6th October 2019.
The visit to this place Thumburu was a part of
Ahimsa Walk organized by the Tamil Jains on 6th October 2019. After
Arungulam Sri 1008 Dharmanatha Tirthankara’s darshan, we came to this place. About 70 odd Jains and non-Jains from all walks of life participated in this Ahimsa walk. An Ahimsa Walk Procession was held through
the streets of the village and ends at this Jinalaya.
The half-buried Jinalaya was unearthed in recent years. The Jinalaya was buried
during the excavation of a lake and the bund was raised with the excavated soil.
The bund soil completely covered the Jinalaya since it was on the bund. In connection with our Ahimsa walk, the soil
and the entrance were cleared with the help of JCB, and the sanctum
sanctorum was also cleaned with the help of local people. As per the local
people, this temple was called Ammalamma Temple, and Tirthankaras as Buddhas.
அஹிம்சை நடையை ஒட்டி ஏரியின் கரையில் மறைந்து இருந்த இந்த ஜீநாலயம் உள்ளூர்வாசிகளின் ஒத்துழைப்புடன் ஜேசிபி மூலம் களிமண் அகற்றப்பட்டு வெளிக்கொணரப்பட்டது. வழிபாட்டிற்க்கு ஏற்ப மண்டபம் மற்றும் கருவறையில் இருந்த களிமண் முற்றிலும் அகற்றப்பட்டது. ஜீநாலயம் கருவரை மற்றும் அர்த்தமண்டப அமைப்புடன் கட்டப்பட்டு இருந்தது. உள்ளூர்வாசிகள் ஜீநாலயத்தை அம்மாளம்மா கோயில் எனவும் தீர்த்தங்கரர்களை புத்தர் என் அழைப்பதாகவும் கூறினர்.
The Jinalaya was built with a Sanctum Sanctorum and an artha mandapam. The sanctum sanctorum faces south with an entrance from the east. There are two Parshvanath Tirthankara images inside the sanctum Sanctorum. Both the Tirthankaras are in good shape with 5 headed snakes and Mukkudai. The Srivatsam, Sangu (Conch), and Chakra are chiseled near the shoulder on both sides. Thiruvasi is also shown behind the Tirthankara images. Mr Vijaya Kumar, a retired ASI official explained the above features and said that these are Suparshwanath Tirthankaras. Further, he pointed out the similarities between the Village name and the 5th Tirthankar Sumatinath’s yakshini name Thumburu. Experts believe that these images with Jinalaya may belong to the 10th to 12th Century.
அஹிம்சை நடையை ஒட்டி ஏரியின் கரையில் மறைந்து இருந்த இந்த ஜீநாலயம் உள்ளூர்வாசிகளின் ஒத்துழைப்புடன் ஜேசிபி மூலம் களிமண் அகற்றப்பட்டு வெளிக்கொணரப்பட்டது. வழிபாட்டிற்க்கு ஏற்ப மண்டபம் மற்றும் கருவறையில் இருந்த களிமண் முற்றிலும் அகற்றப்பட்டது. ஜீநாலயம் கருவரை மற்றும் அர்த்தமண்டப அமைப்புடன் கட்டப்பட்டு இருந்தது. உள்ளூர்வாசிகள் ஜீநாலயத்தை அம்மாளம்மா கோயில் எனவும் தீர்த்தங்கரர்களை புத்தர் என் அழைப்பதாகவும் கூறினர்.
The Jinalaya was built with a Sanctum Sanctorum and an artha mandapam. The sanctum sanctorum faces south with an entrance from the east. There are two Parshvanath Tirthankara images inside the sanctum Sanctorum. Both the Tirthankaras are in good shape with 5 headed snakes and Mukkudai. The Srivatsam, Sangu (Conch), and Chakra are chiseled near the shoulder on both sides. Thiruvasi is also shown behind the Tirthankara images. Mr Vijaya Kumar, a retired ASI official explained the above features and said that these are Suparshwanath Tirthankaras. Further, he pointed out the similarities between the Village name and the 5th Tirthankar Sumatinath’s yakshini name Thumburu. Experts believe that these images with Jinalaya may belong to the 10th to 12th Century.
கருவறை தெற்கு நோக்கியும், உள்ளே செல்ல கிழக்கு
பக்கத்தில் வாயிலும் இருந்தது. கருவறையில் இரண்டு தீர்த்தங்கரர்கள் சிற்பங்கள் திருவாசி,
தலைக்கு மேலே பாம்பு குடையுடன் முக்குடையும் காணபட்டது. ஸ்ரீவத்சம், சங்கு, சக்கரம்
காட்டப்பட்டு இருப்பதால் இந்து சமயத்தினரும் வழிபட அவைகள் வடிக்கப்பட்டு இருக்கலாம்
என இந்திய தொல்லியல் துறையில் பணியாற்றி ஓய்வு பெற்ற திரு விஜய குமார் அவர்கள் கூறினார்.
மேலும் இவ்விரு தீர்த்தங்கரர்கள் சுபார்ஸ்வநாத் தீர்த்தங்கரர் சிற்பங்கள் எனவும் 10ல்
இருந்து 12ஆம் நூற்றாண்டைச் சார்ந்ததாக இருக்கலாம் என்ற கருத்தைத் தெரிவித்தார். 5வது
தீர்தங்கரர் சுமதிநாத் பகவானின் யக்ஷினியின் பெயர் தும்புறு ஆனதால் அந்தப் பெயராலேயே
இவ்வூர் தும்புறு என அழைக்கப்படும் ஒற்றுமையையும் கூறினார்.
In addition to the Tirthankara images a Jyeshta Devi,
Vishnu as Chennakesava, and headless
Sridevi images are found in the artha mandapa.
It was said that the presence of Hindus. Vaishnava deity images signify that Hindus
also worshiped the deities of this temple. The Jyeshta Devi’s sculpture is evidence
that this Jinalaya belongs 10th to 12th Century since the worship of Jyeshta Devi was discontinued after the 12th Century.
மேலும் அர்த்தமண்டபத்தில் தவ்வைதாய் எனப்படும்
ஜேஸ்டா தேவி சிற்பம், சென்னகேசவ பெருமாள் மற்றும் தலை இழந்த ஸ்ரீதேவி சிற்பங்களூம்
இருந்தன. ஒரு சமண சமய கோயிலில் இந்து சமய சிற்பங்கள் இருப்பது அக்கால மத நல்லினக்கதையும்,
சமணரும் இந்துக்களும் ஒரே கோயில் தொழுததையே காட்டுகின்றது. மேலும் 12 ஆம் நூற்றாண்டுக்கு
பின்பு ஜேஸ்டாதேவி வழிபாடு தொடரவில்லையாதலால், இக்கோயில் அல்லது ஜீநாலயம் 10ல் இருந்து
12 ஆம் நூற்றாண்டைச் சார்ந்ததாக இருக்கலாம் என்பது ஆய்வாளர்களின் கருத்து.
HOW TO
REACH:
The Village Thumburu is on the bus route from Chennai
to Tirupati via Uthukottai Pichatur, Narayanavanam,
Puttur, and between Pichatur and Narayanavanam. The village is about 500 meters
away from the Thumburu Bus stop on the main
road.
Thumburu is 9.4 km from Pichatur, 13.9 km from
Puttur, and 45 km from Tirupati.
The nearest Railway station is Puttur. LOCATION OF THE TIRTHANKARAS: CLICK HERE
Jyeshta Devi
The entrance of the Jinalaya
Vishnu as Chenna Kesava and headless Sridevi
The excavated lake
Ahimsa walk
Ahimsa walk
Ahimsa walk
---OM SHIVAYA NAMA---
May we add your new Jestha to Her large collection in the 'Heritage and Culture of India' group?
ReplyDeleteYes Please.. You can add
DeleteThanks