Monday, 6 April 2020

Sri Abathsahayar Temple / Anandeeswarar Temple / Abathsahayeswarar / Apathsahayeswara Temple, Thenneri, Kanchipuram District, Tamil Nadu.

08th March 2020.
The visit to this temple is a part of the Temples and Heritage Sites Visit on the banks of river Palar. Thanks to Mr Kesavan a Heritage enthusiast, who also joined in this Visit. This temple is about 500 meters away from the main Road. This temple is under the control of the Archaeological Survey of India (AS ). It is believed that the Thenneri–Eri was excavated by the Sangam Period King Thirayan, hence this place was called Thirayaneri latter the name was corrupted to the present name of Thenneri.


Moolavar : Sri Abathsahayeswarar
Consort   : Sri Anandavalli

Some of the salient features of this temple are…
The temple faces east with Balipeedam and a beautiful Nandhi. The sanctum sanctorum is about 3 feet from the floor level. In Koshtam Vinayagar, Dakshinamurthy, Mahavishnu, Brahma and Durgai. In Praharam Vinayagar, Sri Valli Devasena Subramaniar, Chandikeswarar, and Navagrahas (installed in recent  Years).

ARCHITECTURE
The square sanctum sanctorum is on a pada bandha adhistanam with tripatta Kumuda. The Sanctum walls are with Brahma kantha pillars. The prastaram is of kapotha style with Nasikood. Bhuta ganas are in Valabi and Viyyalavari / yazhivari is in bhumidesam. The Vimana is of Gajabirushta on the square sanctum sanctorum. 
 




HISTORY AND INSCRIPTIONS:
As per the inscriptions  Lord Shiva was called Thiruvananthecharamudaya Mahadevar and the place was called Kulothunga Chaturvedi Mangalam.

During the Uthama Chozha Period, this place was called Utama Chozha Chaturvedi Mangalam and during the Kulothunga-I ( 1090 CE ) period, this place was called Thirayanur alias  Kulothunga Chozha Chaturvedi Mangalam. It is believed that this temple was originally built by Uthama Chozha’s mother Chembian Maha Devi and later reconstructed with stone by Kulothunga Chozha. The inscriptions of Kulothunga Chozha-I, Sambuvarayas, Sundara Pandyan, and Vijayanagara inscriptions are found in this temple. The temple was later extended and re-constructed during the Vijayanagara Nayak Period. This inscription records the Gift of land, money towards poojas, and the burning of perpetual Lamps / Santhi lamps.

Kulothunga Chola III’s 23rd reign year inscription starts with his meikeerthi as மதுரையும் பாண்டியன் முடிதலையும் கொண்ட.... records that a person named Malaikudaiyan Padampakkanayakan (மலைக்குடையான் படம்ப[க்]கநாயகன்) of Peruvenpaakam (பெருவெண்பாக்கம்) gave two cows and a calf to the Mahadeva of Thiru Ananticharam for burning a Sandhi lamp. Two Saiva Brahmins who have the right to perform puja in this temple have agreed that they would get these two cows and a calf and light the lamp. From the inscription it is known that they are brothers.

மூன்றாம் குலோத்துங்கனின் 23 வது ஆட்சியாண்டில் ஒரு சந்தி விளக்கு எரிக்க ஒரு பசுவும் கன்றும் கொடுக்கப்பட்டுள்ளது.

Kulothunga Chozha's 36th reign year inscription starts with his meikeerthi (புகழ்மாது விளங்க சயமாது விரும்ப நிலமகள் நிலவ மலர்மகள் புணர), records the endowment of burning a sandhi lamp by Vellatti ( வெள்ளாட்டி A servant woman ), for the same she had given 12 Goats / sheeps. Maha Sabha assured to give 12 nazhi ghee towards burning of Lamp till sun and moon exists.

முதலாம் குலோத்துங்கனின் 36வது ஆட்சியாண்டில் இவ்வூரில் வாழ்ந்த வெள்ளாட்டி உலகுடையாள் செல்வி சந்தி விளக்கு ஒன்று வைக்க 12 ஆடுகள் கொடுத்துள்ளார்.

The Rajadhi Raja -II ( ? ) with title ( as ஈழமும் மதுரையுங் கொண்டருளின ஸ்ரீராஜாதிராஜ தெவர்க்கு யாண்டு) records the gift of land by a merchant called Mangalangilan Ponnan Kakkunayakan (பூந்தமலியில் வாணிகன் மங்க[ல]ங்கிழான் பொன்[னன்] காக்[கு]நாயகனனென …) of Puliyur Kottathu Poonthanmali / Poonamallee  a part of Chennai ) towards Thirupalliarai Nachiyar’s  5th day Naivedyam.

இரண்டாம் ராஜாதி ராஜனின் 14 ம் ஆட்சியாண்டில் பூந்தமலி வாணிகன் மங்கலக்கிழான் பொன்னன் என்பவன் பள்ளியறை நாச்சியாருக்கு அமுது படைக்க நிலம் வாங்கி தந்துஉள்ளான்.

Veera Rajendran’s period inscription records the gift of land to this temple, which is incomplete and eroded/ damaged in many places. 

வீர ராஜேந்திரன் நிலம் கொடுத்த கல்வெட்டு ஒன்று படிக்க முடியா வண்ணம் எழுத்துக்கள் தேய்ந்தவண்ணம் உள்ளது.

Another Kulothunga Chozha-I’s 41st reign year inscription with his full Meikeerthi / Title records the gift of Land to this temple. The inscription elaborately describes the income from the land to be used for Naivedyam ( salt rice, Vegetable rice, Curd Rice, etc )and the materials like Paddy/rice to be offered,  paddy to be offered for Abhishekam, burning perpetual lamp, etc,.

முதலாம் குலோத்துங்கனின் 41 வது ஆட்சியாண்டில் மெய்க்கீர்த்தியோடு தொடங்கும் கல்வெட்டில் கறியமுது,தயிரமுது, மிளகமுது, உப்பமுது, அடைக்காயமுது பாக்கு பத்துக்கும், வெற்றிலை நாற்பதும், மஞ்சள் காப்புக்கு நெல்லுரியும் ,திருமஞ்சணம் வைப்பவருக்கு, திருப்பதியம் விண்ணப்பம் செய்பவருக்கு நெல்லும் அளிக்க, விறகு வாங்கவும் கங்கை கொண்ட சோழ வள நாட்டு நெற்குன்ற நாட்டு குடா முறுடையான் வெளாந் சங்கர நாராயணன் என்பவருக்கு நிலம் விற்று உள்ளனர்.

Jatavaraman Sundara Pandyan-I’s 12th reign year inscription starts with the title ‘Emmandalamum Kondaruliya …’ [ம்]மண்டலமும் கொண்டருளி[] …) records the endowment which was confirmed by the Mahasabha.

சுந்தர பாண்டியனின் 11வது ஆண்டுக்கு எதிரமாண்டு ஆடி மாதம் 27ம் தேதி கறியமுது மற்றும் நெய்வேத்தியம் படைக்க நிலம் கொடுக்கப்பட்டுள்ளது.

Jatavarman Sundara Pandyan –I’s 14th reign year  (1265 CE), inscription starts with Meikeerthi as ‘Svasthisri Kochadaipanmaraana Tribhuvanachakravarthigal Sri Sundara Pandya Devarku…ஸ்வஸ்திஸ்ரீ கொச்சடைபன்மரான திரிபுவனச்சக்கரவத்திகள் [ஸ்ரீ] சுந்தரபாண்டியதெவற்கு…), records that for an Utsavam of the Natavarom Perumal நாடவரொம் பெருமாள் ) image — could be a trident stone — in the temple on the sacred day of the Tamil month of Aadi, for the same a land was gifted to the temple. 

கோச்சடைபன்மர் சுந்தர பாண்டியனின் 14 வது ஆட்சியாண்டில் பலி பூஜைக்காக நிலம் தேவதானமாக திருச்சூலதாபரம் பண்ணி கொடுக்கப்பட்டுள்ளது.

An inscription without the name of any ruler (maybe Sumbuvarayara’s period ) is found on the northern wall of the sanctum sanctorum. It records that two hundred Kuzhi of land were given to the sculptor Anuthari ( சி[ற்]பாசாரி அனுதாரி ) who made the Pallaku Sokkar ( பல்லக்கு சொக்கர் ) bronze idol and its pedestals free of charge.

The temple was recently renovated by the Archaeological Survey of India (ASI).

   Inscriptions
 Inscriptions
 Inscriptions
 Inscriptions
Inscriptions
LEGEND:
Believed that Lord Shiva would help during a crisis, hence called Abathsahayeswarar.

TEMPLE TIMINGS:
Oru kala pooja is conducted. A Caretaker is posted by ASI.

CONTACT DETAILS:
The Landline Phone Number 044 2725 9332, may be contacted for further details.

HOW TO REACH:
This place is Thenneri 19.5 KM from Kanchipuram, 32  KM from Chengalpattu, and 61 KM from Chennai.
Nearest Railway Station is Chengalpattu. 

LOCATION OF THE TEMPLE: CLICK HERE




---OM SHIVAYA NAMA---

2 comments:

  1. Have been to Kanchipuram so many times dint have a chance to see this temple. Its nearto Chengelpet.

    ReplyDelete
    Replies
    1. This is on the Walajabad to Sunguvarchatram Via Thenneri, Kunnam bus route ma... You can visit another two posts on the same Village will follow...

      Delete