Wednesday 19 August 2020

Bhaktajaneswarar Temple /திருநாவலூர் பக்தஜனேஸ்வரர் கோயில் / Naavaleeswarar Temple / திருநாவலேஸ்வரர் திருக்கோவில் - Thirunavalur / Tirunavalur, Cuddalore District, Tamil Nadu.

This is the 40th Thevara Paadal Petra Shiva Sthalam and 8th Shiva Sthalam of Nadu Nadu. This place Thirunavalur  is on the banks of river kedilam. This is the birth place of Sundarar, one of 63 Nayanmar and also who has compiled the 60 Nayanmaras. 


In Periya Puranam Sekkizhar mentions  that Sundarar  visited this temple on his pilgrimage yathra, after after worshiping Lord Shiva of Thiruthinai Nagar.  

    மேவிய அத்தொண்டர் குழாம்முடைந்துஅரஎன்று எழும் ஓசை
    மூவுலகும் போய் ஒலிப்ப முதல்வனார் முன்பு எய்தி
    ஆவியினும் அடைவுடையார் அடிக்கமலத்து அருள்போற்றிக்
    கோவலன் நான்முகன் எடுத்துப் படியே கும்பிட்டார்

Even-though Sundarar was born &  brought up  from this Village, he might have worshiped Lord Shiva of this temple many times. But during this pilgrimage, Sundarar has sung hymns in praise of Lord Shiva of this temple. 

    கோவலன் நான்முகன் வானவர் கோனுங்குற் றேவல்செய்ய
    மேவலர் முப்புரம் தீயெழு வித்தவன் ஓரம்பினால்
    ஏவல நார்வெண்ணை நல்லூரில் வைத்தெனை ஆளுங்கொண்ட
    நாவல னார்க்கிடம் ஆவது நந்திரு நாவலூரே
..... சுந்தரர் தேவாரம்.
Vallalar also mentions this temple in his Thiruarutpa.
                                    “‘பன்னரிதாம்
    ஆவலூர் எங்களுடை யாரூர னாரூராம்
    நாவலூர் ஞானியருண் ஞாபகமே"
.......திரு அருட்பா
Moolavar  : Sri Bhaktajaneswarar, Sri Thirunavaleswarar
Consort    : Sri Manonmani , Sri Sundra Nayagi,
                  Sri Sundarambigai.

Some of the important features of this temple are....
The temple is facing east with a 5 tier Rajagopuram. Balipeedam, Dwajasthambam and Rishabam are immediately after the Rajagopuram. Moolavar is of swayambu and in koshtam, Vinayagar, Dakshinamurthy ( in standing posture as Rishapanthikar  ), Lingothbavar, Brahma and Durgai. Ambal is in a separate Sannadhi facing east. The procession deities are Vinayagar, Murugan with his consorts, Pichadanar, Saint Sundarar with his two wives.

In Prakaram Vinayagar, Sri Valli Devasena Murugan, Sthalapura bas relief is on the wall of prakaram, Natarajar & Sivakami, Shiva Lingas worshiped by Sapta Rishis, Polla Pillayar, Sekkizhar, Gajalakshmi, Navagrahas, Sri Bhargaveeswarar, Suryan, Bhairavar and Sundarar with Paravai Nachiyar and Sangili nachiyar and Shiva Linga believed to be worshiped by Sundarar’s foster father and Chozha King Narasinga Maniayaraiyar.

There is a separate sannathi for Maha Vishnu in the same Temple complex and the details of construction is not known. The temple is big with lot of Teak wood trees grown in the outer prakaram. 

The 15th Century Saint Arunagirinathar also visited this temple and worshiped Murugan of this temple.

    சேலெனும்வி ழிச்சி வேடுவர்சி றுக்கி
    சீரணித னத்தி                                    லணைவோனே
    சீதவயல் சுற்று நாவல்தனி லுற்ற
    தேவர்சிறை விட்ட                           பெருமாளே

HISTORY AND INSCRIPTIONS
The temple is believed to be existed before 6th to 7th Century and reconstructed Rajathithan, son of Parantaka-I as a Stone Temple. The temple is called as Thiruthondeecharam alias Rajaditha Eswaram and the place is called as Thirunavalur or Jambunathapuri, Since Shiva appeared under a Jambu Tree ( naval Tree ). As per the inscriptions this place was mentioned as Thirumunaipadi, Thirunavalur during Parantaka-I, Rajendra Valanattu Thiruminaipadi melur nattu Thirunavalur during Vijayarajendran’s period, Gangaikonga Chozha Valanattu Thirumunaipadi Melur nattu Thirunavalur during Kulothunga Chozha-i’s 37th year reign, and Rajaraja valanattu Thirumunaipadi melur nattu Thirunavalur during Kulothunga Chozha’s another year rule.

As per the inscription ( SII Vol VII No 954 to 1010 ) this temple was reconstructed as a stone temple by Kokizhanadikal Parivaarathal Chithra komalam  wife of Parantaka Chozha’ and mother of Rajaditha Chohza’s 28th year reign. The inscription also records the endowment of lighting a perpetual lamp for which Saava moova Peradu 90 and eezha Lamp  by Chithrakomalam. The fragment incomplete inscription ( SII Vol VII No 963 ) records the sthapathy’s name as “Thalaichang... தலைச்சங்....“

இராஜாதித்ததனுடைய தாயார் கோக்கிழானடிகளின் பரிவாரத்தாள் சித்திரகோமளம் என்பவள் ஒரு நுந்தா விளக்கு ஒன்றுக்கு, தொண்ணூறு ஆடுகளையும் ஒரு ஈழவிளக்கையும் கொடுத்துள்ளாள் இராசாதித்தன் இக்கோயிலைக் கருங்கல்லால் கட்டி அதற்கு இராசாதித்தஈஸ்வரம் என்று தன்பெயரை வைத்தாலும் முன்னுள்ள தொண்டீச்சரம் என்னும் பெயர் மறைந்து போகாமல் இருத்தற்கு அதற்குத் திருநாவலூர்த் திருத்தொண்டீஸ்வரமான இராஜாதித்த ஈஸ்வரம் என்றும் இக்கோயில் கல்வெட்டுக்களில் குறித்துள்ளான்.

The inscription ( SII Vol VII no 1002 )  with out name of the King and year records the construction of Two mandapas in front of Sanctum sanctorum by Velur Kizhavan Pallipattanasamy Periyan.

ர்ப்ப கிருகத்திற்கு முன்புள்ள மண்டபங்களைக் கட்டியவர் திருநாவலூர் வியாபாரி வேளூர் கிழவர் பள்ளிபட்டணசுவாமி ஆவார். இச்செய்தி `உடையார் திருத்தொண்டீஸ்வரமுடைய நாயனார் ஏவலாலே இவ்வூர் வியாபாரி வேளூர் கிழவன் பள்ளிபட்டணசாமி பெரியான் இத்திருமண்டபம் இரண்டும் செய்து கீழைத்திருவாசலும் திறந்து அத்திருவாசலும் செய்வித்தான் என்னும் கல்வெட்டால் அறியக்கிடக்கின்றது.

Rajaraja’s 21st year Rule inscription records the endowment of  Natarajar pedestal weighing 1750 palam, which was measured by Thirunavalur Kol, by Mummudi Chozha Brahmarayar Kanmi Kazhupparudayan Chithra Gupthan.

முதலாம் இராசராச சோழனின் 21-ஆம் ஆண்டில் மும்முடி சோழ பிரமராயர் கன்மி கழுப்பருடையான் சித்திரகுப்தன் ஐய்யக் குமரடி, இக்கோயிலில் ஆடி அருளுகிற கூத்தர்க்கு, திருநாவலூர்க் கோலால் 1750 பலம் நிறையுள்ள பாத பீடம் ஒன்றைக் கொடுத்துள்ளான்.

Rajadithya’s 3rd year reign inscription  records the endowment of Naivedyam, Kariyamuthu ( படி இரட்டி மூன்று சந்தியும், குத்தல் அரிசி பன்னிரு நாழி, நெய் முப்படியும், நெல்லு முந்நாழி ) by Munayatharaiyar Abharayithan kulamaaNikerumanar aruli seyya Chemmanang Koorudaya Namburan Perumukizhan Vikramaparana Pallavarayan. For which a land was donated after forest land was converted.

திருவமுது வகைகள்: இறைவர்க்குத் திருவமுதுக்குப் படி இரட்டி மூன்று சந்தியும் குத்தல் அரிசி பன்னிரு நாழியும், நெய் முப்பிடியும், கறியமுதுக்கு நெல்லு முந்நாழியும் உள்ளிட்டவைகளுக்கு, கோப்பரகேசரிவர்மரின் மூன்றாம் ஆண்டில் முனையதரையர் அபராயிதன் குலமாணிக் கெருமனார் அருளிச் செய்ய, செம்மனங் கூருடைய நம்பூரன் பெருமுகிலன் விக்கிரமாபரண பல்லவரையன், காடுவெட்டித் திருத்தின நிலத்தைக் கொடுத்துள்ளான்.

Rajakesaribarmar's 3rd reign year records the appointment of 4 Thiruvalakiduvar, two Thirupalli Thamam Thoduppar / garland making. For the same  40 Kalanju gold was gifted by Veerasoka Pandithan.

இத்திருக்கோயிலில் திருவலகிடுவார் நால்வர், திருப்பள்ளித்தாமம் தொடுப்பார் இருவர் நியமிக்கப்பட்டிருந்தனர். இவர்களுக்கு, கோவிராச கேசரிபன்மரின் மூன்றாம் இராச்சிய ஆண்டில் வீரஸோக பண்டிதன் நாற்பது கழஞ்சு பொன்னை மூலதனமாக வைத்திருந்தான். 

Rajaraja’s 18th year inscription records that Melur Nattu Thirunavalur, Perumabakkam and Mangala nattu Ekatheera Chathurvedi mangalam belongs to this temple.  

தேவதான நிலங்கள்: திருத்தொண்டீச்சரமுடையார்க்கு மேலூர் நாட்டுத் திருநாவலூரும் இந்நாட்டுப் பெரும்பாக்கமும் மங்கல நாட்டு ஏகதீர சதுர்வேதிமங்கலமும் உரியனவாய் இருந்தன. இச்செய்தி முதலாம் இராசராச சோழனுடைய பதினெட்டாம் இராச்சிய ஆண்டில் பொறிக்கப்பட்ட கல்வெட்டால் புலப்படுகின்றது. இவைகளுள் பெரும்பாக்கம் என்னும் ஊர், திருநாவலூர்க்கு வட மேற்கே நான்கு மைல் தொலைவில் இருக்கின்றது. 

Parantaka Chozha-I's 32nd reign year records that a Maha Vishnu Temple was in the same Village. 

இவ்வூரில் திருமால் கோயில் ஒன்று இத்தொண்டீச்சரத்துக்கு மேற்கில் உள்ளது என்பதும், அத் திருமாலின் திருப்பெயர் திருமேற்றளி மகாவிஷ்ணு என்பதும் முதற்பராந்தக சோழனின் 32 ஆம் ஆட்சியாண்டில் செதுக்கப்பட்ட கல்வெட்டால் புலப்படுகின்றது.

Rajadita Chozha's period inscription records the endowment of burning a perpetual lamp by Rajidata Chola's wife Mahadevadigal's brother. For the same 100 sava moova peradu was gifted to this temple. 

இராஜாதித்தன் மனைவி மகாதேவடிகள் என்பருடைய அண்ணன், இராஜாதித்த ஈஸ்வரத்துக்கு ஒரு நுந்தாவிளக்குக்கு நூறு சாவா மூவாப் பேராடுகளைக் கொடுத்துள்ளான்.

Majority of the inscriptions records the endowment burning perpetual lamps to remove the enmity.
  
மேலும் இராஜாதித்தனுடைய பரிவாரத்தார்கள் நுந்தா விளக்குகளுக்கு நிவந்தம் வழங்கியவர்களில் பெரும்பான்மையோர். பகைதீர ஒருவர் நுந்தா விளக்குக்கு நிவந்தம் அளித்திருப்பது இவ்வூர்க் கல்வெட்டால் அறியப்படும் செய்தியாகும்.

Ref: 
2. SII Inscriptions Vol VII.  

LEGENDS
As per the legend, Parvati ( Before marriage with Lord Shiva ) Celestial deities, Indra, Brahma Maha Vishnu ( worshiped  to seek the blessings of Narasimha Avatar to kill Hiranya Kasibu ), Maharishis, Sukran ( to get relieved from Vakra dosha ), Ashtadikpalakas, Suryan and Garudan ( during fight with Adiseshan, the colour of Garudan has turned to Blue, to get back the original Colour and get cured ), Sivapriyar ( got the position of Chandikeswarar ) worshiped lord Shiva of this Temple.

POOJAS AND CELEBRATIONS
Apart from regular Poojas, special poojas are conducted on Pradosham, Mahashivaratri ( Feb – March ), Sundarar’s birth day in Avani uthiram start day ( Aug – Sep ), Sundarar’s Guru Pooja  in Aadi, Swati star day ( July – Aug ) and Chithirai Car festival ( April _ May ).

TEMPLE TIMINGS
The temple will be kept opened between 07.00 hrs to 12.00 hrs and 16.00 hrs to 20.00 hrs.

CONTACT DETAILS :
Mobile and land lines +91 94861 50804 and +91 4149  224 391, may be contacted for further details. 

Sri Chandrasekara Gurukkal : 09943359480, Sri Sambanda Gurukkal : 094436 24585. 

Sri Muthuswami Gurukkal : 094433082945, Sri Senthil Gurukkal : 09486150809.

HOW TO REACH : 
Share autos are available from Kedilam stop ( 2 KM ). ( Kedilam is near Villupuram on the NH 45 route to Trichy )
Buses plying to Panruti  from Villupuram passes through Thirunavalur.
The temple is 16 KM from Ulundurpet, 17 KM from Panruti, 24 KM from Villupuram, 37 KM from Virudhachalam and 190 KM from Chennai.
Nearest Railway station is Ulundurpet. 

LOCATION OF THE TEMPLE : CLICK HERE





Ambal Temple


Maha Vishnu temple


Sthalapurana, Kannappa nayanar, Chandikeswarar purana sculptures 
---OM SHIVAYA NAMA---

No comments:

Post a Comment