15th March
2020.
The visit to this
temple was a part of the Chozha and Pallava period Temples Visit, on the banks of
river Palar, scheduled on 15th March 2020. After Visiting
Neyyadupakkam Shiva Temple, we (myself and Mr. Kesavan, a Heritage Enthusiast) crossed the Cheyyar River a tributary
to river Palar to reach this place. During Chozha period, this place was called
as Jayankonda Chozha Mandalathu Ootrukottaththu Thammanur Nattu
Kavanthandalamana Chaturvedi mangalam. Visited the temple again as a part of the REACH Foundation's Epigraphic field Visit on 26th February 2023.
ஸ்ரீ லக்ஷ்மி நாராயணர் கோயில்…
REACH Foundation’s Epigraphic field visit ஆக பிப்ரவரி மாதம் 26ந் தேதி சென்ற கோயில்,
காஞ்சிபுரம் மாவட்டம் காவாந்தண்டலத்தில் உள்ள ஸ்ரீ லக்ஷ்மி நாராயணர் கோயில்… பாலாற்றங்கரையில்
பல்லவர் மன்னர் கம்பவர்மன் காலத்தில், மானசர்வன் என்பவரால் கட்டப்பட்டதால் "மானசர்வன்
விஷ்ணுகிருகம்" என்று அழைக்கப்பட்டது என்பதை கல்வெட்டு மூலம் அறிகின்றோம். பல்லவர் மற்றும்
சோழர் காலத்தைச் சார்ந்த கல்வெட்டுக்கள் அதிட்டானப் பகுதியில் காணப்படுகின்றன. கல்வெட்டுக்கள்
பொன் நிலம் போன்ற நிவந்தங்களைக், கோயில், விழாக்கள் மற்றும் வழிபாட்டிற்காக கொடுக்கப்பட்டதைக்
கூறுகின்றன. அக்கல்வெட்டுக்களுள் சோழ மன்னர் முதலாம் ராஜேந்திரன் காலத்தைச் சார்ந்த
கல்வெட்டு இதே ஊரில் “ராஜேந்திர சோழீஸ்வரம்” என்ற சிவன் கோயில் கன்டன் பிச்சன் என்ற
மந்திரியால் கட்டப்பட்டதை பதிவு செய்கின்றது. சிவன் கோயில் கல்வெட்டு எப்படி ஒரு பெருமாள்
கோயிலில் வெட்டப்பட்டது என்று தெரியவில்லை.
கோயில் கருவறை பாதபந்த அதிட்டானத்தின் மீது இருதள வேசர விமானத்துடன், கருவறை, இடைநாழி, அர்த்த மண்டபம் மற்றும் முக மண்டபத்துடன் கட்டப்பட்டு உள்ளது. கோஷ்டத்தில் கோஷ்ட மூர்த்திகள் எதுவும் காணப்படவில்லை. உற்சவர் திருமுக்கூடலில் வருடந்தோறும் நடக்கும் பாரிவேட்டை திருவிழாவில் கலந்து கொள்வார் என்பது ஒரு கூடுதல் சிறப்பு.
Moolavar : Sri Lakshmi Narayana Perumal.
Some of the salient
features of this temple are...
The temple is facing
east with Anjaneyar Sannadhi. A stucco image of Lakshmi Narayana is on the
entrance arch. Recently erected Deepasthambam, balipeedam, and Garudan are
immediately after the entrance arch. Moolavar Sri Lakshmi Narayanar is in a sitting posture with Lakshmi on his left lap. Urchavar Sri Srinivasa Perumal is
with Sridevi and Bhudevi is in the sanctum.
A Nagar idol is in one koshtam and the rest are empty. In artha mandapam Senai Mudhalvar,
Ramanujar and Nammalwar.
ARCHITECTURE
The sanctum sanctorum
consists of a Sanctum, antarala, artha mandapam, and a mukha mandapam. The
ardha mandapam is supported by 16 flat pillars with Vettu Pothyal. The adhisthana is a
simple pada bandha adhisthana with
three patta Kumudam. The prastaram is of
kapotta style with Viyyalavari in Bhoomi Desam. Nasi kood is in the kapotham.
Lotus pedestals are in the valabi. An Eka thala vesara vimana is on the
prastaram. Stucco images of Vishnu’s various incarnations are on the Vimana and Greeva koshtams. Mahanasis are also on the Vimana.
HISTORY
AND INSCRIPTIONS
During the Chozha period, this place was called Jayangonda Chozha Mandalathu URRukattu
Kottathu Thamanur Nattu Kaivanthandalam alias Chaturvedi Mangalam.
The
Pallava Dynasty king Kampavarman's (896 CE) 14th reign year inscription (SII Volume - 7, 420)
records that this temple was built by Manasarvan, who belongs to Kulanur of
Vengai Nadu, Ottangadu. Hence this temple was called “Manasarvan Vishnu
Graham”. He donated 2 patti land and a Nandavanam after the sale by the village sabha towards daily poojas. He also
donated gold as a Capital for paying Tax for this donated land. The tax on this
land was exempted after getting the gold.
Kampavarman's
18th reign year inscription (SII- Volume - 7, 421) records the donation of 30 kalanju gold, by Manasarvvan.
Out of 30 Kalanju gold, the interest from the 20 Kalanju gold has to be paid 4 Manchadi for one Kalanju gold per month as an interest. The interest received is to be spent for the Thiruvona function and 100 lamps to be lighted on all the 7
days and abhishekam has to be performed after building a thatched shed for the Moolavar. The 2 Kalanju as an interest for the balance 10 Kalanju gold has to
be utilized to supply oil for lighting perpetual lamps.
The
Chozha King Rajendran-I's period (SII-Volume 7, 422) Sanskrit
inscription records the gift of Land to Narayanamuni belonging to Athraiya
Gothram.
Another
Rajendra Chozha-I's – (1017 to 1040 CE) period Sanskrit inscription Records
the building of the “Rajendra Chozheeswaram” Temple by Vallala Kandan Pichan a
Minister under Rajendra Chozha of Vaigur and this place was called as
Jayangonda Chozhamandalathu Ootrukattu Kottaththu Thammanur Nattu
Kavanthandalam or Chaturvedi Mangalam. The inscription also mentions Pichan as Chozha
Country Minister - சோளராஜஸ்ய
மந்திரீ. In
Sanskrit, this place was mentioned as Sthandilam - ஸ்தண்டிலம். (Now
the Shiva temple is called Chozheeswarar Temple and there are no Rajendra
period inscriptions, Instead Vikrama Chozha’s inscription is found ). How a
Shiva Temple's inscription came to this Lakshmi Narayana Temple is not known.
The inscription is in Sanskrit. The details of the
inscription with explanation are written by Sri Sankaranarayanan G in
Sarasvatam. (The inscription is recorded in
South Indian Inscriptions Volume 7, No 423 and Kanchipuram Mavatta Kalvettukkal
Volume 4)
Another
Rajendra Chozha-I’s (1027 CE) period (SII-Vol 7, 424) inscription
mentions “Chaturvedi Mangalathu Mahasabha … This is an incomplete and damaged
inscription, and further details are not known.
One
of the inscriptions records the endowment of the celebration of Chithirai Thiruvonam
Peruvizha. For the same 30 kalanju were
gifted and from the interest earned 4
kalanju had to be utilised for the burning
of 100 lamps daily during the festival.
A
Pallava period Grantha inscription on the pillar reads as...
த்ரயி த்ரயா .... ர கர்ம்ம நிஷ்டிதை
ராரஷ்டிதா தித்ய மஹைர்ம்ம
ஹாத்மபி ... யத்த பயாந விக்ருதந்ந
வேநுசு
இபர... ரம த்ரி விக்ரம வைராநி
விந்நப்பர
விளக்கம்
: மூன்று மூன்றால்
கர்மாக்களை ஒரு
நிலைப்படுத்தும் விதமாய்
ர-ராஷ்டிதா
(vedic
past tense) one who ruled aadithya.
(சூரிய பகவான்
எவ்வாறு) may
be that mahair (மகிமை பொருந்திய). மஹா ஆத்மன் (நல்ல உள்ளம் பெற்ற)
பயான் விக்ருதன்
(நீரை ஆவியாய்
மாற்றும் சூரியன்
போல) கடந்தவன் பர..supreme.. த்ரிவிக்ரமன்
பலரை வென்றவன்
(வைரான்- எதிரி).... இந்த மன்னன்...
(திரு சாய் குமார் அவர்களின்
விளக்கம்)
Ref:
1. Kanchipuram Mavatta Kalvettukkal Volume 4.
2. South Indian Inscriptions Volume 7.
Artha mandapa pillars with inscriptions
Kampavarman's 18th reign year inscription
Kampavarman's 18th reign year inscription
Kampavarman's 18th reign year inscription
Rajendra Chozha's Inscriptions
Kumbhabhishekam was conducted in 2011 after attending repair works.
CELEBRATIONS
Apart from regular poojas,
Urchavar will be taken in procession to Thirumukkudal to celebrate Parivettai festival
on Mattu Pongal day. Perumal will also join with Thirumukkudal Appan Perumal,
Kanchi Varadar, Pazhaya Seevaram Lakshmi Narasimhar, Salavakkam Srinivasa Perumal, to bless the devotees.
TEMPLE
TIMINGS:
The temple will be
kept open between 07.00 hrs to 10.00 hrs and 17.00 hrs to 19.00 hrs.
CONTACT
DETAILS:
Rajasekar 9498036231 and Gnanasekar 9787506611 may be
contacted through their mobiles for further details and pooja.
HOW
TO REACH:
The private bus from
Kanchipuram to Ilayanar Koil passes through this Village.
Kavanthandalam is
about 20 KM from Kanchipuram, 10 KM from Walajabad, 32 KM from Chengalpattu, and
75 KM from Chennai.
Nearest
Railway junction is Chengalpattu.
LOCATION OF THE TEMPLE: CLICK HERE
Hanuman
---OM SHIVAYA NAMA---
No comments:
Post a Comment