The second visit to the Ellora Shiva & Vishnu caves was a part of the “Elephanta, Ajanta, and
Ellora Heritage Walk” organized by Enthisai Historical Heritage Walk Group, from
December 23rd to 26th December 2023. Photos taken during the visit are uploaded in Google Photos and please click this link for the Photos.
DAY - 3, 04-02-2016.
After the darshan of Shri Grishneshwar, visited the Ellora caves
also. Ellora caves group consists of 34 Caves dedicated to Hinduism, Buddhism, and Jainism, and is about 2 km from, Shri Grishneshwar
/ Shri Ghushmeshwar, the 12th Jyotirlinga Temple at Ellora. The cave's centre point is No 16 dedicated to Lord
Shiva. Caves 1 to 12 are dedicated to Buddhism of which cave No 10 is called Vishwakarma Cave. The Caves from 13 to 29 are dedicated to Shiva and Vishnu. The last 5 caves ( from 30 to 34) are dedicated to
Jainism.
எல்லோரா குடைவரைத் தொகுப்பில்
34 குடைவரைகள் மட்டும் குறிப்பிடத்தக்க சிறப்பு வாய்ந்தவைகள் ஆகும்.
இவை மஹாரஷ்டிர மாநிலத்தில் UNESCO நிறுவனத்தால்
அங்கீகரிக்கப்பட்ட 5 உலக பாரம்பரிய சின்னங்களுள் ஒன்று ஆகும். (The rest are, Ajanta Caves, Elephanta Caves, Chhatrapati Shivaji Maharaj Terminus and The Victorian and Art Deco Ensemble) எல்லோரா குடைவரைத்
தொகுப்பில் முதல் 12 குடைவரைக்கள் பௌத்தமதத்திற்காக பொயு 6 - 8 ஆம் நூற்றாண்டுகளில்
குடையப்பட்டதாகவும், 13 - 29 வது குடைவரை 17 குடைவரைகள் சிவன் மற்றும் மஹாவிஷ்ணுவிற்காக
பொயு 7 - 9 ஆம் நூற்றாண்டுகளில் குடையப்பட்டதாகவும், 30 ல் இருந்து 34 வரையுள்ள 5 குடைவரைகள் சமண
சமயத்திற்காக பொயு 9 - 11 ஆம் நூற்றாண்டுகளில் குடையப்பட்டதாகக் கருதப்படுகின்றது.
இக்குடைவரைத் தொகுப்பில் 16 ஆம் எண்குடைவரை சிவனுக்காக் “கைலாசநாதர்
கோயில்” என மேலிருந்து கீழாகக் குடையப்பட்டது.
The Ellora group of caves consists of 34 caves of
which 12 caves belong to Buddhism, hewed during 500 – 750 CE, 17 Shiva and Vishnu Caves
both for Saivam and Vaishnavam and hewed between 600 to 870 CE and lastly the 5
Caves from 30 to 34 belongs to Jainism hewed during 800- to 1000 CE. The 12
Buddhist caves start from No 1. Of the 12 Caves, details of 4 important
caves are given below. Caves 5, 6, and 7 are interconnected with each
other.
The cave No. 16 is called Kailasanathar
Temple. This is the only cave temple chiseled from top to bottom with 2-floor side balconies. The details are as follows.
இக்குடைவரை மேலிருந்து
கீழாக குடையப்பட்டது. இக்குடைவரையைக் குடைய சுமார் 200 ஆண்டுகள் பிடித்ததாகக் கூறுவர்.
ராஷ்டிரகூட மன்னன் தன்டிதுர்கா (பொயு 735 – 757) காலத்தில் ஆரம்பிக்கப்பட்டு கிருஷ்ணாவின்
காலத்திலும் தொடர்ந்தது. பல்வேறு அரசர்களின் காலத்தில் நடைபெற்றது. குடையப்பட்டு முடிந்த
பிறகு பொயு 9 – 11 ஆம் நூற்றாண்டுகளில் ஓவியங்கள் ரங்க மண்டப விதானம், மற்றும் சுவர்
பகுதிகளில் வரையப்பட்டது. தற்போது முழுமையான அளவு காணப்படவில்லை. குடைவரை கருவறை, இடைநாழி, ரங்மஹால் /அர்த்த மண்டபம் / மகா மண்டபம், முக மண்டபம் மற்றும் ரிஷப மண்டபம்
என்ற அமைப்பில் மாடக்கோயில் போன்று குடையப்பட்டது. அதிட்டானம், அதிட்டானம் மீது யானைகள், அதன்மீது கோயில்
என்று காணப்படுகின்றது. கருவறையைச் சுற்றி பரிவார ஆலயங்களும் தாய்பாறையிலேயே செதுக்கப்பட்டுள்ளது.
பிரகாரம் உயர்ந்த மேடையில் அமைந்து அது பத்திகளாகப் பிரிக்கப்பட்டு, கஜலக்ஷ்மி, மகிஷாசுரமர்த்தினி, சிவன் (உமா மகேஸ்வரர், நடராஜர், ராவண அனுக்கிரகமூர்த்தி, கஜசம்ஹாரமூர்த்தி, பாரசிவன் (எந்தையே சிவலிங்கத்தை வழிபடுவது), கங்காதரர், கங்க விசர்ஜனர், திரிபுர சம்ஹாரர், சங்கர நாராயணர், லிங்கோத்பவர், காலசம்ஹார மூர்த்தி) மற்றும்
மஹாவிஷ்ணுவின் (அனந்தசயன பெருமாள், பூவராகர், நரசிம்ஹர், இரணியன் வதம், திருவிக்ரமர்), பல்வேறு வடிவங்கள் சிற்பத்தொகுதிகளாகச் செதுக்கப்பட்டுள்ளது. இதுபோன்ற
சிற்பத்தொகுதிகள் கருவறை மற்றும் மண்டப வெளிச் சுவர்களிலும் காணப்படுகின்றன. மகாபாரதம்
மற்றும் ராமாயணம் சிற்பத்தொகுதிகளாகச் செதுக்கப்பட்டுள்ளதைக் காண்பதற்கு கண்கோடி வேண்டும்.
பிரகாரத்தில் இரண்டு ராஷ்டிரகூடர்களின் வெற்றித் தூண்களும் செதுக்கப்பட்டு உள்ளது.
The Kailasa is a great monolithic rock-cut temple isolated from
the surrounding rock and excavated from top to bottom and hewed out all
through from outside. It is said that ten generations worked for it and took
more than 200 years the complete. The temple was planned and begun under
the Rashtrakuta King Dantidurga (735 – 757 CE) and the major work went on in the reign of Krishna (757-773 CE). The artistic activities of Kailasa were carried out in several phases and spread over many reigns
of the Rashtrakuta Rulers. This cave locally known as Kailasha is a
temple complex, with all the essential elements of the temple, including the main shrine, Rishaba Shrine, gateway, surrounding cloisters, and subsidiary shrines. The
temple is richly carved with niches, pilasters, windows, and cornices. The whole
temple is decorated with gigantic images of deities, amorous couples, and friezes of epic scenes along with fauna, and floral and geometrical designs.
After the completion of the temple, there is evidence of renewed plaster
and painting is about the 9th to 11th centuries CE.
Various sculptures carved here in the temple are not there by
accident but by deliberate design. Every sculpture has a meaning and a
purpose. The two elephants and free-standing pillars of
victory in the courtyard reflect Rashtrakuta's supremacy and power. The
figures of Sankha–Nidhi and Padmanidhi and the panel of Gajalakshmi in the courtyard symbolize their prosperity. The figures of river goddesses Ganga,
Yamuna, and Saraswati symbolize purity, devotion, and knowledge
respectively. The enormous animals supporting the superstructure of Kailasa show the great importance given to the animal
worlds in Hindu mythology. The whole temple complex is surrounded by
a raised pillar corridor decorated with huge panels of mythological
stories.
The main temple is called Rang-Mahal ( Painted Palace) because, after its completion, the temple was plastered and painted. Rang-Mahal is
rectangular on plan. The 7-meter high plinth is decorated with life-size
elephants and mythical animals and friezes illustrating two great
epics Ramayana and Mahabharata. The main temple has a Vadya mandapa, a Rishaba Mandapa, a Pillared hall, an antechamber, and a small sanctum surrounded by five
subsidiary shrines ( Panchayatana). The ceilings of the sanctum, antechamber, and the hall have pendentive rosettes, goddess Annapoorna and dancing
Siva respectively. The whole Temple is also decorated with beautiful paintings.
Lankeshwar temple carved on the northern corridor is dedicated to
Lord Shiva. The temple consists of a Pillared hall, an antechamber sanctum, and a Rishabam shrine. On the parapet wall is a frieze of amorous couples carved in bass
relief. The pillars and walls are decorated with a number of interesting
panels. The sanctum houses a Linga and the back wall is carved with Maheshmurti
in low relief.
LOCATION OF THE CAVE: CLICK
HERE
Cave No 16 – Sri Kailasanathar temple
Mahishasuramardini
Gajalakshmi
Northside corridor - The victory Pillar
Shiva in a meditation posture
Shiva with 10 hands / Dashabhuja - as Gaja Samhara Murti
Ravana Anugraha Murti
Victory Pillar of Rashtrakutas
The remains of plastering and painting of the Rang Mahal entrance
Rang-Mahal - ceiling reliefs and Paintings
Shiva Linga in the sanctum Sanctorum
Rang-Mahal
Praharam Parivara sannadhis
Prakaram Parivara sannadhis
Praharam parivara sannadhis
The ground-level corridor view from the Rang Mahal
Episodes from Epic Mahabharata
Episodes from the epic Ramayana
Ground-level Back side corridor
Ground level Back side - Elephants on the adhistanam
Ravana
THE CAVES AFTER CAVE NO 16.
( Written as a Separate post )
Capital / pothiyal Sculptures
Capital / pothiyal Sculptures
Ganapathi
Mahishasuramardini
Left and right side dwarapalaka
Left and right side dwarapalaka
Marriage of Shiva with Parvati
Shiva with Brahma with their consorts
MahishasuraMardini
Shiva as Veerabhadra and Daksha with goat's head
Saptamatrikas
Dance of Lord Shiva
Skeletons
exquisitely carved pillars and pilasters
---OM SHIVAYA NAMA:---
….. to be continued
awesome, fantastic and very nice shots...just being speechless, thanks a lot for sharing.
ReplyDeletethanks for the comments Jyotirmoy Sarkar
DeleteVery beautiful journey with grand pictures !!
ReplyDeleteThanks Yogi
Delete