Sunday, 12 January 2020

Sri Vyagrapureswarar Temple / Vyagrapureeswarar Temple, Pulipurakoil, Chengalpattu District, Tamil Nadu.

01st December 2019.
Visit to this temple was a part of Pallava and Chozha period temples in Kanchipuram/Chengalpattu districts scheduled on 1st December 2019. On the way, we went to this temple which is on Cheyyur to GST Road ( on the south side of River Palar ). The place Pulipurakoil might have obtained its name from Lord Shiva’s name ( Vyaghra – Puli- Tiger ).


Moolavar  : Sri Vyagrapureeswarar
Consort    : Sri Balakujambal

Some of the salient features of this temple are…
The temple faces east with a 3-tier Rajagopuram. Balipeedam, Dwajasthambam and Rishabam are in front of mukha mandapa. Pulipani saddhar’s Jeeva Samadhi is on the right side of the Rishabam and Dwajasthambam facing Lord Shiva. The sanctum vimanam is of Gajaprishta style. In koshtam Vinayagar, Dakshinamurthy, Vishnu, Brahma and Durgai.

In artha mandapam Ambal is in a separate sannidhi facing south. Nalvar are also in the artha mandapam.

ARCHITECTURE:
The temple complex consists of Sanctum sanctorum, antarala, artha mandapam and a maha mandapam. The Vimana is of Gajaprishta style with eka thala stucco vimana. The adhisthana is of simple pada bandha adhisthana with jagathy, three patta Kumudam, and pattikai. The prastaram consists of valapi and kapotam with nasis. The pilasters are with square base, naga bandha, kalasam, kudam, Mandai, palakai, and Poomottu Pothiyal. Shiva, Dakhinamurthy, Maha Vishnu, and Brahm are in the Greeva koshtam. 

The entrance to the sanctum sanctorum is through Mukha mandapa and there is no direct access from Rishabam mandapam to the sanctum.



HISTORY AND INSCRIPTION
As per the inscriptions the temple was constructed before the 12th century during the Chozha Period. The place was called as Jayangonda Chozhamandalathu Kalathur Kottathu Sri Madurantaka Chathurvedi Mangalathu Vadapidagaiyana Mathoor.  When this was changed to Pulipuralkoil is not known. Lord Shiva was called Thirupulipakava Nayanar.

The inscriptions Belong to  Sambuvarayar Rajanarayanan, 14th Century, Sambuvarayar (Malli) Nathan Sambuvarayan, 14th Century, Vijayanagar King Viruppanna Udayar. Some inscriptions are without the King’s Name and year.  The inscriptions mainly speak about the donation of Land, Taxes, and Taxes collected from Saliyar, Vanikar, Koyilangadi, and Senayangadi, who occupied and Constructed houses in the temple land and those who will later construct houses to be given to this temple for regular poojas, and celebrations. One of the inscriptions mentions land donated to another Thiruvenkadudaya Nayanar Temple of Vathavinallur Village Temple  along with this temple.

Vijayanagara King Prabhuda Deva Maharayar’s period ( Saka 1374 & 1452 CE ) inscription records the gift of land to the temple of Thiruppada Nayanar at Mattur, a northern hamlet of Sri Madurantaka-Chaturvedimangalam in Kalattur-Kottam, a subdivision of Jayankonda Chola Mandalam to the welfare of Annadada Tannayakkar Kumara Devappa Tanmarayar, a high-level officer of that area. The inscription is found discontinued after that.
விஜய நகர அரசர் பிரபுடதேவ மகாராஜா காலத்தைச் ( Saka 1374 & 1452 CE ) சார்ந்த கல்வெட்டு ஜயங்கொண்ட சோழ மண்டலத்து களத்தூர்க் கோட்டத்து ஸ்ரீமதுராந்தக சதுர்வேதி மங்கலத்தின் வடபிடாகை மாத்தூர் என்ற ஊரில் உடையார் திருப்பாத நாயனாற் கோயிலுக்கு, ஸ்ரீமன் மகாபிரதானி அன்னதாத தண்ணாயக்கர் குமார தேவப்பதன்மராயர் என்பவரது நலனை முன்னிட்டு நிலதானம் வழங்கப்பட்ட செய்தியைப் பதிவு செய்கின்றது. கல்வெட்டு முற்றுப் பெறாமல் காணப்படுகிறது.

Sambuvaraya King Sakalaloka Chakravarthi Rajanarayanan’s 6th reign year ( 1256 CE ) records the gift of many taxes and other assessments which were collected from the Kaikkolas residing in the four directions around the streets (Tirumadai Valagam) of Tiruppulipagaranayanar temple at Mattur, a northern hamlet of Sri Madurantaka Chaturvedi Mangalam in Kalattur-Kottam a sub-division of Jayangonda chola mandala. The taxes collected from the residents belonged ‘to Kaikkolars, Saliyar, Vaniyar, Koyilankadi Senaiyankadi, and other (Purakkalanais ) guilds and also who would later emigrate to the Madaivalagam. These taxes were given to be utilized for the worship, other services, and welfare of the name (of the King) as Sarvamanya.
சம்புவராய மன்னர் ஸ்ரீ இராசநாராயணின் 6ஆம் ஆட்சி ஆண்டு (1256 CE ) கல்வெட்டு, ஜயங் கொண்ட சோழமண்டலத்துக் களத்தூர்க் கோட்டத்து ஸ்ரீமதுராந்தக சதுர்வேதி மங்கலத்து வடபிடாகையான மாத்தூரில் உள்ள உடையார் திருப்புலிபகவ நாயனார் கோயில் திருமடை வளாகத்தின் நான் கெல்லையிலுமுள்ள கைக்கோளர், சாலியர், வாணிகர், கோயிலங்காடி, சேனையங்காடி மற்றும் அனைத்து புறக்கலனைகள் உட்பட முன்பு உள்ள குடிகளும் பின்னர் குடியேறும் குடிகளையும் ஏற்றிக் கொண்டு அவர்களிடமிருந்து வசூலிக்கப்படும் பல வரிகளும் பல உபாதிகளும் இக்கோயில் பூசைக்கும் திருப்பணிக்கும் திருநாமச் சிறப்புக்கும் சர்வமானியமாக இறையிலி செய்து கொடுத்த செய்தியைப் பதிவு செய்கின்றது.

A 14 - 15th  century without the King’s name inscription records the gift of taxes Taniyavargam, Palavari, Puduvari, etc as devadana which were collected from the village Chedirayanallur, belonging to the temple of Tirunamattukkani, for conducting some celebrations in the temple.
14-15 ஆம் நூற்றாண்டு அரசரின் பெயரும் காலமும் இல்லத கல்வெட்டு இவ்வூர் புலிப்பகவ நாயனார் கோயிலின் திருநாமத்துக் காணி ஊரான சேதிராய நல்லூரில் வசூலிக்கப்படும் வரிகளான தானிய வர்க்கம், பழவரி, புதுவரி போன்ற சமுதாய பிராப்திகள் அனைத்தையும் இக்கோயில் திருப்பள்ளி எழுச்சி, குறை வறுப்பு, அடுமாத்து பூசை திருப்பணி போன்றவற்றிற்கு தேவதான இறையிலியாக அளித்த செய்தியைப் பதிவு செய்கின்றது.

A Sambuvarayar King ( Malli )Nathan Sambuvarayar’s 14th-century inscription records the name of a measuring scale called – Sambhuvarayan Tiruvadi Nilaikkol.
14 ஆம் நூற்றாண்டு சம்புவராய அரசர் ( மல்லி )நாதன் சம்புவராயன் பெயரில் அமைந்த நிலைக்கோல் அளவு பற்றி பதிவு செய்கின்றது.

Sambuvaraya King Sakalaloka chakravartin Rajanarayana Sambuvaraiyan’s 5th reign Year ( 1255 CE ) inscription records the renovation of the temple which had been carried out by somebody else (name lost)
சம்புவராயர் மன்னர் இராசநாராயணின் 5 ஆம் ஆட்சி ஆண்டு ( 1255 CE ) கல்வெட்டு இவ்வூர்த் திருப்புலிபகவர் கோயிலுக்கு திருப்பணி செய்வித்த செய்தியைப் பதிவு செய்கின்றது.

An 18th-century inscription records the services done by Deiva Raya Gurukkal.
18ஆம் நூற்றாண்டு கல்வெட்டு இவ்வூர் ஸ்ரீ திருப்புலி பகவர் கோயிலில் தெய்வராய குருக்கள் என்பவர் செய்த சேவையை இக்கல்வெட்டு பதிவு செய்கின்றது.

Another 18th century inscription records the service done by Adipuri gurukkal son of Devaraya gurukkal
மற்றும் ஒரு 18 ஆம் நூற்றாண்டு கல்வெட்டு இக்கோயிலில் தேவராய குருக்களின் குமாரன் ஆதிபர் நாத குருக்கள் செய்த சேவையைப் பதிவு செய்கின்றது.

An 18th-century inscription records that Kachchalaiyappan son of Magaral Kodabhattar had done services to the temple.
18 ஆம் நூற்றாண்டு கல்வெட்டு மாகறல் என்ற ஊரைச் சேர்ந்த கொடபட்டர் குமாரன் கச்சாலையப்பன் என்பவர் இக்கோயிலில் செய்த சேவையைப் பதிவு செய்கின்றது.  

These 18th-century inscriptions also record the services done by the individuals Kanjan, Gururayan, Thandai, etc, to this temple.
மேலும் 18 ஆம் நூற்றாண்டு துண்டு கல்வெட்டுக்கள் காஞ்சன், குருராயன், தண்டை போன்றோர் இக்கோயிலுக்கு செய்த சேவையைப் பதிவு செய்கின்றன. .

Vijayanagara King Vijayabhupathirayar’s 14th  century CE ( 1418 CE ), inscription records the reduction of some taxes on Kaikkolas who were residing in the Tirumadai Valagam of the temple of Tiruppulipagavar by the temple administrative body called Tanattar.
விஜயநகர அரசர் விஜயபூபதிராயர் கால ( 1418 CE ), கல்வெட்டு இவ்வூர் திருப்புலிபகவர் கோயில் வளாகத்திலிருக்கும் கைக்கோளர்களுக்கு, இக்கோயில் தானத்தார்,  இவர்கள் வைத்துள்ள தறிகளுக்கு வசூலிக்கப்பட்டு வந்த தறிக்கடமை, வாசலுக்கு வாசல், சேனைக் கடைவாசல், மற்றும் கச்சடவாணியருக்கும் வன்படாவருக்கும் விதிக்கப்பட்ட வரிகளும், புடவை முதல் போன்ற வரிகள் குறைக்கப்பட்ட செய்தியைப் பதிவு செய்கின்றது.

The Vijayanagara King Bukkana Udaiyar’s period ( Subanu Year, 15th century CE ) inscription records the taxes collected from every loom of the Kaikkolas who were residing in Tirumadaivilagam of the Tiruppulipagava Nayanar temple.
விஜயநகர அரசர் புக்கண்ன உடையார்  கால ( சுபானு, வருடம், 15 ஆம் நூற்றாண்டு பொயு ) திருப்புலிபகவ நாயனார் கோயில் திருமடை வளாகத்திலிருக்கும் கைக்கோளர்களிடம் தறி ஒன்றுக்கு வசூலிக்கப்படும் வரியை பணமாக விதித்ததைப் பற்றிய விபரத்தைப் பதிவு செய்கின்றது.

A 11th Century without King’s Name and period, inscription records the donation of a village Puvanam alias Vadavinailur as devadana to the temples of Tiruvenkadudaiyar and Tiruppulipagavar in Sri Madurantaka Chaturvedi mangalam except Kalaraiye Naluma out of Arupattu Araiye Naluma of land, which belonged to the Tirukkuntivara temple and the devadana given earlier to the temple of Tiruppulipagavar.
11 ஆம் நூற்றாண்டு மன்னன் பெயர் கூறப்படாத இக்கல்வெட்டின் இறுதியில் சில வரிகள் சில சிதைந்துள்ளன. மதுராந்தக சதுர்வேதி மங்கலத்தில் உள்ள உடையார் திருவெண்காடுடைய நாயனார் கோயிலுக்கும் மாத்தூர் உடையார் திருப்புலிபகவர் கோயிலுக்கும் பூவனமான வாதாவிநல்லூர் என்ற ஊர் தேவதானமாக அளிக்கப் பட்டபோது, அவ்வூர் நிலம் அறுபத்து ஆறரையே நாலுமாவில், திருக்குந்திசுரமுடைய நாயனார் கோயில் தேவதானமும் மற்றும் திருப்புலிபகவர் கோயிலின் பழந்தேவதான நிலமும் ஆகிய காலரையே நாலு மா நிலமும் நீக்கியபின் மீதமுள்ள நிலமான அறுபத்திரண்டு மாவும் மேற்குறிப்பிட்ட இரண்டு கோயில்களாகிய திருவெண்காடுடையார் கோயிலுக்கும், திருப்புலிபகவர் கோயிலுக்கும் தனிதனியே பிரித்தளித்து எல்லைகளும் பதிவு செய்யப்பட்ட செய்தியையும் பதிவு செய்கின்றது.

Vijayanagara King Viruppanna Udaiyar's (Saka 1396 & 1474 CE) inscription has only started as Mahamandaleswarar and most of the inscription is found in damaged condition and continuity could not be established.
விஜயநகர அரசர் விருப்பண்ன உடையார் ( 1474 பொயு ) காலத்தைச் சார்ந்த கல்வெட்டு மஹாமண்டலேஸ்வரர் எனத்தொடங்கி பிற்பகுதிகள் பெரும்பாலான இடங்களில் சேதம் அடைந்து உள்ளது. தொடர்பு அறியக்கூடவில்லை.  

Maha Kumbhabhishekam was conducted in 2005 and 2017.

 Maybe a Chitramezhi Nattar land donation inscription stone

 Inscriptions
Inscriptions
LEGEND:
As per the legend, the Pulikal Munivar (Tiger-legged saint ) has got boon of climbing the tree with tiger legs during the early hours to plug flowers before the honey bees touch the flowers. Hence he was called Pulikal Munivar or Vyagrapadar. In addition to Vyagrapada, Pulipani Siddhar also served Lord Shiva and attained Jeeva samadhi in this temple. 
     
TEMPLE TIMINGS:
The temple will be kept open between 08.00 hrs to 09.00 hrs and 18.00 hrs to 19.30 hrs.

CONTACT DETAILS:
Sivachariyar Mr. Umamaheswaran may be contacted on his mobile at 9952440373 for further details.

HOW TO REACH:
The temple is about 5.9 KM from GST Road ie Chennai to Trichy Trunk Road.
Pulipurakoil is about 20 KM from Chengalpattu, 18.3 KM from Thirukalukundram, and 75 KM from Chennai.
Nearest Railway Station is Chengalpattu.

LOCATION OF THE TEMPLE: CLICK HERE


 Pulipani Siddhar Jeeva samadhi




---OM SHIVAYA NAMA---

No comments:

Post a Comment