The
visit to the Sri Pushpavaneswarar Rock Cut Cave temple at Poovalakkudi in Pudukkottai District was part of the Pudukkottai Heritage Walk, organized jointly by Aatrupadai, TTDC, and Ula on January 7th and 8th, 2023.
Thanks to M/s Trichy Parthy, Prabhaharan, and Francis Edison.
This
Sri Pushpavaneswarar Rock Cut Cave Temple is about a km from the village Poovalakudi and can be
accessed either by walking on the Eri bund or by a two-wheeler.
Moolavar : Sri Pushpavaneswarar
Consort : Sri Sundaravalli
Some
of the salient features of this rock-cut cave temple are….
The
Rock Cut cave temple faces the South-East Direction with Rishaba Mandapam. A
Vinayagar sculpture excavated from the
mother rock is on the southeast side of the cave Temple. Bairavar, Karuppar,
Valli DevaSena Arumugar on Peacock, and Chandikeswarar are in separate sannidhis,
outside the cave Shrine. Ambal is in a separate Temple with sanctum sanctorum,
ardha mandapam, and Mukha mandapam may have been built during the Vijayanagara Nayaks
period. The Koshtas are empty. Utsavars and Vinayagar are on the raised platform
with a grill arrangement.
பூவாலைக்குடி…. முத்தரையர் குடைவரை: புதுக்கோட்டை பொன்னமராவதி
சாலையில் உள்ள வையாபுரி என்ற ஊரினை தாண்டி சுமார் 2 கி.மீ தொலைவில் அமைந்துள்ள ஊர்
பூவாலைக்குடி இங்குள்ள ஏரியினை கடந்துதான் இக்கோவிலுக்கு செல்ல வேண்டும்.
கோவிலின் அமைப்பு…. இக்குடைவரை
கருவறை முன்சுவர், முக மண்டபம், பெருமண்டபம் மற்றும் முன்பண்டபம் என்ற கூராய் கட்டப்பட்டுள்ளது. குடைவரைக்கு வெளியே உள்ள அம்மன்
சுந்தரவல்லி என அழைக்கப்படுகிறார். இக்கோவில் பெருமண்டபத்தில் அம்மன்கோவில் கட்டப்பட்டுள்ளது.
மேலும், பைரவர். சண்டேசர், ஆறுமுகருக்கு தனித்தனியாய் சன்னதி எழுப்பப்பட்டுள்ளது.
குடைவரை அமைப்பு….
சிவலிங்கம் தாய்ப்பாறையில் குடையப்பட்டுள்ளது.
புதுக்கோட்டையில் உள்ள அனைத்து குடைவரையிலும் லிங்கத்திருமேனிகள் தாய்ப்பாறையில் லிங்கம்
அமைந்தது இம்மாவட்டத்திற்கு உள்ள சிறப்பு. பெரும்பாலும் பாண்டியர் குடைவரைகள் அனைத்துமே
தாய்ப்பாறை லிங்கங்களே. இக்கோவிலின் கருவறை வாயிலின் இடப்புறம் நீர் வெளியேறும் வண்ணம்
வெட்டப்பட்டுள்ளது.
ARCHITECTURE
The
Sanctum Sanctorum is on a 69 cm high surface, and the entrance measures 75 cm wide
and 1.60 meters high. Two koshtas are on both sides of the entrance with 4
pilasters. The right side, 37 cm x 95 cm koshta/space, has the Rajathiraja’s
inscription. Sri Bhoothi Kalari’s inscription is on the top.
The
sanctum sanctorum measures 2.36 meters (E-W) x 2.32 meters( S-N) and height 1.85 meters. Shiva Lingam excavated out of Mother Rock, is on avudayar with jagathy, vrutha kumudam, kambu, kandam,
pattikai, and Upper kambu. The Avudayar is square in shape with a 1-meter side and
52 cm high. The banam is 55 cm high.
Komukha is small. A channel was created at a later date to drain the Abhisheka
water.
A
maha mandapa was constructed abutting the sanctum sanctorum to match the kapota
of the sanctum sanctorum. The extension of the rock can be seen from the maha mandapam.
A grilled platform with Lotus petals upanam, kambu jagathy, and big lotus petals can be seen inside the maha mandapam
to keep Utsavar and Vinayagar. The Maha mandapam
is on a Pada bandha adhistanam with Brahma kantha pilasters & vettu Tharanga pothyals. The mandapa can be
accessed from the south and east. Vinayagar in the mandapam is with karanda magudam, pasa angusam. The mandapa is supported by 3 square, two
kattu body pillars with vettu Tharanga pothyals.
The
mukha mandapam is supported by 12 pillars & vettu Tharanga pothyals. Naga
bandhas are on the base of the pillars. The basreliefs of Shiva Lingam and
lotus medallions are on the pillars.
A
brick 2-tier vimanam is over the sanctum sanctorum. The vimanam is of Nagara
style, and 6 anga hara is on the first tala.
On
the Northwest of the rock, a 45 cm width x 3 cm high square tala was created, on
which 41 cm (S-N) x 45 CM (E-W) 6 cm avudayar, and 26 cm banam Shiva Linga were excavated.
The
Southwest mandapam is used as madapalli, the tanks to the west of the rock are
called Perugkulam, and the North is called Lotus Tank.
Bairavar… is with Snake Jwala makuda, rudraksha beads mala, makara kundalam on the right ear, padra
kundalam in the left ear, protruding teeth, yagnopaveetha, uthara bandham, and
snake on the waist. He holds Damaru, a snake, a 3-prong spear, and a kapala. The dog
is shown on its back.
Chandikeswarar… is
with jada makuta, Sarapalli, yagnopaveetha, Uthara bandham, the dress below the waist,
sitting in sukasana holding Mazhu, in the right hand, and the left hand is on the thigh.
Arumugar…. is on a peacock in sukasana with karanda makuta,
silk dress, holding Sakti ayudha, knife, shield, bow, and arrow. Valli Devasena is on both sides. Both Valli
Devasena are in a silk dress and wearing a karanda makuta.
Vinayagar….
The south west Vinayagar is Idampuri Vinayagar holding pasa angusam, tusk, and
mothagam.
HISTORY AND
INSCIPTIONS
கல்வெட்டுகள்…… இக்கோவிலில் மொத்தம் 39 கல்வெட்டுகள் இதுவரை கண்டுபிடிக்கப்பட்டுள்ளது.
இதில் காலத்தால் முற்பட்டது ஸ்ரீபூதி களரி எனும் முத்தரையரின் கல்வெட்டாகும். இக்கல்வெட்டில்
ஸ்ரீபூதி களரி
ஆயின அமரூன்றி முத்தரையன் தன்(ம) ம்
என உள்ளது. எழுத்தமைதி மற்றும் குடைவரையின் அமைப்பை
வைத்து பார்க்கையில் இதனை 8 ம் நூற்றாண்டு என கருதப்படுகிறது. இம்முத்தரையன் மன்னனா?
அல்லது அதிகாரியா? என தெரியவில்லை. செந்தலை கல்வெட்டில் வரும் சுவரன் மாறனுக்கும்,
மலையடிப்பட்டி குடைவரை கண்ட விடேல்விடுகு முத்தரையனுக்கும் இடைப்பட்ட முத்தரையன் என
ஒரு கருத்தும். நார்த்தாமலை விஜயாலய சோழீஸ்வரர் கோவிலை கட்டிய "சாத்தம்பூதி" என்பவரின்
மகன், எனவும் கருத்துள்ளது அவ்வகையில் இக்கல்வெட்டு முக்கியத்துவம் பெறுகிறது. இதற்கடுத்து
கோப்பரகேசரி ஒருவரின் கல்வெட்டும், முதலாம் இராஜாதிராஜன். இரண்டாம் ராஜேந்திரன்: வீரராஜேந்திரன்,
முதலாம் குலோத்துங்கன், "எம்மண்டலமும் கொண்டருளிய குலசேகரன்", சடையவர்மன்
சுந்தரபாண்டியன், விஜயநகர கல்வெட்டுகள் காணப்படுகிறது.
சோழராட்சியில் இவ்வூர் கேரளாந்தக வளநாட்டு, கூடலூர்
நாட்டின் கீழ் இணைக்கப்பட்டும், பின்னர் கடலடையாது இலங்கைகொண்ட சோழவளநாட்டின் கீழும்,
பாண்டியராட்சியில் பொன்னமவராவதி வடபற்றிலும் இருந்துள்ளது. அருகேயுள்ள ஊரின் பெயர்கள்
கல்வெட்டுகளில் காணப்படுகிறது. இன்றும் அப்பெயரிலேயே அவ்வூர்கள் வழங்கி வருகிறது. சிறப்பு.
(சாத்தனூர், தேனூர், காரையூர், அரசூர், செவ்வலூர், திருப்பத்தூர்). நந்தாவிளக்கு படையல்,
வழிபாடு சம்பந்தப்பட்ட கல்வெட்டுகளே முழுக்க காணப்படுகிறது அப்பகுதியிலுள்ள ஊரார் பெயர்கள்
வருகிறது.
சோழர்காலத்தில் உவச்சரான கண்டன் சிவகண்டனான அச்சகண்டபெருமாள்
என்பவரின் வழிகாட்டலில் பஞ்சமகாசப்தம் வாசித்தமை குறித்து கல்வெட்டு கூறுகிறது. நாயக்கர்
காலத்தில் வரிகட்ட இயலாமையால் தன் நிலத்தை கோவில் காணியாக இறையிலியாக விட்டதும் தெரிகிறது.
இம்மண்டபங்களை குடைவித்தது ஸ்ரீகோவிலுடையான் வாதுணி ஊரன் துற்றினை என தெரியவருகிது.
தற்சமயம் தொல்லியல் துறையின் கீழ் இக்கோவிலை
சுற்றி வேலியெழுப்பி பாதுகாக்கப்பட்ட தொல்லியல் சின்னமாக உள்ளது.
There are 39 inscriptions recorded from this
temple. Of these, Mutharaiyar Sri Bhoothi Kalari’s inscription is the
earliest. The inscription reads as “Sri
Bhoothi Kalari ayina amaroonRi mutharaiyan thanmam – ஸ்ரீபூதி களரி ஆயின அமரூன்றி முத்தரையன்
தன்(ம)ம்”. Based on
the style of inscription, this belongs to the 8th Century. Whether
Mutharaiyan was a king or an official is not known. Some researchers believe that this “Bhoothi Kalari” is a Mutharaiya King, between Swaran
Maran mentioned in the Sendalai inscription, and Videl Vidugu, a Mutharaiya king
mentioned in the Malayadipatti inscriptions. Another opinion is that he is the Son
of “Santham Bhoothi”, who built the Narthamalai Sri Vijayalaya Choleeswaram.
The
other inscriptions belong to a Koparakesari, Chozha Kings Rajathirajan-I,
Rajendran-II, Veera Rajendran, Kulothunga Chozha-I, and the Pandya King
Kulasekaran, who holds the title “Em Mandalamum Kondaruliya Kulasekaran – எம்மண்டலமும் கொண்டருளிய குலசேகரன்…”, Sadayavarman Sundara Pandyan, and Vijayanagara
Kings.
During the Chozha period, this place was in Keralanthaga Valanattu, Gudalur Nadu. Then it
was under Kadaladayathu Ilangai Konda Chozhavalanadu, and during the Pandyas period, the same was in Ponnamaravathi vada PaRRu. Some village names mentioned in the
inscription, like Sathanoor, Thenur, Karaiyur, Arasur, Sevvalur, and Tiruppattur, hold the same name to date.
Most
of the inscription records the services, Naivedyam, burning perpetual lamps, etc.
Kulothunga
Chozha’s ..(2)1st reign year inscription records that, as per the
guidance of Uvachar Kandan Sivakandan alias Achchakanda Perumal,
Panchamahasaptham ( Panchamukha Vadyam…?) was played.
Achutha
rayar period inscription records, during the process of inspection by Rayappa
Nayaakar found that the Kaniyatchi padi vayal lands are given to the temple as
Irayili / Koil Kani, since unable to pay tax, by the villagers.
Koparakesari’s
6th reign year inscription records that a mandapam was constructed by Sri Koviludayan Vathooliooran ThooRRinai (e).
The
inscription without the King’s name, Vilambi year records that Sri pandaram/treasury official Avamuththa Mudaliyar and Kumbakonam Kothanda Nattuvan’s
Daughter Senbagaselvi was ordered to become a Thevaradimai / (Thevaradiyar
..?). For the same lands, Nanjai and Punjai were gifted.
The
inscription 815, 1460 CE, an inscription records the quarrel/fight between two
groups – Valangai and Idangai, and the solution given. The Thoovar villagers
brought some persons and killed some people
( Vetti – வெட்டி) of Ponnamaravathi, and robbed/burgled in the village. So the
Ponnamaravathi villagers complained to the village sabha. The Sabha agreed to take
action if they donated the Kudikadu lands to the Poovalakudi Temple as
Thirunamathukani. The Villagers agreed and gave, exempting lands Panaimangalam
paRRu Aiyanpaththi, Pidari vilagam, Manithar / human irayili.
The villagers agreed further that the Kadamai, Kanikkai, Upathi,
distribution, Irai, tax, wages/Uzhiyam will be paid by them.
The
1467 CE Mavali Vanaathirayaya, an official of King Mudithangi, Kariyur
Velapillai, Sundara Chozhapurathu
nagarathar, Sevvalur Villagers, and Vada paRRu Nattar joined together, enquired, and an amicable solution was given to
the pakai (பகை)/quarrel between Sevvalur Pancharayar
Narasingadevar Group and Chozha Konar
Pallavarayars Group. Words like
Valangai, Idangai Parisaipuram, and Suvanthiram are mentioned in this inscription.
This shows that the Valangai and Idangai conflicts existed during the 15th
Century.
POOJAS AND CELEBRATIONS
No Special poojas are conducted.
TEMPLE TIMINGS
Since the temple is in a remote place, closing and
opening are unpredictable.
HOW TO REACH:
The temple can be reached either by walking or by a two-wheeler on the banks of the lake from the village Poovalakudi, and the distance
will be about 1 km.
The village Poovalakudi is 15 km from
Ponnamaravathi, 22 km from Thirumayam, 26 km from Pudukkottai, 72 km from Trichy, and 400 km from Chennai.
The nearest Railway Station is Thirumayam & Pudukkottai
Ref:
Pudukkottai
Navatta Kudaivaraikal by Mu. Nalini and Ira. Kalaikovan.
Pudukkottai
Mavatta Kalvettukal
LOCATION OF THE TEMPLE : CLICK HERE
A Sumai Thangi on the way to the Temple
--- OM SHIVAYA NAMA ---

























No comments:
Post a Comment