Saturday, 1 October 2016

Sundareswarar Temple / சுந்தரேஸ்வரர் கோயில், MelaPalur / Pazhuvur, Ariyalur District, Tamil Nadu.

...a Continuation post. 
26th September 2016.
After the Thirumalapadi Sri Vaidyanatha Swami’s darshan we left for Mela Palur ( Pazhuvur ) Shiva Temple. Once the temple was in ruined condition and the same was reconstructed.


The second visit to this temple was a part of the Perambalur and Ariyalur Heritage walk organized by ஆற்றுப்படை - A Tours & Heritage Group on 4th and 5th of November 2023.  


Moolavar    : Sri Sundareswarar
Consort      : Sri Meenakshi

Some of the details of this temple are...
CE 880 Pazhuvettarayar  Kandan, Kumaran and Maravan  ruled this place. Kalki’s Ponniyin Selvan a portion of the story revolves in this place..  The temple was renovated recently and is about 3 feet below the outside ground level.

The temple faces east with 3 tiers a simple Rajagopuram without any stucco images. Un-identical Dwarapalakas are on both sides of the Rajagopuram entrance. Elephant ( Airavatham ), Dwajasthambam, and balipeedam after the Rajagopuram entrance. Stucco Dwarapalakas are at the entrance of the ardha mandapam. In Koshtam Only Dakshinamurthy. 

In the outer prakaram  Jamathakni rishi, Agni, Suryan, Saptamatrikas, Agora Veerabhadra, Sri Nataraja, Devi Kottai Karumari Amman, Kadan Nivarthi Vinayagar, Sri Valli Devasena Subramaniar, Balathandayuthapani, Chandikeswarar, Gajalakshmi, Jyeshtha Devi, Navagrahas, Saneeswaran, Naagar, Uma Maheswarar, Rishabandikar, fosil Nagar, Mahavishnu and Bhairavar. Ambal is in a separate sannidhi with stone Vimanam.

Ambal is in a separate sannidhi facing South in standing posture. Ambal is in abhaya varada hastam.
 

Agni
Rishabanthigar
Saniswarar...?


Chandikeswarar

Maha Vishnu

ARCHITECTURE
The temple has a mukha mandapam, artha mandapam and sanctum. The Sanctum was built with a double wall that makes the passage around the inner sanctum. Nandhi is in the mukha mandapam. The sanctum sanctorum is ona pada bandha adhistanam. Jagathy and Kumudam are not visible since the outer ground level was raised above the Kumudam. The pilasters are of brahma kantha pilasters with kalasam, kudam, palakai and vettu pothyal. A 3 Two tier Vimanam is on the sanctum sanctorum. Shiva with Parvati, Dakshinamurthy, Maha Vishnu, and Brahma are in the tala and Greeva Kostas. The Sigaram is of nagara style. 





Ambal Temple

HISTORY AND INSCRIPTIONS
As per the flex banner, the temple was built by Pazhuvetarayar during the 7th Century (maybe 10th Century .. ). Kumbhabhishekam was performed on 09-09-2015 after 500 years with the contribution of Nattukottai Nagarathar AR Ramanathan.

This Melapalur was called Mannupperum Pazhuvur, under Kundra Kootram ( now called Kunnam ). The temple was called Pakaividai Eswara gruham and Shiva was called Mahadevar, Pazhuvur Nakkar, Thiruthotramudaiya Mahadevar, Kulothunga Chozheeswaramudaiya Mahadevar, etc. 

An inscription records the endowment of burning a lamp by Nakkan Kidantha Perumal, one of the Thevaradiayar of this temple also called Nakkan Thalikooththapillai. For the same 10 kalanju gold was gifted to this temple.

பராந்தகனின் (கிபி 909) காலத்தில் பட்டுடையார் என்பவர் அவனிகந்தர்வ ஈஸ்வரகிரகத்திலிருந்து கொடை அளித்துள்ளார். மேலும் இக்கோயிலில் தேவரடியாராக இருந்த நக்கன் கிடந்த பெருமாள் பத்து பொன் கொடையாக கொடுத்து விளக்கெரிக்க ஏற்பாடு செய்துள்ளார்.

Another inscription records the endowment of burning a perpetual lamp by Venni Kootram Poovanur, a Brahmadeya Village Aththiraiyan Sivadasan Chozhapiran alias Utama Chozha Brahmathirayar (A High rank official in Chozha’s reign ). For the same 96 Sheep/Goats and a Lamp weighing 400 palam, measured in a scale called Thulakol Seruvidai were gifted to this temple. The Gift was given during his visit.

ஆதித்த கரிகாலனின் 4ம் ஆண்டில் பூவனூரை சேர்ந்த ஆத்திரயன் சிவதாசன் எனும் உத்தமசோழ பிரமாதிராயன் இகோயிலுக்கு விளக்கெரிக்க 96 ஆடுகள், 400 பலம் எடையுள்ள விளக்கும் கொடுக்கப்பட்டுள்ளது.

Another incomplete inscription records a temple name as Srikanda Eswaram and the donation of land given to the temple. The Village name is not clear and the Tax name is mentioned as SithayamPithaanazhi. ( which temple is referred to is not known ). 

Uttama Chozha’s 16th reign year inscription records the endowment of burning a lamp by Pazhuvettaraiyar King Kandan Maravan and the construction of this temple. He also appointed Kasiba Gothra Ilangothi Suriyan as a supervisor / Kankani to the temple. This was recommended by an inspector of the temple called Kousikan Nakkan Maran. This order of appointment was received when the Pazhuvettaraiyar King, stayed at Miladunattu Chenapuram.

உத்தமசோழனின் 16ம் ஆட்சியாண்டில் மன்னுபெரும் பழுவூரில் உள்ள திருத்தோற்றமுடையார் மஹாதேவர் கோயிலில் நொந்தா விளக்கெரிக்க 96 ஆடுகளை பழுவேட்டரையர் கண்டன் மறவன் எனும் சிற்றரசர் கொடுத்துள்ளார். விளக்கெரிக்கும் பொறுப்பை மறவனேரி ஊர் சபை ஏற்றுக்கொண்டுள்ளது. இந்த திருத்தோற்றமுடையார் எனும் பெயரே சுந்தரேஸ்வரர் என்றாயிற்று. செம்பியன் மாதேவியும் நிலம் அளித்துள்ளார்.

Vanakovaraiyar Suddhamallan Uttama Chozhan Ilangeswaran’s period inscription on Meenakshi Amman Sannidhi records that Thiruthotramudaiya Mahadevar temple was constructed with bricks. The poojas were stopped since the temple was in dilapidated condition. The same was reconstructed with stone by Vanakovaraiyar Suddhamallan Uttama Chozhan Ilangeswaran, after he prayed Uthama Chozhar Thirumeni to become Kalyana Thirumeni. He also constructed Gopura, Praharas, and Ashta Parivara sannidhis and arranged for regular worship.  The year of the inscription is not known. 

Kulothunga Chozha’s 15th reign year inscription records that, Suddhamallan donated land to this temple. 30th reign year inscription records that the temple was reconstructed as a KaRRali / stone temple for the wellbeing of Kulothunga Chozha. Also, Shiva was called Kulothunga Chozheeswaramudaiya Mahadevar.

முதலாம் குலோத்துங்கனின் ஆட்சியாண்டில் வாணகோவரையன் சுத்த மல்லன் இலங்கேஸ்வரன் செங்கல்லால் இருந்த திருத்தோற்றமுடையர் கோயில் சிதலமடைந்ததால் கருங்கல்லால் கட்டி கோபுரம், பிரகாரம் மற்றும் அஷ்ட பரிவார ஆலயம் எடுப்பித்த செய்தியை தருகிறது. முதலாம் குலோத்துங்கனின் காலத்தில் திருத்தோற்றமுடையர் கோயில் குலோத்துங்க சோழ ஈஸ்வரமுடைய மகாதேவர் என்று மாற்றம் பெற்று நிலம் தானம் அளிக்கப்பட்டுள்ளது.

முதலாம் குலோத்துங்கனின் 10ம் ஆண்டில் ஸ்ரீ கண்டஈஸ்வரம் கோயில் தானத்தார்களும்,வருவாய் நிர்வாகிகளும் சேர்ந்து இக்கோயிலுக்கு திருநாவுக்கரசர் செப்பு திருமேனி செய்து தந்துள்ளனர்.


முதலாம் குலோத்துங்கனின் 15ம் ஆண்டில் பவித்திர மாணிக்க பேரேரி என்ற ஏரியின் கீழ் இருந்த நிலத்தை இக்கோயில் பூஜைக்காக வாணகோவரையன் சுத்த மல்லன் இலங்கேஸ்வரன் கொடுத்துள்ளார்.

ராஜராஜனின் 3 ம் ஆட்சியாண்டில் விளக்கெரிக்க 10 கழஞ்சு பொன்னை கண்டன் மறவரின் போகியார் அழியாநிலை விச்சாதிரி கொடுத்துள்ளார். மேலும் 4ம் ஆட்சியாண்டில் இக்கோயிலுக்கு கங்காணியாக இளங்கோதி சூரியன் என்பவர் இக்கோயிலில் ஸ்ரீ காரியம் ஆராய்கின்ற அதிகாரியாக இருந்த கௌசிகன் நக்கன் மாறன் என்பவரால் பரிந்துரைக்கப்பட்டுள்ளார்.

ராஜராஜனின் 11 ம் ஆட்சியாண்டில் விளக்கெரிக்க நக்கன் வீர நாரணி அவருடைய அரை பங்கு நிலத்தை தேவதானமாக அளித்துள்ளார். மேலும் நக்கன் கரிய வீரநாரணி இக்கோயில் இறைவனுக்கு மாதம் தோறும் சங்கராந்திக்கு அமுது படைக்க நெல்லும், அரிசியும், தயிர், நெய், அடைக்காயமுது, திருவமுது படைக்க 4 கழஞ்சு பொன்னையும் தந்துள்ளார் 

This inscription is inscribed at Twin Temple, Keezhapalur. Kulothunga Chozha-III’s period inscription records the construction of Shobanam/ steps to climb, by a Thevaradiyal (Thaliyilal), called Vazhavanthan Siriyal and she was the wife of a Soldier who worked in Kaikolar army at Gangaikonda Chozhapuram. Adita Chozha –I’s period inscription records the endowment of burning two perpetual lamps by Nakkanbhoothi one of the Thevaradiyar for the same 8 ma land was gifted to this temple as devadhanam. The land was converted into two bhoga cultivated lands before gifting to this temple. The land was received by the temple administration consisting of 7 people and promised to burn both temples Pakaividai Eswaram ( present Sundareswarar Temple ) and Avanikantharva Eswaram.In another inscription, Soman Bhuvani was stabbed to death by Arangan Bhattan. The Pazhuvur Nagarathar tried to catch him but couldn’t do so. So the Pazhuvur Nagarathar established an endowment of burning a perpetual lamp at Pakaividai Eswarathu Mahadevar Temple ( the present Sundareswarar temple ). For the same, the temple authorities, 4 Siva Brahmins received Gold from the Pazhuvur Nagarathar. This Gold was used to rectify the breach of Pakaividai Chaturvedi Mangalam eri / Kulam. The burning of lands will be maintained through the 30 kalam paddy yield from lands below the breach.

In another inscription at Twin Temple Keezhapalur, Soman Bhuvani was stabbed to death by Arangan Bhattan. The Pazhuvur Nagarathar tried to catch him but couldn’t do so. So the Pazhuvur Nagarathar established an endowment of burning a perpetual lamp at Pakaividai Eswarathu Mahadevar Temple ( the present Sundareswarar temple ). For the same, the temple authorities, 4 Siva Brahmins received Gold from the Pazhuvur Nagarathar. This Gold was used to rectify the breach of Pakaividai Chaturvedi Mangalam eri / Kulam. The burning of lamps will be maintained through the 30 kalam paddy yield from lands below the breach. 

Ref: 
1. A Handbook issued during the Perambalur and Ariyalur Heritage walk 
2. Ariyalur mavatta Kalvettukkal by ( Late ) Ila. Thiyagarajan Sir. 



LEGENDS
It was believed that worshiping Lord Shiva of this temple would remove the curse of Mother, and would get children by worshiping Jyeshta Devi.

TEMPLE TIMINGS
The temple is kept open between 07.00 Hrs to 11.00 Hrs  and 17.00 Hrs to 19.00 Hrs

HOW TO REACH :
The temple in Mela Pazhuvur is 50 Km from Trichy, 15 KM from Ariyalur, and 35 Km from Thanjavur.

LOCATION OF THE TEMPLE: CLICK HERE 








Ayyanar

Uma Maheswarar
A Nagar made out of fossil
Elephant in front of Dwajasthambam
Seems to be a Kudakoothu
Jyeshta Devi
.......... to be continued (Ponniyin Selvan Meet at Thanjavur ).
--- OM SHIVAYA NAMA:---

1 comment:

  1. sir may you please share the temple gurugal mobile numer to me plz sms........kumar......9444040350

    ReplyDelete