விஞ்ஞானியர் பலர் சூழ்ந்து சூழ்ந்து அம்மையார் நிலையை ஆராய்வர். அப்பொழுது சென்னை மியூஸியத் தலைவராயிருந்த ஓர் ஐரோப்பியரால் பறவையார் நிலை பெரிதும் ஆராயப்பட்டது. அம்மையார் பறவை இனத்தில் சேர்ந்தவரென்றும், அவரிடம் பறவைக்குரிய கருவிகரண அமைப்புக்கள் சில உள்ளன என்றும், கூர்தல் (Evolution) அறப்படி அத்தகைப் பிறவி இயற்கையில் அமைதல் கூடும் என்றும் அவரால் விளக்கப்பட்டன. அவர் விளக்கம் மற்றவரால் ஏற்றுக்கொள்ளப்படவில்லை. யான் 'தேசபக்தன்' ஆசிரியனாகியபோது டாக்டர் நஞ்சுண்டராவிடம் நெருங்கிப் பழகுதல் நேர்ந்தது. பறவையாரைப் பற்றி அவரை நான் விசாரித்தேன். அவர், 'அம்மையார் சித்தரினத்தில் சேர்ந்தவர்' என்று கூறினர். பறவை நாயகியார் நிலை மனோதத்துவத்துக்கு எட்டுவதா? உன்னிப் பாருங்கள்.//

SAMADHI TEMPLE TIMINGS
The Samadhi Temple will be kept open for darshan between 06.00 hrs to 10.00 hrs and 16.00 hrs to 20.00 hrs.

CONTACT DETAILS
S Vishwanatha Gurukkal's mobile numbers +91944017389 and +91 9006052267 may be contacted for further details.

HOW TO REACH
The Samadhi temple is about 100 meters from Kalakshetra and 500 meters from Sri Pamban Swamigal Jeeva Samadhi temple and 1 KM from Marundeeswarar Temple and Bus Depot.

LOCATION OF THE JEEVA SAMADHI TEMPLE : CLICK HERE











Dr Nanjunda Rao
--- OM SHIVAYA NAMA ---

Friday 1 September 2023

Pallava period Hero stone / Veerakallu / Nadukal, Ongur, Villupuram District, Tamil Nadu

This Hero stone’s iconography is very much similar to Pallava period Hero stone. The hero is in standing posture holding a sword in the right hand and a bow in the left hand. The sword is on the opposite direction to the Hero. The Hero stone is badly eroded condition.  

This Hero stone belongs to 9th Century CE with two lines inscriptions. We couldn’t find out the meaning of the inscriptions except two names of Ko KoRRan  and his son’s name as Ooran. The inscription reads as ….
  1. கோ கொற்றன்  
  2. மகன் ஊறன்
Ref:
நடுகற்கள்
ச. கிருஷ்ணமூர்த்தி

LOCATION OF THE HERO STONE         : CLICK HERE

--- OM SHIVAYA NAMA --- 

Hero stones / Sati Stones / Veerakallu /வீரக்கற்கள் / நடுகற்கள் / Niseedhigai Memorial Stones of Karnataka.

The Visit to these Hero stones installed in Various temples in Karnataka state, was a part of “Karnataka State, Hoysala Period Shiva and temple’s visit”- on 30th July 2023, organised by தொண்டை மண்டல வரலாற்று ஆய்வு சங்கம் "திருக்கச்சி" FB Group. In addition to the Hero stone this post also cover the Niseedhigai Memorial Stones installed at Jain Basadis. The Details of Hero stones  and Niseethigai Memorial stones as given below.


Hero Stones / Sati Stone at Sri Lakshmi Devi Temple, Doddagadavalli
This Hero / sati Stone with inscriptions is installed on the south corner of the Temple Complex. This is a 4 tier Sati stone. In the First tier ( Bottom ) the Hero is sitting on a Horse and an attendant is holding an umbrella. This shows that the Hero must be holding a higher Position in the army may be as a Captain or may be a small king. In addition, there are two Elephants with two mens are sitting on the elephants is shown. In the Second tier, the Hero is fighting with the enemies. In the Third tier, the Hero is taken to the Shiva Loka along with his two wives. The Devakannias are shown on both sides with chowry. This shows that the Hero’s two wives took sati after the hero’s death in war. In the top tier the hero is seen worshiping a Shiva Linga and the priest does the pooja.

 
The second Hero stone is installed inside the north west corner  the sub sannidhi of the temple complex. This is also a 4 tier Hero stone. In the bottom tier, the Hero is fighting with the enemies. In the second tier what is there is not shown. In the Third tier the Hero is shown in a palanquin. In the top tier the Hero is shown worshipping a Shiva Lingam and a priest does the pooja.

LOCATION OF THE HERO STONE         : CLICK HERE


Hero stones, at Sri Hoysaleeshwara Temple, Halebeedu
This Hero stone is used as a Ceiling panel in the Rishaba mandapam. The Hero Stone is also a 4 tier hero stone and damaged to the maximum extent. There are some more Hero stones installed in the temple.

LOCATION OF THE HERO STONE         : CLICK HERE


Hero Stones at Sri Bucheswara Swami Temple, Koravangala
This hero stone is installed on the back side of the Bairavar Temple ( south-east of Buchêsvara temple in the fort ). The hero stone is a 4 tier Hero stone. Hope this Hero stone was erected for Two heroes. In the bottom tier both heroes are fighting with the enemies. In the second tier the heroes are shown in the palanquin taken to the Shiva Loka by the Deva kannis holding Chowry / Samara and 4 Deva kannis are shown in flying position. In the 3rd tier both heroes are shown in worshipping  a Shiva Lingam. From the hair styles of the priests, the Priests may belongs to Kalamukha sect.  In the Top Tier Shiva and Parvati are in seated position with Brahma and Maha Vishnu on both sides. In addition, the two heroes are in worshipping posture with an another person, a Rishabam.

The inscriptions are found in between the tiers, belongs to Hoysala King Veera Ballala.  ( The inscription is reproduced below, as given in the epigrapia indica- Kannada in English ) 

Šr namas tunga-širaš-chumbi-chandra-châmara châravê | trailôkya-nagararambha-mala-stambhaya Sambhavê
 
Šivaya namah svasti samasta-bhuvanâšrayam pritvi-vallabham maharajâdhi- rajam pratapa-chakravartti Vira-Ballala-Dévaru Heddore-pariyantam prithvi- rajyam geyuttam ire svasti yama-niyama-svadhyaya-dhyana-dharana-mônâ- nushhâna-japa-samadhi-šila-guna-sampannarum aupasanâgnihôtra-dêva-dvija-
 
krama-puja-tat pararum marttandojvala-kirtti-yutarum appa šrimad anâdiy- agrahara-Šântigrâmada ašêsha-mahajanangalu gavudugalu Kôravangalada Duddana sîmâ-sammandhake kilegav adalli Bittiyojana makkalu Bammoja- Masanojangaļu a-mahajanangala prajerg à-tondugali... .biragallu ||


In addition to the above Shiva Temple, another Hero stone was found installed in the praharam of a Hanuman Temple of  the same Village. This Hero stone is also a 3 tiers Hero Stone. In the  Bottom tier the Hero is holding his head in the left hand and holding a sword in the right hand. In the middle tier the Hero is shown in palanquin. Two DevaKannis  holding Chowry taking the Hero to the Shiva Loka. And 4 angles are shown in flying posture. In the top tier the the Hero is shown in worshipping posture. In addition, Two priests, Rishabam, a drummer, a lady with a child on the hip and a samaradhari are also shown.

LOCATION OF THE HERO STONES         : CLICK HERE




Hero stone,  at Shri Nambi Narayana Temple, Thondanur
This Hero stone is kept infront of Thayar Sannidhi at Nambi Narayana Swami Temple of Thondanur. This Hero stone is 3 tiers. The bottom tier and top tier are in broken condition. In the bottom tier the hero is shown in three bangha posture. In the middle tier the hero is taken to the Shiva Loka by the Devakannis holding Chowry. In the top tier the Hero is shown in Yoga posture with yoga patti and two Deva kannis with chamaram are shown on both sides. The Bottom tier has the inscription around the Hero.

LOCATION OF THE HERO STONE         : CLICK HERE


Niseedhigai memorial stones, Jain Temples, Jain Basadis, Shravanabelagola.
Found about 4 Niseethigai Memorial stones on Rathnagiri Hills, Shravanabelagola. These memorial stones are erected for the Jain monks or persons who took sallekana ie. stop taking food and leave their life.

LOCATION OF THE NISEEDHIGAI MEMORIAL STONES         : CLICK HERE

--- OM SHIVAYA NAMA ---

Kalyani Pushkarini / Hulikere Hoysala Kalyani / ஹளபேடு அருகில் உள்ள 27 நட்சத்திர கிணறு / ಕಲ್ಯಾಣಿ ದೇವಸ್ಥಾನ ಕೊಳ , Halebeedu / Halebidu, Hassan District, Karnataka.

This Tank is called as Hulikere Kalyani Pushkarani. It is believed that the Hoysala Dynasty King Vishnuvardhana’s wife and queen Shantala Devi, used take bathe in this tank. There are 27 small mandapas inside the tank along the inner periphery. These 27 small mandapas signifies the 27 Nakshatras. Shanthala Devi used take bathe near the mandapa, which corresponds that day.

This Tank was excavated by Veera Narasimha –I, in 1140 CE, for the Bhuvana Booshana Laddeswara Temple. During Muslims invasion in 14th Century, the temple was completely destroyed and only the Tank is revived.
 
PC- Web site

HOW TO REACH
This temple Kalyani Pushkarani is about 18 KM from Belur, 34 KM from Hassan, 144 KM from Mysore and 211 KM from Bangalore.
Nearest railway station is Hassan.

LOCATION OF THE TEMPLE : CLICK HERE

PC- Web site
--- OM SHIVAYA NAMA ---