When we are in the
process of identifying this Sri Mahakaleshwarar Temple at Pazhanaiyur with
Chozha period inscriptions recorded in Kanchipura Mavatta Kalvettukkal, we can locate this temple at Palayanoor, after matching the Kalathur Kottam and
Maduranthaka Chaturvedi Mangalam ( Maduranthakam ), near Padalam in
Chengalpattu district. This place Palayanur was called Pazhanaiyur during the Chozha period, which has been corrupted to the present name of Palayanur.
Moolavar : Sri Mahakaleswarar
Consort : Sri Maragathavalli
Some of the salient
features of this temple are….
The temple is facing
east with an old Rajagopuram pillar. Mahakali and Vinayagar sannidhis are on
both sides of the Pillars. Balipeedam and Rishabam are in front of the mandapam
and a hole is provided in front of Rishabam on the wall. The entrance to the
ardha mandapam is through the maha mandapam. Bramendra’s sannidhi,
Saptamatrikas, Mahishamardini, Arumugar with Sri Valli Devasena, Sri Valli
Devasena Subramaniyar and Amman are in the maha mandapam. Moolavar in the
sanctum is on a round avudayar. In
Koshtam, Tripurantahkar, Dakshinamurthy, Maha Vishnu, Brahma and Siva Durgai.
Ambal Maragadavalli
is in a separate Temple facing south in the outer praharam. Ambal is in
standing posture with abhaya varada hastam. Nagars, Dakshinamurthy, Bairavar
and a Stucco Mahakala murti are in the outer paraharam.
ARCHITECTURE
The temple consists
of a sanctum sanctorum, antarala, ardha mandapam, and a maha mandapam. The Sanctum
Sanctorum is on a pada bandha adhistanam with jagathy, three patta kumudam, and
pattikai. The bhitti starts with vedika.
The pilasters are of
brahmakantha pilasters with kalasam, kudam, lotus petals mandi and palakai. The
prastaram consists valapi, and kapotam. The Vimana was constructed with stone
from adhistanam to the top of the bhitti / Uthiram level. The prastaram and above
were constructed with bricks. Madhalai is in the valapi. The Vimana is constructed
as a Gajaprishta Vimana from, adhistanam to Stupi. An Ekatala vimanam is on
the prastaram.
HISTORY AND INSCRIPTIONS
Believed that this temple belongs to the Pallava period and the same was reconstructed as a stone temple during the Chozha period. An inscription without King's name records that the temple was (re)constructed as a stone temple by Sattan. As per the inscription this place was called Pazhanaiyur under Maduranthaka Chaturvedi mangalam in Jayangonda Chozha mandalam.
Inscription No. 1
Rajadhiraja –II’s,
11th reign year ( 1177 CE ) inscription records the gift of 4 1/2 gold
coins (Palankasu) for burning a Twilight lamp in the temple of
ThiruMahakalamudaiyar at Palanaiyur a northern hamlet of Madurantaka Chaturvedi
Mangalam which was an independent village in Kalattur-Kottam a subdivision of
Jayankonda Cholamandalam by a lady called Valavantal Sani wife of Chandramouli
bhattan. It was received by some of the Sivabrahmanas of the temple who
agreed to burn the lamp.
இரண்டாம் இராதிராஜனின் பதினொன்றாம் ஆட்சியாண்டு ( 1177 பொயு ) கல்வெட்டு, செயங்கொண்ட சோழ மண்டலத்துக் களத்தூர்க் கோட்டத்துத் தனியூர் மதுராந்தகச் சதுர்வேதிமங்கலத்து வடபிடாகை பழனையூருடையார் திரு மாகாள முடையார் கோயிலில் ஒரு சந்தி விளக்கெரிப்பதற்காக சந்திரமௌலிபட்டன் பனைவி வாழவந்தாள்
சானி அளித்த 41/2 பழங்காசுகளை ஏற்றுக்கொண்டு இக்கோயில் சிவபிராமணர்களான பாரத்வாசி அக்காளிபட்டன், கண்டி சிவபட்டன் மகன் திருவேகம்பட்டன் பொன்னம்பலக் கூத்தப்பட்டன் மகன் திருச்சிற்றம்பல பட்டன் ஆகியோர் விளக் கெரிக்க ஒப்புக்கொண்டதைக் குறிக்கிறது.
Inscription No:2
Kulottungachola- I’s
24th reign year ( 1094 CE ) inscription starts with the meikeerthi /
eulogy of 'Pugalmadu Vilanga' etc of the King. The gift of the twilight
lamp to the temple by Narayana Bhatta of this village was accepted to
burn this lamp by the Sivabrahmanas of this temple.
முதலாம் குலோத்துங்க சோழனுடைய இருபத்து நான்காம் ஆட்சி யாண்டு (கி.பி.1094) கல்வெட்டு
“புகழ்மாது விளங்க” என்னும் மெய்க் தீர்த்தியோடு தொடங்குகிறது. ஐயங்கொண்ட சொழ மண்டலத்துக் களத்தூர்க் கோட்டத்துத் தனியூர் மதுராந்தகச் சதுர்வேதிமங்கலத்து திருமாகாள தேவர்க்கு இவ்வூர் நாராயணப் பட்டன் என்பவன் ஒரு சந்தி விளக்கு வைத்ததையும், இக்கோயில் சிவ பிராமணர்கள் அதனை ஏற்று எரிய வைத்ததையும் குறிக்கிறது.
Inscription No:3
Rajaraja- I’s 4th
reign year ( 989 CE ) inscription, records an endowment of land to the temple
as tax-free for the Sribali celebration and for the flower garden by the
assembly of this village.
முதலாம் இராஜராஜனின் நான்காம் ஆட்சியாண்டு ( 989 பொயு ) கல்வெட்டு ஸ்ரீ காந்தளூர்ச்சாலை கலமறுத்தருளின கோராஜகேஸரிபார்க்கு என்று ஆரம்பிக்கின்றது. ஜயங்கொண்டசோழ மண்டலத்துக் களத்தூர்க் கோட்டத்துத் தனியூர் மதுராந்தகச் சதுர்வேதிமங்கலத்து வடபிடாகை பழனையூர் உடையார் திருமாகாள முடையார்க்கு ஸ்ரீபலிக்கும் திருநந்தவனத்துக்கும் இவ்வூர் மஹாஸபையார் இறையிலியாக நிலம் விட்டதையும், அதன் அளவுகள் மற்றும் எல்லைகளையும் குறிக்கிறது.
Inscription No. 4
Rajarajan – III’s 19th
reign year (1235 CE ) inscription records the gift of land by the purchase of gold
for burning two perpetual lamps in the temple of Tirumakalamudaiyar by Alagiya
Siyar alias Alagiyachola Sambhuvarayan son of Pallavandar.
இரண்டாம் இராஜராஜன் 19 வது ஆட்சியாண்டு கல்வெட்டு, ஜயங்கொண்ட சோழமண்டலத்துக் களத்தூர்க் கோட்டத்துத் தனியூர் மதுராந்தகச் சதுர்வேதிமங்கலத்து வடபிடாகை பழனையூர்த் திருமாகாளமுடைய நாயனார்க்குப் பல்லவாண்டார் என்பவருடைய மகன் அழகிய சீயரான அழகிய சோழ சம்புவராயன் இரண்டு நந்தாவிளக்குகள் எரிக்கப் பொன் கொண்டு நிலம் விலைக்குப் பெற்று அளித்த செய்தியை இக்கல்வெட்டுக் கூறுகிறது.
Inscription No 5 (10th-century Characters )
King's name is not
mentioned. States that this temple was built with stone by certain Balan
Mayibalan Sattan.
அரசனின் பெயர் மற்றும் ஆட்சியாண்டு அறியப்படாத கல்வெட்டு ( தட்சினாமூர்த்தி
கோட்டத்தருகே ) பழனையூர் மாகாளமுடையார் கோயிலைக் கருங்கல்லால் கட்டியவன் பாலன் மயிபாலன் சாத்தன் என்பதை இக்கல்வெட்டுத் தெரிவிக்கிறது.
Inscription No 6. ( Inscribed on a separate
pillar installed in front of Rishaba mandapam )
Rajaraja – I’s 17th
reign year ( 1002 CE ) inscription records the gift of 225 sheep for burning
two and a half perpetual lamps in the temple of Mahala Isar at Palanaiyur by
Muladasan alias Sri Mahalapichchan of this village.
முதலாம் இராஜராஜனுடைய பதினேழாவது ஆட்சியாண்டு
(கி.பி.1002) கல்வெட்டு,
மதுராந்தகச் சதுர்வேதிமங்கலத்து வடபிடாகை பழனையூர் மாகாள ஈசர்க்குக் கோயில் மூலத்தான ஸ்ரீ மாகாளபிச்சன் என்பவன் வைத்த இரண்டரை நுந்தா விளக்குக்கு இருநூற்று இருபத்தஞ்சு ஆடுகள் அளித்ததைக் குறிக்கிறது.
Inscription No: 7
Rajaraja -1’s 17th
reign year ( 1002 CE ) inscription ( a separate inscription pillar installed in
front of Rishaba mandapam continuation of the previous inscription ) records
the gift of 45 sheep for burning a half lamp in the temple of Tirumala Devar
at Palanaiyur by a shepherd named Kuttan son of Mangayan Venkatavan of
Venpakkam in Tamanur-nadu of Urrukkattuk-Kottam.
மாகாளேசுவரர் கோயில் முன்பில் உள்ள தூணில் உள்ள முதலாம் இராஜராஜனின் கல்வெட்டைத் தொடர்ந்து எழுதப்பட்டுள்ளது.
மும்முடிச்சோழ தேவருடைய பதினேழாவது ஆட்சியாண்டில் (கி.பி.1002) மதுராந்தகச் சதுர்வேதி மங்கலத்து வடபிடாகை பழனையூர் திருமாகாள தேவர்க்கு ஊற்றுக்காட்டுக் கோட்டத்து தாமனூர் நாட்டு வான்பாக்கத்து மன்றாடி மாங்காயன் வேங்கடவன் மகன் குட்டன் என்பவன் அரை நொந்தா விளக்கு எரிய வைத்து அதற்காக நாற்பத்தைந்து ஆடுகள் அளித்ததைக் குறிக்கிறது.
Inscription No: 8
The Vijayanagara
period 17th Century inscription records the gift of currency and
fertile lands for the renovation of the temple of Tirumahalamudalya Nayanar at
Palanaiyur by Kalattinatha Mudaliyar who was the secretary of Tottappa Nayaka
in the month of Ani of the year Soumiya.
17 ஆம் நூற்றாண்டு விஜயநகரத்தார் காலத்தைச் சார்ந்த கல்வெட்டு பழனையூர் உடையார் திருமாகாளமுடைய நாயனார் கோயில் திருப்பணிக்கக சௌமிய வருடம் ஆனி மாதத்தில் தொட்டப்ப நாயக்கன் காரியத்துக்குக் கடவரான காளத்திநாத முதலியார் பணமும், விளைநிலங்களையும் அளித்ததைக் குறிக்கிறது.
Inscription No.. 9 & 10.
Fragment / Bit
inscriptions in maha mandapam belong to the 12th to 13th
century and record the gift of sheep, land, and paving of the floor to the temple
of this village.
மாகாளேஸ்வரர் கோயில் மகாமண்டபத்தில் உள்ள தூண். 12-
13 ஆம் நூற்றாண்டு. துண்டு கல்வெட்டுகள், விளக்கெரிக்க ஆடுகள் கொடுத்ததையும், நிலம் அளித்ததையும், தளம் அமைத்ததையும் குறிப்பதாகத் தோன்றுகின்றது.
LEGENDS
As per the legend Dakshayani, daughter of Daksha entered into to fire to protest against her father, Daksha, who objected to her marriage with Shiva. This made Lord Shiva furious, and this is when he performed tandava, the Dance of Death, after which he was known as the Mahakaleshwar ( Kala - Yama ), or the one who is mightier and ahead of time.
According to another legend, the demon Dushan attacked our Shaiva bhakts, and then Lord Shiva tore the earth in half in a fit of rage, and this is when he manifested as Mahakaleshwar.
POOJAS AND CELEBRATIONS
Apart from regular
poojas special poojas are conducted on pradosam, Maha Shivaratri days.
TEMPLE TIMINGS
The temple will be
kept open between 07.00 hrs to 10.00 hrs and 17.00 hrs to 20.00 hrs.
HOW TO REACH
This Place Palayanur
is about 2.5 KM from Padalam Koot road on Chennai to Trichy – GST road.
The temple is
about 2.5 KM from Padalam Railway
Station, 15 KM from Chengalpattu, 25 KM from Melmaruvathur, and 70 KM from Central
Station.
Nearest Railway
Station is Padalam and Junction is Chengalpattu.
LOCATION OF THE TEMPLE: CLICK HERE
Sadasiva Brahmendar
Arumugar with Sri Valli Devasena
Sri Valli Devasena Subramaniar
Saptamatrikas with Mahishasuramardini
Mahishasuramardini
Tripurantakar & Dakshinamurthy
Maha Vishnu - Brahma
Shiva Durgai - Chandikeswarar
Bairavar
A Tiger Relief ( Chozha's... ?)
Old Rajagopuram entrance
Stucco images of Kali Temple
A Sumaithangi at the Village bus stop
A Tiger Relief ( Chozha's... ?)
Stucco images of Kali Temple
A Sumaithangi at the Village bus stop
--- OM SHIVAYA NAMA
---
No comments:
Post a Comment