Wednesday, 5 December 2018

Sri Vacheeswarar Temple / வயலக்காவூர் வாசீஸ்வரர் கோயில், Vayalakkavoor, Tirumukkudal, near Walajabad, Kanchipuram District, Tamil Nadu.

IndiBlogger Badge
02nd December 2018.
Had been to Vayalakkavoor in connection with the Tamil Jains Ahimsa Walk. After the important event of the installation of the Mahavir image in a newly built small temple, ventured into the village for any other old temples or Heritage sites. The Villagers guided me to this old Shiva temple.


Moolavar    : Sri Vacheeswara Swamy
Consort      : Sri Ezhavar kuzhali Amman

Some of the important features of this temple are...
The temple is facing east with a 2 tier Rajagopuram. Balipeedam, Dwajasthambam, Rishabam are in front of Mukha mandapam.  Vinayagar, Dakshinamurthy, Vishnu, Brahma and Durgai are in the deva koshtam.

In the inner prakaram sannadhi for Somaskandar, Sridevi, Bhudevi sametha Perumal, Sri Kasi Viswanathar & Visalakshi, Saraswathy, Annapoorani, Agathiyar, Subramaniyar, GajaValli ( on the wall ) and Chandikeswarar. In the outer prakaram sannadhi for Nagars and Navagrahas.  Ambal Sri Ezhava Kuzhali Amman is in the mukha mandapam. Lakshmi Hayagreevar, Mahaganapathy,  Dhandapani and Iyappan are also in the mukha mandapam.

ARCHITECTURE
The temple consists of a sanctum, antarala, artha mandapam, maha mandapam and a mukha mandapam. The sanctum was built in simple padabandha adhisthana with three-face kumuda. A combination of nagara and vesara vimana is on the sanctum. 


HISTORY AND INSCRIPTIONS
12th to 13th Century Rajaraja Chozha-II, SadayaVarman Sundarapandiyan-I, and Kopperunchingan inscriptions  are found on the sanctum walls. The inscriptions record the donation made to the temple for the burning of perpetual lamps. The moolavar’s name is mentioned as Sri Varanavatheechuramudayar, Sri Varanavasichuramudayar. ( The inscriptions are painted and without proper lighting couldn’t get more details on the inscriptions - Thanks to Vicky Kannan for providing me the above details).

Sadaiyavarman Sundara Pandya-I’s 15th regnal Year (1265 CE ) inscription records the gift of ten kasu for burning a twilight lamp in the temple of Sri Varanadisvaramudaiya Nayanar in Vayalakkavur by an individual of Sembur; it was received by the Sivabrahmanas of the temple who accepted to burn this lamp.
முதலாம் சுந்தர பாண்டியனின் 15 ஆம் ஆட்சியாண்டு (1265 CE ) கல்வெட்டு, வயலைக்காவூரில் உள்ள ஸ்ரீவாரணாதீசுவரமுடைய நாயனார் கோயிலில் சந்தி விளக்கு ஒன்று எரிப்பதற்குச் செம்பூரைச் சேர்ந்த ஒருவர் அளித்த பத்து காசுகளை, இக்கோயிலில் காணி உடைய சிவபிராமணர்கள் சிலர் பெற்றுக் கொண்டு விளக்கு எரிக்கச் சம்மதித்த செய்தி கூறப்பட்டுள்ளது.

Rajarajachola –II’s 22nd regnal Year ( 1168 CE ) inscription records the gift of a madai (gold coin) for burning a twilight lamp in the temple of Sri Varanadisvaramudaiya Nayanar by Arumbakkilan Kuttadumdevan of this village and the Sivabrahmanas of the temple received and accepted to burn this lamp. In continuation... Vijaya Ganda Gopalan’s 24th regnal year inscription is also inscribed. The inscription records another gift made by Sripada Nadalvan for burning a lamp in this temple.
இரண்டாம் ராஜராஜ சோழனின் 22 ஆம் ஆட்சியாண்டு ( 1168 CE ) கல்வெட்டு வயலைக்காவூர் சி வாரணாதீஸ்வரமுடைய நாயனார் கோயிலில் சந்தி விளக்கு ஒன்று எரிப்பதற்கு இவ்வூர் அரும்பாக்கிழான் கூத்தாடும் தேவன் என்பவர் கொடையாக அளித்த மாடை ஒன்றை இக்கோயிலைச் சேர்ந்த சிவபிராமணர் இருவர் பெற்றுக் கொண்டு விளக்கெரிக்க சம்மதித்தனர்.
அதே கல்வெட்டில் விஜயகண்ட கோபாலனின் 24-ம் ஆட்சியாண்டில் சந்திவிளக்கு ஒன்று எரிப்பதற்கு இவ்வூரில் உள்ள பள்ளிகளில் சீபாத நாடாழ்வான் மகன் செல்வபிள்ளை என்பவர் கொடையளித்த ஒருமாடையை சிவபிராமணர்கள் சிலர் பெற்றுக் கொண்டு விளக்கெரிக்கச் சம்மதித்த செய்தியும் கூறப்பட்டுள்ளது.

Rajaraja –II’s 27th regnal year ( 1173 CE ) inscription records the endowment of burning a sandhi lamp by Kannanthai Kaavithi Kaariyazhvan. For the same Ganda Gopalan Nemadai kasu was given and the same was received by the Temple’s Siva Brahmins.
வயலைக்காவூர் ஸ்ரீவாரணாதீசுவரர் கோயில் இறைவனுக்கு சந்தி விளக்கு ஒன்று எரிப்பதற்கு இவ்வூர்க் கண்ணந்தைக் காவிதி காரியாழ்வான் என்பவர் உபயமாக அளித்த கண்ட கோபாலன் புதுமாடை ஒன்றை, இக்கோயில் சிவபிராமணர்கள் சிலர் பெற்றுக் கொண்டு விளக்கெரிக்க சம்மதித்து கையெழுத்திட்டுக் கொடுத்த செய்தி கூறப்பட்டுள்ளது.

Rajaraja –II’s 27th regnal year ( 1173 CE ) inscription records that, the construction of the temple with stone and establishment of Devakoshta murtis/images by Thirukalathi Udaiyan Varanasi udaiyan Kalapalan (maybe). Also gifted one Madai kasu for burning of Sandhi lamp for his daughter Aludai Nachi and the same was received by Sivabrahmanars, agreed and signed.
இரண்டாம் இராஜராஜனின் 27ஆம் ஆட்சியாண்டு ( 1173 CE ) கல்வெட்டு கற்றளி செய்வித்துக் கோட்டத்தில் தேவர்களையும் ( இறை உருவங்கள் ) எழுந்தருளுவித்தவர் திருக்காளத்தி உடையான் வாரணாசி உடையான் களப்பாளன் என்பவராக இருத்தல் வேண்டும். இவர் தன் மகள் ஆளுடை நாச்சிக்காக ஒரு சந்திவிளக்கு இக்கோயிலில் எரிப்பதற்குக் கண்டகோபாலன் புதுமாடை ஒன்றை அளித்தார். இக்காசைப் பெற்றுக் கொண்ட அக்கோயில் சிவபிராமணர்கள் விளக்கெரிக்கச் சம்மதித்த செய்தியும் கையெழுத்திட் டுள்ளமையும் தெரியவருகிறது.

Rajaraja –II’s 27th regnal year ( 1173 CE ) inscription records the endowment of burning a sandhi lamp by Chozha mandalathu Jayangonda chozha Valanattu Chembian …. Komburudaiyar Aditadevar alias Villavarayar. For the same, a new Ganda Gopalan Madai kasu was given and the same was received by the Siva Brahmanars.
இரண்டாம் இராஜராஜனின் 27ஆம் ஆட்சியாண்டு ( 1173 CE ) கல்வெட்டு, வயலைக்காவூர் வாரணாதீசுவரமுடையார் கோயிலில் சந்தி விளக்கு ஒன்று எரிப்பதற்குச் சோழ மண்டலத்து ஜயங்கொண்டசோழ வளனாட்டுச் செம்பியன்...... கொம்பூருடையார் ஆதித்ததேவர் என்ற வில்லவராயர் அளித்த கண்ட கோபாலன் புதுமாடை ஒன்றைப் பெற்றுக் கொண்ட இக்கோயில் சிவபிராமணர்கள் சிலர் விளக்கெரிக்க ஒப்புக்கொண்ட செய்தி கூறப்பட்டுள்ளது.

Pallava King Koperunjingan’s 16th regnal year ( 1259 CE ) inscription ( SII Vol-XII, No 197, AR 255 of 1922 ) on the South wall of the Central shrine, records the endowment of burning a Sandhi lamp by Iraiyur Palakannan Thzhuva Kuzhainthan Thiruveezhimizhalai Udaiyan. For the same one madai kasu was gifted to the temple and the same was received by the Siva Brahmins and agreed to carry out.
பல்லவ மன்னர் கோப்பெருஞ்சிங்கனின் 16 ஆம் ஆட்சியாண்டு ( 1259 CE ) கல்வெட்டு வயலைக்காவூர் வாரணவாசிசுரமுடையார் கோயிலில் சந்தி விளக்கு ஒன்று எரிப்பதற்கு இரையூர் பலகண்ணன் தழுவக் குழைந்தான் திருவீழிமிழலை உடையான் என்பவர் கொடையளித்த ஒரு மாடையைப் பெற்றுக் கொண்டு இக்கோயில் சிவபிராமணர்கள் விளக்கெரிக்கச் சம்மதித்த செய்தி கூறப்பட்டுள்ளது.
பிற கல்வெட்டுகளில் வாரணாதீசுவரமுடையார். என்ற கோயில் பெயர் குறிப்பிட்டிருக்க, இக்கல்வெட்டில் மட்டும் வாரணவாசிசுரமுடையார் -என்று கூறப்பட்டுள்ளது குறிப்பிடத்தக்கது.

This inscription ( SII Volume XII, No 39, AR No 256 of 1922 ) on a slab built into the floor of the mandapa in front of the Central shrine ) records a gift of 3 kādi (of paddy) by five individuals for offerings and a lamp in the temple of Bhațara at Vayalaikka, in the 2nd year of Vijaya- Dantivikramavarman.

Rajaraja-II’s 27th regnal year ( 1173 CE ) inscription records the endowment of burning a sandhi lamp by three persons. For the same 3 Madai Kasus ( each one separately ) were given and the same was received by the Siva Brahmins who agreed to carry out the same.
இரண்டாம் இராஜராஜனின் 27ஆம் ஆட்சியாண்டு ( 1173 CE ) கல்வெட்டு, வயலைக்காவூர் வாரணவாதிசுரமுடையார் கோயிலில் சந்திவிளக்கு எரிப்பதற்கு மூன்று பேர் தனித்தனியாக அளித்த மூன்று கண்டகோபாலன் மாடைகளைப் பெற்றுக் கொண்ட இக்கோயில் சிவபிராமணர்கள் விளக்கெரிக்க சம்மதித்துக் கையெழுத்திட்டுள்ள செய்தி காணப்படுகிறது.

Ref:
Inscriptions of Kanchipuram 2006.
South Indian Inscriptions Volume XII, Nos 39 and 197. 


 Lord Shiva's Name 

TEMPLE TIMINGS:
The temple priest is living on the south side of the temple and there is no fixed time of opening.

HOW TO REACH:
A Private bus passes through this village from Kanchipuram to Thandalam.
The Village Vayalakkavoor is about 36 KM from Kanchipuram, and 23 KM from Walajabad, and Walajabad is the nearest Railway station.
Share autos are available from Thirumukkudal is about 15 KM away.

LOCATION OF THE TEMPLE: CLICK HERE







---OM SHIVAYA NAMA---

2 comments:

  1. Dear sir, This post give us more information about our village siva temple, can you suggest which century this temple belongs too and also which dynasty this temple built.

    ReplyDelete
    Replies
    1. The present temple may belongs to 9th to 10th century built during Chozha period.. may be end of Pallava Period.

      Delete