The visit to this Sri Nagaraja Temple at
Nagercoil was a part of the “Nanjil Nadu Heritage Walk”, organized by the Tamil Nadu
Tourism Department and தொண்டை மண்டல வரலாற்று ஆய்வு சங்கம் "திருக்கச்சி" from 16th to 18th
May 2025. I extend my sincere thanks to Mr. Velu
Pillai and Mrs. Radha Balan Ruth for organizing this Heritage Walk.
Moolavar: Sri Nagaraja
Some of the
salient features of this temple are…..
The temple
complex consists of three temples, of which one is dedicated to Nagaraja, the south
side temple is dedicated to Anandha Krishna, and the north side temple is
dedicated to Shiva. The temple faces east with Nagar's sannidhi on the left and temple tanks.
NAGRAJA TEMPLE
A glass chamber
with a snake image and snakeskin is kept before the entrance of Nagaraja
sannidhi. A single-tier Rajagopuram and two Nagar images are at the entrance of
Sri Nagaraja Sannidhi. A Nagaraja image is in the sanctum sanctorum.
ANANDA KRISHNA
TEMPLE
Ananda Krishna
temple is on the right side (South side) of the Nagaraja temple. Balipeedam and
Dwajasthambam are before the entrance of the second-level Rajagopuram. The Rajagopuram
is of 2 talas with stucco images of Ananda Krishnan with his consorts. Ananda Krishna is in a standing posture with
abhaya hastam along with Sathyabama and Rukmani. Ananda Snake hood is above the
head of Krishna. Utsavars are in the ardha mandapam.
SHIVA TEMPLE.
This Shiva
temple is on the north side of the Sri Nagaraja temple. The sanctum sanctorum is
built in Kerala style with an open mukha mandapam. A Rishabham is in the
mandapam.
In the praharam, Krishnar, Nagars, Bala Murugan, and Durga. These sannidhis are on the north side
of the Nagaraja Sannidhi.
ARCHITECTURE
The Nagaraja
temple consists of the sanctum sanctorum, antarala, ardha mandapam, and maha
mandapam. There is no vimana over the sanctum sanctorum. A thatched roof is
provided over the sanctum sanctorum.
The Nagaraja
temple maha mandapam pillars, sanctum sanctorum entrance top, and koshta makara
torana have the bas reliefs of Hindu Deities like Murugan, Vinayagar, Amman, and
Jainism bas reliefs like Mahavir, Parsvanatha Tirthankara, Yakshi Dharmadevi,
Padmavathi, etc.
A Tirthankara
Parshvanathar- A Tirthankara
Parshvanathar- A Tirthankara
Tirthankara
Tirthankara
Ananda Krishna
temple consists of the sanctum sanctorum, antarala, ardha mandapam, and maha mandapam.
The sanctum sanctorum is on a Kapota bandha adhistanam and consists of Padma
jagathy, vrutha kumudam, and kapotam. The bhitti starts with vedikai. The
pilasters are Vishnu kantha pilasters with kalasam, kudam, lotus petals
mandi, plakai, and pushpa pothyal. The prastaram consists of valapi and
kapotam. The vimanam is of eka tala vesara sigaram. The sigaram is covered with
gold(brass with gold-plated) plates. The mandapam pillars have images of the
Kings and Pavai lamps on the opposite pillars.
HISTORY AND
INSCRIPTIONS
This place, Nagercoil, is derived from the Nagaraja Temple. Based on the bas-reliefs on
the pillars, the original temple may have been dedicated to Jainism and later
converted into a Hindu Temple. It is not known when the original temple was constructed. Based on the iconography of the bas-reliefs on the pillars, the
temple may belong to the 09th to 12th century CE.
There are 9
inscriptions found in this temple, which include stone slabs installed in
front of Nagaraja Temple. The earliest inscription belongs to the Kollam era 697
(16th Century CE) and mentions King Bhutaalvira.
நாகராசர் கோயிலின் வெளித்
திருச்சுற்றில் உள்ள முகமண்டப நுழைவாயிலின் வலப் பக்கத்தில்
நிறுத்தப்பட்டிருக்கும் நான்காவது கல்லில் வெட்டப்பட்ட இரண்டாம் கல்வெட்டு, கோட்டாறான மும்முடிசோழபுரத்து நாகர்கோயிலில் தங்கியிருந்த
குணவீர பண்டிதனும் கமலவாகன பண்டிதனும் கோட்டாற்று நாகர்க்கும் நாகராசாவுக்கும்
உச்சிகால வழிபாட்டு அமுதுபடிக்கும், திருநந்தாவிளக்கு இரண்டு
எரிப்பதற்குமாக இரண்டு மாக்காணி நிலம் அளித்ததைப் பதிவு செய்கின்றது.
The fourth stone
slab installed on the right side of the mukha mandapam records the endowment of
Ucha kala poojas and naivedyam to Nagar and Nagaraja by the Gunaveera Pandithar
and Kamavahana Pandithar, for the same 2 mahani land was gifted.
நாகராசர் கோயில் வெளித் திருச்சுற்று முகமண்டப
நுழைவாயிலின் வலப்பக்கம் நிறுத்தப்பட்டிருக்கும் ஐந்தாம் கல்லில் உள்ள இரண்டாம்
கல்வெட்டு, கோட்டாறான மும்முடிசோழபுரத்து
நாகர்க்கும் நாகராசாவுக்கும் காலசந்தி வழிபாடு நடத்துவதற்காக, அக்கோயிலில் தங்கியிருந்த குணவீரபண்டிதனும் கமலலாகனபண்டிதனும் பள்ளிச்
சந்தமாக நிலம் விட்டுக் கொடுத்ததைப் பதிவு செய்கின்றது.
The 5th
stone slab installed on the right side of the mukha mandapam inscription records
the endowment of Kalaisandhi worship by the Gunaveera Pandithar and Kamavahana
Pandithar, for the same land was gifted to the temple.
நாகராசர் கோயில் கிருஷ்ணன் சன்னதியின் உண்ணாழியின்
பின் பக்கச் சுவரில் உள்ள கல்வெட்டு கோட்டாற்றில் உள்ள நாகர் திருவனந்தாழ்வார்
பூசைக்குக் சுருங்குவள வளநாட்டுக் கும்பிகுளத்துத் திருக்குருகைப் பெருமாள் ஒரு
நாளைக்கு ஒரு உழக்கு அரிசியாக ஒரு ஆண்டுக்கு அளிப்பதற்காகப் பணம் அறுபத்தைஞ்சு
அளித்ததைப் பதிவு செய்கின்றது.
The inscription
on the unnazhikai (Sanctum sanctorum) backside wall of Krishna sannidhi
records the endowment of pooja & Naivedyam with one ulakku rice per day for one
year to Thiruvanathalwar by Srungkuvala Valanattu Kumbikulathu, Thirukurukkai
Perumal, for the same, 63 panam was gifted
நாகராஜர் கோயில் கிருஷ்ணன் சன்னதியின் கிழக்குப்
பக்கச் சுவரில் உள்ள கல்வெட்டின் முதற் பகுதியே உள்ளது.
The Krishna
Sannidhi’s east side wall inscription is available only at the start.
நாகராசர் கோயில் முகமண்டபத் தூணில் உள்ள கல்வெட்டு, குலசேகரப்பெருமாள் என்பவர் நாகராசருக்குக் கொன்றை மாலையை
அளித்ததைப் பதிவு செய்கின்றது.
The inscription
on the mukha mandapam pillar records that a person called Kulasekara Perumal
gave a Kondrai mala /garland to Nagaraja.
நாகராசர் கோயில் வெளித் திருசுற்றின், முகமண்டப நுழைவாயிலின் வலப் பக்கத்தில் நிற்கும் முதல் கல்லில்
உள்ள கல்வெட்டு, கோட்டாற்று நாகர்க்கும் நாகராசாவுக்கும்
மகரதோரண விளக்கொன்று எரிப்பதற்காக மாளுவநம்பியார் மாளுவநம்பியும், தம்பிரான்குட்டி சடையனும், பலரிடமிருந்து வசூலித்து
நாகர் சீபண்டாரத்தில் பணம் அறுநூறு அளித்ததையும் யார் யாரிடமிருந்து எவ்வளவு பணம்
வசூலிக்கப் பெற்றது என்பதையும் குறிப்பிடுகின்றது.
The inscription
on the first stone slab on the right side of the entrance mukha mandapam
records the endowment of burning a lamp at the mahara torana by Maluvanambiyar and
Maluvanambi. For the same, they collected money from the public and deposited 600
panam in the treasury.
நாகராசர் கோயில் முதல் திருச்சுற்றின் முகமண்டப நுழை
வாயிலின் வலப் பக்கத்தில் நிறுத்தப்பட்டிருக்கும் இரண்டாம் கல்லில் உள்ள கல்வெட்டு, கோட்டாறான மும்முடி சோழபுரத்து நாகர்க்கும் நாகராசாவுக்கும்.
அக்கோயிலில் தங்கியுள்ள குணவீர பண்டிதனும் கமலவாகன பண்டிதனும் தங்களுக்கு முழு
பரிகாரம் கிட்டுவதற்காக வேண்டி தேர் உள்ளிட்ட பற்றில் பள்ளிச்சந்தமாக நிலம்
விட்டுக்கொடுத்ததைப் பதிவு செய்கின்றது.
The inscription
on the second stone slab on the right side of the entrance mukha mandapam records
the gift of land by Gunaveera Pandithar and Kamalavahana Pandithar as
pallisantham, for getting full parihara.
நாகராசர் கோயில்
வெளித்திருச்சுற்று, முகமண்டப நுழைவாயிலின்
வலப்பக்கத்தில் நிறுத்தப்பட்டிருக்கும் மூன்றாவது கல்லில் உள்ள முதல் கல்வெட்டு, நாகர்கோயில் நாகர்க்கும்,
நாகராசாவுக்கும் நாள் ஒன்றுக்கு அமுதுபடி, சாத்துப்படி,
திருமாலை உட்பட்ட வகைக்குப் பணம் ஒன்றும், சாயாட்சைக்குப்
பணம் ஒன்றும் ஆக பூசை நடக்கும் வகைக்கு நிலம் பத்து மா கொடையாக அளித்ததைப் பதிவு
செய்கின்றது.
The inscription
on the third stone slab on the right side of the entrance mukha mandapam
records the endowment of naivedyam, sathupadi, and garland to Nagar and
Nagarajar, for the same one panam and 10 ma land was gifted to the temple.
நாகராசர் கோயிலின் வெளித் திருச்சுற்றில் உள்ள
முகமண்டப நுழைவாயிலின் வலப் பக்கத்தில் நிறுத்தப்பட்டிருக்கும் கல்லில் உள்ள
இரண்டாம் கல்வெட்டு, கோட்டாறான
மும்முடிசோழபுரத்து நாகர்க்கும், நாகராசாவுக்கும் பூசைக்கு
அமுதுபடி செலவுக்காக அக்கோயிலில் தங்கியுள்ள குணவீர பண்டிதனும் கமல வாகன
பண்டிதனும் முனையனூர்ப் பற்றில் பள்ளிச்சந்தமாக நிலம் விற்றுக் கொடுத்ததைப்பதிவு
செய்கின்றது.
The inscription
on the third stone slab on the right side of the entrance mukha mandapam
records the endowment of Poojas and naivedyam by Gunaveera Pandithar and
Kamalavahana Pandithar, from the same sale of land to the temple as
pallisantham.
நாகராசர் கோயிலின் வெளிப்புறத்
திருச்சுற்றின் நுழைவாயிலின் வலப் பக்கத்தில் நிறுத்தப்பட்டிருக்கும் மூன்றாம் கல்லில்
உள்ள கல்வெட்டு, கோட்டாரான மும்முடி சோழபுரத்து
கோட்டாற்று நாகர்க்கும், நாகராஜாவுக்கும் இறைவன்
வழிபாட்டுக்காக மேற்படி கோயிலில் தங்கியிருந்த குணவீர பண்டிதனும், கமலவாகன பண்டிதனும், சேரவன் மாதேவி என்னும் ஊரில்
சில நிலங்களைப் பள்ளிச்சந்தமாக கொடுத்ததைக் குறிக்கிறது.
The inscription
on the third stone slab on the right side of the entrance mukha mandapam
records the endowment of Poojas and naivedyam by Gunaveera Pandithar and
Kamalavahana Pandithar, for the same land was gifted to the temple as
pallisantham.
நாகராசர் கோயில் வெளித் திருச்சுற்று, முகமண்டப நுழைவாயிலின் வலப்
பக்கத்தில் நிறுத்தப்பட்டிருக்கும் நான்காவது கல்லில் உள்ள கல்வெட்டு, கோட்டாற்று நாகர்க்கு வீரமார்த்தாண்டன் சந்தி உச்சி பூசை நடத்துவதற்கும்.
கறியமுது. திருவமுது படைக்கவும் செயலுங்க நாட்டுச் சங்கரநாராயண வென்று மண்கொண்ட
பூதல ஸ்ரீ வீர சோழப் பற்றில் பள்ளிச் சந்தமாக நிலம் உதையமார்த்தாண்டவர்மர்
மும்முடி அளித்ததைப் பதிவு செய்கின்றது.
The inscriptions
Udayamarttandavarman record the donations given to the temple for Uchikala
pooja, naivedyam, and Kariyamuthu to Nagar and Nagaraja. The names of priests who
received the donations on behalf of this temple – these names include Gunavira
Pandita and Kamalavahana Pandita.
நாகராசர் கோயில் வெளித்
திருச்சுற்று முகமண்டப நுழைவாயியின் வலப் பக்கம் நிறுத்தப்பட்டிருக்கும் ஐந்தாம்
கல்லில் உள்ள கல்வெட்டு, நாகர்க்கும் நாகராசாவுக்கும்
தினப்படி பூசைக்கும், சாயரட்சைப் பூசைக்கும் வேண்டிய நிமந்தங்களுக்காக
அக்கோயிலில் தங்கியுள்ள குணவீரபண்டிதனும் கமலவாகன பண்டிதனும் பள்ளிச்சந்தமாக நிலம்
அளித்ததைப் பதிவு செய்கின்றது.
The inscription
on the fifth stone slab on the right side of the entrance mukha mandapam
records the endowment of daily poojas and evening poojas by Gunaveera Pandithar
and Kamalavahana Pandithar, for the same land was gifted to the temple as
pallisantham.
Ref:
Kumari Kalvettukkal,
Volume 3 and 6.
LEGENDS
As per the
legend, a Nambudiri Brahmin from the Paambummaekkaattu Mana near Mala, Thrissur
District in Kerala, rediscovered a Naga idol on the way back from his visit to
a Pandyan King in Tamil Nadu and re-initiated worship. Originally, they planned to
build a temple dedicated to the Naga idol. But the Nagaraja came in the dream
of the Nambudiri Brahmin and advised him to install one in the same place where it
was found and construct temples of Maha Vishnu and Shiva temples on both sides.
POOJAS AND
CELEBRATIONS
Apart from
regular pooja, the annual Brahmotsavam will be conducted in the month of Thai. Earth
mixed with water is offered as Prasad. The specialty is the Earth. Prasad will
be black in color from Aadi to Margazhi and white in colour from Thai to
Aani.
Cradles- a prayer and offering for a child boon
TEMPLE TIMINGS
The temple will
be kept open from 04.00 hrs to 11.30 hrs and from 17.00 hrs to 20.30 hrs.
CONTACT DETAILS
The temple may
be contacted on the landline number +91 4652232420 for further details.
HOW TO REACH
The temple is at
Ozhuginasery, a part of Nagercoil Town, 2.1 km from Nagercoil Railway Station,
and 21 km from Kanyakumari Railway Station.
LOCATION OF THE
TEMPLE: CLICK HERE
































No comments:
Post a Comment