27th July 2017.
After the darshan of Sri Anjaneyar, Mr. Srinivasan joined us at
Sri Narasimhaswamy temple, We went around the temple observing various
sculptures and reliefs.
Moolavar
: Sri Narasimhaswamy
Thayar
: Sri Namagiri Thayar
Some of
the important details of this temple are…
The temple faces west on the west side of the hill with semi finished
Rajagopuram with an arch. Sannadhi for Nammalvar, Ramar, Udayavar, Lakshmi
Narasimhar. There is no vimana over the sanctum since this sanctum is a rock-cut cave. The sanctum has three cells with 5 panels of Vishnu’s various
avatars.
The first
panel on the left is the Vaikuntha Narayana Perumal where Vishnu as
Vaikuntha seated on five hooded Ananta or Adisesha with one leg folded and the
other leg raised. Discus and conch are on the upper hand. Bala Narasimha
reveals to the gods, that he will destroy Asura King Hiranyakashipu (who was a
Dwarapalaka in his previous birth to Vishnu) in the form of a man- Lion.
(
Photos from Web site Thanks to the unknown photographer )
On the left of a centre panel the Ugra Narasimha in which Narasimhar
tears Hiranyakasipu with his nails, keeping him on his lap and mouth wide
open. The Upper hand holds the Chakra, Conch, Sword and bow. This is as per the
boon obtained from Brahma, that he should not be killed by a man or animal,
inside or outside, Day or night without any weapon.
(
Photos from Web site Thanks to the unknown photographer )
In the
centre panel, the seated Narasimha is the principal deity of this cave who is
under worship. Shiva (Rudra) is on his right and Brahma is on his left. Near the
head are Sun (Surya), Chandra (Moon), Sanaka and Sanandana in flying
posture. Lakshmi is not shown in this Panel instead the Bhattar shows the
Lakshmi in the ornament which Narasimhar is wearing.
To the
right of the principal deity, the panel is the Varaha or Boar avatar of
Vishnu, who rescued Mother Earth from the demon Hiranyaksha. This theme is
being followed by Gupta, Chalukya, Pallava and other early dynasties. There is
a separate rock-cut cave at Mahabalipuram exclusively for Varaha. The Disciples
of Lord Dakshinamurthy Sanaka, Sanandana, Sanathanar and Sanathkumara are also mentioned here as they sang hymns in praise of Vishnu.
(
Photos from Web site Thanks to the unknown photographer )
On the right side is the Thiruvikrama panel in which Vamana (dwarf) avatar of Vishnu describes the event of King Mahabali gifting 3 footland to Vamana without listening to his guru Shukracharya. His right leg is up
showing the sky as the second step and Bali’s head as the third step.
(
Photos from Web site Thanks to the unknown photographer )
HISTORY AND INSCRIPTIONS
Though
this cave temple resembles the architectural style of the Pallava dynasty, but
belongs to the 8th Century Adiyaman rulers of the Kongu region. The inscriptions
found on the walls describe this Ranganatha temple as “Atiyanaatha
Vishnu graham”, a shrine built by the Atiya King Gunasila.
Another
inscription refers to the Adityendra Vishnu graham and to the Atiya Kula.
Narasinga Perumal Cave Temple Inscriptions. These inscriptions are recorded in “Salem – Namakkal mavatta
KalvettukkaL”.
கொங்கு மண்டலப் பகுதியில் உள்ள கம்மியர்,
சிங்கப்பெருமாள் மற்றும் பள்ளிகொண்டப் பெருமான் கோவில்களின் திருப்பணிக்காகக் (ஜீர்னோதாரனம்) குடிக்கொரு பணமும் ஒரு மிடா தானியமும் கொடுத்த உடன்பாட்டு ஆவணம். இந்த உடன்பாட்டைச்
செய்தவர்கள் குடாக ஊரவர்கள்.
This is an agreement given by the kammiyar of Kudaka
Villagers to Singa Perumal and Pallikonda Perumal temples Thirupani (Jeernodharana). Collecting one panam and one mida (moda - a pot full of ) Thanyam (Thanyam means
rice or millets etc) per family.
வாயிலின் இடப்புறசுவரில் உள்ள
17 ஆம் நூற்றாண்டு கல்வெட்டு சுவாமி நாயக்கர்
அரையன் கருவூலத்துக்குக் கோவில் தானிகர், மணியக்காரர், கணக்குப்பிள்ளை, பாளையக்காரர்
ஆகியோர் அளித்த மரியாதை முறி ஆவணம். இக்கோவிலில் மடப்பள்ளி உக்கிராணத்தில் இறைவனுக்குப்
பூசை செய்யாத ( சோபச் சக்கரம் ) சர்க்கரைப் பொங்கலை அமுது எனப் பாராமல் யாரேனும் பெற்றாலும்,
திருடினாலும் பாவம் அடைவர் என்பதைப் பதிவு செய்கின்றது.
The 17th Century inscription on the left
side entrance of the shrine records a document given by the Swami Nayakkar, Araiyan of Treasury, Maniaykarar, Accountant and Palayakarar. This
document records that it is a sin if anybody takes or steals the naivedyam
before offering it to God from the Thirumadaipalli/Kitchen.
இக் கல்வெட்டுப் பல துண்டுகளாக ஆங்காங்குப்
பதிக்கப்பெற்றுள்ளது. 11 கல்வெட்டு செய்திகளாக பதிவு செய்யப்பட்டு உள்ளது. மூன்றாம் இராசராசனைன் காலத்தைச் ( 1228 CE ) சார்ந்ததாக
எடுத்துக் கொள்ளப்பட்டு உள்ளது. ஒரு கல்துண்டு இராசராசசோழனின் 9ஆம் ஆட்சியாண்டைக் குறிப்புகிறது.
கோவில் பணிக்காக நிலம் கொடையாக அளித்தசெய்தி குறிப்பிடப் பெற்றுள்ளது. மற்றொரு துண்டுக்கல்லில்
விடுகாதநாகிய வத்தராமன் என்பவர் குறிப்பிடப்பெற்றுள்ளார். நாட்டவரில் பலருடைய பெயர்கள்
இடம்பெற்றுள்ளன. மூன்றாவது துண்டுக்கல் இறைவன் எம்பெருமான் சிங்கப்பெருமாளுக்கு நிலத்தைக்
கொடையாகக் காசியப்பன் செந்தாமரைக் கண்ணன் என்பார் அளித்த செய்தியைக் குறிப்பிடுகிறது,
மற்றொரு துண்டுக்கல் அரசன் பெயர் அறிய இயலாத இண்டாம் ஆட்சியாண்டைக் குறிப்பிடுகிறது. கோவிலுக்குத் திருவிடையாட்டமாக இறையிலி நிலம் அளித்த செய்தியைக் குறிப்பிடுகிறது. கல்வெட்டுப் பகுதி சிதைந்துள்ளது.
This inscription contains the 11 fragment inscriptions on the centre wall of the shrine.
These inscriptions record Rajaraja-III’s 9th reign year, mention a
person’s name Vidukatha alias Vaththaraman, many persons' names, A land was
gifted to Singa Perumal by Kasiappan Senthamarai Kannan, another gift of
land as Thiruvidayattam etc,.
But most
of the people including Bhattar tell us that the caves were excavated during
Pallava Period. The front mandapas are extended during the Vijayanagara
Period at a later period.
Ref:
Salem – Namakkal mavatta KalvettukkaL
TEMPLE
TIMINGS:
The
temple will be kept open between 07.30 Hrs to 13.00 Hrs and 16.30 Hrs to
20.30 Hrs.
CONTACT
DETAILS:
Official
website:
http://www.namakkalanjaneyartemple.tnhrce.in/ & http://namakkalnarasimhaswamyanjaneyartemple.org/history.html
Contact
landline and mobile numbers are +914286 233999 and +91 0443826099.
HOW TO
REACH:
Bus
facilities are available from major cities of Tamil Nadu.
The
temple is about a km distance from the Bus stand and a lot of shared autos are
available from the arch.
LOCATION
OF THE TEMPLE: CLICK HERE
Front mandapam has the relief of cow milking on
Shiva lingam in a Vishnu Temple
The temple
mandapam might have been constructed by these husband and wife
What is this emblem?
What is this emblem?
The Chariot is under renovation
The Chariot is under renovation
The Chariot is under renovation
---OM
SHIVAYA NAMA---
Thank you very much for creating interest about temples and Indian culture.
ReplyDeleteThanks ma
Delete