13th
October 2019.
This
second time visit to this temple was a part of Kongu Heritage walk. First time
visited this temple as a part of Paadal Petra Sthalangal Darshan. As per the Thevara
hymns this place was mentioned as Thiruppukkoliyur and now called as AVINASHI. This
is the 259th Thevaram Paadal Petra Shiva Sthalam and 1st Shiva
Sthalam in KONGU NADU. Sundarar has sung hymns in praise of Lord Shiva of
this temple.
உரைப்பார் உரை என்று எடுத்த திருப்பாட்டு முடியாமுன் உயர்ந்த
வரைப் பான்மையில் நீள் தடம்புயத்து மறலி மைந்தன் உயிர் கொணர்ந்து
திரைப்பாய் புனலின் முதலைவாயில் உடலில்சென்ற ஆண்டுகளும்
தரைப்பால் வளர்ந்தது என நிரம்ப முதலை வாயில் தருவித்தான்
வரைப் பான்மையில் நீள் தடம்புயத்து மறலி மைந்தன் உயிர் கொணர்ந்து
திரைப்பாய் புனலின் முதலைவாயில் உடலில்சென்ற ஆண்டுகளும்
தரைப்பால் வளர்ந்தது என நிரம்ப முதலை வாயில் தருவித்தான்
...... பெரிய புராணம்
எற்றான் மறக்கேன் எழுமைக்கும் எம்பெரு மானையே
உற்றாயென் றுன்னையே உள்குகின் றேனுணர்ந் துள்ளத்தாற்
புற்றா டரவா புக்கொளி யூரவி நாசியே
பற்றாக வாழ்வேன் பசுபதி யேபர மேட்டியே.
உற்றாயென் றுன்னையே உள்குகின் றேனுணர்ந் துள்ளத்தாற்
புற்றா டரவா புக்கொளி யூரவி நாசியே
பற்றாக வாழ்வேன் பசுபதி யேபர மேட்டியே.
உரைப்பார் உரையுகந் துள்கவல் லார்தங்கள் உச்சியாய்
அரைக்கா டரவா ஆதியும் அந்தமும் ஆயினாய்
புரைக்காடு சோலைப் புக்கொளி யூரவி நாசியே
கரைக்கால் முதலையைப் பிள்ளை தரச்சொல்லு காலனையே.
அரைக்கா டரவா ஆதியும் அந்தமும் ஆயினாய்
புரைக்காடு சோலைப் புக்கொளி யூரவி நாசியே
கரைக்கால் முதலையைப் பிள்ளை தரச்சொல்லு காலனையே.
----சுந்தரர் தேவாரம்
As per
Kongumandala sathakangal written by Karmega Pulavar the Avinashi sthala purana
says..
உரைப்பார் உரையென்று உள்குற வல்லார் உச்சியின் மீதே ஒளிவிடு சுடரே
அரைக்காடு அரவா ஆதியும் நடுவும் அந்தமும் அளவும் அல்லவும் ஆனாய்
புரக்காடு அவைசூழ் புக்கொளி யூரா புகழவி நாசிப் புண்ணிய முதலே
காரைக்கால் முதலையைப் பிள்ளை தரச்சொல் காலனை என்று கட்டுரை செய்தார்
.... அவநாசிப்புராணம்.
Moolavar : Sri Avinashi Lingeshwarar, Sri
Avinasieeswarar,
Sri
Avinashinathar, Sri Perungkediliappar.
Consort : Sri Karunambigai, Sri Perungkarunai
Nayagi.
Some
of the important features of this temple are….
The
temple is facing east with a Deepa sthambam. The stalapurana reliefs of
crocodile with a child and Sundarar facing moolavar are at the base of the
stone Deepasthambham ( The stahala puram – miracle done by Sundarar
after he sung the hymns on Lord Shiva ). The Rajagopuram is of 7 tiers. Rishabam, balipeedam
and Dwajasthambam are in the mandapam on the outer prakaram after
Rajagopuram. In koshtam Dakshinamurthy, Lingothbavar, Brahma and
Shiva Durgai. Dwarapalakas are little large is size. It was told that first to
worship Vazhikatti Vinayagar, Pathirimarathu Amman and then Moolavar.
In
the inner prakaram 63var, Sahasra Lingam, Niruthu Vinayagar, Pancha Lingas,
Gaja Lakshmi, Senthil Andavar, Chandikeswarar, Kala Bhairavar ( This
is a rare and unique feature of this temple that Bhairavar is in the inner
prakaram ).
In
the outer parakaram Chandran, Siva Suriyan, Subramaniyar, Karunambigai facing
east ( Ambal in a separate temple ), Niruthi Vinayagar, Paathiri Tree ( Sthal
Viruksham, Murugan sannadhi ( without Valli Devasena ), Natarajar in a Saba
mandapam, Navagrahas, Shaniswarar.
Ambal
is in a separate temple facing east with a separate 5 Tier Rajagopuram. The
entrance through Rajagopuram is kept closed. Balipeedam and Nandhi are in front.
In koshtam Vinayagar, Ichasakthi, Sandikeswari, Kriyasakthi and Durgai.
It
was told that during King’s rule, the soldier sacrificed themselves to Lord
Shiva of this temple. A Hero Navakanda relief is in the pillar of Nandhi and
Dwajasthamba Mandapam.
ARCHITECTURE
There
is a mandapam built before Rajagopuram during Vijayanagara period. There is a Soolakkal, to signifies the donation
of land erected in front of the
mandapam, The pillars of the Dwajasthamba mandapam has the sculptures of Shiva’s oorthuva thandavam and other forms of
Shiva. The mandapa wall has the stucco images of the sthala purana. There is a Murugan sannidhi with mandapam in
between Shiva and Ambal Sannidhi.
The
temple complex consists of sanctum sanctorum, antarala, artha mandapam,
mahamandapam and mukha mandapam. The
sanctum sanctorum is on a simple pathabhandha adhisthana. The Prastharam is of
kapotha style with karnakood. Bootha ganas are in the valabi. A 3 tier Vimana
is over the sanctum sanctorum
.
Ambal Shrine with Naga Vimanam
HISTORY AND
INSCRIPTIONS
Since
this is one of the Paadal Petra Shiva Temple, the temple exists before 7th
Century and expanded during, Chozhas, Kongu Chozhas, Pandyas, Hoysalas, Vijayanagaras and
Nayaks.
As
per the inscriptions Lord Shiva was called as Avinashialudaiyar, Avinashi
Aludaiya Nayanar and Ambal as Kamakottathu Perungkarunai Nayagi.
The
inscriptions are available from
Kulothunga Chozha-I (1152 CE ), Veera Rajendran ( 1222 CE ), Vikrama Chozha-III (
1267CE ), Kongu Pandyan Sundara Pandyan ( 14th Century ), 14th
Century Hoysalas, Vijayanagar Achutharayar ( 1538 CE ), Veera Vallalan-III,
Maharayar ( 16th Century ) in Kanada & Nandhi Nagari and 17th
Century .
The
inscriptions speaks about Donation of Vadaparisara Nattu Alathur village to
this Temple, Donation of 30 Cows by the King for the artha jama pooja and
burning of perpetual lamp, After depositing payment in the treasury permission
was given to the Parpanars to use China ( Silk ) Umbrella, Kerala type Umbrella,
Horse procession for marriage, white washing houses etc., Mentions
Veerarajendran’s wife & Queen Chilambazhvi who donated land, Shiva
Brahmis to take of the Temple treasury and if any shortfall occurs, they will
sell their right of pooja and compensate the shortfall, Donation of money for
burning of perpetual lamp, Mentions
Thirukanaper ( Kalayar Koil ), Installation of Sandesa Nayanar after renovating
the Veerapandian Thiruvolakka Mandapam, Donation
of Manickavasagar copper statue.
LEGENDS
As
per the legend & Sthala purana, when Sundarar came to this place, heard
mangala sound / nadhaswaram & melam from one house and weeping sound from another house. The Villagers told
that 3 years ago when the two children were playing on the banks of a pond, one boy was swallowed by a crocodile. Hence the weeping sound is
from the boy’s house and his mother is weeping for not able to conduct the
upanayana for her son. Sundarar went to the pond and sung hymn on Lord Shiva to
ask Yema to give back the Child. Immediately the Crocodile spitted the child
out with the growth of the child.
The temple will be kept opened between 06.00 hrs to 13.00 hrs and 16.30 hrs to 20.30 hrs
CONTACT
DETAILS :
The mobile number +91 8778659631 may be contacted for further details
HOW TO REACH:
The
place Avinashi is on the main road Coimbatore to Erode. Express and
ordinary buses stops at old Bus stand. The temple is about 200 meters from the
old Bus stand.
It
is a junction for Erode, Coimbatore, Mettupalayam, Gobichettipalayam,
Sathyamangalam and Tiruppur.
Nearest Railway Station is Tiruppur.
No comments:
Post a Comment